epäammatillinen psykoterapeutti
Sain vihdoista viimein rahoituksen psykoterapiaan, mutta terapeutin epäammattimainen käytös ajoi terapian loppuun. Terapeutti tietenkin syyttää minua lopettamisesta ja kirjoitta "kivan" lausunnonkin kelaan. Hän itse oli myöhässä tapaamisilta, muutteli sovittuja asioita ja mm ohjasi minut huoneeseen, jossa oli jo potilas. Hän ei myöskään auttanut minua itsemurha-ajatusteni kanssa, vaan lopetti terapian kesken pahaan vaiheeseen. Itsemurha tuntuu nyt ainoalta vaihtoehdolta.
Kommentit (46)
Transferoi itsemurhasi terapeuttiisi.
Laajennetusti.
Toisaalta potilasasiamieheltä, terapistin liitolta ja kelasta voi tiedustella kuinka menetellä.
Jäätte molemmat henkiin, voimaannut ja elo maistuu taas aurinkopuurolle.
Sitä en tiedä miten terapistin käy.
Eikä oikeestaan edes kiinnosta.
Ilmoitus Valviraan. Epäammmatillinen käytös on aina vakava paikka. Suisidaalisuutesi ignoraaminen virkavirhe. Vie käräjille - näissä jos joissakin on helpon rahan perässä juoksevia narsisteja ja hyväksikäyttäjiä.
Kannattaa oikeasti kirjelmöidä Kelalle ja Valviraan tuosta terapeutista. Olet varmasti väsynyt ja huonossa hapessa, joten se voi tuntua raskaalta, mutta tee se, muiden potilaiden vuoksi, jos et itsesi!
Terapeutin vaihto onnistuu kyllä, ei siihen mitään erityislupaa tarvita. Ilmoitat vaan Kelalle, että haluat vaihtaa terapeuttia. Kerro samalla syyt.
🇺🇦🇮🇱
Hän saattaa olla itse psyykkisesti seko.
Kaverini sekosi, kun oli aikansa ollut noissa hommissa.
Näissä on kaikennäköistä vallankäyttäjää.
Mikä tätä alaa riivaa? Millaisia ”ammattilaisia” nämä oikein ovat? Päivittäin joko kuulee tai lukee jostakin, kuinka terapiassa on joko täysin epäammattimaista käytöstä juurikin myöhästelyjen, asiakkaan asioiden unohtelun tai jopa epäeettisen käytöksen johdosta. Terapiassa!
Vierailija kirjoitti:
Mikä tätä alaa riivaa? Millaisia ”ammattilaisia” nämä oikein ovat? Päivittäin joko kuulee tai lukee jostakin, kuinka terapiassa on joko täysin epäammattimaista käytöstä juurikin myöhästelyjen, asiakkaan asioiden unohtelun tai jopa epäeettisen käytöksen johdosta. Terapiassa!
Narsmismi, sadismi ja vallankäyttö. Ihmisyyden perisynnit. Ei kukaan aidosti tuntemattoman ihmisen asioists välitä, tuskin tutunkaan. Näin siinä sitten käy.
On terapeutteja jotka istuva kauhtuneissa villapaidoissa haisten ties mille ja tuijotellen lopun kyllästyneinä takaseinään koska ns asiakas katoaisi...
Paljon häirkintyneitä tyypejä alalla. Lähinnä yrittävät hoidattaa omaa psyykettään asikkaitensa kautta jaa peilaamalla. Terqpia ei välttis ole lainkaan sopiva healing muoto useimmille... self healing. Kirjoittaminen, maalaaminen.. uiminen.. ystävälle.. tosin kelle kannattaa.. avautuminen.. oma pv kirja paras.. ja sekin netin ulottumattomissa.. ;) ..
Alalle mennään lähinnä joko oman tai sukukaisten pääongelmien traumojen vuoksi ja sitten lwipäännytään.. koska ei olla ns parantajia..
Ei minua kukaan usko, jos vien asiaa eteenpäin. Minulla on kuitenkin niitä diagnooseja ja kaikki voidaan laittaa niiden syyksi. En esim pysty todistamaan, että terapeutti on ollut myöhässä tai että hän ohjasi minut huoneeseen, jossa on toinen potilas. Edellinen potilas istui vielä terapiahuoneessa, kun tulin sinne. Olen niin loppu, etten jaksa. Itsemurhaa suunnittelen tosissani. Virallisen valituksen tekeminen tuntuu raskaalta koska luultavasti saisin vielä lisää vaan diagnooseja ja minun väitettäisiin "kokevan" asioita ns sairauteni vuoksi. Uutta terapeuttia olen yrittänyt etsiä, mutta tuloksetta. Kela on myöntänyt minulle terapiaa, mutten voi käyttää sitä, koska uutta terapeuttia ei löydy. Tuntuu, että sekoan lopullisesti. AP
Kriisiterapeutti ohitti itsemurha-aikeeni tylysti: "Et sä kuitenkaan mitään tee. Itsemurhat tehdään hetken mielijohteesta eikä harkitusti". Onneksi pääsin heti toiselle terapeutille. Olin niin sekaisin, että en edes älynnyt suuttua silloin. Vuosien päästä otin häneen kyllä yhteyttä ja konfrontoin asiasta. Pyysi vuolaasti anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua kukaan usko, jos vien asiaa eteenpäin. Minulla on kuitenkin niitä diagnooseja ja kaikki voidaan laittaa niiden syyksi. En esim pysty todistamaan, että terapeutti on ollut myöhässä tai että hän ohjasi minut huoneeseen, jossa on toinen potilas. Edellinen potilas istui vielä terapiahuoneessa, kun tulin sinne. Olen niin loppu, etten jaksa. Itsemurhaa suunnittelen tosissani. Virallisen valituksen tekeminen tuntuu raskaalta koska luultavasti saisin vielä lisää vaan diagnooseja ja minun väitettäisiin "kokevan" asioita ns sairauteni vuoksi. Uutta terapeuttia olen yrittänyt etsiä, mutta tuloksetta. Kela on myöntänyt minulle terapiaa, mutten voi käyttää sitä, koska uutta terapeuttia ei löydy. Tuntuu, että sekoan lopullisesti. AP
Oletan että terapeuttisi on kuitenkin laillistettu psykoterapeutti koska Kela. Mikä on hänen pohjakoulutuksensa? Psykologilla ei ole minkään sorttisia valtuuksia tahi ammattitaitoa diagnosoida yhtään mitään. Eri asia jos terapeuttisi on psykiatri - onko?
Minä henkilökohtaisesti menisin keskustelemaan asiasta sekä hoitavan lääkärini että ulkopuolisen terapeutin kanssa. Täältä lähtisin purkamaan niitä polkuja, mistä saat apua sekä valituksen tekoon että jatkoon. Jos käytös on ollut todellakin epäeettistä, tekisin rikosilmoituksen. Suisidaalisten ajatusten ohittaminen on aika rankka sadistinen veto hoitavalta taholta. Harmi ettet ole nauhoittanut vaikka puhelimelle laukussasi istuntoja - se on laillista.
Vierailija kirjoitti:
Kriisiterapeutti ohitti itsemurha-aikeeni tylysti: "Et sä kuitenkaan mitään tee. Itsemurhat tehdään hetken mielijohteesta eikä harkitusti". Onneksi pääsin heti toiselle terapeutille. Olin niin sekaisin, että en edes älynnyt suuttua silloin. Vuosien päästä otin häneen kyllä yhteyttä ja konfrontoin asiasta. Pyysi vuolaasti anteeksi.
Minulle ei anteeksipyyntö riittäisi. Häpeällistä ja törkeää käytöstä.
Nämä hoitokokemukset ovat vaikuttaneet minuun negatiivisesti. En usko, että minulla on enää mitään tulevaisuutta. Lisäksi uskon, että minua pidetään yleisesti ottaen hulluna. Tämä ketju tosin hieman toi uskoa ihmisiin. Olen vain niin yksin ja tässä psykomaailmassa. AP
Voimia. Häpeän koko ammattikunnan puolesta ja kiroan nämä hyväksikäyttäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapeutilla ei ole valtuuksia ohjata ketään tahdonvastaiseen hoitoon. Jos psykoterapia-asiakas alkaa uhkailla itsemurhalla, terapeutti ei välttämättä pysty tekemään asialle mitään. Toki potilaan varsinaiseen hoitotahoon (esim. psykiatri) tulee ottaa yhteyttä, ja kertoa asia sinne suunnalle, sekä kertoa myös avoimesti potilaalle, että aikoo toimia näin (ei siis selän takana toimimista). Muuta ei oikeastaan ole tehtävissä.
On sitten psykoterapeutin omasta näkemyksestä kiinni, kokeeko hän voivansa jatkaa terapiaa itsemurhalla uhkailevan potilaan kanssa. Yleensähän suisidaalisuus on kontra-indikaatio psykoterapiaan pääsylle.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapeutilla ei ole valtuuksia ohjata ketään tahdonvastaiseen hoitoon. Jos psykoterapia-asiakas alkaa uhkailla itsemurhalla, terapeutti ei välttämättä pysty tekemään asialle mitään. Toki potilaan varsinaiseen hoitotahoon (esim. psykiatri) tulee ottaa yhteyttä, ja kertoa asia sinne suunnalle, sekä kertoa myös avoimesti potilaalle, että aikoo toimia näin (ei siis selän takana toimimista). Muuta ei oikeastaan ole tehtävissä.
On sitten psykoterapeutin omasta näkemyksestä kiinni, kokeeko hän voivansa jatkaa terapiaa itsemurhalla uhkailevan potilaan kanssa. Yleensähän suisidaalisuus on kontra-indikaatio psykoterapiaan pääsylle.
Erikoista. Tunnen paljon suisidaalisia, ja jopa itsemurhaa yrittäneitä terapia-asiakkaita. Näen kyllä selkeän eron itsemurhalla ”uhkailun” ja itsemurha-ajatusten välillä. Jälkimmäisiin voi tarttua ja niitä käsitellä. Edelliseen tuskin muutoin kuin pakkohoitolähetteellä.
Vierailija kirjoitti:
Öhöm.
Myönnän, etten ihan kivan ja älykkään kaverini terapiaistonnoista maksaisi. Se on ilkein koskaan tuntemani henkilö.
Toisaalta. Ehkä se on tosi ammattilainen. Ei viitsi edes vittuilla, kun tuntipalkka on kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öhöm.
Myönnän, etten ihan kivan ja älykkään kaverini terapiaistonnoista maksaisi. Se on ilkein koskaan tuntemani henkilö.Toisaalta. Ehkä se on tosi ammattilainen. Ei viitsi edes vittuilla, kun tuntipalkka on kohdallaan.
Ei paljoa naurata, oikeasti. Tämä ei ole ensimmäinen, eikä luultavasti viimeinenkään kuulemani tapaus, jossa psykoterapeutin kerrotaan olevan siviilissä suurin piirtein saatanasta. Minä en usko hetkeäkään, että tällainen ihminen olisi kykenevä syvään ja toimivaan, parantavaan terapiasuhteeseen.
Aivan järkyttävää.
Tiedän tunteen, minullekin on käynyt noin (itse maksetussa terapiassa). Älä luovuta, ota heti yhteyttä uuteen psykoterapeuttiin ja selitä tilanne, tuo nykyisesi on selvästi itse jotenkin häiriintynyt! Asia selviää kyllä.