Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä metatyötä kuuluu lapsettoman seurustelevan parin suhteeseen?

Vierailija
05.01.2019 |

Kiinnostaisi tietää, kun en itse oikein keksi mitään. En ole oikein vakuuttunut tällaisen käsitteen hyödyllisyydestä.

Kommentit (145)

Vierailija
41/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka laiska ja saamaton ihminen saa olla joka listaa näitä työksi? Paskantärkeä oli se sana jota hain..

Lol, tiesitkö muuten että johtajien työstä suurin osa on juuri metatyötä? Suunnittelua, seuraamista, ideointia. Ja se katsotaan niin arvokkaaksi että siitä maksetaan paljon enemmän palkkaa kuin sille, joka tekee sen oikean fyysinen työn. Pistää miettimään, eikö? Mutta paskantärkeitähän ne pomot yleensä onkin.

Vierailija
42/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ruoan suunnittelu/kauppalistan teko

- siivous ja siitä huolehtiminen että tulee tehtyä (normisiivouksen ohella oleva jää usein näkymättömäksi - jääkaapin puhtaanapito, uuni, mikro, kahvinkeitin, peittojen pesu jne.)

- aikataulun suunnittelu esim. vapaalle niin että ehtii rentoutua mutta ehtii myös pitää esim. talosta huolta (esim. rännien tyhjennys, nuohoojan tilaus ja sopiminen, millon mitäkin tosin ei niinkään päde kerrostaloon)

- lemmikkien "huolto" - milloin viimeksi rokotettu, pesty, leikattu kynnet jne. jos lemmikkejä

- vierasvarojen ylläpito

- muun käyttötavaran riittävyydestä huolehtiminen (pesuaineet, paperit jne.)

- auton huollon suunnittelu/milloin esim. pitää viimeistään katsastaa

Onhan näitä.

Nämäkään eivät liity parisuhteeseen millään tavalla. Ihan samalla lailla pitää sinkkuna elävänkin omakotiasujan nuohota rännit ja autoilijan pitää huolta huolloista.

Totta kai pitää. Eihän ongelma ole siinä että tällaisia asioita pitää elämässä tehdä, vaan siinä että on epäreilua, jos toinen osapuoli parisuhteessa luistaa näistä täysin. Ei se ole sen kummempi askare kuin mikään muukaan, mutta sitä vähätellään koska ajattelu ei näy ulospäin. Jos muutat miehen/naisen kanssa yhteen ja hän sysää kaiken vaatehuollon sinulle ottamatta itselleen vastaavasti muita velvollisuuksia, sinua ottaa päähän. Ihan samalla tavalla se pännii jos on itse se, joka joutuu aina päättämään mitä kaupasta ostetaan. Toinen vaan viheltelee vieressä ja ajattelee onnellisia ajatuksia kun sinä pinnistelet muistaaksesi onko kotona banaaneja ja mikä olikaan se juttu mikä piti muistaa ostaa.

Usein kun naiset valittavat että mies ei tee kotitöitä tarpeeksi, miehet tulevat paikalle kehumaan että kuinka tärkeää heidän tekemänsä jutut ovat: esim tietokoneiden päivitys, nettiliittymän kilpailuttaminen, auton vuosihuollon muistaminen. No nuo ovat enimmäkseen juuri metatyötä: jotain mikä pitää muistaa tehdä, suunnitella ja toteuttaa. Se on oikeaa vaivannäköä. Asioiden muistaminen ja niistä vastuun kantaminen voi tuntua joskus raskaalta, ja sitä tunnetta pahentaa todella paljon se, jos toinen vaan viheltelee vieressä eikä joudu ottamatta siitä stressistä mitään kantaakseen.

Edelleen: mitä tekemistä tällä on lapsettoman seurustelevan parin kannalta? Eiköhän aikuinen ihminen huolla autonsa ja vaatteensa edelleen ihan itse, vaikka alkaakin pitää yhtä jonkun kanssa. En tiedä yhtään tällaista pariskuntaa, jossa toinen voisi vain velvoittaa toisen pesemään pyykkiään.

Et taida sitten tietää kovin montaa pariskuntaa, tai ehkä he eivät kerro sinulle asioitaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunneasioiden hoitaminen. Kommunikaatioyhteyden ylläpitäminen, konfliktien rakentava ratkaiseminen, mukavan tunnelman järjestäminen. Näistä naiset hoitavat suurimman osan, niin kuin varmaan muistakin metatöistä lapsettomissakin parisuhteissa.

Lisäksi tämä räjähtää käsistä lasten syntyessä, siis siinä mielessä että siinä vaiheessa metatyöepätasa-arvo viimeistään lähtee jyrkkään nousuun.

Ihanaa että tästä puhutaan näin paljon!

Onpa todella kummallinen käsitys parisuhteesta, jos "mukavan tunnelman järjestäminen" katsotaan sekin työksi! Minä ainakin pidän yllä yhteyttä toiseen ja vietän aikaa hänen kanssaan, koska se on minusta kivaa. Työtä teen, koska on pakko, mutta parisuhde on vapaaehtoista.

Eihän mikään parisuhde ole aina pelkästään kivaa. Joskus toinen on väsynyt, stressaantunut, masentunut. Silloin ehkä näet extra vaivaa hänen ilahduttamiseensa. Tai joskus riidellään ja sitten pitää nähdä vaivaa että asiat saadaan sovittua. Et voi tosissasi väittää että esim kiukkuisen vaimon lepyttelykin on sinusta pelkästään kivaa? Kaikki on koko ajan ihanaa ja lallatilaa?

En todellakaan lepyttele kiukkuista vaimoa! Mitä ihmeen 50-luvun parisuhdeoppeja täällä levitellään? Kyllä aikuinen ihminen on ihan itse omista tunteistaan vastuussa. Jos olen väsynyt, stressaantunut tai masentunut, en tietenkään tee sitä kumppanilleni työtä.

Vierailija
44/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen pitkän ketjun aloittajan mielestä jopa pitsan tilaaminenkin on valtava metatyöponnistus.

Kirjoitti romaanin siitä kuinka pitää päättää paikka, täytteet ja niin edelleen.

Siis nyt puhutaan pitsan tilaamisesta. Mutta antaa näiden hörhelöiden päteä tällä typerääkin typerämmällä metatyö-termillään, jos se heidät "onnelliseksi" tekee. Pelkkää marttyrointia ja oman sädekehän kiillotusta. 

Vierailija
45/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä tuota termiä, mutta mun vastuulla on muistaa miehen sukulaisten ja miehen kummilasten synttärit, oman suvun synttärit ja hankkia kaikki lahjat, vuosipäiväksi järjestää jotakin kivaa, muistaa laskut (myös miehen), suunnitella mitä syödään, käydä kaupassa, kokata, juhlapyhinä hoitaa talo kuntoon vieraita varten ja suunnitella tarjottavat, pitää huoli, että huonekalut, verhot yms. pysyy ehjinä ja puhtaina ja ostaa tarvittaessa uudet, muistaa milloin viimeksi on pesty ikkunat ja matot yms.

Vierailija
46/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista että lapsiarjen pyörittäminen yksin olisi edes.erityisen kuirmittavaa, enkä todellakaan arkisten asioiden ajatteluun työ-sanaa liittäisi, mutta meitä on niin moneen junaan.

Vierailija
47/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ruoan suunnittelu/kauppalistan teko

- siivous ja siitä huolehtiminen että tulee tehtyä (normisiivouksen ohella oleva jää usein näkymättömäksi - jääkaapin puhtaanapito, uuni, mikro, kahvinkeitin, peittojen pesu jne.)

- aikataulun suunnittelu esim. vapaalle niin että ehtii rentoutua mutta ehtii myös pitää esim. talosta huolta (esim. rännien tyhjennys, nuohoojan tilaus ja sopiminen, millon mitäkin tosin ei niinkään päde kerrostaloon)

- lemmikkien "huolto" - milloin viimeksi rokotettu, pesty, leikattu kynnet jne. jos lemmikkejä

- vierasvarojen ylläpito

- muun käyttötavaran riittävyydestä huolehtiminen (pesuaineet, paperit jne.)

- auton huollon suunnittelu/milloin esim. pitää viimeistään katsastaa

Onhan näitä.

Nämäkään eivät liity parisuhteeseen millään tavalla. Ihan samalla lailla pitää sinkkuna elävänkin omakotiasujan nuohota rännit ja autoilijan pitää huolta huolloista.

Totta kai pitää. Eihän ongelma ole siinä että tällaisia asioita pitää elämässä tehdä, vaan siinä että on epäreilua, jos toinen osapuoli parisuhteessa luistaa näistä täysin. Ei se ole sen kummempi askare kuin mikään muukaan, mutta sitä vähätellään koska ajattelu ei näy ulospäin. Jos muutat miehen/naisen kanssa yhteen ja hän sysää kaiken vaatehuollon sinulle ottamatta itselleen vastaavasti muita velvollisuuksia, sinua ottaa päähän. Ihan samalla tavalla se pännii jos on itse se, joka joutuu aina päättämään mitä kaupasta ostetaan. Toinen vaan viheltelee vieressä ja ajattelee onnellisia ajatuksia kun sinä pinnistelet muistaaksesi onko kotona banaaneja ja mikä olikaan se juttu mikä piti muistaa ostaa.

Usein kun naiset valittavat että mies ei tee kotitöitä tarpeeksi, miehet tulevat paikalle kehumaan että kuinka tärkeää heidän tekemänsä jutut ovat: esim tietokoneiden päivitys, nettiliittymän kilpailuttaminen, auton vuosihuollon muistaminen. No nuo ovat enimmäkseen juuri metatyötä: jotain mikä pitää muistaa tehdä, suunnitella ja toteuttaa. Se on oikeaa vaivannäköä. Asioiden muistaminen ja niistä vastuun kantaminen voi tuntua joskus raskaalta, ja sitä tunnetta pahentaa todella paljon se, jos toinen vaan viheltelee vieressä eikä joudu ottamatta siitä stressistä mitään kantaakseen.

Edelleen: mitä tekemistä tällä on lapsettoman seurustelevan parin kannalta? Eiköhän aikuinen ihminen huolla autonsa ja vaatteensa edelleen ihan itse, vaikka alkaakin pitää yhtä jonkun kanssa. En tiedä yhtään tällaista pariskuntaa, jossa toinen voisi vain velvoittaa toisen pesemään pyykkiään.

Et taida sitten tietää kovin montaa pariskuntaa, tai ehkä he eivät kerro sinulle asioitaan?

Jos joku koettaa pakottaa sinut pesemään pyykkejään, ota yhteyttä lähimpään turvakotiin tai suoraan poliisiin. Aikuinen itsenäinen ihminen saa Suomessa itse päättää kotitöistään.

Vierailija
48/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet tekevät metatyötä parisuhteessa moninkertaisesti naisiin nähden. Ainainen sanojen asettelu ja pohdinta millä tuulella nainen on, aiheuttaa valtaisan kuormitustilan. Tätä ei tietenkään nainen myönnä, koska metatyön käsite olisi sitten turha.

Tuo kuulostaa henkiseltä väkivallalta. Ei normaali parisuhde ole tuollainen, kannattaisi ehkä harkita puolison vaihtoa. Noin ne pahoinpidellyt vaimotkin hiipii miestensä ympärillä. Jokaista sanaa ja tekoa pitää varoa, ettei tule nyrkistä.

Vierailija
49/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä tuota termiä, mutta mun vastuulla on muistaa miehen sukulaisten ja miehen kummilasten synttärit, oman suvun synttärit ja hankkia kaikki lahjat, vuosipäiväksi järjestää jotakin kivaa, muistaa laskut (myös miehen), suunnitella mitä syödään, käydä kaupassa, kokata, juhlapyhinä hoitaa talo kuntoon vieraita varten ja suunnitella tarjottavat, pitää huoli, että huonekalut, verhot yms. pysyy ehjinä ja puhtaina ja ostaa tarvittaessa uudet, muistaa milloin viimeksi on pesty ikkunat ja matot yms.

Ei ole sinun vastuullasi. Päätät itse tehdä nämä asiat. Miksi niin teet, siihen ei ymmärrykseni riitä.

Vierailija
50/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet tekevät metatyötä parisuhteessa moninkertaisesti naisiin nähden. Ainainen sanojen asettelu ja pohdinta millä tuulella nainen on, aiheuttaa valtaisan kuormitustilan. Tätä ei tietenkään nainen myönnä, koska metatyön käsite olisi sitten turha.

Tuo kuulostaa henkiseltä väkivallalta. Ei normaali parisuhde ole tuollainen, kannattaisi ehkä harkita puolison vaihtoa. Noin ne pahoinpidellyt vaimotkin hiipii miestensä ympärillä. Jokaista sanaa ja tekoa pitää varoa, ettei tule nyrkistä.

Olen vaihtanut useastikin ja nyt tämä metatyö saattaakin mennä tasa-arvoisesti puoliksi. Vaimo miettii minkälaiset lautasliinat tulee ensi vuonna järjestettäviin juhliin ja minä mietin mitkä puut on järkevin kaataa että juhlapaikka ja kotimme pysyy lämpimänä.

Vierailija
51/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vaihtanut useastikin ja nyt tämä metatyö saattaakin mennä tasa-arvoisesti puoliksi. Vaimo miettii minkälaiset lautasliinat tulee ensi vuonna järjestettäviin juhliin ja minä mietin mitkä puut on järkevin kaataa että juhlapaikka ja kotimme pysyy lämpimänä.

Juuri sanoit että teet moninkertaisesti metatyötä ja nyt se meneekin yhtäkkiä puoliksi? Tässä se taas nähdään. Miehet tulee uhriutumaan vaientaakseen naisten keskustelun, vaikkei oikeasti olekaan mitään hätää.

Vierailija
52/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri sanoit että teet moninkertaisesti metatyötä ja nyt se meneekin yhtäkkiä puoliksi? Tässä se taas nähdään. Miehet tulee uhriutumaan vaientaakseen naisten keskustelun, vaikkei oikeasti olekaan mitään hätää.

Et tainnut ymmärtää että ensin puhuin miehistä yleisesti ja lopuksi valaisin nykyistä tilannetta. Voit lukea uusiksi jos siitä ei ole liikaa vaivaa.

Vierailija
53/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos ne jota tämä metatyö kuormittaa niin kovasti, menisivät nukkumaan että jaksavat huomenna tämän raskaan taakan kanssa? Minusta se olisi järkevän ihmisen teko.

Vierailija
54/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Metatyö” on käsite ihmiselle, jolle pelkkä syntymäpäivälahjan valitseminen on suuri älyllinen ponnistus. Siis kysehän on käsitteenä pelkästä vitsistä, mutta heikkolahjaiset tällä palstalla omivat sen käyttöönsä suurella tarmolla.

Miten niin kyse on vitsistä? Siis kyllähän elämään liittyy hirveästi tällaista metatyötä, varsinkin, jos on lapsia. Jos nyt ajatellaan tuota "synttärilahjan valitsemista", niin ei se nyt omasta mielestäni oikein riitä (jos tässä nyt tarkoitetaan vaikkapa lapsen kaverisynttäreille osallistumista). En mä sano, että joku synttäreille meneminen on erityinen ponnistus, mutta kyllä se sen vaatii, että kaikki palaset on kohdallaan. Esim. se tarkoittaa sitä, että pitää olla lahja ja kortti olemassa (mä ostan näitä varastoon), lapsella jotkut puhtaat vaatteet ja suunnitelma siitä, miten lapsi pääsee synttäreille ja pois. Synttärit voivat mennä päällekkäin jonkun toisen perheenjäsenen menon kanssa, mitäs sitten toimitaan. Kaikkea tällaista järkkäilyä. Ja sen lisäksi perushommat.

Ja tällainen "työ" koetaan raskaaksi tai?

Mä kutsun tota elämäksi, en työksi :)

Niin, se on sitä elämää, jonka suhteen toinen osapuoli jättää yleensä vain toisen vastuulle ja hoidettavaksi.

Vierailija
55/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juuri mitään. Mutta ongelmia voi tulla, jos alkaa tehdä toisen hommia tämän puolesta ilman hyvää syytä tai korvausta.

Minä en tiskaa toisen mieliksi mutta olen kyllä lahjottavissa siihen.

Vierailija
56/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sinun vastuullasi. Päätät itse tehdä nämä asiat. Miksi niin teet, siihen ei ymmärrykseni riitä.

Olen eri kirjoittaja, mutta osa noista (ja muista vastaavista töistä) on sellaisia, että ei ole paljon valinnanvaraa. Jos puoliso ei ota hoitaakseen, niin joko teet itse tai jää kokonaan tekemättä. Kaikki ei halua elää niin että lähipiiri jää ilman lahjoja / joulukortteja, kauppaan mennään ilman mitään listaa ja puolet jää ostamatta jne.

Mutta turha selittää sellaiselle joka on jo päättänyt että kaikki aiheeseen liittyvä keskustelu on turhaa nillitystä.

Vierailija
57/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju käsittelee lapsettoman seurustelevan parin suhteen metatyötä. Pitäkää ne kakarat poissa tästä keskustelusta. T. aloittaja

Hahaha, aivan varmasti jatkan kommentointia :) Onko muuten mitään turhempaa kuin lapseton, seurusteleva pari? "Olemme vain jämähtäneet 12-vuotiaiden tasolle, soudetaan ja huovataan, ollaan oikeasti jo 37 mutta ei tiedetä mitä elämässä tehdä, ja pelkään synnytystäkin. Iiiih ihana poiqqis pitää mua kädestä!" Perustakaa te lapsettomat ihmiset oma palsta?

Vierailija
58/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Metatyö” on käsite ihmiselle, jolle pelkkä syntymäpäivälahjan valitseminen on suuri älyllinen ponnistus. Siis kysehän on käsitteenä pelkästä vitsistä, mutta heikkolahjaiset tällä palstalla omivat sen käyttöönsä suurella tarmolla.

Miten niin kyse on vitsistä? Siis kyllähän elämään liittyy hirveästi tällaista metatyötä, varsinkin, jos on lapsia. Jos nyt ajatellaan tuota "synttärilahjan valitsemista", niin ei se nyt omasta mielestäni oikein riitä (jos tässä nyt tarkoitetaan vaikkapa lapsen kaverisynttäreille osallistumista). En mä sano, että joku synttäreille meneminen on erityinen ponnistus, mutta kyllä se sen vaatii, että kaikki palaset on kohdallaan. Esim. se tarkoittaa sitä, että pitää olla lahja ja kortti olemassa (mä ostan näitä varastoon), lapsella jotkut puhtaat vaatteet ja suunnitelma siitä, miten lapsi pääsee synttäreille ja pois. Synttärit voivat mennä päällekkäin jonkun toisen perheenjäsenen menon kanssa, mitäs sitten toimitaan. Kaikkea tällaista järkkäilyä. Ja sen lisäksi perushommat.

Ja tällainen "työ" koetaan raskaaksi tai?

Mä kutsun tota elämäksi, en työksi :)

Niin, se on sitä elämää, jonka suhteen toinen osapuoli jättää yleensä vain toisen vastuulle ja hoidettavaksi.

Ei toiselle aikuiselle ihmiselle voi olla mahdollista jättää elämää hoidettavaksi, jos toinen on tasapainoinen aikuinen. Niin se vain on käntelee tuota miten päin tahansa. Joku läheisriippuvainen voi tietenkin alkaa holhota toista, mutta kai nyt aikuinen ihminen osaa rajat laittaa, eikö se ole osa aikuistumistakin. Omasta elämästa muiden syyttäminenkin on hyvin kyseenalaista puuhaa.

Vierailija
59/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju käsittelee lapsettoman seurustelevan parin suhteen metatyötä. Pitäkää ne kakarat poissa tästä keskustelusta. T. aloittaja

Hahaha, aivan varmasti jatkan kommentointia :) Onko muuten mitään turhempaa kuin lapseton, seurusteleva pari? "Olemme vain jämähtäneet 12-vuotiaiden tasolle, soudetaan ja huovataan, ollaan oikeasti jo 37 mutta ei tiedetä mitä elämässä tehdä, ja pelkään synnytystäkin. Iiiih ihana poiqqis pitää mua kädestä!" Perustakaa te lapsettomat ihmiset oma palsta?

Kyllä avlla voi käydä ihan lapsettomanakin ja tämä ketju koski nimenomaan lapsettomia. Olisit jättänyt sinäkin lapset tekemättä ettei aivosi kuormittuisi tämänkaltaisista ketjuista liikaa. Ohis

Vierailija
60/145 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri kirjoittaja, mutta osa noista (ja muista vastaavista töistä) on sellaisia, että ei ole paljon valinnanvaraa. Jos puoliso ei ota hoitaakseen, niin joko teet itse tai jää kokonaan tekemättä. Kaikki ei halua elää niin että lähipiiri jää ilman lahjoja / joulukortteja, kauppaan mennään ilman mitään listaa ja puolet jää ostamatta jne.

Mutta turha selittää sellaiselle joka on jo päättänyt että kaikki aiheeseen liittyvä keskustelu on turhaa nillitystä.

Jos sinä olet se, joka haluaa antaa kortteja ja lahjoja, silloin kyseessä on sinun asiasi, ja sinun tuleekin hoitaa niiden hankkiminen ja lähettäminen. Miten jollekulle voisi tulla edes muuta mieleen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi