Pääseekö turkiskuoriaisista ikinä eroon? - Hermot menee
Asun yli 60 vuotta vanhossa asunnossa. Muttaessani tähän vuosia sitten makuuhuoneesta löytyi jotakin mustia kuolleita ötököitä. En kiinnittänyt tähän sen kummempaa huomiota, vaan imuroin (luonnollisesti) ja pesin lattiat ym. Tämän jälkeen tuli vielä remontti, joten en ajatellut asiaa sen kummemmin. En ollut silloin kuullutkaan mistään turkiskuoriaisista, ajattelin ötököiden ilmenemisen olevan normaalia, koska asunto oli ollut tyhjillään vuosia.
Muutaman vuoden päästä muutosta havahduin kuitenkin yhtäkkiä siihen, että näitä mustia toukkia löytyi vähän joka puolelta. Ja nimenomaan samoihin aikoihin yllättäen. Googlettelin asiaa ja tajusin kyseessä olevan turkiskuoriaisen toukkia. Paidoista löytyi muutamia reikiä mutta sen kummempaa tuhoa nämä eivät olleet saaneet aikaan. Olin tässä vaiheessa jo aivan hermot riekaleina.
Kerran löysin vaatekaapin nurkasta aivan järkyttävän kokoiset pari toukkaa. Kävin melkeinpä koko asunnon Raidilla läpi, käytin jokaikisen vaateen pakkasessa, jonka jälkeen pesin ne 60 asteessa. Osa tekstiileistä menikin pilalle. En varmasti puoleen vuoteen nähnyt toukkia, kun taas yllättäen yksittäisiä toukan kuoria (?) näkyi siellä täällä. Nyt tänään löysin taas samaisia kuoria vessan kulmasta, jonne oli tippunut sukka. Samoin siirsin villamaton paikkaa ja samassa lattialla näkyi kaksi pientä toukkaa, eli kenties ovat lisääntyneet villamattooni.
Asun siis kerrostalossa, joten en tiedä onko myrkytyksestä mitään apua. Mutta millaisia kokemuksia teillä muilla on näistä, oletteko päässeet näistä lopullisesti eroon?
Kommentit (63)
Mulla kävi joskus tuholaistorjuja vaikka en itse ollut havainnut mitään tuholaisia. Kai ne teki sitten koko talon myrkytystä kun jotkut oli t.kuoriaisista valittaneet
Onko jollain vielä kokemusta kuoriaisten häädöstä??
Ne asustavat esim kerrostalon hormeissa jos ei ole nuohottu kunnolla. Aikaisemmassa asuintalossani turkuskuoriaisia putoili pöytätasolle sellaisesta pyöreästä ilmanvaihtojutusta, ensin ihmeteltiin että mistä näitä ilmestyy.
Hullun hommaa tuhlata energiaa siivoukseen, pitää myrkyttää koko talo.