Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Refluksitautisia paikalla?

Vierailija
07.01.2019 |

Missä kohtaa teillä tuntuu vatsan polttelu? Itselläni tuntuu siltä kuin pieniä lasinsirpaleita olisi pistetty keskelle ylävatsaa ja siitä viistosti molemmille puolille kylkiluiden kohdalla. Happosalpaajat vievät sen pahimman olon pois, mutta tämä vatsan polttelu jatkuu... Olen käynyt vajaa 9 kk sitten gastroskopiassa ja äskettäin kolonoskopiassa. Gastroskopiassa todettiin väljentynyt alasulkija eli refluksitauti. Nämä vatsan vaivat ovat vain joten inhottavia kun ei koskaan tiedä mistä mikäkin kipu johtuu. Miten teillä muilla? Missä kohtaa se polttava tunne on?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä ollaan

Vierailija
2/44 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täällä ollaan

No kuka on😉?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkussa ja ruokatorvessa, mahaa harvemmin vaivaa.

Vierailija
4/44 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmalla, heti kylkikaaren alapuolella. Viiltävä kipu.

Vierailija
5/44 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaista kivistelyä tuntuu aina välillä. kylkikivut, polte keskellä rintaa, kaulan alueen kivut jne.

Vierailija
6/44 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Vierailija
7/44 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up?

Vierailija
8/44 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kuin vatsalaukussa olisi kuumaa vettä, joka huljuu edestakaisin. Makuulla ollessa polttaa ruokatorvea ja kurkkua, ääni käheytyy. Happosalpaaja auttaa, mutta ei heti vaan puolen päivän päästä, kurkkukipu ei parane kuin monen päivän päästä, koska happo tulehduttaa sen ja limakalvon pitää uusiutua. Ysköksissä on vertakin, joka tulee kurkunpäästä, kurkkulääkärini sanoi niin.

Vierailija
9/44 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylkikaarissa tuntui vihlontana, mutta myös keskellä, siis pallealihaksen kohdalla, kramppimaista lievää kipua. Lisäksi närästi ja tuli joskus myös oksennuksen makua suuhun. 

Oli pakkoa alkaa laihduttaa ja hallitsemaaan sen jälkeen paremmin painoani, vaikka BMI:ni oli "vain" 26, kun alkoi tulla oireita! Viiden kilon painonpudotus poisti oireet. Paraneminen alkoi laihtuessa siitä, kun  pallea lopetti kramppaamisen.

Vierailija
10/44 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylkikaarissa tuntui vihlontana, mutta myös keskellä, siis pallealihaksen kohdalla, kramppimaista lievää kipua. Lisäksi närästi ja tuli joskus myös oksennuksen makua suuhun. 

Oli pakkoa alkaa laihduttaa ja hallitsemaaan sen jälkeen paremmin painoani, vaikka BMI:ni oli "vain" 26, kun alkoi tulla oireita! Viiden kilon painonpudotus poisti oireet. Paraneminen alkoi laihtuessa siitä, kun  pallea lopetti kramppaamisen.

Laihtuminen ei vaikuta mitenkään jos palleatyrä aiheuttaa refluksia

Vierailija
11/44 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuntuu myös keskellä, samoin kylkikaarissa. Laihduttaa en voi, olen jo nyt hyvin hoikka.

Ap

Vierailija
12/44 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peikonlehti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuntuu myös keskellä, samoin kylkikaarissa. Laihduttaa en voi, olen jo nyt hyvin hoikka.

Ap

Makuuasentoa kannattaa vältellä niin paljon kuin mahdollista. Myös marjojen syöntiä kannattaa välttää.

Vierailija
13/44 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli närästystä ja kokeilin siihen luonnonmukaista hoitoa: aamulla ruokalusikallinen omenaviinietikkaa lasilliseen vettä. Join sen tyhjään mahaan aamuisin ja parissa päivässä närästys oli poissa. Eikä ole tullut takaisin. Omenaviinietikka neutralisoi liian hapanta vatsaa. Kannattaa kokeilla. Helppoa ja edullinen, vaikkakin hieman pahanmakuinen konsti.

Vierailija
14/44 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kokemuksia/tuntemuksia?

Vierailija
15/44 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on refluksitauti, ja mahansisältöä tulee ruokatorveen ja nieluunkin asti makuulla ollessa varsinkin.

Kesti kauan löytää tämä refluksi, koska mulla ei oikein koskaan ole sellaista klassista närästystä. Oireet oli ihan erilaisia: epämääräinen tympeä tunne vatsan yläosassa ikään kuin maha olisi ylitäynnä, kurkkukipu niellessä, limaisuus, äänen käheytyminen ja jatkuva yskä, välillä yskän mukana oksennusta nousi suuhun, samoin öisin saatoin herätä siihen että vatsanestettä oli suussa. Korviakin on välillä särkenyt tämän takia. 

Hammaslääkäri lopulta tajusi vaivojeni syyn. Hampaani olivat "syöpyneet" juuri kurkkurefluksista kärsiville tyypillisellä tavalla. Sen jälkeen menin Terveystaloon gastroenterologille ja tehtiin tähystys. Löytyi tosiaan vikaa mahalaukun sulkijasta ja yllättäen kaikki oireet selittyy refluksilla, jopa korvakivut! Kun kurkussa muhii hapan vatsahappo niin se hermojen kautta aiheuttaa toisinaan myös korvakipua. Samoin kurkku ja äänihuulet kärsii haposta mistä kurkkukipu, voimakas limaneritys, yskä ja käheä ääni jne. 

Hoitona protonipumpun estäjä happosalpaajat toimivat. Se ei korjaa mahan sulkijaa, mutta ruokatorveen ja kurkkuun nouseva vatsahappo on vähemmän hapanta joten ei aiheuta niin paljoa oireita. Harmi kyllä noilla lääkkeillä on ikävähköjä pitkän käytön sivuvaikutuksia minkä takia välillä yritän olla ilman ja vaan sitten syödä ja juoda paljon sellaista mikä neutraloi vatsahappoja.

Vierailija
16/44 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kaikki rasvaiset syötävät aiheuttavat kovat refluksituskat. Kerran söin kylässä kuusi friteerattua ranskanperunaa ja sen jälkeen helvetilliset tuskat. Myös jouluna on vaikeaa vaikka tekisi kuinka kevyesti hyvänsä joululaatikot. Suklaa jne saavat refluksin valloilleen.

En tiedä, ottaisiko joku nokkiinsa jos kieltäytyisin sopimattomista tarjoiluista ja kertoisin refluksista? Somacia syön säännöllisesti muttei sekään mikä ihmelääke ole.

Hampaista ovat kiilteet syöpyneet refluksin vuoksi.

Vierailija
17/44 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Tosiaan Ibs/ ja suolistovaivat liitetään monesti refluksiin. Se että vatsa kipristelee viittaa ihan suolistovaivoihin (ohutsuolta ei tähystetä) mutta muuten ihan koko kylkikaaren alue/pallean seutu voi oireilla refluksissa. Itsellä harvemmin varsinaista närästystä ruokatorven kohdalla on edes.

Googlaappa artikkeli Kriss Kresseriltä refluksista (Heartburn & GERD). Mielenkiintoista luettavaa. Itsellä pysyy täysin oireettomana ilman lääkkeitä niin kauan kun pysyy vhh ruokavaliolla.

Vierailija
18/44 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on refluksitauti, ja mahansisältöä tulee ruokatorveen ja nieluunkin asti makuulla ollessa varsinkin.

Kesti kauan löytää tämä refluksi, koska mulla ei oikein koskaan ole sellaista klassista närästystä. Oireet oli ihan erilaisia: epämääräinen tympeä tunne vatsan yläosassa ikään kuin maha olisi ylitäynnä, kurkkukipu niellessä, limaisuus, äänen käheytyminen ja jatkuva yskä, välillä yskän mukana oksennusta nousi suuhun, samoin öisin saatoin herätä siihen että vatsanestettä oli suussa. Korviakin on välillä särkenyt tämän takia. 

Hammaslääkäri lopulta tajusi vaivojeni syyn. Hampaani olivat "syöpyneet" juuri kurkkurefluksista kärsiville tyypillisellä tavalla. Sen jälkeen menin Terveystaloon gastroenterologille ja tehtiin tähystys. Löytyi tosiaan vikaa mahalaukun sulkijasta ja yllättäen kaikki oireet selittyy refluksilla, jopa korvakivut! Kun kurkussa muhii hapan vatsahappo niin se hermojen kautta aiheuttaa toisinaan myös korvakipua. Samoin kurkku ja äänihuulet kärsii haposta mistä kurkkukipu, voimakas limaneritys, yskä ja käheä ääni jne. 

Hoitona protonipumpun estäjä happosalpaajat toimivat. Se ei korjaa mahan sulkijaa, mutta ruokatorveen ja kurkkuun nouseva vatsahappo on vähemmän hapanta joten ei aiheuta niin paljoa oireita. Harmi kyllä noilla lääkkeillä on ikävähköjä pitkän käytön sivuvaikutuksia minkä takia välillä yritän olla ilman ja vaan sitten syödä ja juoda paljon sellaista mikä neutraloi vatsahappoja.

Mitä sivuvaikutuksia lääkärit ovat sanoneet että happosalpaajien pitkästä käytöstä tulee? Minulle yksi lääkäri sanoi, että salpaajia voi syödä huoletta.  Samoin yksi gastrolääkäri neuvoi, että happosalpaajia kannattaa syödä kuurina. Tällöin vaikutus on parempi kuin silloin että niitä söisi silloin tällöin.  Itse pystyn välillä olemaan melkein muutaman kuukauden ilman lääkkeitä, mutta sitten oireet taas tulevat. Ja vielä toinen kysymys.... mitkä juomat ja ruuat neutraloivat vatsahappoja? Kiitos jos ehdit vastata

Vierailija
19/44 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppauksella paranee.

Vierailija
20/44 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sivuvaikutuksia lääkärit ovat sanoneet että happosalpaajien pitkästä käytöstä tulee? Minulle yksi lääkäri sanoi, että salpaajia voi syödä huoletta.  Samoin yksi gastrolääkäri neuvoi, että happosalpaajia kannattaa syödä kuurina. Tällöin vaikutus on parempi kuin silloin että niitä söisi silloin tällöin.  Itse pystyn välillä olemaan melkein muutaman kuukauden ilman lääkkeitä, mutta sitten oireet taas tulevat. Ja vielä toinen kysymys.... mitkä juomat ja ruuat neutraloivat vatsahappoja? Kiitos jos ehdit vastata

Haittavaikutuksia mm. se että vatsalaukkuun alkaa tulla ajan kanssa polyyppeja mutta ne ovat kuulemma yleensä harmittomia ja hyvälaatuisia kun vatsalaukussa (suolistossa eri asia).

Pahempi kuitenkin on se että se neutralisoi vatsahappoja, eli ruoansulatus ei toimi. Ruoka ei sula, ravintoaineet ei imeydy, bakteerit ei kuole, suolistoon pääsee bakteereita ja sulamatonta ruokaa joka alkaa siellä mätänemään ja aiheuttamaan tulehdusta. Siitä syntyy kaasua ja vatsavaivoja/turvotusta. Se ei ainoastaan pieretä vaan lisää kaasua toiseenkin suuntaan eli aiheuttaa närästystä jota sitten taas hoidat happosalpaajilla.

Kannattaa kokeilla tuo VHH ruokavalio, oikeasti.