epäammatillinen psykoterapeutti
Sain vihdoista viimein rahoituksen psykoterapiaan, mutta terapeutin epäammattimainen käytös ajoi terapian loppuun. Terapeutti tietenkin syyttää minua lopettamisesta ja kirjoitta "kivan" lausunnonkin kelaan. Hän itse oli myöhässä tapaamisilta, muutteli sovittuja asioita ja mm ohjasi minut huoneeseen, jossa oli jo potilas. Hän ei myöskään auttanut minua itsemurha-ajatusteni kanssa, vaan lopetti terapian kesken pahaan vaiheeseen. Itsemurha tuntuu nyt ainoalta vaihtoehdolta.
Kommentit (46)
Minun lapsellani oli asiaton ja osaamaton terapeutti. Soitin johtavalle lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Voit vaihtaa terapeuttia.
Voit myös itse miettiä mihin ongelmasi juontaa juurensa. Ei terapeutit ole mitään fakiireja jotka arvuuttelee vaivojasi. Mutta kun osaat itse nimetä pahaa oloasi, voit myös saada apua.
Toipuminen on kovaa työtä, joka tehdään yhdessä.
Ei. Jos epäeettistä toimintaa on tapahtunut, vetoavat terapeutit juurikin tuohon ”mikä sinussa on vikana”-korttiin. Tilille väärin toiminut ammattilainen, manipuloinnille ei tule antaa sijaa. Raha kyllä kelpaa, sillä sitten harjoittaa sadismia ja mielivaltaa? Noup!
Nauhoittaako joku oikeasti terapiaistuntonsa...?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Opin kerrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Opin kerrasta.
Hyväksikäyttäjäterapeutti alapeukuttanut. Uskomatonta sakkia!
Tehkää vaativia metsäretkiä ja antakaa luonnon hoitaa teitä seesteisiksi. Ihmisten seassa tunnette itsenne virheellisiksi ja sairaiksi. Ammattilaiset pystyvät tarjoamaan vain keskusteluapua ja arvioida oikeanaisen lääkityksen, mutta suurin parantamistyö tapahtuu aina yksin.
Ottakaa rennosti, kevätaurinkoa kohti!
Ap, et ole ainoa joka on törmännyt huonoon terapeuttiin. Ota nyt yhteyttä hoitavaan lääkäriisi. Terapeutin vaihto on Kelan suuntaan pelkkä ilmoitusasia. Voimia!
Mitkä seikat ovat räikeimpiä epäkohtia joihin olette psykoterpiassanne kohdanneet? Minusta olisi oileus ja kohtuus tuoda vihdoinkin näitä julki, että ihmiset tietäisivät mitä ei tule sietää!
Itselläni seuraavat:
- jatkuvat aikojen siirtelyt, jotka luultavasti kohdistuivat vain minuun - ei muihin
- krooninen myöhästely
- terapeutin omien asioiden jaarittelu maksamallani ajalla
- täydellinen muistamattomuus edellisen kerran traumaattisista keskusteluista, välillä koko henkilöhistoriikistani (tämä aiheutta jo epätoivoa)
- välinpitämättömyys, aidon välittämisen puute
- maneerinen, opeteltu ”terapointi” jopa toistuvin lausein ja lauserakentein
Sadistiset piirteet terapeutissa. Olen hyvä lukemaan mikroilmeitä, ja erittäin satuttavan kohtaamisen jälkeen, jossa terapeutti täysin käsittämättömästä syystä päätti henkisesti nöyryyttää ja alistaa minua, näin seuraavalla kohtaamisella hänen kasvoillaan _riemua_. Ja ei, en erehtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Sadistiset piirteet terapeutissa. Olen hyvä lukemaan mikroilmeitä, ja erittäin satuttavan kohtaamisen jälkeen, jossa terapeutti täysin käsittämättömästä syystä päätti henkisesti nöyryyttää ja alistaa minua, näin seuraavalla kohtaamisella hänen kasvoillaan _riemua_. Ja ei, en erehtynyt.
Yhden kipu on toisen nautinto - ihmisyyden peruspilari. Tosin kohdallasi aivan väärässä paikassa, olen todella pahoillani puolestasi.
Kuinka pitkä prosessi terapeutin vaihto on? Minäkin olen täysin kypsä tähän sekoiluun!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkä prosessi terapeutin vaihto on? Minäkin olen täysin kypsä tähän sekoiluun!
Eiköhän tämä ole (perustellusti) vain ilmoitusluontoinen asia.
Voisiko joku läheisesi (äiti, isä, sisko, veli, ystävä) auttaa sinua kirjoittamaan kanssasi tuon valituksen. Ymmärrän, että yksin sitä on vaikeaa ja raskasta tehdä. Jos et löydä omalta paikkakunnaltasi terapeuttia, niin löytyisikö kohtuullisen matkan päästä?
masentuneen nuoren äiti kirjoitti:
Voisiko joku läheisesi (äiti, isä, sisko, veli, ystävä) auttaa sinua kirjoittamaan kanssasi tuon valituksen. Ymmärrän, että yksin sitä on vaikeaa ja raskasta tehdä. Jos et löydä omalta paikkakunnaltasi terapeuttia, niin löytyisikö kohtuullisen matkan päästä?
Myös terveydenhuollosta saattaa löytyä (puolueeton) henkilö laatimaan kanssasi valitusta. Elämme kuitenkin demokratiassa, ja kaikki tietävät, kuinka helposti valta saastuttaa yksilön ikäviin tekoihin ja väärinkäytöksiin. Näitä tulee valvoa.
Minä jouduin lähtemään terapiasta terapeutin jatkuvan kiroilun vuoksi. Tuntui ahdistavalta ja epäammattimaiselta. Viimeisellä kerralla yritin sitten selvittää asian, ajattelin että lopettaisi jos pyytäisin mutta käytös jatkui heti viiden minuutin jälkeen taas. Eikä tullut mitään anteeksipyyntöä tai korjausta, puolusteli käytöstään vaan. Onko tämä peruste tehdä joku ilmoitus jonnekin? Terapiakokemus rikkoi tilanteeni täysin, masennuin vaikeammin enkä pysty enää luottamaan ammattilaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin lähtemään terapiasta terapeutin jatkuvan kiroilun vuoksi. Tuntui ahdistavalta ja epäammattimaiselta. Viimeisellä kerralla yritin sitten selvittää asian, ajattelin että lopettaisi jos pyytäisin mutta käytös jatkui heti viiden minuutin jälkeen taas. Eikä tullut mitään anteeksipyyntöä tai korjausta, puolusteli käytöstään vaan. Onko tämä peruste tehdä joku ilmoitus jonnekin? Terapiakokemus rikkoi tilanteeni täysin, masennuin vaikeammin enkä pysty enää luottamaan ammattilaisiin.
Kuulostaa ihan sairaan oudolta
Minä lähdin arviointikertojen jälkeen kun terapeutti oli myös aina myöhässä. Potilaiden ajat peräjälkeen joten mikään muu ei käytännössä ollut mahdollista kuin että se on aina jonkun terapiasta pois se 3min siirtymisaika. En tiedä teinkö väärin, järjestely tuntui sekavalta.
Voit vaihtaa terapeuttia.
Voit myös itse miettiä mihin ongelmasi juontaa juurensa. Ei terapeutit ole mitään fakiireja jotka arvuuttelee vaivojasi. Mutta kun osaat itse nimetä pahaa oloasi, voit myös saada apua.
Toipuminen on kovaa työtä, joka tehdään yhdessä.