Meillä ei varaa matkustaa, harmittaa..
Miehellä normipalkkainen työ ja itse amk mutta pienipalkkainen ja sairaslomalla. Lapset olleet vaan Ruotsissa ja viimeksi 5v sitten. Veljen perhe matkustaa jatkuvasti, ja olen kateellinen.
Kommentit (32)
Oletko kuullut lyhenteestä dink, double income no kids?
Monesti kyse on vaan valinnoista ja mihin itse haluaa satsata. Me matkustamme aika usein. 4 matkaa vuosittain. Joskus enemmän. Matkailuun meillä menee vuosittain noin 8000€. Muutaman läheisen kanssa ollut asiasta puhetta, kun heiltä juuri kullut ettei heillä ole varaa matkustaa. Kesksutelu tuotti sen, että meillä eri kiinnostuksen kohteet ja halu laittaa rahaa eri asioihin. Meillä se on matkailu ja heillä moottororipyörät, jenkkiautoilu, koiraharrastus. Keskustelu johti siihen, että meillä menee rahaa kaikilla saman verran huvituksiin, mutta ne huvit ovat vaan erilaiset.
Itse ostan matkani tarjouksista. Suosimme koulujen loma-aikojen ulkopuolella matkailua, koska se todellakin on edullisempaa. 1-2 viikon lomamatkoja. Kanaria, Kreikka, jne.
Passi ei ole välttämätön. Aika moneen maahan pääsee ihan henkkarilla.
Voitko säästää jostain? Kannattaa seurailla sitä omaa rahankäyttöä (kuitit yms) ja katsoa mihin sitä rahaa menee ja mihin turhuuksiin kenties ja voiko niistä säästää matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne matkat paljoa maksa, mutta pitäähän kohteessa olla rahaakin käytettävissä.
Siksi huoneisto, jossa on keittiö säästää kohteessa aika paljon. Puolan tai Balttian hintatasolla ruokaan ei mene sen enempää kuin kotonakaan. Ilmaista nähtävää ja tekemistä löytyy jokaisesta suurkaupungista. Tietysti asioihin pitää perehtyä etukäteen.
Ehdotus: EasyJet lentää Helsingistä Berliiniin todella edullisesti. Sieltä Airbnb majoitus tai katso majoitus hintavertailuista joku muu. Sitten tutustut etukäteen netissä kohteisiin, mitkä kiinnostavat ja hieman kaupungin julkiseen liikenteeseen (majoitus sen mukaan)
Käytä mielikuvitusta ja tee sitä mihin on varaa. Reissu voi olla lapsille hauska ja muistettava vaikka ei lähdettäisi kotiseutua kauemmaksi. Kadehtiahan aina voi, ja siihen sortuminen ei ole kiinni varallisuudesta. Mä kävin lapseni kanssa tasan yhdellä etelänmatkalla ja siellä olikin kivaa. Isänsä kanssa on käynyt kerran, ja muutama ruotsinlaivareissu tehty. Nyt ei enää lähtiskään kuin kavereiden kanssa korkeintaan.
Pieniä hauskoja muistoja on jäänyt päiväreissuista kouluikäisen kanssa kesäisin jonnekin lähelle. Olemme nauraneet jälkikäteen miten Tammisaaren reissulla Ekenäs kääntyi muotoon Enekäs ja sellaiseksi jäi. Seisovan pöydän runsaudesta lapsi valitsi ainoastaan kastiketta ja melonipalloja... merivesi oli ihanan lämmintä, linnanrauniot ja ruotsinkielinen ympäristö ihan riittävän eksoottista. No lämmin vesi nyt ei aina ole itsestäänselvyys.
Lapsi ei ole kadehtinut vaikka jotkut kaverit on rampanneet lämpimässä alvariinsa. Olen myös sanonut että hanki kunnon koulutus ja työ niin sitten voit mennä mielesi mukaan tai olla menemättä, ihan miten haluat.
Hoh hoijaa, ei tässä monella muullakaan ole varaa matkustaa vaikka mieli tekisi! Hyvä kun ruokaan ja laskuihin riittää rahat. Saan käteen 1000 e/kk josta maksan vuokran 500 e/kk plus sähkö ja muut laskut. Ei siinä jää säästöön yhtään mitään, turha uneksia mistään matkoista, elämä on syvältä.
Totta kai on ymmärrettävää jos harmittaa ja kadehdituttaakin. Minua taas ihmetyttää, miten niin monet kehtaa tuhota ilmakehää lentelemällä koko ajan jonnekin. Ajattele siltä kannalta, että nyt väkisinkin toimitte eettisesti ja hienosti!
Mutta jos kuitenkin joskus haluatte reissuun, niin säästäkää, vaikka kymppi kuukaudessa!
Tai onko tulossa esim. pyöreitä? Voisko synttärilahjaksi toivoa vaikka matkalahjakorttia? Mitä saatte lapsillenne joululahjaksi vanhemmiltasi? Jos vaikka pyydätte S- tai K-lahjakortit, niin voisitte niillä ostaa tarpeellista kuten uusia vaatteita, ja saman rahan saatte säästöön?
Ihan vinkkiä muille vähemmän kyvyttömille, että Norwegianilla on menossa ale.
Vierailija kirjoitti:
Ei varaa passeihin tai edes Tukholmaan juuri nyt, raha asioita en ala avaamaan täällä. Kun joku aina nurisee niistäkin. Sairastuin vuosia lasten syntymien jälkeen, oltiin ihan keskituloisia. Tai noh, itse pienipalkkaisella alalla. Harmittaa vaan kun vanhempani aina iloisesti kertovat mihin veljen perhe aina matkustaa...
ap
Jos kertoo omista tai oman lapsensa kuulumisista, ei aina tule ajatelleeksi, että joku voisi kateuttaan pahoittaa mielensä. Veljesi tai vanhempasi eivät ole sairastumiseesi tai elämäntilanteesi mitenkään syypäitä, mutta toki ymmärrän, että sairastuminen saattaa turhauttaa ja pahimmillaan katkeroittaa. Tiedän tämän siitä, että oma puolisoni ei ole sairauden vuoksi työelämässä ja rahaa meillä on käytössä melko vähän. Siskoni perhe matkustaa myös paljon, mutta tiedän, ettei se ole minulta pois. Minä olen iloinen, jos pystyn viemään perheeni budjettilomalle Lontooseen tai käydään automatkalla jossain muualla.
Itse joudun matkustamaan työn vuoksi ja istumaan auton kyydissä satojatuhansia kilometrejä. Rakastan kotona olemista ja sitä kun ei tarvitse nukkua likaisissa hotelleissa ja syödä vihreää munakasta ja juoda minkkipissaa, eli pahaa kahvia. Kaikki haluaa aina sitä mitä itsellä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei varaa passeihin tai edes Tukholmaan juuri nyt, raha asioita en ala avaamaan täällä. Kun joku aina nurisee niistäkin. Sairastuin vuosia lasten syntymien jälkeen, oltiin ihan keskituloisia. Tai noh, itse pienipalkkaisella alalla. Harmittaa vaan kun vanhempani aina iloisesti kertovat mihin veljen perhe aina matkustaa...
ap
Tukholman risteilylle pääsee ilman passeja. Henkkarit ja kelakortit lapsilta riittää. Risteilyhä saa nyt halvalla. Lahjakortilla ilmatteeksi. Ottakaa evästä mukaan. Laivalla ruoka on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä normipalkkainen työ ja itse amk mutta pienipalkkainen ja sairaslomalla. Lapset olleet vaan Ruotsissa ja viimeksi 5v sitten. Veljen perhe matkustaa jatkuvasti, ja olen kateellinen.
Ette menetä mitään. Suurimmassa osaa maailmaa ovat pääkadulla samat ketjuliikkeet mitä Suomessakin. Tehkää mieluummin nojatuolimatkoja lukemalla eri maihin keskittyvää kirjallisuutta tai lainaamalla filmejä kirjastosta. Se on ekologistakin.
Hotellihuone on aina hotellihuone joka puolella maailmaa. Sen tärkeimmät ominaisuudet ovat hyvä sänky ja kylpyhuone. Samat herkut ovat monilla jopa tasokkaampina kotonaan.
Totta. Kaksi ääntä heille vaaleihin.