Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhien viha tuli tutkijalle yllätyksenä

Vierailija
06.01.2019 |

Hesarin kyselytutkimus paljasti niukkuudessa elävien toivottomuuden ja samaan aikaan poliisi varustautuu uusilla konepistooleilla ja panssariautoilla. Tämä on ajan kuva Suomesta.

"Tutkija Sakari Kainulainen Diakonia-ammattikorkeakoulusta sanoo, ettei ole aiemmin törmännyt tutkimuksissa yhtä massiiviseen itsetuhon ja vihan määrään."

Miten ihmeessä Suomessa tätä ilmiötä ei tiedetä! Tämä yhteiskunta yllättää minutkin tietämättömyydellään. Miksi ei ole säännöllisiä tutkimuksia "yhteiskuntaraivosta"?

"Umpikujan kokemus herättää hyvinvoivassa maassa suuria tunteita, myös raivoa. HS:n kyselyyn tuli vastauksia, joissa uhkaillaan väkivallalla poliitikkoja, päättäjiä, rikkaita – sellaisia kirjoituksia ei voi julkaista."

Ranskassa viha purkautui, kun Pariisissa autot paloivat kadulla.

”Toiset vain kiristävät vyötä, kun toisille annetaan yli äyräiden. Ranskassa ei ole enää sosiaaliturvaa

http://jormanordlin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/266990-koyhien-viha-tuli-t…

Kommentit (602)

Vierailija
161/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissakin kirjoituksissa näkyy kuinka vain odotetaan, että joku muu ratkaisee heidän ongelmat. Kaikki on aina jonkun muun vika ja valtion pitää ongelma ratkaista. Missä oma vastuu toimeentulosta?

Mielenkiintoista kuinka kauan enää odottelevat. Maailma muuttuu ja Suomessa asuu sellaisia, jotka ovat tulleet aivan erilaisesta kulttuurista. Ranskassa ei näköjään ainakaan odotella, siellä autoja palaa kadulla.

Suomessakin on yleinen turvallisuustilanne heikentymässä ja todennäköisesti huonontuu edelleen.

Ja se johtuu esivallan tyhmyydestä, ahneudesta ja ylimielisyydestä, sekä suuruudenhulluudesta.

Tehkää sille stoppi ja äänestäkää nuo egoistiset kus"ipäät ulos päättävistä elimistä.

Vierailija
162/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on maailman paras valtio kouluttaa itsensä ja nostaa itse itsensä saappaanrakseista ylös suosta. Jos ei täällä pärjää niin ei kyllä missään.

Jos vässykät haluavat vihata jotain niin vihatkoon itseään kun eivät ole koskaan viitsineet tehdä mitään oman hyvinvointinsa eteen. Kuka on tuhlannut heidän rahansa, ja kuka on juonut ne viinat? Ei varmasti ole päättäjät eikä kadulla kävelevät kanssaihmiset.

Tiedätkö mitä? Asiansa voi hoitaa erinomaisesti ja silti päätyä köyhäksi. Olen kouluttautunut jo kahteen eri ammattiin (toinen erittäin hyvin työllistävä) ja aina ollut töissä tai juuri opiskellut. Sitten kävi niin että vammauduin onnettomuudessa ja menetin työkykyni. Elämä on jatkuvaa stressiä ja ahdistusta siitä miten pärjää. Tällä hetkellä saan kuntoutustukea mutta työkyvyttömyyseläkkeelle on todella vaikea päästä eikä kukaan palkkaa mihinkään ihmistä jolla on näin pahoja fyysisiä vammoja. Jotenkin kyllä on tavattoman ärsyttävää tämä leimaaminen ja syyllistäminen että kaikki köyhyys on aina omaa syytä. Toisaalta en itsekään olisi ikimaailmassa uskonut että näin voi käydä ennen omakohtaista kokemusta.

Tiedätkö mitä? Suomessa on myös muutama satatuhatta jotka eivät ole vammatutuneet onnettomuudessa mutta ovat silti työttömiöja syrjäytymisvaarassa.

Ja asioista päättää pari sataa ihmistä, aika huono tilanne heidän kannaltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen tässä eniten sitä että mikä mielenterveysongelma on näillä jotka täällä katkerana työttömiä ja vähäosaisia sättii. Itsellä on asiat hyvin ja koska on tehty kaikki oikein ja oltu ahkeria on elämä tietysti täydellisesti hallinnassa eikä mikään voi täydellistä keskiluokkaista perheidylliä kolauttaa. Silti näyttää olevan ihan hemmetin paha olo itsensä kanssa, viha on nimittäin aina oire pahasta olosta. Näitähän on nähty, sitten tulee ihan puskista joku perhesurma kun se täydellinen perheidylli uhkaakin sortua kuin korttitalo.

"Mitä nuo muut minusta ajattelee". Kulissia on pidettävä yllä ja pysyttävä "lokerossa", peletään kasvojen menettämistä ja hävetään itseään.

Pidän tuollaisia ihmisiä äärimmäisen yksinkertaisina idio"otteina. Elävät itsepetoksessa.

Vierailija
164/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeppe Sääksi kirjoitti:

Jos ei ole rahaa, niin eikö tule mieleen hankkia sitä? Maailmassa on pirusti rahaa: ei siitä tarvitse ottaa kuin pikku siivu itselle, niin hyvin pärjää. Sama juttu työn kanssa. Jos haluaa tehdä töitä, pitää hankkia vain työpaikka itselle ja sittenhän sitä työtä ja rahaa on, jos niitä tarvii. Mikä on niin vaikeata. Eri juttu tietysti, jos on sairas tai vain ylioppilas.

Aivan, ja tiesit varmaan tämänkin että raha tulee rahan luo. Kummasti se raha lisääntyy kun on rahaa ennestään, tämän olen itsekin huomannut kun olen kokenut sekä normaali elämän että köyhän elämän.

Vierailija
165/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeppe Sääksi kirjoitti:

Jos ei ole rahaa, niin eikö tule mieleen hankkia sitä? Maailmassa on pirusti rahaa: ei siitä tarvitse ottaa kuin pikku siivu itselle, niin hyvin pärjää. Sama juttu työn kanssa. Jos haluaa tehdä töitä, pitää hankkia vain työpaikka itselle ja sittenhän sitä työtä ja rahaa on, jos niitä tarvii. Mikä on niin vaikeata. Eri juttu tietysti, jos on sairas tai vain ylioppilas.

No miksi toiset ottavat sellaisen siivun, mitä eivät tarvitse ja toisille ei jää mitään? Ei tää toimi ollenkaan.

Vierailija
166/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihaiseksi tulee väkisinkin, kun tämäkin hallitus keskittää kaiken tarmonsa tulojen alentamisen, etuuksien leikkaamisen ja muun elämää kurjistavien toimien ajamiseen. Muu*lta tulleiden edut kyllä ajetaan huippuunsa. Ohitus*aistat asuntojonoihin, hammaslääkäripalvelut ja paljon muuta, joka on suomalaisilta viety kokonaan. Kaiken huippuna elintaso*hopp*ilijoille v**aa ehtoi*en paluun raha 5 000 euroa. No haloo, nyt ne valot tosiaan päälle.

Eiköhän kaupungin vuokra-asuntojen jakaminen mene ihan kunnanpäättäjien tahdon mukaan eikä hallituksen päätösten perusteella. Etusijalla vapaaseen asuntoon ovat köyhät yksinhuoltajat ja työttömät mikä tarkoittaa että moni ulkomaalainen kuuluu tähän joukkoon. Töissä oleva ei käytännössä koskaan tule saamaan kaupungin vuokra-asuntoa koska jonottajia on niin paljon.

Perussyy asunto-ongelmaan on ihmisten oikeus valita oma asuinpaikkansa vapaasti eli oikeus siirtyä toisen kunnan elätiksi jos näin haluaa. Monessa maassa ei näin avokätisesti tueta asumista ja siksi yksinäiset asuvat kadulla mm. Pariisissa ja Lontoossa. Kiinassa taas kaupunkeihin ei saa edes vapaasti muuttaa ja käytännössä laittomat siirtolaiset ovat sitten ilman palveluita.

Suomen suurin ongelma on keinotekoisesti asumisen kalleus joka johtuu mm. kuntien ahneudesta tonttipolitiikassa ja asuntogryndereiden suurista voittotavoitteista. Jos kaupungit alentaisivat tonttimaan hintaa vaikka pakkolunastuksilla tms. ja rakentaisivat itse vuokra-asunnot niin ehkä siitä tulisi painetta rakennusyrityksille rakentaa halvemmalla. 

Itsekin yllätyin, kun kuulin juuri tutustani, joka oli saanut puolisonsa kanssa HKI kaupungin kämpän hyvältä alueelta. Kaksi henkilöä, toinen hyvässä duunissa, toinen opiskelija (oikis) joka tekee osa-aikaduunia. Itsekin olivat yllättyneet kämpän saamisesta. En ymmärrä miten tämä on mahdollista, olen itsekin yrittänyt hakea kämppää joskus pienituloisena pariskuntana - ei toivoakaan. Ehkä en vain tiedä heidän koko tarinaa...

Tämä on myös monelle iso ongelma, ettei ole koskaan oppinut sosialisoimaan. Stressaava lapsuudenkoti, tunteettomat vanhemmat sekä muut aikuiset, koulukaverit, jotka eivät tunnista elekielestä, ettei voisi vähempää kiinnostaa heidän muka hauskat vitsinsä

Kun olet yhtä stressipalloa lapsesta asti, et osaa rentoutua, pitää hauskaa ja ympärillä melkein kaikki vain nauttivat elämästä eivätkä välitä, pitäisikö tuolle syrjäytyneellekin puhua. Istua rauhassa alas ja kuunnella, mikä painaa hänen mieltään.

Olen huomannut sen monen monta kertaa, että todella hyväosaiset vain kävelevät ylitsesi, vaikka voisi kuvitella heillä olevan sydämensivistystä nähdä heikoilla oleva ihminen.

Hyväosaiset on usein juuri niitä kaikkein julmempia ja ymmärtämättömämpiä. Olen itse kokenut sen monet kerrat. Ei minkäänlaisia tunteita. Mutta toisaalta siksi niiden on varmaan helppo luoda menestystä, ne on saanut sen jyrän mallin jo kotoa. Mulle sanoi yksi tällaisen kermaperseen ylempää keskiluokkaa edustava isä että hän on hokenut pienestä asti lapsilleen että muistakaa että olette parhaita, parempia kuin muut. Sanoi vielä senkin että minun pitäisi muistaa kasvattaa oma lapsi näin. En ole eläessäni nähnyt yhtä tunnekylmää perhettä vaikka näennäisesti esitetäänkin empaattista.

Vierailija
167/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

raha kannattaa hankkia niin ettei tarvitse edes veroja maksaa.kaikilla naisilla on markkinarako esim. ja huumekaupalla yms pystyy ansaitseen hyvin.ei kenenkään täällä tarvitse elää kuin itseään varten.

Niin, wau. Kyllähän se hyvinvointivaltio kannattaa korvata huumekaupalla ja prostituutiolla niin on kaikilla kivampaa O.o

Anteeks, mutta mikä "hyvinvointi", se on systemaattisesti tuhottu jo.

Vierailija
168/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän rappukäytävän porukka tulee äänestämään vasemmistoa ensi vaaleissa roppakaupalla. Ainoastaan yksi kertoi että äänestää tavan vuoksi SDP:tä, kun se on sukurasite ja perinne ollut jo neljännessä polvessa. Ihailtavaa sinällään.

Vierailija
169/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tuota että ei ole rahaa lääkkeisiin ja lääkärilaskuihin. Nuo kuuluvat toimeentulotuessa huomioitaviin menoihin. Ja toimeentulotukeen on oikeus jokaisella, jolla ei ole oikeasti ole pakollisiin menoihin riittäviä tuloja tai omaisuutta. Se on sitten tietysti eri asia jos ihminen on ottanut velkaa paljon elämänsä aikana ja makselee niitä pois. Tai jos asuu elintasoonsa nähden liian kalliisti. Siinä tilanteessa pitää sitten vaan järjestellä elämä siihen malliin että rahat riittää.  Se toimeentulotuen perusosa 497 kyllä riittää ihan normaaliin elämiseen.

Jos on puoliso on töissä niin ei todellakaan ole oikeutettu toimeentulotukeen vaikka olisi kuinka pienillä tuloilla itse. Me ei varmaan muutenkaan saataisi koska asutaan omistusasunnossa joka ostettiin ennen kuin loukkaannuin ja jouduin sairaslomalle. Ja näin edullista vuokra-asuntoa ei löydettäisi mistään joten ei olisi mitään järkeä muuttaa. Itse en ainakaan alkaisi puolisolta ruinaamaan rahaa lääkkeisiin, olisi todella nöyryyttävää. Onneksi ei ole tarvetta kalliisiin lääkkeisiin tällä hetkellä.

Vierailija
170/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekis joka iikalle hyvää olla vaikka 1,5 vuotta työttömänä minimituella ja ilman tietoa pääseekö enää töihin, mihinkään.

Osa ihmisistä osaa käyttää tuonkin ajan hyödykseen. Esim verkostoitua, opiskella.

Kun olen itse katsellut palkatessani ihmisten cv:itä ja hakemuksia, osa ei todellakaan osaa hakea töitä.

Olen itsekin ollut työtön ja sen ajan osasin hyödyntää, mutta näen niitä, jotka lykkivät hakemuksia ja cv:itä, jotka ei kerro mitään osaamisestaan. Kuvittelevat että 5 tai jopa 15 vuotta vanha koulutus on edelleen validi, jos alan töitä ei tehty. Mitenkään ei olla itse pidetty osaamisesta huolta. Ja sitten ollaan tosi katkeria, kun ei työllistytä.

Eli maisterintutkinto pitäisi uusia 5 vuoden välein?

Väittikö edellinen kirjoittaja niin? Kun sitä osaamista voi ylläpitää muutenkin. Voi opiskella vaikkapa avoimessa yliopistossa jotain toista alaa hissukseen, se voi tuoda lisäarvoa sille olemassa olevalle tutkinnolle. Tai voi opiskella vaikkapa uuden kielen, joka lisää markkinakelpoisuutta. Verkostuminen tarkoittaa sitä, että toimii aktiivisesti yhteiskunnassa. Vapaa-ajan voi käyttää vaikkapa yhdistystoimintaan, josta saa kontakteja, ystäviä ja tuttavia. Se on sitä verkostoitumista. Mutta jos makaa kaiken aikansa kotona katsomassa tosi tv:tä niin sillä se tutkinto kyllä vanhenee ja henkilö putoaa työmarkkinoilta.

Tämä niin totta. Osa katkeroituu ja jumahtaa kotiin, toiset käyttävät ajan hyväkseen. Ei opiskelu työttömyysaikana ole täysin kiellettyä, eikö tuo ole juuri sitä aktiivisuutta? Ja tiedän tapauksia joissa tuo aktiivisuus on ollut hyödyllistä. Jos lisäkouluttaa itseään parantaakseen omaa työllistymistään tuo on ollut hyväksyttyä ja monesti ihmiselle erittäin hyödyllistä. Miksi täällä maisterit aina ajattelevat, että ainut vaihtoehto on täysin uuden tutkinnon hankkiminen, miksi ei ajatella kuinka parantaa ja laajentaa omaa osaamista olemassaolevaan koulutukseen nojautuen? Jos on tehnyt maisterinpaperit lastenteon ohessa (niinkuin palstalla tuntuu osa tehneen) ja jättänyt kaikki opiskeluajan mahdollisuudet työkokemuksen hankkimiseen käyttämättä, eikö kannattaisi työttömänä olla aktiivinen, mennä työharjoitteluun alan paikoille, hankkia jotain lisäosaamista oman osaamisen kylkeen jne? Tuo ikuinen ei kannata, ei onnistu ei ole rahaa-asenne on varmasti se suurin oman työllistymisen este. Moni voi koeka, että vanhempi (kohta 50v) ihminen on kehno antamaan neuvoja teille nuoremmille. Kannattaa muistaa, että meidän ikäiset valmistuivat tutkintoihin kun maailma oli paljon kehnompi (90-luvun lama). Oli pakko lisäkouluttaa itseä, pakko muuttaa työn perässä, välillä ulkomaillekin jne. Tuo kannatti, sai työkokemusta joka auttoi työuran etenemisessä. Nykyinen asenne, että heti pitäisi saada täydellinen työpaikka aivan nenän edestä ei oikein tuon ajan elänyttä ilahduta. No, jokainen tyylillään, mutta nykyinen ikärakennen vain laittaa hyvinvointiyhteiskunnan ylläpidon koko ajan hankalammaksi meille hyvätuloisille, jos viime vuonna maksoin veroja 50 000 E, mitä sen pitäisi olla kun olen jäämässä eläkkeelle jos nykyinen sosiaaliturva yritetään säilyttää?

Oletko koskaan kuullut masennuksesta ja mitä se tekee ihmisen psyykkeelle? Ja ei, se ei ole laiskuutta.

Kun tulee tarpeeksi paljon negatiivista kakkaa niskaan eikä positiivista signaalia hymyjen, halausten tai kannustavien sanojen muodossa tule käytännössä ikinä, niin ihmisen mieli muuttuu synkäksi eikä sitä junaa helpolla käännetä positiiviseksi, valitettavasti.

Vähän voisi tätäkin näkökulmaa miettiä ennen kuin tulee tänne pätemään, kuinka vain menemällä ja tekemällä hommat hoituu.

Onko siis niin, että kaikki työttömät ja köyhät ovat masentuneita joilla ei mahdollista parantua ja päästä eteenpäin elämässä vaan syrjäytyvät loppuiäksi? Itsellänikin on elämän aikana diagnosoitu keskivaikea masennus mutta ei tuo koko elämää pilannut, toivuin niin kuin suurin osa masennusdiagnoosin saaneista ja jatkoin elämää. t tuo jolle vastasit.

Vierailija
171/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä vihan kasvamisessa tunnistettavissa joku ns. oljenkorsi joka on katkaissut selän? Aktiivimalliko? 

Vierailija
172/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keneltä otetaan ja kenelle annetaan, ohessa tilastotietoa päätelkää itse.

Tilastoista poimittua

Kalevi Sorsan hallitus aloitti talousarvion teon vuonna 1984.

Sorsa IV hallitus 6.5.1983- 30.4.1987 SDP

1987 bkt asukasta kohden oli alle 15 000 €, samaan aikaan

valtion velka 9,539 mrd.

Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 26 720 €

Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 167 950 €.

Holkeri Kokoomus + 65. Aho Keskusta 30.4.1987 - 13.4.1995

1996 bkt asukasta kohden oli noin 26 000 €, samaan aikaan

valtion velka 52,988 mrd €

Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 16 490 €

Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 184 440 €

Lipponen SDP 13.4.1995 – 17.4.2003

2004 bkt asukasta kohden oli noin 38 000 €, samaan aikaan

valtion velka 61,676 mrd €.

Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 31 650 €

Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 411 410 €

Vanhanen+Jäätteenmäki+Kivimäki Keskusta 24.6.2003-22.6.2011

2012 bkt asukasta kohden oli 47 416 €, samaan aikaan

valtion velka 92,658 mrd €

Pienimmän kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 23 840 €

Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 483 300 €

Katainen+ Stubb Kokoomus 22. 6.2011 – 24.-29.5.2015

2016 bkt asukasta kohden oli 43 433 €, samaan aikaan

valtion velka 102.352 mrd €

Pienimmän kymmenesosan velat ylittivät varat

Suurimman kymmenesosan varallisuus oli keskimäärin 966 800 €.

Sipilä Keskusta 29. 5 2015 - nyt

Nyt bkt asukasta kohden noin 46 000 €

valtion velka nyt 107.240 mrd €

Pienimmän kymmenesosan velkaantuminen yltyy

Suurimman kymmenesosan varallisuus on keskimäärin 1 ### ### €

Vierailija
173/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on maailman paras valtio kouluttaa itsensä ja nostaa itse itsensä saappaanrakseista ylös suosta. Jos ei täällä pärjää niin ei kyllä missään.

Jos vässykät haluavat vihata jotain niin vihatkoon itseään kun eivät ole koskaan viitsineet tehdä mitään oman hyvinvointinsa eteen. Kuka on tuhlannut heidän rahansa, ja kuka on juonut ne viinat? Ei varmasti ole päättäjät eikä kadulla kävelevät kanssaihmiset.

Tiedätkö mitä? Asiansa voi hoitaa erinomaisesti ja silti päätyä köyhäksi. Olen kouluttautunut jo kahteen eri ammattiin (toinen erittäin hyvin työllistävä) ja aina ollut töissä tai juuri opiskellut. Sitten kävi niin että vammauduin onnettomuudessa ja menetin työkykyni. Elämä on jatkuvaa stressiä ja ahdistusta siitä miten pärjää. Tällä hetkellä saan kuntoutustukea mutta työkyvyttömyyseläkkeelle on todella vaikea päästä eikä kukaan palkkaa mihinkään ihmistä jolla on näin pahoja fyysisiä vammoja. Jotenkin kyllä on tavattoman ärsyttävää tämä leimaaminen ja syyllistäminen että kaikki köyhyys on aina omaa syytä. Toisaalta en itsekään olisi ikimaailmassa uskonut että näin voi käydä ennen omakohtaista kokemusta.

Oliko sulla vakuutusta?

Mulla oli tapaturmavakuutus joka ei korvannut kuitenkaan juuri muuta kuin sairaalalaskun joka toki sekin satoja euroja.

Vierailija
174/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tuota että ei ole rahaa lääkkeisiin ja lääkärilaskuihin. Nuo kuuluvat toimeentulotuessa huomioitaviin menoihin. Ja toimeentulotukeen on oikeus jokaisella, jolla ei ole oikeasti ole pakollisiin menoihin riittäviä tuloja tai omaisuutta. Se on sitten tietysti eri asia jos ihminen on ottanut velkaa paljon elämänsä aikana ja makselee niitä pois. Tai jos asuu elintasoonsa nähden liian kalliisti. Siinä tilanteessa pitää sitten vaan järjestellä elämä siihen malliin että rahat riittää.  Se toimeentulotuen perusosa 497 kyllä riittää ihan normaaliin elämiseen.

Et ymmärrä sitä, että esim. opintolainan maksuerää ja korkoja ei oteta Kelan laskelmissa huomioon menoiksi. Tällöin Kelan laskuri näyttää tuloille plussaa, vaikka todellisuudessa plussaa ei ole. Kela siis katsoo, että lainanlyhennysraha on vapaasti käytettävissä lääkkeisiin ja terveyskeskusmaksuihin.

Eikö valtio toimi takaajana opintolainassa? Mitä jos ei kykene maksamaan opintolainan lyhennyksiä eikä lyhennä lainaa vaan jättää lyhennykset maksamatta ja ostaa sen sijaan tarvitsemansa lääkkeet niillä rahoilla joita toimeentulotukena saa eikä lyhentele lainaa sillä toimeentulotuella? Maksaako valtio sen sitten lopulta pois pankille, kyllähän pankki omansa ottaa kun on saanut lainalle takaajan kerran eikä olisi koko lainaa myöntänytkään ilman takaajaa tietysti.

Vierailija
175/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään tilastoja tutkimalla voi tehdä samoja johtopäätöksiä

Tilastoista poimittua

Pienituloiset velkaantuvat ennätysvauhtia koska heillä rahat ei riitä enää elämiseen ja nälänhätä uhkaa. Leipäjonot ovatkin syystä pidempiä kuin koskaan. Syntyvyyskin on jo nälkävuosien tasolla. Psykiatrisen erikoissairaanhoidon potilaiden määrä on kasvanut ennätysvauhtia jo kahtena vuonna peräkkäin. Itsemurhiin kuolleiden määrä on kasvanut ennätysvauhtia jo kahtena vuonna peräkkäin. Asunnottomien määrästä ei ole edes enään saatavilla luotettavaa tietoa. Kuilu hyvin ja huonosti voivien nuorten levenee. Täysin tulottomia nuoria on jo yli 100 000 määrä on tuplaantunut alle kymmenessä vuodessa. Yleistä asumistukea saa jo yli 400 000 ruokakuntaa, kun viisi vuotta aiemmin sitä saavia ruokakuntia oli noin 180 000. Tässä on vasta jäävuoren huippu koko totuudesta.

Tilastoista poimittua

Pelkällä sosiaaliturvalla töitä tekee jo yli 500 000 henkilöä vuositasolla.

Toimeentulotukea maksetaan yli 400 000 henkilölle.

Työttömyyskorvausta maksetaan yli 320 000 henkilölle.

Työttömiä on hallituksen mukaan 168 000 ?

Hallitus kertoo luoneensa 100 000 – 120 000 uutta työpaikkaa.

Uusia työpaikkoja on oikeasti syntynyt vain puolet Sipilän hallituksen kehumasta määrästä siis niitä kokopäiväisiä työpaikkoja, joista saadulla palkalla elää.

Palkkatyö vähenee ja yhä suurempi osa toimeentulosta kustannetaan sosiaaliturvalla.

2015 / Q3 -2018 / Q3 työllisyyden lisäys työsuhteen tyypin mukaan

Jatkuva kokoaikatyö 46%

Jatkuva osa-aikatyö 16%

Määräaikainen kokoaikatyö 22%

Määräaikainen osa-aikatyö 16%

On syytä olla todella huolissaan kehityksen suunnasta.

Vierailija
176/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ylipainoon ja pelikoneisiin näyttää köyhillä aina rahat riittävän

Vierailija
177/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on moni tällä pumpulissa elänyt ja äidit ja isät auttaneet paskanpyyhinnässä aikuisuuteen asti ja varmasti hyväveli periaatteella saatu työpaikatkin.

Tai sitten ei, 

Tällainen tietynlainen kuvaus tulee vaan useammasta tekstistä ilmi. On myös toisenlaisia tarinoita.

Kouluttautunut sairaanhoitajaksi ja opintojen ohella ollut jo työelämässä, tehden kaupankassasta lähtien monenlaista pakkaushommaa ym.

Nähnyt maailmaa, muutto ulkomaille töihin, tehden kuusi vuotta erilaisissa olosuhteissa ja maissa. Ei mitään siistiä sisätyötä, eikä komennukselle lähetettyä, joka kartuttaisi päivärahoja, vaan melkeinpä maassa maan tavalla, joskin hieman paremmalla palkalla yksityisklinikoilla. Työt vaati myös kielten oppimista, jotta pääsi sisälle. Kaikki oli osittain omaa valintaa, Suomessa ei silloin vakinaistettu ja maailmalla oppii arvostamaan niin erilaisia asioita. 

Paluu Suomeen, perheen perustaminen, velkaa, töitä ja ns normi arki.

Ero, tiet veivät eri suuntiin, arki meni omillaan, velkaa edelleen kunnes pum . . .

Kotitapaturma, vammautuminen ja pitkä sairasloma..... laskut, velat ja muut menot pyöri edelleen normaalisti vaan ei tulot !!!

Sairasloma jatkuu ja jatkuu, myös toipuminen, kuntoutus ja tulot senkuin pienenee, kunnes 300 pvää jatkunut sairasloma täynnä, niin KELA ei maksakaan enää sairauspäivärahaa, tätä moni ei varmaan tiedä.

Joudut ilmoittautumaan työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi jos haluat jostain tuloja ( niin hassua, koska on kuitenkin työsuhde voimassa)

Työkkäristä ei maksetakaan, koska et ole työkykyinen, et kuulu heille....... muutaman kuukauden kuluessa olet jo kaikki mahdolliset säästösi kuluttanut ja luottokortti on "tapissa" kovine korkoineen ja mistä saat apua ??   

Kaiken tämän pyörityksen jälkeen joudut Kelaan toimeentulotukea hakemaan, kunnes saat jotain päivärahaa, ei ammattiliitosta koska et ole työtön vaan joko eläkefirmasta määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen nimellä tai työkkäristä , jos et eläkefirmasta saa.

Tässä yksi elävä esimerkki miten voi joutua köyhyyteen, vaikka on kouluttautunut, työelämässä ja säästöjä pahanpäivän varalle. Entäs kun pahatpäivät vaan jatkuu ja säästöt on mennyt.

Kaiken tämän lisäksi yrität pitää lapset puhtaissa vaatteissa, mukana harrastuksissa ja yhteiskuntakelpoisina hyvillä kouluarvosanoilla, jotta heistä tulisi kelvollisia veronmaksajia. 

Lisäksi vielä vapaa-ajan vakuutukset kunnossa, mutta ei kolme vuotta riitä selvittää sitä oravanpyörää vakuutusyhtiön kanssa kuuluuko heidän maksaa korvauksia vai ei. 

Vierailija
178/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy ylioppilaspikkusiskoa ensi syksynä. Itse opiskeluaikoina sinnittelin kesätyörahoilla mahdollisimman pitkään nuudeleilla ja sillä tavalla onnistuin rajoittamaan n.6-8 vuoden opiskelujen lainat vain 3000 euroon. Siskon taas on pakko ottaa heti alusta asti lainaa kun opiskelutukea on satasella pienennetty.

2008 piti huolen että oma vakipaikka meni eikä sen jälkeen ole yhtäkään vakiotyöpaikkaa löytynyt, pelkkiä pätkätöitä. Näin myös vanhemmilla sekä isäpuolella. Tulevaisuudesta on tullut epävarmempaa. En voi ostaa taloa koska pieni palkka menee vuokraan ja elämiseen ja joka kuukausi töitä ei aina ole. Onneksi itsellä on taitoja piirtämisessä ja koodaamisessa joten sitä tulee tehtyä intohimona ja samalla pilke silmäkulmassa josko joku päivä saisi vaikka osuuskunnan tai pelifirman pystyyn, pitää mielen virkeänä. Mutta ymmärrän hyvin miksi joku voisi masentua ja katkeroitua kun elämä ei etene nuoruuden P-duuneista eteenpäin.

Vierailija
179/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä se vielä kuvittelet, että koulutus on jokin tae hyvästä elämästä. Ei sillä nyky-suomessa saa välttämättä työpaikkaakaan. Päinvastoin voi olla jopa haitaksi: ns. hanttihommiin on vaikea päästä, jos on liikaa koulutusta ja päälle vielä ikää ja työkokemustakin.

Vierailija
180/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ymmärrä sitä, että esim. opintolainan maksuerää ja korkoja ei oteta Kelan laskelmissa huomioon menoiksi. Tällöin Kelan laskuri näyttää tuloille plussaa, vaikka todellisuudessa plussaa ei ole. Kela siis katsoo, että lainanlyhennysraha on vapaasti käytettävissä lääkkeisiin ja terveyskeskusmaksuihin.

Eikös siinä yllytetä ihminen velallisen epärehellisyyteen? Kaikki kuitenkin haluavat syödä ja hoitaa sairautensa pois.