Kuinka alhaisella hemoglobiinilla voi saada rautainfuusion?
Kuinka alhainen hemoglobiinin pitää olla, että julkisella puolella saisi rautaliuosta?
Kommentit (161)
Tämä riippuu tosi monesta tekijästä. Itse en saanut hb 78, eikä näin jälkikäteen arvioiden ollut tarpeenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko tääkin joku muoti-ilmiö ja tavoite nykyään hakea jotain rautainfuusioita julkiselta?
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/5a6e6387-8df4-41f4-b80b-5a9fc…
Rautapula on huonosti tunnettu tila, joka sekoitetaan usein muihin sairauksiin - tunnista oireet!
Jos naisen kuukautiset ovat aina olleet runsaat, hän on vuotanut synnytyksissä tai käynyt säännöllisesti verenluovutuksessa, rautavarastot voivat olla vähissä vielä menopaussin jälkeenkin.
Syyt pitää selvittää koko eliniän ajalta. Minulla on muutama potilas, joilla on ferritiinimääritys 30 vuoden takaa. Arvo on ollut jo silloin noin 10. He ovat siis olleet oireisia 30 vuotta.
Ei sitä ferritiini liuosta (Ferinject) tuosta vaan anneta, punasolujakin tiputetaan yleisesti ottaen (toki poikkeuksia on) kun hb on alle 70. Rautaliuos maksaa monta sataa euroa joten ei sitä määrätä tuosta vaan.
Minulla Hb 75 (ja ferritiini 7 eli käytännössä alle mittausrajan).
Ei tullut infuusiota, en tosin sitä mankunutkaan. Purkista rautaa nauttien Hb nousi yli sataseen ja viimeisimmällä mittauskerralla 124.
Kannattaa selvittää anemian syy. Vai aiotko lopun elämääsi käydä rautainfuusioissa? Niissä on riskinsä, käytä googlea.
Vai oletko 'heti, kaikki, mulle' -tyyppiä?
Täytyyhän sen nyt olla hyvä, hyödyllinen ja tarpeellinen hoito, kun on noin kallistakin.
Alhainen hb korjataan punasoluilla, jos jotakin ylipäätään tiputetaan.
Rautaliuoksella korjataan alhainen ferritiini.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siis kuukautiset tulossa, jotka tiedän että on runsaat, joten se tippuu kohta lisää. Tätä pyysin osaston lääkäriä ottamaan huomioon mutta he ei halua koska mun gyn. ongelmat ei kuulu siihen alueeseen mitä siellä hoidetaan. Ap
Olin sisätautilääkärillä suolistokipujen vuoksi ja kun hän kyseli vointiani (olin taika tokkurainen ja väsynyt) ohitin sen sanomalla, että ei tää mitään, kuukautiset vaan on vähän runsaat, tää on ihan normaalia mulle. Oli vanhempi miespuolinen lääkäri, joten ajattelin, että enpä vaivaa enempää tällä asialla. Hän pisti verikokeisiin ja hemoglobiini oli hyvä, mutta ferritiini 35. Tämä lääkäri laittoi sieltä polilta minulle lähetteen/kyselypyynnön gynen polille ja suositteli, että selvitetään vuotojen syy ja että tämä potilas ei kyllä saisi vuotaa noin paljon verta. Päivystävä gyne sanoi puhelimessa, että pitää ilmanmuuta tutkia, pisätkö lähetettä tk:hon ja pyydät sieltä kirjoittamaan potilaalle lähetteen nastentautien polille. Vähän hölmö mutka, kun samassa sairaalassa oli kaikki, mutta noin se kai tätyy mennä. Pääsin sitten sinne polille ja syy vuotoihin löytyi ja hoidettiin ja kas kummaa kun suolistovaivatkin helpotti sitten. Sisätaulilääkäri sitten lausui että ei ole enää syytä tutkia suolistovaivoja tällä erää, mutta jos palaavat, niin sitten takaisin.
Että on vissiin lääkäri tai pikemmin siaraanhoitopiirillisiä eroja tuossa. TOisissa sairaanhoitopiireissa voidaan tosiaan sanoa, että ei kuulu tämän eirkoisalan hoitoon, mutta ei tajuta sanoa, että tuo merkitsee sitä, ett potilaa pitää itse sitten mennä juuri sen vaivan kanssa tk lääkärille pyytämään toita lähetettä sairaalaan toiselle polille. Typerää touhua ja tuhlaa yhteiskunnan varoja, mutta näin se tällä hölmölälandiassa menee.
Kun olin sairaalassa ja Hb oli alle 90, niin sain valita, että otanko punasoluja vai syönkö vaan rautalääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se rauta kemiallisista lääkeaineista imeydy, pitää syödä rautapitoista ruokaa. Ja varsinkin jos haluaa suolistonsakin pysyvän kunnossa.
Ennenhän tätä ongelmaa eikä suolisto ongelmia ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se rauta kemiallisista lääkeaineista imeydy, pitää syödä rautapitoista ruokaa. Ja varsinkin jos haluaa suolistonsakin pysyvän kunnossa.
Ennenhän tätä ongelmaa eikä suolisto ongelmia ollut.
Jatkakaa vaan vegaaniruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siis kuukautiset tulossa, jotka tiedän että on runsaat, joten se tippuu kohta lisää. Tätä pyysin osaston lääkäriä ottamaan huomioon mutta he ei halua koska mun gyn. ongelmat ei kuulu siihen alueeseen mitä siellä hoidetaan. Ap
Olin sisätautilääkärillä suolistokipujen vuoksi ja kun hän kyseli vointiani (olin taika tokkurainen ja väsynyt) ohitin sen sanomalla, että ei tää mitään, kuukautiset vaan on vähän runsaat, tää on ihan normaalia mulle. Oli vanhempi miespuolinen lääkäri, joten ajattelin, että enpä vaivaa enempää tällä asialla. Hän pisti verikokeisiin ja hemoglobiini oli hyvä, mutta ferritiini 35. Tämä lääkäri laittoi sieltä polilta minulle lähetteen/kyselypyynnön gynen polille ja suositteli, että selvitetään vuotojen syy ja että tämä potilas ei kyllä saisi vuotaa noin paljon verta. Päivystävä gyne sanoi puhelimessa, että pitää ilmanmuuta
Nykyään puuttuu kokonaisvaltainen hoito, katsoittaisiin vähän laajemmin. Esimerkkinä hoidetaan polvea, vaikka sen ongelmat johtuvat selästä. Mutta kun se polvikipu on akuutti ongelma, niin vain sitä hoidetaan. Fysioterapeutti sitten antoi ohjeita selkään todettuaan, ettei polvessa periaatteessa ole sellaista vikaa, mihin tarvitsisi fysioterapiaa.
Mulla oli vuosikausia hemoglobiini jotain 80-90 välillä ja ferritiinit alle 10. Lopulta syyksi selvisi keliakia yhdistettynä massiivisiin kuukautisiin (oletettavasti adenomyoosi, sillä kivut ovat myös karseat).
Sektion myötä hemoglobiini oli 50 ja ferriitiini 1: sain verensiirron.
Ilmeisesti keliakian vuoksi mulla ei imeydy purkkirauta kovin hyvin, vaikka en kyllä saa siitä mitään oireitakaan. Joten, olen ratkaissut ongelman syömällä punaista lihaa ja maksaa pari kertaa kk. Nykyisin arvot hB 120 Ferritiini 20 paikkeilla.
Lähes kaikki rautainfuusiota haikailevat tuttavani ovat syömishäiriötaustaisia. Veikkaan elimistöön kohdistuvan rasituksen johtaneen imeytymishäiriöihin.
Vierailija kirjoitti:
Muotihoito, jota vaaditaan lääkäreiltä. Itse on somesta opiskeltu, mikä hoito pitää saada, ei hematologit sitä osaa arvioida.
Tavalliset lääkärit ovat aika pihalla raudanpuutteesta ja sen hoidosta. Miten joku yleislääkäri voisikaan tietää, kun ei ole perehtynyt aiheeseen?
Eivät lääkäritkään ole kaikkitietäviä
Lopettakaa kofeiini, se nostaa ferriitiiniä monilla erittäin voimakkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä ferritiini liuosta (Ferinject) tuosta vaan anneta, punasolujakin tiputetaan yleisesti ottaen (toki poikkeuksia on) kun hb on alle 70. Rautaliuos maksaa monta sataa euroa joten ei sitä määrätä tuosta vaan.
Aivan. Tämä johtaa valitettavasti siihen, että osa raudanpuutteisista ajautuu työkyvyttömiksi siinä vaiheessa, kun raudanpuutos on kestänyt kymmeniä vuosia. Moni on syntynyt raudanpuutteiselle äidilel ja ollut näin jo vauvasta asti raudanpuutteinen. Tähän vielä päälle runsaat kuukautiset, mahdollinen stressi opiskeluissa/työelämä, pari synnytystä niin avot!
Jos ei ole rahaa, infuusiota ei saa ellei ole tyyliin puolikuollut ja moni oikeasti ajautuu siihen pisteeseen :( Ja tilannetta pahentaa juurikin se ajattelu, että esim ferritiinin mittaaminen on "muoti-ilmiö". Jos rauta ei imeydy purkista, siinä on aika heikoilla se raudanpuutteinen, jolla ei ole varaa yksityiselle, osaavalle lääkärille joka tuntee raudanpuuteasiat
Vierailija kirjoitti:
Minulla Hb 75 (ja ferritiini 7 eli käytännössä alle mittausrajan).
Ei tullut infuusiota, en tosin sitä mankunutkaan. Purkista rautaa nauttien Hb nousi yli sataseen ja viimeisimmällä mittauskerralla 124.
Kannattaa selvittää anemian syy. Vai aiotko lopun elämääsi käydä rautainfuusioissa? Niissä on riskinsä, käytä googlea.
Vai oletko 'heti, kaikki, mulle' -tyyppiä?
Mikäs sinusta on noin ärhäkän tehnyt, huono päivä kenties? Ettet olisi sittenkin raudanpuutteinen edelleen...Kiukkuisuus on eräs raudanpuutteen vähemmän tunnettu oire. Kannattaa mittauttaa se ferritiini sekä herkkä CRP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita tk ja kysy? Paljon sun hemoglobiini? Entä ferritiini?
Pitää soittaa huomenna. Hemoglobiini 102 (leikkauksen jälkeen tippunut 30 pykälää). Ferritiini lokakuussa 20,sen jälkeen en tiedä - ei varmaan ainakaan parantunut tuosta leikkauksesta. Ap
Minulla oli Hb112, kun sain tk-käynnillä infuusion. Vuotta myöhemmin sairaalaan muusta syystä joutuneena (ei leikkauksia tms. toimenpiteitä) Hb laski tiputuksen takia, ja oli 72. Sen takia sitten tiputettiin kaksi pussia verta. Tuosta on reilu puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät voi ottaa rautaa suun kautta, mitään valmistetta. Jos otan, niin asun vessassa. Tähän en ole siedättynyt lukuisista yrityksistä huolimatta, joten ollaan sitten aneemisia kun apua ei saa.
Tämä :/ Itse horjun työkyvyttömyyden rajamailla, kun on anemia ja alhainen ferri, rautatableteista ei apua. Mutta kunnalliselta ei infuusiota saa ja yksityiselle ei varaa. Tulee sitten varmaan halvemmaksi pitää ihmisiä sairaslomalla/työkyvyttömyyseläkkeellä :D Voi Luoja tätä Suomen terveydenhuoltoa, oikeasti...
Niinpä! Suomessa ei todellakaan ole mitenkään korkeatasoista hoito ylipäätään kunnallisella sektorilla, koska resurssipula. Jos ei ole varaa yksityiselle tai käytettävissä laajaa työterveyshuoltoa niin kusessa olet, mikäli sairastat raudanpuutetta ilman anemiaa. Hoitoa on oikeasti vaikea saada, koska infuusiot on kalliita ja lääkärit vain hokevat tuota muoti-ilmiötä jos pyytää ferritiinimittausta. Itse mittautin yksityisellä lääkäriasemalla
https://www.is.fi/terveys/art-2000008565861.html
Tolkuton väsymys, aivosumu, sydämen muljahtelut ja muut raudanpuutoksen merkit Oireet voivat hiipiä yksi kerrallaan pahentuen, sanoo lääkäri
Raudanpuutteen oireet voivat olla moninaisia riippumatta siitä, mitä hemoglobiini näyttää, lääkäri Ilona Ritola kertoo. Hän on erityisen huolissaan nuorista tytöistä.
Vai että muotihoito? Väität siis että sisätautilääkäri Esa Soppi ei tiedä mistä puhuu? Sinunkaltaisten vähättelijöiden takia naiset kärsivät tässä maassa joukoittain raudanpuutteesta, häpeä! Taidat olla lääkäri tai hoitaja, jonka mielestä rautainfuusio on "muotijuttu"