Muistellaan koululauluja musiikin tunneilta
Mitkä oli koulujen musiikkituntien suosikkilaulujanne? Itse muistan ala-asteelta suosikeikseni mm. Davy Crokett, Kolme cowboyta, Lentäjän poika, Lintu, Vanha holvikirkko, Vanhoja poikia viiksekkäitä ja Kuudenikäinen. Olen käynyt peruskoulun 90-luvulla. Yläasteella luokkamme suosikit olivat Rin tin tin ja Tämä taivas, tämä maa. Lauloimme ne joka tunti.
Kommentit (508)
Hauva ikkunassa. Tytöt lauloi ja pojat huusi oikeassa kohdassa "hau hau" 😄
Yks lemppareista oli Huopikkaat huopikkaat (...äiti koittaa piilottaa
Sama se, löydän ne, terve vaan mua ootetaan!)
On syksy niin ihmeellinen
Täällä pohjantähden alla
Vanhoja poikia viiksekkäitä
Sit yläasteella Keltainen toukokuu, Sinä lähdit pois, Rin Tin Tin, Teuvo maanteiden kuningas...
Kivoja muistoja! :)
Joe Hillin, vanhan ystävän
Mä viime yönä näin.
Hän aivan ilmislävänä seisoi vierelläin.
Jos missä miestä tarvitaan
Joe Hill nyt muistetaan.
Joe Hill ei kuole milloinkaan,
Mä hänet yöllä näin.
Hän seisoi vierelläin.
Maakuntalaulut! Voi prkl että niitä piti veivata.
Yläasteen suosituin biisi oli Hassen Het potatis -yhtyeen Sommaren är här, mutta sitä pääsi kuulemaan vain ruotsin tunnilla.
Mieleen on jäänyt maakuntalaulut, Kanoottilaulu sekä Kesäillan valssi.
Kävin ala-astetta 80-luvulla ja meillä oli hyvin vanhakantainen ope.
Musiikin kirjassa oli Seitsemän miehen voima-laulu, jota aina erityisesti pojat halusi laulaa, koska sanoissa oli kohta "syntinen saatana kurja" ja siinä sai luvan kanssa kiroilla koulussa 😂
Vierailija kirjoitti:
Musiikin kirjassa oli Seitsemän miehen voima-laulu, jota aina erityisesti pojat halusi laulaa, koska sanoissa oli kohta "syntinen saatana kurja" ja siinä sai luvan kanssa kiroilla koulussa 😂
Meidän opettaja ei antanut laulaa noin. Piti laulaa "syntinen saastainen kurja" :O
Kasakkalaulu
Ostakaa makkaraa
Asikkalan asikkalan puiset rattaat
Ala-asteella 80-luvulla laulettiin sitä, jonka kertosäe oli: Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa. Vieläkin muistan monta säkeistöä.
Myös seitsemää veljestä laulettiin, paino kohdassa syntinen saatana kurja.
Ihana hyvän mielen ketju :)
Kiitos ap ja osallistujat <3
Vierailija kirjoitti:
Yks lemppareista oli Huopikkaat huopikkaat (...äiti koittaa piilottaa
Sama se, löydän ne, terve vaan mua ootetaan!)On syksy niin ihmeellinen
Täällä pohjantähden alla
Vanhoja poikia viiksekkäitäSit yläasteella Keltainen toukokuu, Sinä lähdit pois, Rin Tin Tin, Teuvo maanteiden kuningas...
Kivoja muistoja! :)
Nauratti kun en itse koulussa toki tota huopikkaat huopikkaat laulanut, mutta oli tietenkin 70-luvun lapsena tuttu, jostain syystä lauloin sitä teinille joka on 2000 syntynyt, joka sitten muisti sen koulusta. Kuinka jälkijunassa näitä kirjoja sitten täytyy uusia? Kun muistakin pitää uusia painoksia tehdä tuona tuosta.
Koulun musiikkitunnit pilasivat minulta ainakin nämä kappaleet liialla toistolla:
Yesterday, Syksyn sävel.
Lisäksi renkutettiin ainakin Love me tender, Sininen on taivas.
Opettaja kai ajatteli olevansa nuorekas, kun veivattiin Yesterdayta.
Lentäjän poikaa laulettiin ala-asteella. Nuo aiemmat yläasteella ysärillä.
Elettiin 70-lukua ja eräänä musiikkituntina saimme monisteen, jossa oli englannin kieliset sanat silloiseen Coca Colan mainoslauluun. Voi kuinka hienolle se tuntui ajatella, että koko maailma laulaa samoilla sanoilla samaa kappaletta. Olisiko ollut ensimmäisiä niin tunnettuja mainoskappaleita?
I'd like to teach the World to sing in perfect harmony.
Siinä iässä laulun sanoma oli jotenkin puhutteleva. Tunsi kuuluvansa johonkin yhteiseen porukkaan.
Muuten emme saaneet laulaa kovin paljon mitään popahtavaa. Sininen ja valkoinen taisi olla rajuinta.
Kaiken maailman Ostakaa makkaraa ja Tiritombaa sitä veisattiin tunnista toiseen.
Muistan kun pojat ulvoi kolme cowboyta laulettaessa. Yläasteelta on jäänyt mieleen Lemon tree, Big big girl ja Truly madly deeply. Laulukokeessa lauloin Pohjantähden alla.
Ala-asteelta muistan melkein kaikki edellä mainitut. Myös "Meill' on metsässä nuotiopiiri...". Luokkamme suosikkiluluja olivat Lintu elokuvasta Belle ja Sebastian sekä Lentäjän poika.
Yläasteella musiikinopettajamme oli ammattimuusikko, ja opettelimme lauluja kunnolla, monta toistoa. Junnu Vainion lauluja hän laulatti meillä paljon.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Maakuntalaulut! Voi prkl että niitä piti veivata.
Yläasteen suosituin biisi oli Hassen Het potatis -yhtyeen Sommaren är här, mutta sitä pääsi kuulemaan vain ruotsin tunnilla.
Oliko toi sitten siinä "där kommer gunnel och luffe, luffe luffe kom hit. Vuf vuf!"
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee ekana mieleen: Varrella virran (ne kuolleet kalat virrassa ja pääkallo rannalla tms sai aina mut ahistumaan), Lentäjän poika ja se joku pop pop pop pop musiikkia...
90-luvun loppua ja 00-luvun alku.
Ja voi nyt mulle tuli aivan erityisen tärkeä laulu mieleen, laulu jonka lauloimme luokkani kanssa kolmannella vanhalle opettajallemme kun hän jäi eläkkeelle. Se oli sellainen vanhanaikainen oikein kaunis laulu. Tuuli hiljaa henkäilee, aalto vapaa välkkyilee... pikkulintu suruton, laulelee, nyt kevät on. Tuohon malliin taisi alkaa.
Mua aina ala-asteen lopulla ja yläasteella ärsytti musiikkitunnit kun alettiin yhä useemmin laulaa enkuksi ja nykyaikaisempia biisejä. Olisin mielummin laulanut niitä kauniita vanhanaikasia lauluja.
Kaunis on kuolla, kun joukkosi eessä urhona kaadut,
taistellen puolesta maas, puolesta heimosikin.
Hehkuvin mielin puoltaan nouse syntymämaatas,
riemuiten lastesi vuoks uhriksi henkesi suo!
Joukon maine mustuvi aina, kun rinnassa taiston
nuorien eessä sä vaan vanhuksen kuolevan näät.
Nuorukaiselle kuolla kuuluu, kun hällä vielä
kutreissa tuoksuavat nuorteat kukkaset on.
Ja:
Mun isäin oli sotamies
ja nuori, kauniskin,
jo viisitoistavuotisna
hän astui rivihin.
Tiens aina kulki kunniaan,
iloisin mielin kärsi vaan
hän kylmää, nälkää, haavojaan,
mun isäin armahin,
mun isäin armahin.
Kun viisitoista vuotta vaan
mä kerran täyttää saan,
samaanpa käyn mä taisteluun
ja nälkään, kuolemaan...
Näitä laulettiin 50-luvulla ja 60-luvun alussa. Sodasta oli kulunut 5-15 vuotta. Outoa ettei siitä oltu saatu tarpeeksi.
Nyt tulee ekana mieleen: Varrella virran (ne kuolleet kalat virrassa ja pääkallo rannalla tms sai aina mut ahistumaan), Lentäjän poika ja se joku pop pop pop pop musiikkia...
90-luvun loppua ja 00-luvun alku.