Muistellaan koululauluja musiikin tunneilta
Mitkä oli koulujen musiikkituntien suosikkilaulujanne? Itse muistan ala-asteelta suosikeikseni mm. Davy Crokett, Kolme cowboyta, Lentäjän poika, Lintu, Vanha holvikirkko, Vanhoja poikia viiksekkäitä ja Kuudenikäinen. Olen käynyt peruskoulun 90-luvulla. Yläasteella luokkamme suosikit olivat Rin tin tin ja Tämä taivas, tämä maa. Lauloimme ne joka tunti.
Kommentit (508)
Vierailija kirjoitti:
”Kuningas oli vanha arvokas, mutta iloinen luonteeltaan. Imi piippua hän, liemen joi kirpeän, sitten kutsui hän viuluniekkojaan.
Jokaisella soittajalla hieno viulu on, eikä hienompaa lie alla auringon. Ja ne viulut kun soi, kukaan voittaa ei voi, viuluniekkoja kuulun kuninkaan.”Rakastin tota, sen sävel oli tosi kaunis! Harmittaa, kun en muista minkä maalainen ja kenen tuotos tuo on.
Kiitos tästä! Tätäkin me laulettiin. Olin unohtanut.
Ihana ❤️
Ja niin kauniina siintää Loch Lomond
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea, mitä Siukosen laulukirjasta 50- ja 60-luvulla löytyi eli isänmaallisia lauluja, maakuntalaulut, kansanlauluja, joululauluja, lastenlauluja, Piae cantiones -lauluja niin ja tietysti virsiä. Laululäksyä oli lähes joka päiväksi, mutta niinpä sitten meidän ikäpolvemme osaa vieläkin valtavan määrä lauluja ulkoa.
Aivan ihania. Tuostakin näkee miten Suomi on joskus sivistynyt valtio. Olen huomannut että silloin opettajat olivat tosi sivistyneitä ja kultturelleja, ei tarvitse kuin selata vanhoja laulukirjoja.
Oli joku laulu missä laulettiim: On nähty vilua ja nälkää Balkkanin vuorilla taistellessa. Janne lauloi kovalla äänellä: Tanssiessa. Opettaja stoppas ja sanoi: Taistellessa.
Tämä tapahtui joskus -80 luvun alussa.
Itse olen käynyt koulua 2000-luvulla eikä nyt tähän hätään muistu kovinkaan monta koululaulua mieleen. Mutta ainakin Den glider in kuului lauluvalikoimaan.
70-luvun ala-asteelta: Oolannin sota ja Seitsemän veljestä. Jälkimmäinen siksi, että siinä sai kirota. Hienosti raikasi huoneessa syntinen, s*atana kurja
Ketjua lukiessa tuli välittömästi mieleen.
Aa-ram-sam-saa aa-ram-sam-saa, kudi kudi kudi kudi kudi ram-sam-saa.
Me tässä, me tässä kudi kudi kudi kudi kudi ram-sam-saa.
Miska soutaa joella, rannalle jäi Katjuska ai jai tanjanka missä miska katjuska
En koskaan ymmärtänyt mistä hitosta tässä kommarilaulussa laulettiin...
Vierailija kirjoitti:
70-luvun ala-asteelta: Oolannin sota ja Seitsemän veljestä. Jälkimmäinen siksi, että siinä sai kirota. Hienosti raikasi huoneessa syntinen, s*atana kurja
Kävin ala-asteeni 90-luvulla ja vielä silloin eräs uskonnollisista opettajista ei halunut tuota säkeistöä meidän luokan kanssa laulaa vaan se piti jättää pois.
Me lauloimme 60-luvulla oppikoulun teiniluokilla opertettisävelmiä ja elokuvasävelmiä ja ne maakuntalaulut tietty.
Musatunnit oli ihania.
T.mummeli
Tein minä pillin pajupuusta, toki vain pajupuusta heiiii!
Suutarinäidin kehtolaulu eli se piupalipaupali kenkiänne hakemaahan.
Tietysti seitsemää veljestä, koska sai kiroilla.
Vierailija kirjoitti:
Miska soutaa joella, rannalle jäi Katjuska ai jai tanjanka missä miska katjuska
En koskaan ymmärtänyt mistä hitosta tässä kommarilaulussa laulettiin...
Ihmekös. Toinen värssy on: ”Ai ai Katinka, missä Miska Petrushka?” Se Katinka on sama Katjusha, joka jäi rannalle, ja sille nyt vähän ilkeillen ihmetellään että mihis se Miska nyt soutikaan. Loppu lauluhan sen sit kertoo.
Joku biisi oli "kasper, jesper ja joonatan" ja sitä ei vain laulettu, vaan valittiin nämä tyypit, joista yksi oli leijona? ja he sitten näyttelivät kyseisen kappaleen?
Kaikki tutut laulut onkin jo oikeastaan täällä mainittu, mutta tuli vielä mieleen kuinka kitaransoittoa harjoiteltiin aina Smoke On The Water-riffillä. :D Olen 94-syntynyt.
Mikä ihme oli se biisi neljästä kissanpojasta, joilla oli rimmaavat nimet ja jotka olivat kuolla kun eivät totelleet äiti-kissaa? Riti, Rati, Kiti, Kati neljä kissanpoikaa.. tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme oli se biisi neljästä kissanpojasta, joilla oli rimmaavat nimet ja jotka olivat kuolla kun eivät totelleet äiti-kissaa? Riti, Rati, Kiti, Kati neljä kissanpoikaa.. tai jotain?
No niin. Google auttoi "neljä kissanpoikaa" hakusanoilla:
Kisu, Sisu, Visu, Misu, neljä kissanpoikaa
pyöriskeli, leikitteli kotipihallaan.
Äitimirri istuskellen katsoi leikkiänsä,
kasvojansa pestessään hän neuvoi lapsiaan:
"Lapsikullat, leikkikää, mut älkää menkö jäälle,
kevät sekä syksyjää niin petollinen on."
Äiti mirri työhön lähti, pienet karvapörrit
leikkimään he jäivät koko joukko vallaton.
Miu, mau, miu mau, hah hah hah hah, miu mau
hah hah hah hah, miu mau, joukko vallaton
vaan äidin neuvot viisaat ne kohta unhoon jäi
ja järven rantaan juoksivat he kaikki peräkkäin
Kisu, Sisu, Visu, Misu, neljä kissanpoikaa
kohta jäällä liukkahalla alkoi temmeltää
hetken vielä leikki kesti vekkuleitten pienten
sitten aivan yllättäen murtui alla jää
Miu, mau, miu, mau, auttakaa, oi miu mau,
auttakaa oi miu mau, mirrit vaikertaa.
Miks' äidin neuvoja me emme totelleet,
on kuolo siitä seuraus ja äidin kyyneleet.
Halli-koira silloin saapui niin kuin myrskytuuli,
mirrit nosti avannosta viime hetkellä.
Mirrit kiitti Hallia, vaan tämä äkeissänsä
haukkui heitä koko matkan kotiretkellä.
Äitimirri kyynelissään syliin heidät sulki.
Suloisimmat kyyneleet on onnen kyyneleet.
Kisu, Sisu, Visu, Misu, neljä kissanpoikaa,
äidin neuvot jälkeen sen on aina totelleet.
Faith kirjoitti:
Ala-asteelta muistan melkein kaikki edellä mainitut. Myös "Meill' on metsässä nuotiopiiri...". Luokkamme suosikkiluluja olivat Lintu elokuvasta Belle ja Sebastian sekä Lentäjän poika.
Yläasteella musiikinopettajamme oli ammattimuusikko, ja opettelimme lauluja kunnolla, monta toistoa. Junnu Vainion lauluja hän laulatti meillä paljon.
Vanhana partiolaisena muistelen lämmöllä tuota nuotiopiiri-laulua. Samoin "karhun lailla metsässä painin" vai mikä ihme se oli..?
Kauan on kärsitty vilua ja nälkää Balkanin vuorilla taistellessa.
Vanha Musta Joe
Oolannin sota
Jos sä tahdot mennä Malagaan
Musta kissa aatoksissaan, pitkin tietä vaeltaa