Riku Riski kieltäytyi jalkapallon A-maajoukkueen Qatarin matkasta eettisten syiden takia – ”Tämä oli aika selkeä asia”
Kommentit (52)
Hieno juttu, että tälläisiä urheilijoita on olemassa. Arvostan. Ei ole varmasti helppoa toimia tällä tavoin maskuliinisessa ympäristössä. Tsemppiä vaan Rikulle, koska saa varmasti niskaansa myös paljon kuraa tämän jälkeen.
Aina kun hoetaan ettei yksittäisen ihmisen teoilla ole väliä, niin kyllä niillä on. Tässäkin Riku Riski nosti omalla toiminnallaan puheenaiheeksi asian, josta ei ole syytä vaieta. Hyvä Riku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä Qatarissa on siis väärin, ja mistä se johtuu?
No ihan vaikka se, että noiden urheilupaikkojen rakentamisessa on ollut käytännössä orjatyövoimaa. Etsi itse googlettamalla. Netti on pullollaan aiheesta artikkeleita.
Miten siellä voi olla orjatyövoimaa? Eikö kukaan valvo sitä rakennustyömaata?
Onpa henkisesti kypsä mies. Näitä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä hyvä ja laajempi näkökulma asiaan: https://yle.fi/urheilu/3-10586161
Tuo ihan totta mitä Väisänen kirjoittaa. Olen itsekin ihmetellyt, miksi urheilutähdet ottavat niin vähän kantaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin.
Esimerkiksi jonkun Lionel Messin mielipide vaikuttaa asioihin paljon enemmän kuin vaikkapa yhdenkään ministerin lausunnot.
Selänne otti ja miten kävi.
Ja miten kävi tuon kirjoittajan uralle Ylessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ras isti.
Osaat varmaan perustella? En pidätä henkeä...
Ei arvosta erilaisia kulttuureja.
Minusta sellaista kulttuuria ei pidäkään arvostaa jossa ihmiset on täysin eriarvoisessa asemassa jopa lain edessä. Käytetään orjatyövoimaa, alistetaan sukupuolen perusteella, laiminlyödään ihmisoikeuksia jne.
Ei voi valikoida mitä arvostaa. Rasismia jos pitää Qatarin kulttuuria huonompana kuin Suomen.
Pidän kaikkia tuon alueen kulttuureja yhtä arvokkaina. Niin arvokkaina etten halua hitustakaan niistä tänne pohjoiseen. Saavat pitää puolestani kaiken.
Jännää. Suomi pelaa parhaillaan Ruotsia vastaan Qatarissa, mutta siitä pelistä ei keskustella. Tämä Riku Riski case sen sijaan puhuttaa.
Päästövähennykset olisi hyvä aloittaa tuollaisista turhakeurheiluista.
Kyllä nosti tämä pelaaja osakkeitaan ainakin minun silmissäni. Urheilja saa ottaa kantaa siinä missä muutkin. Hienoa toimintaa Riskiltä.
Mielenkiintoista olisi sitten nähdä, jos Suomi tosiaan Qatarin MM-kisoihin selviytyisi, että kuinka paljon vaakakupissa painaisi ihmisoikeudet vs. ainutkertainen mahdollisuus pelata MM-kisoissa?
Siinä olisi oikeasti melkoista painia omien vakaamusten ja spesiaalin mahdollisuuden välillä.
No ihan vaikka se, että noiden urheilupaikkojen rakentamisessa on ollut käytännössä orjatyövoimaa. Etsi itse googlettamalla. Netti on pullollaan aiheesta artikkeleita.