Saitteko nukuttua synnärillä hyvin vai hyvin huonosti?
Kommentit (76)
Erittäin huonosti. Jos oma vauva olisi nukkunut, niin sitten huonekaverin luona ravattiin koko ajan. Omat vauvat ovat nukkuneet melko rauhallisesti ensimmäisen vuorokautensa ja sen jälkeen alkoi jatkuva maitotilaus, jota jatkui 1-2 vrk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin huonosti. Kolmen hengen huoneessa yhdellä lapsella oli bilirubiini ja toisella muuten vaan huono olla, että huusivat koko yön. Oma lapseni olisi nukkunut rauhallisesti, mutta piti herättää muutaman tunnin välein syömään. Onneksi ei montaa yötä tarvinnut olla sairaalassa.
Kai tiedät, että bilirubiinia on meillä joka ikisellä ihmisellä koko ajan elimistössä. Bilirubiini on punasolujen hajoamistuote, ja sitä muodostuu meidän elimistössä koko ajan ja joka päivä, niin lapsilla kuin aikuisilla kuin vanhuksillakin. Bilirubiini ei ole mikään tauti.
No kerro sitten saman tien, mikä sen taudin nimi on, joka aiheuttaa punaisuutta vastasyntyneellä ja jonka aiheuttaa ilmeisesti liiallinen bilirubiini?
Eikö huutavia vauvoja ole syötetty vai mikä huudon aiheuttaa?
Sikahuonosti, viereisen pedin äidillä oli vaikka mitä terveysongelmia ja hoitaja/lääkärit ramppasivat huoneessa ja tuon äidin lapsi huusi koko ajan. Lisäksi käytäviltä kuului ääniä, enkä muutenkaan pysty rentoutumaan paikassa, jossa periaatteessa kuka tahansa voi olla yhtäkkiä sängyn vieressä. Varmaan myös synnytyksen jälkeiset kivut, hormoonit jne vaikutti. Kolme yötä siellä piti kärvistelällä, oli ihanaa päästän kotiin.
Huonosti. Syynä ei kuitenkaan ollut vauva, vaan käsittämättömät hoitajat / kätilöt osastolla. Usean hengen huone, johon alettiin hirveällä möykkäämisellä ja rymistelyllä sekä isoon ääneen puhuen järjestellä keskellä yötä milloin lisäpetiä milloin jotain muuta. Itsekin olen hoitaja ja teen yövuoroja, ja minulle on aina ollut itsestään selvää, että yökkönä pyritään välttämään kaikkea ylimääräistä meteliä. Ja jos on pakko jotain kovaäänistä yöaikaan tehdä, niin sitä ei kuitenkaan ole pakko tehdä työkaverin kanssa isoon ääneen nauraen ja juoruten samalla ja samassa huoneessa, missä potilaat yrittää nukkua. Mutta synnyttäneiden osastolla ilmeisesti on pakko, nukkumisrauha ei koske vauvoja ja vastasynnyttäneitä äitejä.
Erittäin huonosti. Yöt nukuin pienissä pätkissä kun vauvaa käskettiin pitää koko ajan iholla ja jännitin että jos nukahdan niin liiskaan tai tiputan hänet. Päivällä tuli jatkuvasti kuulutuksia ja keskeytyksiä eli silloinkaan ei saanut nukkua! Sanoisin että oma toipumiseni raskaudesta (jolloin myös valvoin) ja synnytyksestä alkoi vasta kun pääsin kotiin lepäämään. Käsittämätöntä että sairaalasta kotioutuessa olinkin niin sairas valvomisesta.
Hyvin nukuin kehdossa.
Sori, en voinut vastustaa. Aika usein, kun muut alkavat puhua lapsistaan, puhun minä samasta aiheesta omasta lapsuudestani käsin. Lapsettoman keinot osallistua keskusteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti. Syynä ei kuitenkaan ollut vauva, vaan käsittämättömät hoitajat / kätilöt osastolla. Usean hengen huone, johon alettiin hirveällä möykkäämisellä ja rymistelyllä sekä isoon ääneen puhuen järjestellä keskellä yötä milloin lisäpetiä milloin jotain muuta. Itsekin olen hoitaja ja teen yövuoroja, ja minulle on aina ollut itsestään selvää, että yökkönä pyritään välttämään kaikkea ylimääräistä meteliä. Ja jos on pakko jotain kovaäänistä yöaikaan tehdä, niin sitä ei kuitenkaan ole pakko tehdä työkaverin kanssa isoon ääneen nauraen ja juoruten samalla ja samassa huoneessa, missä potilaat yrittää nukkua. Mutta synnyttäneiden osastolla ilmeisesti on pakko, nukkumisrauha ei koske vauvoja ja vastasynnyttäneitä äitejä.
Niinpä. Jostain syystä synnyttäneitten ei pidä antaa nukkua sitä oikein halveksitaan.
Toipuminen vaatii monipuolista ravintoa ja turhan kivun välttämistä mutta ennen kaikkea lepoa. Sitä ei pidä kuitenkaan synnyttäneelle antaa kun synnytys ei ole sairaus! Mitä nyt ns hyvin mennyt alatiesynnytys vastaa rajuudeltaan suurta leikkausta ja synnytystä hoitavat ammattilaiset opiskelevat työhönsä 4- 12 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Noin pienellä ei ole vuorokausirytmiä, ja lisäksi ne saattaa saada rinnasta liian vähän maitoa aluksi, vaikka niitä syöttäisi 24/7. Huomaa, ettei sinulla ole lapsia.
En tainnut juuri nukkua, aika meni vauvaa ihastellessa ja kaikkea ihmetellessä (vauvan hengitystä vahtimassa). En muista, että olisi erityisesti väsyttänyt. Kolmen hengen huoneessa minäkin, mutta niin rauhallista oli että sen puolesta kyllä olisin voinut nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Omani kohdalla epäilen, että syynä oli jokin kipu, ehkä vatsakipu. Vauvaa imetin "koko ajan" ja pumppasin ja vauva sai lahjoitettua maitoa lisäksi, nälkä ei siis luultavasti ollut huudon syy.
En vaan malttanut nukkua. Aamulla aamupalan jälkeen pidin vauvaa joko vatsani päällä tai sitten oltiin vain vierekkäin "omassa pesässä" lounasaikaan asti. Päivällä pidin sylissä tai muuten vaan vieressä/ ihokontaktissa. Ruokailujen ajaksi laitoin vauvan omaan sänkyyn. Yöllä vauva oli 4-5 tuntia omassa sängyssä ja itsekin lähinnä vain torkuin, ehkä vähän rennommin kun vauva ei ollut vieressä. Olin sairaalassa 4 yötä vasta viimeisenä yönä nukuin oikeasti muutaman tunnin.
Huonosti. Mut herätettiin keskellä yötä ja haluttiin ottaa joku näyte. Kysyin, että miksi, kun ei sellaisesta ollut puhetta aiemmin. Kävi ilmi, että olin väärä potilas. Sitten onneton hoitaja kävi häiritsemässä muita huonetovereita, mutta oikeaa potilasta ei vain löytynyt. Olisi ollut jännä tietää, että montako potilasta hoitaja kävi herättämässä eri huoneissa ennen oikean potilaan löytymistä. Tapaus jätti kyllä vähän epävarman olon: sekaantuvatko potilaat useinkin?
Minkä ihmeen takia synnyttäneiden osastolla ei voi olla yksityishuoneita? Juuri synnyttäneenähän nimen omaan tarvitsisi lepoa, jota ei todellakaan saa, jos huoneessa 3 vauvaa huutaa vuorotellen. Osalle tehdään jotain hoitotoimenpiteitä yöllä ja sekin pitää tehdä niin kovaa puhumalla ja mölyämällä ja ovia paiskomalla, että kaikki varmasti heräävät. Muilla osastoilla pyritään yörauhaan, mutta synnyttäneillä naisilla ei ole mitään arvoa. Tosin ei muilla osastoilla kyllä joudu itse lakanoitakaan vaihtamaan vatsan alueen leikkauksen jälkeen.
Esikoinen joutui lastenosastolle synnytyksestä, joten melko huonostihan minä nukuin, ehkä pari tuntia kun käskettiin lepäämään, ettei olisi hätää.
Toisen kohdalla vielä paljon surkeammin, rinnat menivät verille jo muutamassa tunnissa, muttei yli 3 kiloiselle lapselle suostuttu antamaan lisämaitoa, vaikkei maito minulla ollut nousemassa vielä muutamaan päivään. Rintakumin sain siis liian myöhään ja lisämaitoa vasta kun tyttö oli itkenyt jo 6 tuntia. Luulisi, että imetysmyönteistä olisi kuitenkin antaa äidin ja vastasyntyneen nukkua edes hetki yöllä... meinasi nimittäin tyssätä tuohon ja rinnan ihon rikkoutumisesta seuraaviin tuskaisiin viikkoihin koko imetys. No mutta kolmannen kanssa olen valmistautunut olemaan sisukkaampi ja vaativa.
Anteeksi, että pelottelen! Mutta ota omat tutit ja rintakumit sairaalaan ja nännivoidetta, pidä huoli, ettei rinnanpäät mene rikki ja pääset oikeasti nauttimaan vauvastanne!
Onnea tulevaan synnytykseen ja tulevasta pienestä! :)
2015, Tays: Tuskin nukuin ollenkaan. Vauva parkui, tarvittiin lisämaitoa paljon, hoitajat herättelivät usein kysyäkseen onko vauva ruokittu ja yleensä olin ihan vasta saanut vauvan tyytyväisenä hiljenemään. Tuntui silkalta kidutukselta! Onneksi piti olla vain yksi yö.
2017, Tays: Nukuin paremmin kuin aikoihin! Yhden kerran yöllä hoitaja tuli kyselemään vointia ja syötöistä. Olin ihan tokkurassa (tässä kohtaa noin 3v valvottuja öitä takana) eikä vauvakaan herännyt syömään. Hoitaja hoiti syötön sokerivesipipetillä ja tuttipullolla, minä jatkoin nukkumista. Viivyin vielä toisenkin yön. Oli ihana palata kotiin levänneenä, eikä univelan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin huonosti. Kolmen hengen huoneessa yhdellä lapsella oli bilirubiini ja toisella muuten vaan huono olla, että huusivat koko yön. Oma lapseni olisi nukkunut rauhallisesti, mutta piti herättää muutaman tunnin välein syömään. Onneksi ei montaa yötä tarvinnut olla sairaalassa.
Kai tiedät, että bilirubiinia on meillä joka ikisellä ihmisellä koko ajan elimistössä. Bilirubiini on punasolujen hajoamistuote, ja sitä muodostuu meidän elimistössä koko ajan ja joka päivä, niin lapsilla kuin aikuisilla kuin vanhuksillakin. Bilirubiini ei ole mikään tauti.
No kerro sitten saman tien, mikä sen taudin nimi on, joka aiheuttaa punaisuutta vastasyntyneellä ja jonka aiheuttaa ilmeisesti liiallinen bilirubiini?
Sen taudin nimi on vastasyntyneen keltaisuus. Se johtuu lähinnä siitä, että joidenkin vastasyntyneiden maksa ei kykene käsittelemään bilirubiinia riittävän nopeasti, niin sitten bilirubiinia kertyy vereen liikaa kun se ei pääse poistumaan elimistöstä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia synnyttäneiden osastolla ei voi olla yksityishuoneita? Juuri synnyttäneenähän nimen omaan tarvitsisi lepoa, jota ei todellakaan saa, jos huoneessa 3 vauvaa huutaa vuorotellen. Osalle tehdään jotain hoitotoimenpiteitä yöllä ja sekin pitää tehdä niin kovaa puhumalla ja mölyämällä ja ovia paiskomalla, että kaikki varmasti heräävät. Muilla osastoilla pyritään yörauhaan, mutta synnyttäneillä naisilla ei ole mitään arvoa. Tosin ei muilla osastoilla kyllä joudu itse lakanoitakaan vaihtamaan vatsan alueen leikkauksen jälkeen.
Jorvin uudessa synnärissä muistaakseni on tajuttu, että yhdenhengen huoneet on parhaita, eikä siellä muita olekkaan. Ehkä jatkossa sitten aina kun tiloja remontoidaan aletaan huomioida tuoreita perheitäkin.
Unohdin sanoa, että todennäköisesti et nukkuisi ihan normaalisti missään olosuhteissa sillä hormonit. Tietenkin toivottavaa, että saat nukutuksi, muttei se valvominen ole niin hirveää :) 36
Huonoja kokemuksia tullut, mutta on niitä hyviäkin. Olen synnyttänyt viidesti, ja aina olen saanut hyvin nukuttua, paitsi kerran, kun vauva heräili aika tiuhaan ja välillä käytin vauvan nukkumisaikaa johonkin muuhun, vaikka olisi kannattanut nukkua itsekin.
Kerran olen saanut olla ihan yksin huoneessa. Muilla kerroilla 1-2 huonetoveria. Mutta koskaan en ole häiriintynyt muista. Taidan olla hyväuninen, mutta ei ole myöskään osunut parkuvia vauvoja tai häiriköitseviä äitejä samaan huoneeseen.
Eli on sentään mahdollista, että saa nukuttuakin!