Miksi joitakin ihmisiä vituttaa kun jollakin ei ole ajokorttia?
Saan usein kuulla että mun pitäis mennä autokouluun. Ja ei, en ruikuta keneltäkään ystävältä kyytiä vaan tämä tulee ilmi silloin kun käytän bussia.
Nyt kun oltiin menossa Helsinkiin niin sanoin että tsekkaan bussiaikataulut ja nähdään sitten siellä. Alkoi valitus että kyllä sinunkin pitäisi se ajokortti ajaa..
Kommentit (248)
No ei vituta. Lähinnä vain itsekseni mietin miten kukaan pärjää ilman... En muuten tunne ketään jolla ei olisi korttia. Mummollani, joka kuoli yli kolme vuotta sitten 89v iässä, ei ollut. Mutta toisella mummolla on.
Asunkin Lapissa, av mammojen kehien ulkopuolella periferiassa ”landella” tai jotaki semmosta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ajatus on se, että se on kansalaistaito.
Kun se ei ole. Jos ois, se sisältyisi peruskoulun oppimäärään ja olisi maksutonta.
Ei minua haittaa. Omassa kaveripiirissä on muutama jolla ei ole korttia ja yksikään heistä ole koskaa pyytänyt kyytiä mihinkään. Miehen kanssa on kortit, mutta mies ei ole ajanut autoa kolmeen vuoteen, koska panosti kunnon pyörään. Kesän alussa kun menin autolla töihin, niin että minä lähdin ennen miestä. Asutaan Herttoniemessä ja ollaan molemmat keskustassa töissä. Olin kulosaaren kohdalla lähes pysähtyneenä, kun näin mieheni polkevan pyörällä sutjakkaasti ohi ilman ruuhkia. Siinä autossa mietin, että miksi en mee pyörällä töihin, kun voisin nukkuaki pitempään ja aina saa itäväylällä seisoa.
Soitin miehelle töistä, että kauan sulla menee polkee himasta suvilahteen, niin 15-20 min riippuu ihan fiiliksestä polkee, mutta menee välillä 25min jos löntystelee. Kotona illalla juteltiin ja kysyin, että aiotko ajaa edes autoa nyt enää, niin ei taida ajaa. Sitten myytiin auto pois ja rupesin pyörällä kulkemaan itsekin.
Ei me tehdä autolla mitään ja mies lopetti ajamisen ennen minua paljon. Jos sitten tarvitaan autoa, niin siinä vieressä on pakuovelle vai mikä se liike on mikä vuokraa.. Hyvin myös on säästynyt rahaa, kun ei ole vakuutuksia ja ei tarvitse tankkailla ja viedä huoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä ärsyttää ihmisessä, jolla on ajokortti, mutta ei aja autoa? Aina kuulen, siitä vaan ajamaan, miksi ihmeessä en lähde, ihan kuin olisin joku ujo tai arka. Olen ajanut elämässäni tasan ne autokoulutunnit, mitä niitä on tunteina, joku kymmenen onko sitäkään. Viimeisestä tunnista on aikaa kohta 30 vuotta. Käytännössä en siis koskaan ole osannut ajaa autoa, miten ihmeessä nyt osaisin. Autoa ei ole ollut rahaa hankkia, eikä ollut mitään mahdollisuutta ajaa mitään autoa silloin kun autokoulusta pääsin.
Samaa kysyn minä. On ajokortti, autoa ajanut kakskyt vuotta sitten viimeksi. En kyllä uskaltais lähteä enää kylmiltään rattiin. Silloin tällöin joku ihmettelee miks en aja. No sanon etten osaa enää. Kaikenlaista jupinaa saanut kuulla. Mut oon jo siinä iässä et huomiokyky jo huonontunut ja reaktiot hidastunut joten en edes haaveile ajavani ja tämän oon myös ihmettelijöille sanonut.
Mä en koskaan pummaa kyytiä koska se tulee kalliimmaksi kuin bussi.
Yleensä pyydetään 5€ ja mennään joku 10 kilsan matka, tämän vuoksi yleensä sanon että pääsen kyllä paikalle.
Viimeisimmästä Helsingin reissusta olis pitänyt maksaa 15€/ suunta. Ei kiitos, tämä varmaan v**tutti heitä kun minusta eivät saaneet yhtä maksajaa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Yleensä pyydetään 5€ ja mennään joku 10 kilsan matka, tämän vuoksi yleensä sanon että pääsen kyllä paikalle.
Viimeisimmästä Helsingin reissusta olis pitänyt maksaa 15€/ suunta. Ei kiitos, tämä varmaan v**tutti heitä kun minusta eivät saaneet yhtä maksajaaAp
Ei jumalauta, tämä paljasti provoksi. Ihan kuin autoton olisi noin urpo. En tiedä mistä sinne Helsinkiin matkustitte, mutta jos mistään Espoota kauempaa, 15e suuntaansa on hyvin kohtuullinen hinta.
Vierailija kirjoitti:
No ei vituta. Lähinnä vain itsekseni mietin miten kukaan pärjää ilman... En muuten tunne ketään jolla ei olisi korttia. Mummollani, joka kuoli yli kolme vuotta sitten 89v iässä, ei ollut. Mutta toisella mummolla on.
Asunkin Lapissa, av mammojen kehien ulkopuolella periferiassa ”landella” tai jotaki semmosta.
Esim.siten pärjää että asuu alle 1km päässä kaikista palveluista. Ruokakaupat, vaatekaupat, lääkäri, hammaslääkäri, ravintolat, teatteri, kirjasto, uimahalli, koulut, päiväkodit yms. Sinne minne ei voi kävellä voi pyöräillä tai mennä bussilla, junalla tai lentokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikataulujen sopiminen on sen vuoksi sun kanssa hankalaa?
No vielä ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan. Jos sovitaan että nähdään kaupungilla viideltä. Pääsen sinne bussilla varsin hyvin. Ja nyt olin Helsingissä kaksi tuntia etuajassa, ei mua haitannut ollenkaan, soitin ja sanoin että pistäkää viestiä kun olette täällä.
Tietty joskus on sellaisia paikkoja mihin en bussilla pääse silloin sanon ihan suoraan että jos joku ottaa kyytiinsä niin maksan, muuten jään kotiin.
Mutta yleensä kyllä bussilla pääsen erittäin hyvin.Ap
Tämä. On paljon paikkoja, jonne ei bussilla pääse. Ajokortittomat surutta odottavat, että aina jollakulla pitää olla auto, ja halu ja aika poiketa reitiltään ja aikataulustaan viedäkseen heidät.
Ensiksi olisi kiva jos voisi vaihtaa kuskia välillä, erityisesti jos on huono keli ja pidempi matka. Toiseksi kuski on aina vastuussa matkustajista, ajokortiton asettuu ikään kuin lapsen asemaan, kuydittäväksi oikeaan paikkaan.
Plus auto on pitänyt ostaa jotta sillä voi ajaa edes sen yhden reissun. Ajokortittoman mielestä on ihan ok, että joku on maksanut lähemmäs kymmenentuhatta autosta, mutta hänen ei, ja olettaa silti pääsevänsä milloin minnekin, minne ei ole julkisia.
Vai maksaa matkasta, muut ihmiset eivät ole takseja. Ajokortittomat olettavat, että heidät haetaan asemilta, ja ajattelevat että kulut ovat vain bensan hinta.
Tuollainen perustuisi vastavuoroisuuteen, mutta yleensä näillä kyydinpyytäjillä ei ole mitään vastapalvelusta tarjottavana.
Jos ei ole korttia, se ei ole edes sama kuin ettei ole autoa. Autotonkin voi tarjoutua edes kuskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimmästä Helsingin reissusta olis pitänyt maksaa 15€/ suunta. Ei kiitos, tämä varmaan v**tutti heitä kun minusta eivät saaneet yhtä maksajaaAp
Ei jumalauta, tämä paljasti provoksi. Ihan kuin autoton olisi noin urpo. En tiedä mistä sinne Helsinkiin matkustitte, mutta jos mistään Espoota kauempaa, 15e suuntaansa on hyvin kohtuullinen hinta.
Kai se varmaan olisi ollut, sitä en kiellä mitta Turusta onnibussi maksoi 5€ ja näin opiskelijana säästän mielelläni sen 10€
Yleensä ne ruikuttaa joilla nyt ei ole muutenkaan hirveän värikäs ajatusmaailma. Itse lähinnä ajattelen että ei ole minun asiani, jos joku ei halua korttia, mutta jos joskus sattuisi olemaan tilanne että olisi hyvä jos olisi ajokortti niin varmasti se olisi hyvä olla. Tälläisiä tilanteita nyt ei varmasti usein tule ja jos tulee niin seurasta varmasti löytyy joku jolla on kortti. Aina ei tietysti voi tietää niin lähinnä ajaisin varmaan itse siltä varalta jos joskus tarvitsee ajaa autoa. Mikään välttämättömyys se ei ainakaan Helsingissä ole kaikille ole.
Mua taas ärsyttää ne, jotka pummii autoa lainaan. Samat tyypit julistaa, ettei haluis itselleen autoa. On niin epäekologista ja kallista ja eivät kuulemma tarvitse autoa.
Niin, tuleehan se auton lainaaminen edulliseksi, kun maksetaan vain polttoaineet ajetuilta kilometreiltä, ei muita kuluja.
Nykyään sanon tarvitsevani autoa itse ja kehotan vuokraamaan kulkuneuvon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vielä ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan. Jos sovitaan että nähdään kaupungilla viideltä. Pääsen sinne bussilla varsin hyvin. Ja nyt olin Helsingissä kaksi tuntia etuajassa, ei mua haitannut ollenkaan, soitin ja sanoin että pistäkää viestiä kun olette täällä.
Tietty joskus on sellaisia paikkoja mihin en bussilla pääse silloin sanon ihan suoraan että jos joku ottaa kyytiinsä niin maksan, muuten jään kotiin.
Tämä. On paljon paikkoja, jonne ei bussilla pääse. Ajokortittomat surutta odottavat, että aina jollakulla pitää olla auto, ja halu ja aika poiketa reitiltään ja aikataulustaan viedäkseen heidät.
Ensiksi olisi kiva jos voisi vaihtaa kuskia välillä, erityisesti jos on huono keli ja pidempi matka. Toiseksi kuski on aina vastuussa matkustajista, ajokortiton asettuu ikään kuin lapsen asemaan, kuydittäväksi oikeaan paikkaan.
Plus auto on pitänyt ostaa jotta sillä voi ajaa edes sen yhden reissun. Ajokortittoman mielestä on ihan ok, että joku on maksanut lähemmäs kymmenentuhatta autosta, mutta hänen ei, ja olettaa silti pääsevänsä milloin minnekin, minne ei ole julkisia.
Vai maksaa matkasta, muut ihmiset eivät ole takseja. Ajokortittomat olettavat, että heidät haetaan asemilta, ja ajattelevat että kulut ovat vain bensan hinta.
Tuollainen perustuisi vastavuoroisuuteen, mutta yleensä näillä kyydinpyytäjillä ei ole mitään vastapalvelusta tarjottavana.Jos ei ole korttia, se ei ole edes sama kuin ettei ole autoa. Autotonkin voi tarjoutua edes kuskiksi.
Minä en ainakaan oleta. Mun ei tarvi mennä mihinkään mihin en bussilla pääse. Ei minua haittaa jäädä pois jostakin sen takia, toki olen valmis sitten maksamaan jos minut halutaan mukaan mutta en sen takia kyllä jaksa kuunnella narinaa ajokortittomuudesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ärsyttää ne, jotka pummii autoa lainaan. Samat tyypit julistaa, ettei haluis itselleen autoa. On niin epäekologista ja kallista ja eivät kuulemma tarvitse autoa.
Niin, tuleehan se auton lainaaminen edulliseksi, kun maksetaan vain polttoaineet ajetuilta kilometreiltä, ei muita kuluja.
Nykyään sanon tarvitsevani autoa itse ja kehotan vuokraamaan kulkuneuvon.
Kuulostaa äärimmäisen lapselliselta. "Tää barbi on mun, en lainaa vaikka en itse tarvitsekaan koska se on MUN oma!"
Ajokortti nyt vaan on kansalaistaito.
Mutta jos alentuu joukkoliikenteen armoille niin siitä vaan -minulle se ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen perustuisi vastavuoroisuuteen, mutta yleensä näillä kyydinpyytäjillä ei ole mitään vastapalvelusta tarjottavana.Jos ei ole korttia, se ei ole edes sama kuin ettei ole autoa. Autotonkin voi tarjoutua edes kuskiksi.
Yksikään mun ystävistä ei ole tällainen, jännä että pidät tuollaisia tyyppejä ystävinäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä täyttä tuubaa. Itse olen jo 41, ja kortiton, enkä ole koskaan kerjännyt kyytiä keneltäkään. Eikä tule mieleen paikkaa, minne ei julkisilla pääsisi mutta minne minun jostain syystä tekisi mieli mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään sanon tarvitsevani autoa itse ja kehotan vuokraamaan kulkuneuvon.Kuulostaa äärimmäisen lapselliselta. "Tää barbi on mun, en lainaa vaikka en itse tarvitsekaan koska se on MUN oma!"
Nyt sitten. Auton käyttämisestä tulee omistajalle kuluja, barbin käyttämisestä ei. Tyypillistä autottoman kommunistin ajattelua.
Siis minne muka ei pääse julkisilla? Mutta siis jonne kuitenkin pitäisi jostain syystä mennä? Tai jos sinne nyt kerran vuodessa sitten menee, niin parikymppiä taksista ei ole paha.
Olen 36 enkä vielä ole tarvinnut ajokorttia. Olen muuttanut kaksi kertaa julkisilla välineillä, vain sängyn vei ammattilaiset. Haen Ikeasta tavarat bussilla. En ole koskaan vielä pummannut kyytiä, aina oon kaverille heittänyt rahaa jos jonnekin on menty (tapahtuu noin kerran kahdessa vuodessa). Olen aina ollut kaikkialla ajoissa, ikinä ei ole jäänyt menemättä jonnekin juhliin tai tapaamiseen sen takia että julkinen liikenne olisi pettänyt tai ollut liian hankalaa.
Miksi ajaisin typerän kalliin läpyskän taskuun homehtumaan?
Joo, minuakin on painostettu. Osaa ärsyttää myös se, että mieheni kuskaa minua.
Itse asiassa minulla oli nuorempana kortti, mutta enää en uskalla ajaa, koska näkö on mennyt sen verran huonoksi, että en uskalla. Laseilla ei saa korjattua täysin tarkaksi. Kaikkien turvallisuuden vuoksi jätän väliin, mutta enpä ala sitä puolituntemattomille selittää.