Miten menot tulisi uusperheessä jakaa?
Kun molemmilla yksi lapsi ennestään, molemmilla akateeminen koulutus ja vakityö, miehellä paaljon varallisuutta ja tulot noin 7000e/kk, naisella ei käytännössä vielä lainkaan varallisuutta (pienet säästöt) ja tulot 3500e/kk. Millaisessa suhteessa esim uusi yhteinen asunto ostettaisiin? Kannattaako suhdetta jatkaa jos mies reissaa paljon ym ja naisella ei siihen varaa, ja mies on pihi?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen että molemmat asuu omissa asunnoissaan niin kauan kuin lapset täysikäisiä.Kaikki muu on hankalaa ja aiheuttaa ongelmia, parempi lapsillekin.
No tässä tapauksessa lapset ovat melko pieniä joten heidän täysi-ikäistymistä saa odottaa noin 10v. Ap
No sitten kannattaa oikeasti se odottaa se 10 vuotta.Voihan sitä tapailla ja seurustella vaikkei asu yhdessä.
Kyllä minä huolehdin 3500e palkallani omasta lapsestani joten miksi lapset estäisivät yhteenmuuttoa? Tuloeroja ja tasapuolista jakoa lähinnä mietin. Ap
Leena Harkimo ja uusi puolisonsa asuivat omissa kodeissaan siihen saakka, että nuorinkin lapsista lähti maailmalle. Leo Harkimo oli tuolloin vielä tosi pieni, on nyt muistaakseni 17-vuotias ja asuu USA:ssa jääkiekkoa pelaten.
Syy oli se, että halusivat LASTEN saavan jatkaa omaa elämäänsä ilman mitään uusperhekuviota. Toi ei ikinä tule olemaan lapsille hyvä kuvio. uusperheet hyvin harvoin ovat.
Mieti tilannetta kun teidän lapset ovat teinejä: varakas miehesi ostaa teinilleen uusimmat pelit ja vehkeet, Jopot ja mopoautot, maksaa kalleimmatkin harrastukset, kielikurssit, vaihto-oppilasvuodet, vanhojen tanssit. "Sisarpuoli" saa olla iloinen jos äidillä on rahaa maksaa lukiokirjat ja autokoulu.
Lapsi tuossa kärsii. Itselläni se menisi kyllä muiden asioiden edelle. Tuo ei vaan kuulosta hyvältä.
Minulla jää kuussa nettona käteen 2800e lapsilisineen. Kyllä minulla on varaa yksi lapseni elättää ihan hyvinkin.
Ap
Miksi sitten kysyt aloituksessa miten menot tulisi jakaa? Jakakaa puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta yhteen miehen kanssa. Lapset ei ikinä tule olemaan tasa-arvoisessa tilanteessa. Teini-ikäisten kulut ja tarpeet on ihan eri luokkaa mitä ne nyt sinun ikäisillä pienellä lapsella ovat. Silloin todellakin tajuatte sen, et uusioperhe ei ole lasten etu.
En ihan ymmärrä tätä. Joo, minulla ei ole aina varaa lähteä jonnekin Alpeille lapsen kanssa, mutta on minulla moneen muuhun asiaan varaa. En kuitenkaan itsekään mikään ihan pienituloinen ole ja tuloni kasvavat vielä. Ap
Kyse onkin kaiketi siitä, että ovatko lapset siltikään tasapuolisessa asemassa tuollaisessa uusperheessä. Eivät taida olla. Minun tuttavapiirissäni uusperheet ovat toimineet silloin parhaiten kun molempien tulotaso on melko hyvä. Tai silloin kun lapset ovat hyvin eri ikäisiä ja vertailua ei tule niin herkästi. Ja silloinkin on haastetta saada ko kuvio toimimaan. Ehkä elämä tuo kokemusta sinulle näistä. Taidat olla aika nuori vielä. Tsemppiä kuitenkin valintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen että molemmat asuu omissa asunnoissaan niin kauan kuin lapset täysikäisiä.Kaikki muu on hankalaa ja aiheuttaa ongelmia, parempi lapsillekin.
No tässä tapauksessa lapset ovat melko pieniä joten heidän täysi-ikäistymistä saa odottaa noin 10v. Ap
No sitten kannattaa oikeasti se odottaa se 10 vuotta.Voihan sitä tapailla ja seurustella vaikkei asu yhdessä.
Kyllä minä huolehdin 3500e palkallani omasta lapsestani joten miksi lapset estäisivät yhteenmuuttoa? Tuloeroja ja tasapuolista jakoa lähinnä mietin. Ap
Leena Harkimo ja uusi puolisonsa asuivat omissa kodeissaan siihen saakka, että nuorinkin lapsista lähti maailmalle. Leo Harkimo oli tuolloin vielä tosi pieni, on nyt muistaakseni 17-vuotias ja asuu USA:ssa jääkiekkoa pelaten.
Syy oli se, että halusivat LASTEN saavan jatkaa omaa elämäänsä ilman mitään uusperhekuviota. Toi ei ikinä tule olemaan lapsille hyvä kuvio. uusperheet hyvin harvoin ovat.
Mieti tilannetta kun teidän lapset ovat teinejä: varakas miehesi ostaa teinilleen uusimmat pelit ja vehkeet, Jopot ja mopoautot, maksaa kalleimmatkin harrastukset, kielikurssit, vaihto-oppilasvuodet, vanhojen tanssit. "Sisarpuoli" saa olla iloinen jos äidillä on rahaa maksaa lukiokirjat ja autokoulu.
Lapsi tuossa kärsii. Itselläni se menisi kyllä muiden asioiden edelle. Tuo ei vaan kuulosta hyvältä.
Minulla jää kuussa nettona käteen 2800e lapsilisineen. Kyllä minulla on varaa yksi lapseni elättää ihan hyvinkin.
ApLapsilisä loppuu kun lapsi täyttää 17 v. Ja esikoisen kohdalla se suurin lapsilisä siis poistuu kuviosta, ei pienin.
Ja siinä vaiheessa menot on suurimmillaan. Kannattaa oikeasti varautua tähän.
Mutta tuskin te olette tämän ihanuuden kanssa enää siinä vaiheessa yhdessä.
Siihen on 10 vuotta ja omatkin tuloni ovat silloin noin 4000e kuussa vähintään (palkanlisä). Enköhän yhden lapsen elätä. :) ap
Mutta pystytkö samaan elintasoon kuin mies tarjoaa omalle jälkikasvulleen?
Jos he lähtevät jouluksi Balille kahdeksi viikoksi, mutta sulla ei ole varaa. Jäätte sitten kotiin.
Ja tässä tietty oletuksena se, että sulla on 10 vuoden päästä töitä ja terveyttä tehdä niitä töitä.
Kyllä minulla on varaa lähteä Balille pariksi viikoksi tarvittaessa. Ei ex temporee ja koko ajan, mutta kerran vuodessa ainakin. Ap
Oho, nyt on vaikea uskoa. Tienaan saman ja olen yh, minulla on varaa viikkoon Kreikassa kerran vuodessa, ei ikimaailmassa kahteen viikkoon Balilla kerran vuodessa.
Minun lapsi on jo teini, sinulla täytyy olla tosi pieni lapsi että kuluttaa vähän. Ehkä joku ekaluokkalainen, ei päiväkotimaksuja, mutta vaatteet lastenosastolta, ei syö vielä kuin kasvava kirahvi, ja mahtuu vielä lastensänkyyn ja ikärajaan matkalla.
Huomaathan, että tuota kestää vain n. 11-vuotiaaksi.
Jos sulla on varaa kaikkeen mihin miehelläsikin, niin miksi ihmeessä asumiskuluja pitäisi kompensoida jotenkin eduksesi?
Tietenkin puoliksi ja kumpikin vastaa oman lapsensa kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa asunto suhteessa 80/20 (lainat ja omistukset kummatkin tässä suhteessa). Muut menot jaatte tasan. Näin kummallekin jää vielä rahaa omaan käyttöön, mutta toisaalta mies kartuttaa suuremmalla maksuosuudellaan isompaa asuntoa omaisuudesta.
Ei vaan 60/40 ja mies maksaa muuten puolet mutta ruoasta 70/30 koska syö itse paljon enemmän kuin nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää myös eteen päin, eli kun viiden vuoden päästä eroatte ja taas tulee uudet kumppanit, mitä sitten tehdään. Jotkut ihmiset (kuten minä) ei vaan jaksa olla saman kumppanin kanssa muutamaa vuotta enempää, joten kannattaa ajatella koko elämä siitä lähtökohdasta.
Sinunlaisten ei pitäisi perustaa uusperhettä ollenkaan. Lapsiparat kun ei ole mitään pysyvyyttä elämässä.
Uusperheet johtuu juuri pysymättömyydestä... Meno ei muutu siis miksikään.
Kun molemmilla on saman verran lapsia voi minusta tilanteeseen suhtautua kuin ydinperheessä. Molemmat maksaa suhteessa tuloihin saman verran ja elintaso esim. matkoineen ja asuntoineen säädetään niin että molemmilla on varaa tai sitten isompituloinen maksaa mukisematta enemmän jos välttämättä kalliimpaa tahtoo.
Monimutkaiseksi kuvio menee jos toisella on yksi 2v ja toisella kolme teini-ikäistä tms. Silloin ehkä kannattaakin pysytellä omissa talouksissa kunnes ainakin isoimmat lentää pesästä.
Vierailija kirjoitti:
Kun molemmilla on saman verran lapsia voi minusta tilanteeseen suhtautua kuin ydinperheessä. Molemmat maksaa suhteessa tuloihin saman verran ja elintaso esim. matkoineen ja asuntoineen säädetään niin että molemmilla on varaa tai sitten isompituloinen maksaa mukisematta enemmän jos välttämättä kalliimpaa tahtoo.
Monimutkaiseksi kuvio menee jos toisella on yksi 2v ja toisella kolme teini-ikäistä tms. Silloin ehkä kannattaakin pysytellä omissa talouksissa kunnes ainakin isoimmat lentää pesästä.
Samaa mietin minä. Eli tämä kuvio on sama kuin ydinperheessä. Eli kysymys kuuluu, miten ”perheessä” menot jaetaan.
Kuviosta tulee monimutkaisempi vasta silloin, kun lapsia on eri määrä ja eri ikäisiä, ja toiset asuu koko ajan ja toiset vain käyvät yms.
Jos tässä vaiheessa suhdetta pitää jo konsultoida uusfeminististä nettifoorumia miehen rahojen käytöstä, niin suosittelen että ette muuta yhteen. Miehen kannalta olisi itseasisss paljon viisaampaa etsiä joku toinen nainen.
Tyhmä akateeminen jos tarvitsee vauvapalstan wtmammoilta kysyä neuvoa. Miksi pitää mainostaa omaa akateemisuuttaan? Naisten tapa korostaa itseään?
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä akateeminen jos tarvitsee vauvapalstan wtmammoilta kysyä neuvoa. Miksi pitää mainostaa omaa akateemisuuttaan? Naisten tapa korostaa itseään?
Vissiin halusi kertoa, että molemmat ovat ns sivistyneitä? Ettei tulee wt-kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vissiin halusi kertoa, että molemmat ovat ns sivistyneitä? Ettei tulee wt-kommentteja.
Akateemisuus on uusi musta.
Ainakin av-palstalla. Oli se sitten todellista tai mielikuvitusta, mutta mainittava ainakin.
Jos mies on pihi, ei kannata mennä yhteen vaikka ei olisi uusperhekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemisuus on uusi musta.
Ainakin av-palstalla. Oli se sitten todellista tai mielikuvitusta, mutta mainittava ainakin.
Ei se mikään uusi ole. Kyllä sitä esiteltiin jo vuonna 2000, kun minätulin palstalle. Silloin siitä ei vain kuittailtu.
Ja minun äitini, 80 v, aina muistaa todeta, että joku on ”koulutettu”. Eli akateeminen. Tilasin hänelle Eeva-lehden joululahjaksi. ”Ennen aina Eeva oli hienojen koulutettujen ihmisten lehti”.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on pihi, ei kannata mennä yhteen vaikka ei olisi uusperhekään.
Tämä.
Pihi mies on pihi kaikessa. Rahan lisäksi myös tunteidenosoitetuksessa ja kehuissa.
Miten minulla on olo että naiset ovat usein vaatimassa itselleen toiselle kuuluvia rahoja. Häämmästyttävän usein tulee tämä tunne.
Olipa hölmö trolli. Miehellä paljon varallisuutta, mutta pitäisi saada koti??
Vierailija kirjoitti:
Olipa hölmö trolli. Miehellä paljon varallisuutta, mutta pitäisi saada koti??
Eli ei sitä varallisuutta paljoa ole. Jonkin verran vain.
Kyllä minulla on varaa lähteä Balille pariksi viikoksi tarvittaessa. Ei ex temporee ja koko ajan, mutta kerran vuodessa ainakin. Ap