Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Refluksitautisia paikalla?

Vierailija
07.01.2019 |

Missä kohtaa teillä tuntuu vatsan polttelu? Itselläni tuntuu siltä kuin pieniä lasinsirpaleita olisi pistetty keskelle ylävatsaa ja siitä viistosti molemmille puolille kylkiluiden kohdalla. Happosalpaajat vievät sen pahimman olon pois, mutta tämä vatsan polttelu jatkuu... Olen käynyt vajaa 9 kk sitten gastroskopiassa ja äskettäin kolonoskopiassa. Gastroskopiassa todettiin väljentynyt alasulkija eli refluksitauti. Nämä vatsan vaivat ovat vain joten inhottavia kun ei koskaan tiedä mistä mikäkin kipu johtuu. Miten teillä muilla? Missä kohtaa se polttava tunne on?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappa69v. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa B- vitamiinikuurit ajoittain kun happosalpaajat säännöllisessä käytössä! Myös Hb voi laskea/ romahtaa. Antasideillä voi tehostaa lääkitystä esim. Iltaisin.

Kiitos tiedosta!  Mulla iski anemia ,(Hb laski alle normien )kun en tätä tiennyt eikä lääkärikään osannut tätä kertoa!!! Vasta kun näin vihjeesi katsoin netistä ja selvisi tämä B-vitamiinin puutos.

Tärkeä huomio Sinulta KIITOS!

Siis kyseessä B-12 vitamiinin puutos. Syön pitkävaikutteisia -jossa useita B-vitamiineja

Vierailija
42/44 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on refluksitauti, ja mahansisältöä tulee ruokatorveen ja nieluunkin asti makuulla ollessa varsinkin.

Kesti kauan löytää tämä refluksi, koska mulla ei oikein koskaan ole sellaista klassista närästystä. Oireet oli ihan erilaisia: epämääräinen tympeä tunne vatsan yläosassa ikään kuin maha olisi ylitäynnä, kurkkukipu niellessä, limaisuus, äänen käheytyminen ja jatkuva yskä, välillä yskän mukana oksennusta nousi suuhun, samoin öisin saatoin herätä siihen että vatsanestettä oli suussa. Korviakin on välillä särkenyt tämän takia. 

Hammaslääkäri lopulta tajusi vaivojeni syyn. Hampaani olivat "syöpyneet" juuri kurkkurefluksista kärsiville tyypillisellä tavalla. Sen jälkeen menin Terveystaloon gastroenterologille ja tehtiin tähystys. Löytyi tosiaan vikaa mahalaukun sulkijasta ja yllättäen kaikki oireet selittyy refluksilla, jopa korvakivut! Kun kurkussa muhii hapan vatsahappo niin se hermojen kautta aiheuttaa toisinaan myös korvakipua. Samoin kurkku ja äänihuulet kärsii haposta mistä kurkkukipu, voimakas limaneritys, yskä ja käheä ääni jne. 

Hoitona protonipumpun estäjä happosalpaajat toimivat. Se ei korjaa mahan sulkijaa, mutta ruokatorveen ja kurkkuun nouseva vatsahappo on vähemmän hapanta joten ei aiheuta niin paljoa oireita. Harmi kyllä noilla lääkkeillä on ikävähköjä pitkän käytön sivuvaikutuksia minkä takia välillä yritän olla ilman ja vaan sitten syödä ja juoda paljon sellaista mikä neutraloi vatsahappoja.

Mitä sivuvaikutuksia lääkärit ovat sanoneet että happosalpaajien pitkästä käytöstä tulee? Minulle yksi lääkäri sanoi, että salpaajia voi syödä huoletta.  Samoin yksi gastrolääkäri neuvoi, että happosalpaajia kannattaa syödä kuurina. Tällöin vaikutus on parempi kuin silloin että niitä söisi silloin tällöin.  Itse pystyn välillä olemaan melkein muutaman kuukauden ilman lääkkeitä, mutta sitten oireet taas tulevat. Ja vielä toinen kysymys.... mitkä juomat ja ruuat neutraloivat vatsahappoja? Kiitos jos ehdit vastata

Haittavaikutuksia mm. se että vatsalaukkuun alkaa tulla ajan kanssa polyyppeja mutta ne ovat kuulemma yleensä harmittomia ja hyvälaatuisia kun vatsalaukussa (suolistossa eri asia).

Pahempi kuitenkin on se että se neutralisoi vatsahappoja, eli ruoansulatus ei toimi. Ruoka ei sula, ravintoaineet ei imeydy, bakteerit ei kuole, suolistoon pääsee bakteereita ja sulamatonta ruokaa joka alkaa siellä mätänemään ja aiheuttamaan tulehdusta. Siitä syntyy kaasua ja vatsavaivoja/turvotusta. Se ei ainoastaan pieretä vaan lisää kaasua toiseenkin suuntaan eli aiheuttaa närästystä jota sitten taas hoidat happosalpaajilla.

Kannattaa kokeilla tuo VHH ruokavalio, oikeasti.

Joidenkin uusimpien tutkimuksien mukaan happosalpaajien pitkäaikainen käyttö saattaa aiheuttaa myös vatsasyöpää, nimenomaan näistä edellä mainitsemistasi syistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei Somacista tai muista vastaavista lääkkeistä ole juuri apua. Ostin apteekista ruoansulatusentsyymejä, joita olen käyttänyt välillä ennen ruokailua, ja sain niistä suuremman avun kuin happosalpaajista. Joidenkin tutkimusten mukaan happosalpaajat saattavat pahentaa refluksia sen vuoksi, koska vatsa ei eritä normaalisti  happoja, ja tästä johtuen ruoansulatus häiriintyy. Ainakin omakohtaisten oireideni perusteella minulla on varmaan juuri näin.

Vierailija
44/44 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sattuu ihan hirveesti mahaan Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi