Miksi joitakin ihmisiä vituttaa kun jollakin ei ole ajokorttia?
Saan usein kuulla että mun pitäis mennä autokouluun. Ja ei, en ruikuta keneltäkään ystävältä kyytiä vaan tämä tulee ilmi silloin kun käytän bussia.
Nyt kun oltiin menossa Helsinkiin niin sanoin että tsekkaan bussiaikataulut ja nähdään sitten siellä. Alkoi valitus että kyllä sinunkin pitäisi se ajokortti ajaa..
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä ärsyttää ihmisessä, jolla on ajokortti, mutta ei aja autoa? Aina kuulen, siitä vaan ajamaan, miksi ihmeessä en lähde, ihan kuin olisin joku ujo tai arka. Olen ajanut elämässäni tasan ne autokoulutunnit, mitä niitä on tunteina, joku kymmenen onko sitäkään. Viimeisestä tunnista on aikaa kohta 30 vuotta. Käytännössä en siis koskaan ole osannut ajaa autoa, miten ihmeessä nyt osaisin. Autoa ei ole ollut rahaa hankkia, eikä ollut mitään mahdollisuutta ajaa mitään autoa silloin kun autokoulusta pääsin.
Sama täällä. Ajelin yhtenä kesänä heti kortin saatuani isäni autolla. Sitten läksin opiskelemaan ja muutin Helsinkiin. Ei ollut mitään järkeä eikä edes mahdollisuutta hankkia omaa autoa. Ison kaupungin keskustassa kun asui, niin autohan olisi ollut lähinnä riesa eikä siihen kyllä olisi ollut varaakaan. Ajotaitoa en ehtinyt saada enkä edes kertaakaan ajanut kunnon talvikeleillä. Sitä paitsi olin kaiken kaikkiaan aika kohelo koko hommassa ja vaaraksi muille. Autokoulukin tuli käytyä lähinnä siksi, kun kaikki kaveritkin kävivät ja sen kustansivat vanhemmat yo-lahjana. Joka paikkaan minne olen halunnut olen päässyt julkisilla ja taksilla. Työmatkat olen kulkenut fillarilla aina, kun kunto ja säät sallivat.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kortittomat Ekana kiskomassa märkää ja sitten joutuu kuuntelemaan niiden känniördäystä. Kortittomuus on WT.
Mitä ihmettä? Minun tuttavapiirissä on useita kortittomia ikäluokassa 35-45, kaikki korkeasti koulutettuja ja fiksuja eikä kukaan käy jollain ryyppyreissuilla eikä ördää (voi apua mikä sana) vaan jos juo alkoholia niin se on jotain parempaa viiniä ruoan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tietäjäiänikuinen kirjoitti:
Turha yksityisautoilu pitäisi kieltää, ihmiset olisivat paremmassa kunnossa ja ilmasto pysyisi puhtaampana.
Miten määriteltäisiin turha yksityisautoilu? Mainittakoon, että jo nyt autoilun kustannukset hillitsevät aika lailla turhaa autoilua!
Joa autoa ei tarvita mihinkään tarpeelliseen kulkemiseen eli kulkemiseen jota ei voisi korvata joukkoliikenteellä, kävelemisellä tai pyöräilyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 36 enkä vielä ole tarvinnut ajokorttia. Olen muuttanut kaksi kertaa julkisilla välineillä, vain sängyn vei ammattilaiset. Haen Ikeasta tavarat bussilla. En ole koskaan vielä pummannut kyytiä, aina oon kaverille heittänyt rahaa jos jonnekin on menty (tapahtuu noin kerran kahdessa vuodessa). Olen aina ollut kaikkialla ajoissa, ikinä ei ole jäänyt menemättä jonnekin juhliin tai tapaamiseen sen takia että julkinen liikenne olisi pettänyt tai ollut liian hankalaa.
Miksi ajaisin typerän kalliin läpyskän taskuun homehtumaan?
Et sitten koskaan ajele omalla autolla ympäri Eurooppaa tai Jenkeissä Route 66:a päästä päähän.
No, elämä on valintoja!
Itse suunnittelen Porschen ostoa.
Yleensä me joilla on kortti pyytävät ihan järjettömiä hintoja kuskauksestaan, ihan kuin sen kortittoman pitäisi maksaa autosta koko vuoden kulut. Bussi Porista Turkuun maksaa 8€ Kaveri joka oli menossa kysyi tulenki kyydissä kun hönkin on menossa, kysyin hintaa niin 30€ Olis ollu hyvä. Juu sai mennä yksin, että kai se vituttaa kun ei saa kaverilta nyhdettyä koko bensarahaa.
Mä en tunne yhtään työelämässä menestynyttä henkilöä, jolla ei olisi korttia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ajatus on se, että se on kansalaistaito.
Haluataan että kaikista muistakin tulee yhtä laiskoja kuin autoilijoista.
Vierailija kirjoitti:
Paavo Lipponen ajoi 60-vuotiaana kortin.
Tais olla "työelämää" sitä ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 36 enkä vielä ole tarvinnut ajokorttia. Olen muuttanut kaksi kertaa julkisilla välineillä, vain sängyn vei ammattilaiset. Haen Ikeasta tavarat bussilla. En ole koskaan vielä pummannut kyytiä, aina oon kaverille heittänyt rahaa jos jonnekin on menty (tapahtuu noin kerran kahdessa vuodessa). Olen aina ollut kaikkialla ajoissa, ikinä ei ole jäänyt menemättä jonnekin juhliin tai tapaamiseen sen takia että julkinen liikenne olisi pettänyt tai ollut liian hankalaa.
Et sitten koskaan ajele omalla autolla ympäri Eurooppaa tai Jenkeissä Route 66:a päästä päähän.
No, elämä on valintoja!
En, mulla on sitä varten limusiini ja kuljettaja.
Yksi kortiton, hyvän päivän tuttu, oikeastaan miehen työkaverin tyttöystävä ei ole hankkinut ajokorttia. Yhteydenotot ovat aina tällaisia: "onks sul auto käytettävissä?". Aina. Kauppan pitäis päästä, kauemmas kauppaan, lähikauppa alle 500m päässä ei kelpaa. Pari kertaa on päässyt matkassa, kun ollaan itsekin oltu menossa. Ei oo korvannut kyydeistä mitään. Melko ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Et taida muitakaan menestyjiä tuntea😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, elämä on valintoja!
Häh? Autolomista haaveilee ne, jotka tykkää autoilusta. Ja jos tykkää autoilusta niin varmaan on jo kortti tai haluaa kortin. Jos taas ei tykkää autoilusta niin ei varmaan haaveile autolomista.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä ärsyttää ihmisessä, jolla on ajokortti, mutta ei aja autoa? Aina kuulen, siitä vaan ajamaan, miksi ihmeessä en lähde, ihan kuin olisin joku ujo tai arka. Olen ajanut elämässäni tasan ne autokoulutunnit, mitä niitä on tunteina, joku kymmenen onko sitäkään. Viimeisestä tunnista on aikaa kohta 30 vuotta. Käytännössä en siis koskaan ole osannut ajaa autoa, miten ihmeessä nyt osaisin. Autoa ei ole ollut rahaa hankkia, eikä ollut mitään mahdollisuutta ajaa mitään autoa silloin kun autokoulusta pääsin.
Kyllä se vituttaa, kun lähdetään kaveriporukalla pitkälle matkalle missä vaihdetaan kuskeja niin, että jokainen ajaa vuorotellen, mutta yksi ajokortillinen vain loisii kyydissä, kun ei halua ajaa ja kaikki muut joutuvat ajamaan. Ei se kuskin homma mitään mukavaa ole.
Jos asuu paikassa, jossa kätevin kulkumuoto EI ole pyöräily tai julkinen liikenne, niin asuu väärässä paikassa. Onneksi vuosi vuodelta kiihtyvä kaupungistuminen tulee korjaamaan tämän asian muutamassa vuosikymmenessä. Tiivis kaupunkiasuminen on kaikkein ekologisin asuinmuoto, tätä huonompia valintoja on syytäkin rokottaa mm. juuri yksityisautoilun verottamisella.
Itse ajoin kortin kun lahjaksi sain, mutta olen tehnyt elämänvalinnat niin fiksusti etten ole ajanut ajokoulun jälkeen - ei ole ollut kertaakaan tarvetta. En myöskään istu muiden kyytiläisenä, julkinen liikenne on aina se nopein ja mieluisin vaihtoehto. Ystävissäni ei ole yksityisautoilijoita, asuvat keskustassa kuin minäkin - tai yksi saarella, johon pääsee kätevimmin lautalla ellei halua ajaa jeesusmetodilla vetten päällä, siltaa ei ole. Ei tulisi mieleenkään kyseenalaistaa kenenkään kortittomuutta, nykyäänkään entistä harvempi nuori ajaa kortin ja hyvä niin. Sen sijaan esim deittaisi yksityisautoilijaa, sillä elämäntapamme (kaupunkilaisuus) ja -arvomme eivät kohtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kortiton, hyvän päivän tuttu, oikeastaan miehen työkaverin tyttöystävä ei ole hankkinut ajokorttia. Yhteydenotot ovat aina tällaisia: "onks sul auto käytettävissä?". Aina. Kauppan pitäis päästä, kauemmas kauppaan, lähikauppa alle 500m päässä ei kelpaa. Pari kertaa on päässyt matkassa, kun ollaan itsekin oltu menossa. Ei oo korvannut kyydeistä mitään. Melko ärsyttävää.
Ei sullakaan paljon järki päässä kulje jos ilmaseks kuskailet miehes työkaverin muijaa shoppailemaan. Mene peilin eteen ja toista sata kertaa: ei, en ole taksi. Ja sano seuraavan kerran muijalle tuo lause, niin pääset ärsyttksestä. Voi taivas mitä tossuja jotkut ovat.
Vierailija kirjoitti:
Tietäjäiänikuinen kirjoitti:
Turha yksityisautoilu pitäisi kieltää, ihmiset olisivat paremmassa kunnossa ja ilmasto pysyisi puhtaampana.
Määrittele "turha".
Liian pitkä kävellä tai pyöräillä, ei joukkoliikenneyhteyttä.
Mä olen kortiton jo kolmannessa polvessa :D ei ole korttia mun vanhemmilla eikä ollut heidän vanhemmillakaan. Eikä edes asuta isossa kaupungissa, jossa olisi kattava julkinen liikenne. Kauppareissut hoituu pyörällä tai kävellen, saa hyvää liikuntaa samalla. Jos joku sellainen tilanne tulee, että ei voi kävellen mennä, niin sitten taksilla (esim. jos on tosi kipeänä ja pitää mennä lääkäriin). Tampereelle ja Helsinkiin ja Hämeenlinnaan on täältä hyvät bussiyhteydet jos tarvii isommille kaupoille päästä. Ajokorttia en ole ajatellut hommata, vaikka olen tästä minäkin saanut kuulla monesti. Hyvin olen tähän saakka pärjännyt ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vituttaa, kun lähdetään kaveriporukalla pitkälle matkalle missä vaihdetaan kuskeja niin, että jokainen ajaa vuorotellen, mutta yksi ajokortillinen vain loisii kyydissä, kun ei halua ajaa ja kaikki muut joutuvat ajamaan. Ei se kuskin homma mitään mukavaa ole.
No kannattaako lähteä pitkälle matkalle? Ihme rutinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei se kuskin homma mitään mukavaa ole." Aivan, siksi itseäsi fiksummat ihmiset käyttävät julkista liikennettä. En ole vielä tähän mennessä törmännyt yhteenkään paikkaan, johon olisin halunnut mutten olisi päässyt julkisella liikenteellä, bussilla, junalla tai lentäen ja tarvittaessa taksilla loppumatka
Yleensä kortittomat Ekana kiskomassa märkää ja sitten joutuu kuuntelemaan niiden känniördäystä. Kortittomuus on WT.