Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka alhaisella hemoglobiinilla voi saada rautainfuusion?

Vierailija
06.01.2019 |

Kuinka alhainen hemoglobiinin pitää olla, että julkisella puolella saisi rautaliuosta?

Kommentit (161)

Vierailija
121/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasin että odotan ne menkat, sitten mittautan hb:n niin eiköhän se siinä vaiheessa ole niin alhainen että infuusio vois olla paikallaan.

Jos Hb on todella alhainen, niin punasolutiputus tulee kysymykseen ennen rautainfuusiota. Siihen päälle muutaman kuukauden kuuri rautatabletteja ja sopivaa ravintoa.

Miksi alapeukku. Väitätkö, että asia ei ole näin?

Kyllä. Ainoastaan rautainfuusio parantaa oloa kokonaisvaltaisesti, ei riitä pelkkä punasolutiputus. Kyllä sen eron huomaa jo omassa olossa

Vierailija
122/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain punasoluja, kun hemoglobiini oli 70 leikkauksessa sattuneen komplikaation (verenvuoto) vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute vei vuosiksi Katjan, 39, voimat ja aiheutti outoja oireita - rautainfuusio toi lopulta helpotuksen: Olin juonut rautamehua viisinkertaisella annostuksella

https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/raudanpuute-vei-vuosiksi-katjan-39-…

Vierailija
124/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nyt vaan ei pysty suun kautta ottamaan rautavalmisteita.

Yli 95% pystyy. Nykyään on monenlaisia rautavalmisteita, joista osa imeytyy vasta suolistosta eikä ärsytä vatsaa.

Laitatko linkin tuohon tutkimukseen, kiitos. 

Vierailija
125/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsahaavan takia hb (minä AB+) tippui n.90:n, sain pussillisen verta. Kiitos luovuttajille.

Vierailija
126/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle viitearvojen ja este rautatablettien syömiselle sekä verenvuotoa aiheuttava autoimmuunisairaus.

Vierailija
127/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka alhainen hemoglobiinin pitää olla, että julkisella puolella saisi rautaliuosta?

hb 50 luokkaa. Hieman liukuen ylöspäin ehkä. Mutta tuskin jos on yli 70. Pidetään hengissä, ei tarjota optimaalista atleettisuutta ja suorituskykyä. Ihan vaan sen verran että pystyy toimimaan ku hidas eläkeläismummo.

Ei se rautaliuos ole siinä tapauksessa se keino vaan punasolutiputus. Yleensä punasolutiputuksen rajana on Hb alle 80.

Jaa. Mä sain rautainfuusion Treella julkisella, kun hb oli 77

Punosoluista ei ollut puhetta missään vaiheessa.

Sairautta itseään hoidettiin vuosia.

ohis

Vierailija
128/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät voi ottaa rautaa suun kautta, mitään valmistetta. Jos otan, niin asun vessassa. Tähän en ole siedättynyt lukuisista yrityksistä huolimatta, joten ollaan sitten aneemisia kun apua ei saa.

Tämä :/  Itse horjun työkyvyttömyyden rajamailla, kun on anemia ja alhainen ferri, rautatableteista ei apua. Mutta kunnalliselta ei infuusiota saa ja yksityiselle ei varaa. Tulee sitten varmaan halvemmaksi pitää ihmisiä sairaslomalla/työkyvyttömyyseläkkeellä :D  Voi Luoja tätä Suomen terveydenhuoltoa, oikeasti...

Niinpä! Suomessa ei todellakaan ole mitenkään korkeatasoista hoito ylipäätään kunnallisella sektorilla, koska resurssipula. Jos ei ole varaa yksityiselle tai käytettävissä laajaa työterveyshuoltoa niin kusessa olet, mikäli sairastat raudanpuutetta ilman anemiaa. Hoitoa

Ymmärrykseni mukaan naisilla yleisin raudanpuutteen syy on runsaat kuukautiset. Jos menee niitä valittamaan terveyskeskukseen, niin siellä noudatetaan käypähoitosuositusta, tai ainakin pitäisi noudattaa. Siellä muistaakseni on lueteltu verikokeet ja tutkimukset, joita tulisi tehdä tutkittaessa runsaita kuukautisia. Yksi näistä verikokeista on ferritiini.

Vierailija
129/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 6, en saanut infuusiota. Söin vuoden rautaa ja arvo oli sen jälkeen 15. Nyt kolmen vuoden jälkeen on 25. 

lopetin raudan syönnin, vatsa ei kestä. Kaikki valmisteet kokeiltu.

Vierailija
130/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos raudanpuutteen syytä ei selvitetä, niin aika turhaa antaa kalliita rautatiputuksia. Vähän kuin veisi säkeillä valoa pirttiin. SItten kun syy selvitetään, niin selviää usein myös paras hoito ja elmistö alkaa parantaa itseään hoidon myötä. Näin minulle kävi.

muistakaa aina kysyä lääkäreiltä "miksi" kysymyksiä. He ovat tieteilijöitä ja tottuneet niihin. Esimerkiksi "miksi minulla on näin huonot rauta-arvot" "miksi raudanpuutettani hoidetaan juuri tällä tavalla" ja niin edelleen. Ja sitten myös "miten", kuten vaikkapa "miten tätä kontrolloidaan jatkossa"

Minä kysyin viimekäynnillä sairaalassa "onko kontrollit jatkossa tk:ssa vai täällä" ja "jos minulle tulee uusi oire tai nämä vanhat pahenee, niin olenko ensisijassa yhteydessä tk:hon vai tänne"

Lääkäri sanoi suoraan ja selvästi, että "tänne. Ehdottomasti tänne" ja sitten sanoi hoitajalle, että kirjaisitko tuon myös potilaan tietoihin, että kontrollit tänne.

Vierailija
131/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei edes mainittu tosta vaik teininä hb oli yhtäkkiä romahtanut alle 80.

Vierailija
132/161 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 6, en saanut infuusiota. Söin vuoden rautaa ja arvo oli sen jälkeen 15. Nyt kolmen vuoden jälkeen on 25. 

lopetin raudan syönnin, vatsa ei kestä. Kaikki valmisteet kokeiltu.

Tarkoitat varmaan ferritiiniä :D

Vierailija
133/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hemoglobiini oli syöpähoitojen aikana 78. Ei infuusiota.

Ferritiini on parenemisen jälkeen 19. Mahdollisesti infuusio. Ensi viikolla hematologille.

Useimmiten kai tuollaisissa tapauksissa tärkein asia on punasolukasvutekijä (epo).

Vierailija
134/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soppi sanookin, että vaikka ferritiini on sinänsä hyvä mittari, siihen liittyy erittäin paljon sudenkuoppia.

Ei voi olettaa, että jos ferritiini on vaikka 40, että kaikki on hyvin. Korkeaan ferritiiniin on yleisiä syitä. Yksi yleisimmistä lienee rasvamaksa, jossa ferritiini voi olla 200300, mutta ihminen on silti raudanpuutteinen

Näillä kommenteilla saa toki privaattivastaanoton kukoistamaan.

Vierailija
135/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muotihoito, jota vaaditaan lääkäreiltä. Itse on somesta opiskeltu, mikä hoito pitää saada, ei hematologit sitä osaa arvioida.

Vai että muotihoito? Väität siis että sisätautilääkäri Esa Soppi ei tiedä mistä puhuu? Sinunkaltaisten vähättelijöiden takia naiset kärsivät tässä maassa joukoittain raudanpuutteesta, häpeä! Taidat olla lääkäri tai hoitaja, jonka mielestä rautainfuusio on "muotijuttu"

Rautainfuusio ei sinäänsä ole muotijuttu, mutta esim. Suomessa nykyään sitä vaativat monet joille se ei todellakaan olisi ykkösvaihtoehto. Sen lisäksi, että se kuormittaa muutenkin kuormittunutta terveydenhoitoa, se voi olla joskus myös vaarallinen. Kyllä siihen muutama ihminen vuodessa kuoleekin.

Vierailija
136/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tääkin joku muoti-ilmiö ja tavoite nykyään hakea jotain rautainfuusioita julkiselta?

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/5a6e6387-8df4-41f4-b80b-5a9fc…

Rautapula on huonosti tunnettu tila, joka sekoitetaan usein muihin sairauksiin - tunnista oireet!

Jos naisen kuukautiset ovat aina olleet runsaat, hän on vuotanut synnytyksissä tai käynyt säännöllisesti verenluovutuksessa, rautavarastot voivat olla vähissä vielä menopaussin jälkeenkin.

Syyt pitää selvittää koko eliniän ajalta. Minulla on muutama potilas, joilla on ferritiinimääritys 30 vuoden takaa. Arvo on ollut jo silloin noin 10. He ovat siis olleet oireisia 30 vuotta.

Se että naisella on ferritiiniarvo ollut 10 30 vuotta sitten, ei todellakaan tarkoita että se on nyt sama. Ei se ole mikään aina samana pysyvä arvo. Kyseisellä potilaalla on saattanut olla aikoinaan runsaat kuukautiset jotka nyt jo loppuneet. Kyllä se pitäisi toki tarkistaa jotta nähtäisiin nykytilanne.

Vierailija
137/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyyhän sen nyt olla hyvä, hyödyllinen ja tarpeellinen hoito, kun on noin kallistakin.

Rintojen suurennuskin on varsin kallis hoito.

Vierailija
138/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alhainen hb korjataan punasoluilla, jos jotakin ylipäätään tiputetaan. 

Rautaliuoksella korjataan alhainen ferritiini. 

Se korjataan yleisimmin ruokavaliolla ja rautatableteilla paitsi tietyissä sairauksissa  (erityisesti sydämen vajaatoiminnassa tai munuaisten vajaatoiminnassa).

Vierailija
139/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin sairaalassa ja Hb oli alle 90, niin sain valita, että otanko punasoluja vai syönkö vaan rautalääkitystä.

Yleensä punasolutiputuksen raja on 80.

Vierailija
140/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se rauta kemiallisista lääkeaineista imeydy, pitää syödä rautapitoista ruokaa. Ja varsinkin jos haluaa suolistonsakin pysyvän kunnossa.

Ennenhän tätä ongelmaa eikä suolisto ongelmia ollut.

Eivät rautatabletit ole varsinaisesti kemiallisia lääkkeitä. Rautavalmisteita on useita erilaisia, joista jokin sopii suurimmalle osalle ihmisistä. On normaalit rautatabletit, on nestemäinen (suun kautta) rauta , on vasta suolistosta imeytyvä rauta jne. Toki kaikki vitammiinit ja hivenaineet yleensä imeytyvät parhaiten ravintoaineista, mutta joskus tarvittavat määrät ovat niin suuria että tarvitaan lisänä tabletteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme