Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka alhaisella hemoglobiinilla voi saada rautainfuusion?

Vierailija
06.01.2019 |

Kuinka alhainen hemoglobiinin pitää olla, että julkisella puolella saisi rautaliuosta?

Kommentit (161)

Vierailija
61/161 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho yli 100, mulla oli 47, kysyivät vaan että miten helvetissä sä olet enään tolpillas... Skrivasin synninpäästölapun alle ja lähin hoitaa asioita ennenku ne telkes mut viikoks Hyvinkäälle... Älkää ihmiset peljästykö pienistä...

Vierailija
62/161 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hb oli 72 synnytyksen jälkeen ja meinasivat jo siinä vaiheessa verta antaa. En suostunut joten rautaa sain. Kotiin pääsin kun hb oli 74.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/161 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kun hemoglobiini oli 75.

Vierailija
64/161 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita tk ja kysy? Paljon sun hemoglobiini? Entä ferritiini?

Pitää soittaa huomenna. Hemoglobiini 102 (leikkauksen jälkeen tippunut 30 pykälää). Ferritiini lokakuussa 20,sen jälkeen en tiedä - ei varmaan ainakaan parantunut tuosta leikkauksesta. Ap

Noilla arvoilla ei tule herumaan, varsinkaan leikkauksen jälkeen. Seuraavat tilannetta tovin jos pyydät, yleensä hb nousee itsestään ellei sinulla ole jotain sairautta jonka syystä se lakisi. Itselläni on munuaissairaus ja rautatankkaukseen mennään vasta kun hb on alle 90 JA ferritiinitaso riittävän matala, lääkärin määräyksestä.

Vierailija
65/161 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hb ollut alimmillaan mittauksissa 68, ferritiini 5, koko hedelmällisen iän hb matala ja punasolut pienet, ja raskausajankin hb 80. Ikinä, ei ikinä ole mistään infuusiosta puhuttu. 

Vierailija
66/161 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"mikset ole rautakuurilla? " miksette voi lukea ja päätellä jotain myös itse? Kotouduin juuri leikkauksesta. Syksyllä olin rautakuurilla sen jälkeen kun mittautin sen ferritiinin ja ollakseni hyvässä kunnossa ennen leikkausta. Ennen leikkausta kumminkin käskettiin lopettaa kaikki lisäravinteet,joten jatkoin sit pelkällä ruokavaliolla. Tottakai mä voin aloittaa uudestaan rautakuurin mutta kyllä se nyt ymmärrettävästi tuttaa se vaiva ja rahanmeno ja säätäminen, kun tietää, että ne runsaat kuukautiset tiputtavat rauta-arvoa vielä alemmas. Ja ennenkuin joku ehtii sanoa niin joo mulla on lääkitys millä voi vähentää liian runsasta kuutautisvuotoa ,mutta mulle on myos sanottu et ois hyva antaa vuotaa kunnolla, enka jaksais muutenkaan syoda niita laakkeita jos ei ole ihan pakko koska niista tulee paha olo ja pari muutakin laakitysta tassa on menossa. Mutta kai sita on vaan huomionkipea ja hvtin vaativa jos joskus haluis jonkun vaan onnistuvan helposti. Ap

Mitä säätämistä on yhden tabletin ottamisessa kerran päivässä? Helpompaa se on kuin rautainfuusio, jota ei saa sen takia, että tabletin syöminen on vaikeaa.

Helppohan se tabletti on nielaista, mutta kuka kestää ne päivittäiset hirveät varsanväänteet ja sen, että joutuu päivystämään vessan lähettyvillä 24/7?

Minulla rautatabletit aiheutti ummetusta. Ei niistä kyllä apua ollut kun suolistosairauden takia rauta ei imeydy.

Vierailija
67/161 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotihoito, jota vaaditaan lääkäreiltä. Itse on somesta opiskeltu, mikä hoito pitää saada, ei hematologit sitä osaa arvioida.

Vierailija
68/161 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin Ferinject-infuusio kahteen kertaan, kun hb oli noin 70. Tarkkaa ferritiiniarvoa en muista, mutta alle 10 se oli.

Ensin piti tietysti kokeilla rautatabletteja/-liuosta. Kun ei muutosta tapahtunut, niin sitten tiputettiin. Ilmeisesti rauta ei imeytynyt.

Päätöksen teki yliopistollisen keskussairaalan lääkäri.

Vierailija
69/161 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata yrittää

Vierailija
70/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venla Kärkkäinen ja kymmenet muut kertovat, miten heidän oireitaan vähäteltiin ja väsymys vei elämänilon raudanpuute vaivaa monia, mutta apua on vaikea saada

https://yle.fi/a/3-11861027

Vierailija
71/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.apu.fi/artikkelit/ferritiini-burnoutien-syyna-raudanpuute-p…

Johtuuko nuorten naisten burnout-aalto raudanpuutteesta? Sisätautien erikoislääkäri Esa Soppi: Potilaat ovat lievästi sanottuna heitteillä

Suomessa tuijotetaan yleensä vain hemoglobiinia ja ferritiinimittaukseen on usein vaikea päästä, etenkin ilman anemiaa. Soppi arvioi sen johtuvan siitä, että alhaista ferritiiniä pidetään muoti-ilmiönä. Sen seurauksena sen merkitystä vähätellään ja puhutaan jopa "ferritiinivillityksestä".

Ferritiinin merkitys raudanpuutteen diagnostiikassa on kuitenkin tunnettu 50 vuotta, Soppi kuittaa.

Vierailija
72/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soppi sanookin, että vaikka ferritiini on sinänsä hyvä mittari, siihen liittyy erittäin paljon sudenkuoppia.

Ei voi olettaa, että jos ferritiini on vaikka 40, että kaikki on hyvin. Korkeaan ferritiiniin on yleisiä syitä. Yksi yleisimmistä lienee rasvamaksa, jossa ferritiini voi olla 200300, mutta ihminen on silti raudanpuutteinen

Vierailija
73/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hb 77 ja ferritiini 3, kun antoivat rautainfuusion.

Vierailija
74/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

74 oli hemoglobiini kun sain rautainfuusipn synnytyksen jälkeen. Ehdottivat kyllä verensiirtoa, mutten suostunut. 

Vierailija
75/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"mikset ole rautakuurilla? " miksette voi lukea ja päätellä jotain myös itse? Kotouduin juuri leikkauksesta. Syksyllä olin rautakuurilla sen jälkeen kun mittautin sen ferritiinin ja ollakseni hyvässä kunnossa ennen leikkausta. Ennen leikkausta kumminkin käskettiin lopettaa kaikki lisäravinteet,joten jatkoin sit pelkällä ruokavaliolla. Tottakai mä voin aloittaa uudestaan rautakuurin mutta kyllä se nyt ymmärrettävästi tuttaa se vaiva ja rahanmeno ja säätäminen, kun tietää, että ne runsaat kuukautiset tiputtavat rauta-arvoa vielä alemmas. Ja ennenkuin joku ehtii sanoa niin joo mulla on lääkitys millä voi vähentää liian runsasta kuutautisvuotoa ,mutta mulle on myos sanottu et ois hyva antaa vuotaa kunnolla, enka jaksais muutenkaan syoda niita laakkeita jos ei ole ihan pakko koska niista tulee paha olo ja pari muutakin laakitysta tassa on menossa. Mutta kai sita on vaan huomionkipea ja hvtin vaativa jos joskus haluis jonkun vaan onnistuvan helposti. Ap

".. mutta mulle on myos sanottu et ois hyva antaa vuotaa kunnolla ... " MITÄ???!!

Itse sain aivan päinvastaisen ohjeen syödä traneksaamihappoa:  "ja ota sitten heti kunnon annos, parhaiten vaikuttaa kun aloitat ennen kuin runsas vuoto alkaa".  Rautatabletteja on tullut kokeiltua vaikka mitä, parhaiten vatsa sietää Sideralia, jonka ohjeissa sanotaan, ettei mikään syöminen ja juominen vaikuta imeytymiseen ja voi ottaa joka päivä, eli välipäiviä ei tarvitse imeytymisen parantamiseksi pitää. 

Vierailija
76/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita tk ja kysy? Paljon sun hemoglobiini? Entä ferritiini?

Pitää soittaa huomenna. Hemoglobiini 102 (leikkauksen jälkeen tippunut 30 pykälää). Ferritiini lokakuussa 20,sen jälkeen en tiedä - ei varmaan ainakaan parantunut tuosta leikkauksesta. Ap

Et saa noilla arvoilla. 

Vierailija
77/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se rauta kemiallisista lääkeaineista imeydy, pitää syödä rautapitoista ruokaa. Ja varsinkin jos haluaa suolistonsakin pysyvän kunnossa.

Vierailija
78/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hb ollut alimmillaan mittauksissa 68, ferritiini 5, koko hedelmällisen iän hb matala ja punasolut pienet, ja raskausajankin hb 80. Ikinä, ei ikinä ole mistään infuusiosta puhuttu. 

Hoitovirhe! Vaatikaa naiset hoitoa raudanpuutteeseenne, viimeistään kun hb alittaa 80, pitää saada infuusio, myös kunnallisella. Onko mikään ihmet että hedelmällisessä iässä olevat tytöt ja naiset voivat nykyään huonosti, kun raudanpuutteeseen on niin vaikea saada hoitoa? Kaikilla ei rauta imeydy rautatableteista eikä ruoasta. Itse en rautaa pysty syömään kroonisten vatsavaivojen takia.

Väitän, että raudanpuute vaikuttaa osaltaan myös siihen, että tytöillä ja naisilla on niin paljon mt-ongelmia. Esa Soppi ja Ilona Ritola tietävät, mistä puhuvat

Vierailija
79/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät voi ottaa rautaa suun kautta, mitään valmistetta. Jos otan, niin asun vessassa. Tähän en ole siedättynyt lukuisista yrityksistä huolimatta, joten ollaan sitten aneemisia kun apua ei saa.

Tämä :/  Itse horjun työkyvyttömyyden rajamailla, kun on anemia ja alhainen ferri, rautatableteista ei apua. Mutta kunnalliselta ei infuusiota saa ja yksityiselle ei varaa. Tulee sitten varmaan halvemmaksi pitää ihmisiä sairaslomalla/työkyvyttömyyseläkkeellä :D  Voi Luoja tätä Suomen terveydenhuoltoa, oikeasti...

Vierailija
80/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tääkin joku muoti-ilmiö ja tavoite nykyään hakea jotain rautainfuusioita julkiselta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi