Ällövaroitus. Proppuja kaivaessa tulee verta. Vaarallista?
Kävin joskus vuosia sitten lääkärissä kun proppuongelma. Kuulemma normaalin kokoiset risat ja niiden takia ei poisteta. Olen koittanut hellästi niitä poistaa mm. lusikalla, mutta melkein aina tulee vähän verta. Onkohan tämä jotenkin vaarallista jos nieluun tulee usein ilmeisesti pieni haavauma :/? Voiko se altistaa esim. syövälle?
Kommentit (18)
Minulla on joskus käynyt noin myös.
Hammastikkua käyttäen itse otan pois, mahdollisimman hellästi. Verta tulee välillä. En ole pitänyt vaarallisena. Tuntuvat inhottavilta ja haisevat, joten en näe muuta vaihtoehtoa kuin ottaa ne tavalla tai toisella pois.
Topsipuikolla on paras ja hellin keino ottaa proput pois.
Kannattaa siirtyä käyttämään automaattisulakkeita, niin ei tarvitse kaivella.
Mitä nämä ovat? Joku life hack joka pitäisi tietää
Onko niitä muuten kaikilla vai ei?
Aina joskus henki haisee, hampaat ja ikenet on hyvässä kunnossa ja puhtaat. Syytän proppuja.
Käy ostamassa jostakin Apteekista sellaisia topsipuikon tyyppisiä,mutta puisia ja pidempiä "topsipuikkoja",myydän pusseissa eikä maksa kuin muutaman euron.Niillä saa hyvin proput pois,yltää monttuihin,ei tule kakomista ja puikko on sopivan pituinen,pumpulipää hieman topsia ohuempi. Verta tulee propun poiston jälkeen ajoittain täälläkin. Ärsyttäviä ovat,mutta leikkauksessakin omat riskinsä/toipumisensa.Proppuja vähemmän jos maitotuotteita vähentää,ei pääse esim.raejuustomuruset seisoksimaan piilokoloihin :)
Mä en jotenkaa saa tolla topsipuikolla pois, paitsi silloin jos on ihan siinä pinnalla. monesti on sellaista valkoista "massaa" tuolla syvemmällä. Hyi, ällöttää ihan kirjoittaa tätä :S. Aina sit tulee tota verta vähän ja se hyytyy kyllä tosi nopsaan.
Proppuja käsittääkseni on lähes kaikilla joskus, toisilla vaan enemmän. Maitotuotteet ainakin mulla pahentaa niitä.
Ap
Mä painelen niitä pois hammasharjan päällä 🙈
Mulla oli niitä myös vuosi sitten. En saanut irrotettua, mutta ne lähtivät itsestään pois, eikä ole ainakaan vielä tullut takaisin.
Jos niitä on toistuvasti, kannattaa jutella lääkärin kanssa esim olisiko leikkaus hyvä vaihtoehto.
Itse kurluttelin suussa lämmintä suolavettä ja se helpotti kipua.
Mitkä muut ruoka-aineet pahentaa propputilannetta, kun ne maitotuotteet? Tuntuu, että proppuja vaan tulee, ihan sama mitä on syönyt.
Nämä saa painettua helposti pois myös ihan sormella. Kun painaa propun vierestä hellästi niin se pullahtaa ulos onkalostaan. Ei tule kipeäksi kurkku kun ei töki millään lusikalla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä saa painettua helposti pois myös ihan sormella. Kun painaa propun vierestä hellästi niin se pullahtaa ulos onkalostaan. Ei tule kipeäksi kurkku kun ei töki millään lusikalla.
Jos on syvemmällä niin ei lähde noin vain painamalla. Yökkäys refleksi saa ne monesti irtoamaan jos syvemmällä
Veri voisi kertoa että nielurisoissa on pientä tulehdusta. Juurikin proppujen takia jotka siellä muhivat, koska ovathan ne "bakteeripaakkuja".
ootteko päästänne vialla, puristelkaa finnejä, on paljon terveempää!
Tässä ei ällövaroitus toimi, kun se ällö laitetaan jo otsikkoon.
Missä ne risat on, en omassa kurkussa näe mitään?
Onko jollain jotain vinkkejä miten ne saisi helpommin pois? Olen koittanut vähentää tuota niiden kaivelua, koska mitä enemmän noita risoja sörkkii sitä enemmän proppuja taitaa tulla. Joskus vaan on jokunen tuossa pinnalla, haisee kamalalle ja ei lähde esim. yskäisyllä pois. Sit kun varovasti koittaa vaikka lusikalla niin tulee aina vähän verta.
Ap