Onko mulla jotenkin todella, todella huono peruskunto? Kävelen 20min töihin, keskimääräinen syke 130 ja vauhti on n. 5,5km/h!
En siis kävele mitenkään tosi reippaasti, vaan rauhallista vauhtia. Syke nousee 130:een, tulee hiki ja hengästyttää.
Pituutta 168cm, ikää 38v, painoa 72kg.
Ei kai kävellessä pitäisi nousta syke noin korkealle??
Kommentit (8)
Heräsin 40min sitten ja istun tässä koneella. Syke 92. Harrastan lenkkeilyä 3-4h viikossa, osittain juosten ja siihen 1,5-2h kahvakuulailua päälle, plus kaikki satunnaiset muut liikkumiset kuten hiihdot ja luistelut. Koen olevani ihan ok kunnossa, mutta syke on levossakin 90-100. Liikkuessa reippaasti 130-140, mutta en huomaa eroa olotilassa ja palaudun nopeasti.
Kunnosta kertoo enemmän se, miten nopeasti syke laskee.
Jos syke pysyy korkealla pitkään kävelyn jälkeen, kunto on huono.
Jos syke laskee kuin kissan häntä heti kävelyn jälkeen, kunto on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kunnosta kertoo enemmän se, miten nopeasti syke laskee.
Jos syke pysyy korkealla pitkään kävelyn jälkeen, kunto on huono.
Jos syke laskee kuin kissan häntä heti kävelyn jälkeen, kunto on hyvä.
Syke laskee noin 50:een aika nopeasti. Se on mun "istumissyke". Yöllä syke laskee alle 50. Alimmillaan lähimmäs 40.
Silti jotenkin miellän kävelysykkeen korkeahkoksi, kun vauhtia ei ole paljoa. Juostessa syke on noin 170.
ap
Sykkeet ovat ihan valtavan yksilökohtaisia eli maailman parhaatkaan valmentajat eivät sanoisi kunnostasi mitään sen perusteella. (on luonnonoikkuja joille tuntikausien peruskestävyyslenkin sykkeet ovat yli 170 ja maksimisyke 240!)
Kävelyvauhtiin vaikuttaa myös ihan kropan rakenne: jotkut meistä on tehty nopeammiksi kuin toiset. Kun käyn siskoni kanssa jalkaisin lenkillä, hän saa tikuttaa ihan tosissaan siinä vaiheessa kun oma kävelyni on rennon letkeää ja mielestäni hidasta.
Olipa kunto tosiasiassa mikä tahansa, voit ainakin seurata sykkeen ja vauhdin kehittymistä mittarisi avulla.
Mielestäni 5,5 km/h ei ole mikään rauhallinen vauhti, vaan ihan normaali kävelyvauhti. Kyllä siinä saa vähän hengästyäkin. Kävelin tänään samaa vauhtia saman matkan, ja kyllä mulla ainakin sykkeet kohos ihan kunnolla, toki oli lunta ja lastenrattaat.
Olin työpaikan mittauksessa viime talvena peruskunnoltani keskikuntoinen, lihasvoimaltani keskimääräistä vahvempi.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni 5,5 km/h ei ole mikään rauhallinen vauhti, vaan ihan normaali kävelyvauhti. Kyllä siinä saa vähän hengästyäkin. Kävelin tänään samaa vauhtia saman matkan, ja kyllä mulla ainakin sykkeet kohos ihan kunnolla, toki oli lunta ja lastenrattaat.
Olin työpaikan mittauksessa viime talvena peruskunnoltani keskikuntoinen, lihasvoimaltani keskimääräistä vahvempi.
Kiitos vastauksesta! Ehkä sitten vertaan omaa kävelyvauhtiani pitkäsäärisiin perheenjäseniini, jotka aina valittavat siitä, miten hitaasti kävelen :) Tyttäret ovat lähemmäs 180-senttisiä ja mieskin muutaman sentin yli 2 metriä.
ap
Minä kyllä huolestuisin tässä tapauksessa siitä hengästymisestä, en sykkeestä. 5,5 km/h on normaali kävelyvauhti. Et ole mitenkään erityisen lyhyt ihminen, yli naisten keskiarvon jopa.
Auttaisiko painon pudottaminen?
Up.
Huolestuinko turhaan? Kuulostaako syke normaalilta kävelysykkeeltä? Ja huom, tällä vauhdilla - ei mitään puolijuoksua!
ap