Refluksitautisia paikalla?
Missä kohtaa teillä tuntuu vatsan polttelu? Itselläni tuntuu siltä kuin pieniä lasinsirpaleita olisi pistetty keskelle ylävatsaa ja siitä viistosti molemmille puolille kylkiluiden kohdalla. Happosalpaajat vievät sen pahimman olon pois, mutta tämä vatsan polttelu jatkuu... Olen käynyt vajaa 9 kk sitten gastroskopiassa ja äskettäin kolonoskopiassa. Gastroskopiassa todettiin väljentynyt alasulkija eli refluksitauti. Nämä vatsan vaivat ovat vain joten inhottavia kun ei koskaan tiedä mistä mikäkin kipu johtuu. Miten teillä muilla? Missä kohtaa se polttava tunne on?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on löysä les eli vatsansisältö pääsee nousemaan r uokatorveen. Mulla on nyt vahva lääkitys somac 40 mg aamuisin ja iltaisin. Kipu tuntuu rintakehällä sekä selässä, myös kurkku on usein kipeä ja myös limaisuutta on. Kävin jo leikkausarviossa mutta eivät lähteneet leikkaamaan . Mun vaivoihin auttaa ainakin piimä, maitohappobakteerit ja se etten missään nimessä syö mitään klo 19.00 jälkeen. Kuukautiskipuihin joudun ottamaan buranaa mutta se onkin sitten hirveää, kun närästää koko ajan. Olen nyt 34 v ja tätä on siis sairastettu kohta 14 vuotta.
Ootko kokeillu tuota VHH ruokavalioa?
Mulla myös löysä les ja olisin päässyt leikkausjonoonkin mutta luojan kiitos oli pitkät jonot. Itse sairastuin 24.v ja silloin oli ajatus että kokeilen kaiken mitä netistä vain löydän ja auttoihan se. Olet sen verran nuori että eiköhän tuo 14.v jo riittäisi?
Nexium hyvä lääke.
Hampaiden narskuttelukin refluxin syytä...
Telle54 kirjoitti:
Nexium hyvä lääke.
Hampaiden narskuttelukin refluxin syytä...
Tai sitten hampaiden narskuttelu kertoo stressistä, joka vaikuttaa myös refluksiin.
Itselläni ei diagnoosia, mutta ns. kurkkurefluksin oireet. Tunnen siis lähinnä kurkussa/nielussa närästystä, limaisuutta (koko ajan saa kröhiä ääntään selväksi!) ym. Myös näläntunne tuntuu aina ekana siellä. Veikkaan, että olen syönyt itseni ylipainoiseksi juurikin sen takia, että kurkussa on ollut epämääräisen epämiellyttäviä tuntemuksia, jotka olen sitten sekoittanut nälkään.
Meillä lapsella refluksia tosin allergista. Eli joistakin ruoka-aineista tulee voimakasta refluksia. Jos syö vain sopivia ruoka-aineita niin ei ole lainkaan refluksia.
Olen kuullut sanottavan että jos refluksi allergista niin refluksilääkkeet eivät yleensä tehoa kovin hyvin mutta ruokavalio parantaa. Jos taas refluksi rakenteellista niin lääkkeet auttaisivat.
Meillä vaihdellut nuo sopimattomat ruoka-aineet mutta refluksia on aiheuttanut esim rypsiöljy, auringonkukkaöljy, oliiviöljy, possu jne.
Eli ruokapäiväkirjaa ja oirepäiväkirjaa pitämällä on selvitelty. Lisäksi lapsi tyypillisesti oirehti aina tietyn tuntimäärään kuluttua sopimattoman ruuan syömisestä heräämällä ja refluksilla.
Onkohan mullakin refluksia? Röyhtäyttää jatkuvasti, rinnassa outoa tunnetta ja vasemmassa kylkikaaressa repivää ja vihlovaa kipua. Joskus nousee hieman vatsansisältöä kurkkuun, ei kuitenkaan usein. Somacia olen kokeillut, ei apua.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mullakin refluksia? Röyhtäyttää jatkuvasti, rinnassa outoa tunnetta ja vasemmassa kylkikaaressa repivää ja vihlovaa kipua. Joskus nousee hieman vatsansisältöä kurkkuun, ei kuitenkaan usein. Somacia olen kokeillut, ei apua.
Refluksilta kuulostaa.... yleensä närästyslääkkeet pitää syödä kuurina, jolloin oireet helpottuvat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on löysä les eli vatsansisältö pääsee nousemaan r uokatorveen. Mulla on nyt vahva lääkitys somac 40 mg aamuisin ja iltaisin. Kipu tuntuu rintakehällä sekä selässä, myös kurkku on usein kipeä ja myös limaisuutta on. Kävin jo leikkausarviossa mutta eivät lähteneet leikkaamaan . Mun vaivoihin auttaa ainakin piimä, maitohappobakteerit ja se etten missään nimessä syö mitään klo 19.00 jälkeen. Kuukautiskipuihin joudun ottamaan buranaa mutta se onkin sitten hirveää, kun närästää koko ajan. Olen nyt 34 v ja tätä on siis sairastettu kohta 14 vuotta.
Ootko kokeillu tuota VHH ruokavalioa?
Mulla myös löysä les ja olisin päässyt leikkausjonoonkin mutta luojan kiitos oli pitkät jonot. Itse sairastuin 24.v ja silloin oli ajatus että kokeilen kaiken mitä netistä vain löydän ja auttoihan se. Olet sen verran nuori että eiköhän tuo 14.v jo riittäisi?
Minulla VHH kokeilu pahensi oireita huomattavasti. Parhaiten tuntuu toimivan erittäin kasvis- ja viljapainotteinen ruoka jossa proteiinia vain kohtuudella. Kasviksetkin mieluiten keitettynä, raa'at helposti närästää. Maitotuotteet eri muodoissaan tekevät hyvää, neutraloivat mahahappoja joten niitä käytän paljon erityisesti silloin kun yritän olla ilman Somacia.
Minulla on nyt joulusta asti ollut aika huono vaihe menossa. Olen nyt yli 2 viikon ajan ottanut 40 mg Omepratzolia eikä vieläkään kaikki oireet ole lähteneet. Jouluna ja uutena vuotena erehdyin juomaan pari lasia viiniä ja söin myös pitkän tauon jälkeen suklaata. Ja lisäksi tietysti kaikki muut joulun herkut. Ehkä tämän kaiken takia nyt huono vaihe kestää pidempään kuin normaalisti.
Miten nopeasti teillä muilla on kuuriluontoisesti happosalpaajat auttaneet?
Ap
Mulla myös tuo 40 mg Omepratzol. Refluksi todettu jo yli 10v. Ja pieni palleatyrä. Ei muita oireita kuin kun uneen pääsee niin vatsahapot kurkussa ,mieletön polte! Eikun lisää lääkettä ja n.tunninpäästä pystyy nukkumaankin. Jos osais olla illalla ilman kahvia,suklaata, rasvaisia ruokia niin ei varmaan oireita aina tuliskaan.Vaan tahtoo helposti aina unohtua . Tyynyjä selä/pään alla aina,ettei hapot nousisi.Lääkkeen olen ottanut parituntia ennen nukkumaanmenoa. Jossain ohje että aamulla ,muttei mulla teho riitä sitten yöksi. Mihin aikaan muut ottavat happolääkkeen?
Kurkkua ja ruokatorvea kirvelee. Välillä myös mahalaukkua. Pahimpina aikoina sattuu myös lapojen väliin selkään. On myös todettu refluksi.
Pappa 69v. kirjoitti:
Mulla myös tuo 40 mg Omepratzol. Refluksi todettu jo yli 10v. Ja pieni palleatyrä. Ei muita oireita kuin kun uneen pääsee niin vatsahapot kurkussa ,mieletön polte! Eikun lisää lääkettä ja n.tunninpäästä pystyy nukkumaankin. Jos osais olla illalla ilman kahvia,suklaata, rasvaisia ruokia niin ei varmaan oireita aina tuliskaan.Vaan tahtoo helposti aina unohtua . Tyynyjä selä/pään alla aina,ettei hapot nousisi.Lääkkeen olen ottanut parituntia ennen nukkumaanmenoa. Jossain ohje että aamulla ,muttei mulla teho riitä sitten yöksi. Mihin aikaan muut ottavat happolääkkeen?
No just huomasin että onkin 20mg.Omepratsol! Ilmankos Lääkäri totesikin että voi otta kaksikin.
Olen nyt syönyt jo kolme viikkoa omeprazolia. Melkein joka päivä 40 mg, joinakin päivinä olen ottanut 20 mg. Ja vieläkään oireet (ylävatsan ja kylkiluiden polttelu, nesteiden nousu ruokatorveen, röhtäilyt) eivät ole vähentyneet.
Omasta vatsalaukun tähystyksestä on vain 9 kk aikaa ja silloin todettiin väljentynyt sulkijalihas eli refluksitauti. Ei kai nämä yllämainitut oireet sitten voi olla jotain muuta? Minulle on tehty myös kolonoskopia vain muutama kuukausi sitten ja sekin oli ok.
Syksyllä pystyin välillä olemaan seitsemänkin viikkoa ilman lääkkeitä. En käsitä... miksi nämä lääkkeet eivät nyt tehoa? Alkoholia en käytä, enkä juo kahviakaan kuin vahvasti laimennetun puolikkaan kupin aamulla.
Refluksitauti on vaarallinen hoitakaa sitä - liikkukaa ja hankkikaa liahksia vaikka.
Ärsyttävä tämä refkuksitauti. Mitään hyvää ei saisi syödä, heti tuntuu kurkussa. Stressi pahentaa selvästi. Lääkkeitä ei kannattaisi jatkuvasti ottaa, vaan kuurina.
Muistakaa B- vitamiinikuurit ajoittain kun happosalpaajat säännöllisessä käytössä! Myös Hb voi laskea/ romahtaa. Antasideillä voi tehostaa lääkitystä esim. Iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt syönyt jo kolme viikkoa omeprazolia. Melkein joka päivä 40 mg, joinakin päivinä olen ottanut 20 mg. Ja vieläkään oireet (ylävatsan ja kylkiluiden polttelu, nesteiden nousu ruokatorveen, röhtäilyt) eivät ole vähentyneet.
Omasta vatsalaukun tähystyksestä on vain 9 kk aikaa ja silloin todettiin väljentynyt sulkijalihas eli refluksitauti. Ei kai nämä yllämainitut oireet sitten voi olla jotain muuta? Minulle on tehty myös kolonoskopia vain muutama kuukausi sitten ja sekin oli ok.
Syksyllä pystyin välillä olemaan seitsemänkin viikkoa ilman lääkkeitä. En käsitä... miksi nämä lääkkeet eivät nyt tehoa? Alkoholia en käytä, enkä juo kahviakaan kuin vahvasti laimennetun puolikkaan kupin aamulla.
Kenelläkään muulla ollut näin?
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa B- vitamiinikuurit ajoittain kun happosalpaajat säännöllisessä käytössä! Myös Hb voi laskea/ romahtaa. Antasideillä voi tehostaa lääkitystä esim. Iltaisin.
Kiitos tiedosta! Mulla iski anemia ,(Hb laski alle normien )kun en tätä tiennyt eikä lääkärikään osannut tätä kertoa!!! Vasta kun näin vihjeesi katsoin netistä ja selvisi tämä B-vitamiinin puutos.
Tärkeä huomio Sinulta KIITOS!