Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joitakin ihmisiä vituttaa kun jollakin ei ole ajokorttia?

Vierailija
06.01.2019 |

Saan usein kuulla että mun pitäis mennä autokouluun. Ja ei, en ruikuta keneltäkään ystävältä kyytiä vaan tämä tulee ilmi silloin kun käytän bussia.

Nyt kun oltiin menossa Helsinkiin niin sanoin että tsekkaan bussiaikataulut ja nähdään sitten siellä. Alkoi valitus että kyllä sinunkin pitäisi se ajokortti ajaa..

Kommentit (248)

Vierailija
181/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä ärsyttää ihmisessä, jolla on ajokortti, mutta ei aja autoa? Aina kuulen, siitä vaan ajamaan, miksi ihmeessä en lähde, ihan kuin olisin joku ujo tai arka. Olen ajanut elämässäni tasan ne autokoulutunnit, mitä niitä on tunteina, joku kymmenen onko sitäkään. Viimeisestä tunnista on aikaa kohta 30 vuotta. Käytännössä en siis koskaan ole osannut ajaa autoa, miten ihmeessä nyt osaisin. Autoa ei ole ollut rahaa hankkia, eikä ollut mitään mahdollisuutta ajaa mitään autoa silloin kun autokoulusta pääsin.

Sama mulla. Ajamatta ei opi. Ja vaikea mennä liikenteeseen, kun moni siellä niin agressiivinen ja vihaa kokemattomia kuskeja. Tekee jopa kiusaa.

Juuri tuon takia tunnen autoilua kohtaan suurta kuvotusta. Se vihamielisyyden määrä liikenteessä on valtava.

Rauhaa rakastavat ihmiset ahdistuvat liikenteessä pelkästään matkustajan roolissa.

Siihen vielä päälle alitajuntaan tämän ketjun tuoma vainoharha siitä että kuski vihaa matkustajia heidän bensarahojen vähyydestä ja siitä että pitää kuskata, vaikka itse kysyi tuleeko kyytiin.

Ei oikein kehtaa kieltäytyäkään ja joutuu vihan kohteeksi alistumaan henkiselle kivitykselle.

Autoilu ei taida tehdä hyvää edes missään muodossa psyykeelle.

Vierailija
182/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kortiton kaveri (minullakaan ei ole korttia) kerran sanoi "sinun pitäisi se ajokortti hankkia niin voisit käyttää minua x paikassa" sanoi ihan vakavissaan noin 😳

Jos kortin hankin niin en todellakaan rupea kenenkään hovikuskiksi :D pian kortin saatua joutus ikuiseen kuskihelvettiin ku puhelin pirisis ton kaverin takia että "pitää päästä tonne ja tänne jne tuo sitä tuo tätä, kyllähän sinä voit keskellä yötä tulla kun on kortti.."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua vituta kenenkään kortittomuus. Ihmetyttää vain, millaisia töitä he tekevät, kun kokemukseni mukaan erittäin monessa työssä joko edellytetään korttia tai siitä on hyötyä. Jopa kesätöissä.

Mun sukulaistyttö ei halua korttia, koska vastustaa yksityisautoilua. Kesällä hän oli työssä, johon äitinsä piti aina viedä ja hakea 20 km matka, koska julkisia ei mennyt sopivasti. Jos tyttö olisi voinut ajaa itse, yksityisautoilua olisi tullut vain puolet siitä märästä mitä äitinsä kuskaamana tuli. Puhumattakaan nyt siitä, minkä verran äidiltä tuhraantui aikaa ja rahaa tuohon.

Työ... mikä se on? Muistan kuulleeni sanan ainakin kerran Kuopion torilla.

20km matkahan nyt menee varsinkin kesällä helposti pyörällä.

Kaikkialla ei mene pyöräteitä. Pyöräily pitkin ison valtatien reunaa ei ole kovin turvallista.

Ja jotkut meistä tosiaan käy töissä. Ei kai sitä työttömänä välttämättä autoa tarvitsekaan.

Vierailija
184/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyi että miksi en tullut autolla, ja sitten nyrpisteli kun otin kuohuvaa väliajalla, kun mitäs väliä sillä, olin pyörällä.

Liikennejuopumus se on polkupyörälläkin päihtyneenä ajo. Siitä vain ei ole ollut tapana jakaa rangaistuksia.

Itse en uskaltaisi, liikenne tuntuu ihan tarpeeksi vaaralliselta selvin päinkin pyöräillessäni. Reaktio- ja havaintokyky sekä tasapaino heikkenee alkoholista kuitenkin.

Höpsistä. Pyörällä juopunena ajamisesta ei ole tapana kirjoittaa sakkoja, koska se ei ole rikoslain mukaan rangaistavaa. Pyörällä saa ajaa kännissä, mutta juopuneena voi syyllistyä liikenteen vaarantamiseen, jos ei hallitse kulkupeliään, on se sitten mikä tahansa.

Vierailija
185/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla varsin tylsä elämä kaikilla ketjun autottomilla, jos vain muutaman kerran vuodessa käydään kävelymatkaa kauempana kotoa. Ja silloinkin matkustetaan junalla tai lentokoneella, ettei vahingossakaan näkisi esimerkiksi luontoa. :--------D

Ihan yhtä lailla kai junasta näkee luontoa, kuin autostakin...

Niin, koska jos junasta näkee jonkun mielenkiintoisen paikan, sen kun pysäytät junan ja menet ulos kävelemään! Eiku...

Siis miksi sua ärsyttää ettei joillakin ole korttia? Sinä saat ajaa ihan rauhassa, kukaan ei kiellä. Aivan hyvää ja onnellista elämää voi elää ilman autoakin. Jollakin ei ole varaa korttiin, jollain voi olla esim.hahmotushäiriö,epilepsia,narkolepsia,skitsofrenia,vammautunut jalka ymsyms. Monilla olisi kyllä varaa ja kyky ajaa ajokortti, mutta eivät ole kokeneet tarpeelliseksi kun pärjää ilmankin.

Vierailija
186/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua vituta kenenkään kortittomuus. Ihmetyttää vain, millaisia töitä he tekevät, kun kokemukseni mukaan erittäin monessa työssä joko edellytetään korttia tai siitä on hyötyä. Jopa kesätöissä.

Mun sukulaistyttö ei halua korttia, koska vastustaa yksityisautoilua. Kesällä hän oli työssä, johon äitinsä piti aina viedä ja hakea 20 km matka, koska julkisia ei mennyt sopivasti. Jos tyttö olisi voinut ajaa itse, yksityisautoilua olisi tullut vain puolet siitä märästä mitä äitinsä kuskaamana tuli. Puhumattakaan nyt siitä, minkä verran äidiltä tuhraantui aikaa ja rahaa tuohon.

Kaikkialla ei mene pyöräteitä. Pyöräily pitkin ison valtatien reunaa ei ole kovin turvallista.

Ja jotkut meistä tosiaan käy töissä. Ei kai sitä työttömänä välttämättä autoa tarvitsekaan.

No ei ole turvallista, mutta valtatien reunaakin saa ajaa pyörällä, kunhan se ei ole moottoritie tai moottoriliikennetie. Siinä sitä voi sitten pyöräillessä miettiä että kuinka turvallista ja terveellistä se kortittomuus voi olla tietyissä tilanteissa.

Vierailija
187/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika.. Varmaan hän, joka työnsä takia kortin tarvitsee, sen myös ajaa? Monet käyvät töissä ilman autoa ja ilman ongelmia. Miksi sinua ärsyttää että joku muu elää ilman autoa ja käy töissä bussilla, pyörällä, kävellen jne?

Vierailija
188/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kortittomia muusta syystä kuin köyhyydestä ja päihteistä johtuvista syistä?

Vierailija
189/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Misteepä päen työ ootta kotosin?", niinkö ne siellä huasteljvat?

Kalakukkokauppuias kyisyi että "kummant työ otatta, mukku vai ahavenkukon"

Vierailija
190/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ajokortti, mutta en ole koskaan kortin saamisen jälkeen ajanut muuta kuin sen kakkosvaiheen, en kilometriäkään. Enkä aio ajaakaan. En koskaan pummi kyytejä keneltäkään enkä ole ikinä myöhässä mistään. Silti saan kuulla miehiltä jatkuvaa valitusta aiheesta, naisista kukaan ei ole vielä valittanut, ja nainen siis itse olen.

Miksi olet kalliin kortin sitten edes hommannut?

Aika tungetteleva kysymys. Eiköhän ne vanhemmat tuputa sitä korttia ja laittavat lapsensa ajokouluun automaattisesti. Sehän on niin yleissivistävää ja kansalaistaito?

Vierailija
191/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole turvallista, mutta valtatien reunaakin saa ajaa pyörällä, kunhan se ei ole moottoritie tai moottoriliikennetie. Siinä sitä voi sitten pyöräillessä miettiä että kuinka turvallista ja terveellistä se kortittomuus voi olla tietyissä tilanteissa.

Turhaan v*ttuilet.

On selvää, että jos pitää mennä pitkäkin matka moottoriteitä pitkin, silloin mennään esim. taksilla.

Vierailija
192/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kortittomia muusta syystä kuin köyhyydestä ja päihteistä johtuvista syistä?

Pelko. Sama kuin korkeanpaikanpelko.

Vauhtia on liikaa.

Vierailija
193/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

J

Minua vaan ärsyttää aina tuon kyydin pyytämistä. Minullakin on yksi kaveri, jolla ei ole korttia. Hän myös niin kuin kaikki tässä ketjussa kirjoittaa, vannoo että ei ikinä pyydä kyytiä minnekään. Kyllä pyytää, milloin on IKEAsta haettava joku iso tavara, milloin koira pitää viedä eläinlääkäriin, milloin on isompi juhla järjestettävä ja pitää päästä kauppaan jne.

En usko, että kukaan ei ikinä pyydä kyytiä, koska kuitenkin pyydätte. 

En jaksa olla kenenkään kuski, koska ajan niin paljon, mutta jos sinulla olisi kortti saisit kyllä lainata autoa juuri näitä tilanteita varten. Siksi minua ärsyttää minun kaveria joka ei suostu hankkimaan korttia.

Se että hankkii kortin, ei tarkoita, että sinulla pitää olla auto. Minulla on kortti ja auto, mutta koska joudun ajamaan päivittäin 150 km, niin en jaksa sinua kuljettaa .

Vierailija
194/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa vai niin... itse kyllä olen huomannut sen juuri päinvastoin. Että ajokortittomilla tuntuu olevan joku ihme tarve perustella kortillisille sitä, että miksei omista ajokorttia. "Mä pääsen niin kätevästi bussilla töihin, etten tarvi..." tai jotain että "ei se siitä rahasta ole kiinni, mutta kun en vain tarvitse".

Mulle ja varmasti monelle muullekin kortilliselle on aivan se ja sama millä sinä kuljet minnekin. Ei vähempää voisi kiinnostaa.

Perustelen vain silloin, jos kysytään, tai ruvetaan heittämään tuollaista läppää että "eikös se nyt olisi vähän kuin yleissivistykseen kuuluva asia". En muuten. 

Liikennesääntöjen osaaminen on ehdottomasti yleissivistystä ja valitettavasti moni kortillinenkaan ei osaa niitä kunnolla saati sitten kortittomat. Suuri osa korittomista tuntuu kuvittelevan että liikennesäännöt koskee vain autolijoita.

Asia, jota olen ihmetellyt: Miksi liikennesääntöjen opettaminen on jokin autokoulujen yksinoikeus? Tieliikennelaki löytyy verkosta, mutta lakitekstiä on aika raskasta tavata.

Koulussa meille aikoinaan opetettiin liikennesääntöjä jalankulkijan ja pyöräilijän näkökulmasta, mutta siihen aikaan ei liiemmin ollut esim. kevyen liikenteen väyliä, joten niitä koskevista säännöistä en saanut mitään tietoa. Ja pyöräilijän väistämissäännöt ovat sitten kouluaikojeni muuttuneet.

Olisi kyllä asiallista olla jokin sivusto, josta me kortittomatkin voisimme kerrata liikennesääntöjä ja päivittää tietouttamme! Ehkä onkin; en vain tiedä missä.

Ihminen on laiska. Jos ei ole koetta jonka haluaa läpäistä ja  jossa osaaminen mitataan, niin sääntöjä ei vaivaiduta opettelemaan.

Tieliikennelaki löytyy netistä ja sääntöjä on eri käyttäjäryhmien mukaan esitelty useissa eri lähteissä, varsinkin pyöräilysäännöistä löyty materiaalia helposti, ei sen takia tarvitsisi mihinkään autokouluun mennä.

https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Liikentees…

Käy nyt vaikka tuo ensin läpi.

Vierailija
195/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan v*ttuilet.

On selvää, että jos pitää mennä pitkäkin matka moottoriteitä pitkin, silloin mennään esim. taksilla.

Kesätöihin taksilla? Harvemmalla on varaa.

Vierailija
196/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ajokortti, mutta en ole koskaan kortin saamisen jälkeen ajanut muuta kuin sen kakkosvaiheen, en kilometriäkään. Enkä aio ajaakaan. En koskaan pummi kyytejä keneltäkään enkä ole ikinä myöhässä mistään. Silti saan kuulla miehiltä jatkuvaa valitusta aiheesta, naisista kukaan ei ole vielä valittanut, ja nainen siis itse olen.

Miksi olet kalliin kortin sitten edes hommannut?

Aika tungetteleva kysymys. Eiköhän ne vanhemmat tuputa sitä korttia ja laittavat lapsensa ajokouluun automaattisesti. Sehän on niin yleissivistävää ja kansalaistaito?

Tietysti vanhemmat pyrkivät mahdollistamaan lapselleen ajokortin. Kortittomuus voi sulkea monta tietä nuoren aikuisen elämässä. Esimerkiksi työllistyminen vaikeutuu oleelliseti, jos ei ole ajokorttia. Monella alalla ajokortti on ihan välttämättömyys.

Vierailija
197/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyi että miksi en tullut autolla, ja sitten nyrpisteli kun otin kuohuvaa väliajalla, kun mitäs väliä sillä, olin pyörällä.

Liikennejuopumus se on polkupyörälläkin päihtyneenä ajo. Siitä vain ei ole ollut tapana jakaa rangaistuksia.

Itse en uskaltaisi, liikenne tuntuu ihan tarpeeksi vaaralliselta selvin päinkin pyöräillessäni. Reaktio- ja havaintokyky sekä tasapaino heikkenee alkoholista kuitenkin.

Höpsistä. Pyörällä juopunena ajamisesta ei ole tapana kirjoittaa sakkoja, koska se ei ole rikoslain mukaan rangaistavaa. Pyörällä saa ajaa kännissä, mutta juopuneena voi syyllistyä liikenteen vaarantamiseen, jos ei hallitse kulkupeliään, on se sitten mikä tahansa.

Minut on pysäytetty ja sakotettu polkupyöräilystä kävelytiellä. Olin lievästi humalassa ja ajelin hyvin hidasta vauhtia. Kävelyvauhtia lähinnä. Sakot sain kävelytiellä ajelusta en muusta.

Olivat kyllä kiinnostuneet kun minulla ei ollut henkilötietoja eli ajokorttia ja olin jo kolmekymmentä päälle. Heidän mielestä on epätavallista että näin vanhalla ei ole ajokorttia ja se viittaa johonkin "epäilyttävään" ;D. Tarkastivat tiedot ja mitään epäilyttävää ei löytynyt. Sitten antoivat sakot (20€) ja toivottivat hyvää päivänjatkoa.

Ensi kertaa huomasin että ajokortittomuus aikuisena on joidenkin mielestä epäilyttävää, niin epäilyttävää että pitää tietokoneella tarkistaa taustatiedot :D

Se oli elämäni ensimmäinen rikos. Melkein harkitsin tatuointia, mutta en minä niin jännä ole.

t. frank

Vierailija
198/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsivällisyyteni opiskelussa ei ole parasta. Tuskin pääsisin läpi ajokouluakaan. Olen päässyt peruskoulustakin hädin tuskin läpi ja inhoan kaikkea opiskeluun liittyvää. Työssäni palkka on heikko. Palkka 1050e kk. Eikä oikein mitään säästöön. Olen käynyt tuolla palkalla töissä jo viisi vuotta ja ei ole tonniakaan säästötilillä. Aikaisemmin olin tehtaalla, jossa palkka oli parempi. Säästöön ei silti jäänyt juurikaan mitään.

Viimeksi hajosi tiskikone ja piti ostaa uusi. Säästötilillä on siis tällä hetkellä pari sataa. Toivottavasti mikään ei hajoa. Alkaa ostovoima loppua.

Autoilu ei ole koskaan kiinnostanut minua yhtään ja en usko että koskaan oppisin ajamaan monimutkaista autoa. Siinä on niin paljon nappejakin ja painimia. Lapsena olin kolarissa jonka aiheutti isä ajamalla rallia mökkitiellä matkalla mökille. Varmasti pelko jäi siitä. Autoilu on jostain syystä minulle synonyymi junttiudelle. Vähän kuin jollekin metsästyskortti on junttiutta.

Nämä ovat minun omia mielikuvia ja tietenkään autoilijat eivät ole juntteja.

Vierailija
199/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kommenttia ainakaan suoraan tullut. Lähimmät ihmiset tietävät, että korttia ei ole paniikkihäiriön takia. Alani työpaikat ovat lähes kaikki suurissa kaupungeissa, ja olen sattunut saamaan asunnot niin, että voi kulkea kävellen tai pyörällä. Miesystävällä on kortti ja auto, mutta hänkin pyöräilee työmatkat. Jos käymme sukulaisilla maalla, hän ei ole pyytänyt bensarahaa. Jos teemme kotimaanmatkan, kulut laitetaan tasan.

Vierailija
200/248 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen minäkin. En ole hankkinut ajokorttia, koska en uskalla. Lisäksi hinta on todella kova, johon ei pienituloisena ole varaa.

Minulla on olematon hämäränäkö, en näe pelkääjän paikalta kunnolla pimeällä mitään, en hahmota kaistaa, kaikesta tulee samaa suttua jne. Päivisinkin saatan nähdä jonkinlaisia harhoja liikenteessä, en todellakaan uskaltaisi rattiin. Lisäksi olen aikanaan käynyt asian tiimoilta lääkärillä ja silmälääkärillä, jotka molemmat ovat sanoneet, etten pääsisi edes autokouluun niillä lääkärinpapereilla. 

Sitten on muutama sukulainen, jotka joka kerta tavatessamme ruikuttavat, miksen vieläkään ole hankkinut korttia ja antavat ohjeita, miten esim. porkkana parantaa pimeänäköä ja vinkkaavat lääkäristä, joka kirjoittaa pienestä lisämaksusta mitä vain papereihin. Kuulemma kirjoittaa puolisokeille mummoillekin että ei tarvitse silmälaseja ajaessaan.

ajokortittomuus on melkein sama kuin lapsettomuus. Ei hirveästi tee mieli käydä sukulaisilla kun aina kyselevät kortista tai että miksei ole lapsia vieläkään.

Minusta se on kiusaamista. Eiköhän tämän ketjun autolliset ole jo tajuneet että ovat tässä tarinassa tai elokuvassa niitä ROISTOJA JA ILKIMYKSIÄ. Ja me autottomat ollaan hyviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä