E pillerien ottaminen 24h myöhässä
Otin pillerin klo 11.00 lauantaina ja sunnuntain pillerin vasta 19.00. Voiko tollanen vaikuttaa ehkäisyn tehoon? Yhdyssännä maanantaina 8.00 eli onko sunnuntain pilleri ehtinyt vaikuttaa? Nyt kaksi viikkoa yhdynnästä ja menkkoja/tyhjennysvuoto ei kuulu, 4 pvä taukoviikkoo. Kuumottaa.
Kommentit (46)
Ei minipillereitä ehkäisyyn vaikka olisi kuinka veritulppariski yms. yms. eikä siksi käy yhdistelmä. Minipillerit ei yksinään riitä! En tiedä miksi niitä edes käytetään yksinään ehkäisyyn
Ilmankos aborttien määrä on suomessa suuri, kun näin vammasta porukkaa täälläkin
Vierailija kirjoitti:
Ei minipillereitä ehkäisyyn vaikka olisi kuinka veritulppariski yms. yms. eikä siksi käy yhdistelmä. Minipillerit ei yksinään riitä! En tiedä miksi niitä edes käytetään yksinään ehkäisyyn
No siksi kun ne riittää oikein käytettynä. Jos ei osaa syödä pillereitä suhteellisen ajallaan, niin tietenkään ne ei toimi. Silloin pitää sitten käyttää jotain sellaista ehkäisyä joka ei unohdu.
Hah :D huudelkaa sitten itse jos vahinko sattuu, kuinka vammasta porukkaa täällä on. Voi tulla raskaaksi vaikka tuplaehkäsyllä.
aika lynkkaavaa kommenttia. Tiedän oma moka ja kannan vastuuni kirjaimellisesti. Mahdollinen Raskaus ei ollut tosiaan suunniteltu mutta tervetullut jos on tullakseen.. :) Kuumottaa vaan kuitenkin tämä epävarmuus ja ylipäänsä raskaus ja lapsi on niin iso asia.
Yleisimpien minipillerien pakkausselosteista;
"Jos tabletin unohtamisesta on kulunut alle 12 tuntia, tablettien ehkäisyteho säilyy. Ota unohtunut tabletti heti kun muistat ja ota seuraavat tabletit tavanomaiseen aikaan.
Jos tabletin unohtamisesta on kulunut yli 12 tuntia, tablettien ehkäisyteho saattaa heikentyä."
"Jos edellisen tabletin ottamisesta on ehtinyt kulua yli 27 tuntia, voi ehkäisysuoja olla heikentynyt. Käytä tällöin lisäksi jotain estemenetelmää (esimerkiksi kondomia) seuraavien 7 vuorokauden ajan."
Yhdistelmäehkäisypillereillä on sitten suositus tuo 12h aikaikkuna, tosin voi olla pidempi. Eli kun ap:lla on tavan e-pillerit taukopäivineen niin hänellä EI OLE mitään hätää.
Tee se raskaustesti ap, tee vaikka heti ja viikon päästä toinen.
Sitä vaan ihmettelee aina miten jotkut jakaa itseään tuolla ilman MITÄÄN ehkäsyä niin ei tuu raskaaks sitten mitenkään, mutta muut jotka huolehtii itsestään ja ehkäsystä pamahtaa paksuks tosta noin vaan 🥺
Vierailija kirjoitti:
Hah :D huudelkaa sitten itse jos vahinko sattuu, kuinka vammasta porukkaa täällä on. Voi tulla raskaaksi vaikka tuplaehkäsyllä.
Se on ihan eri asia, tuleeko raskaaksi oman mokan takia vai sen takia, että on huono tuuri ja tulee pillerien läpi raskaaksi.
Oma mokasi ap, ei minulta siksi sääliö heru.
Todennäkösesti et ole raskaana, jos pillerit on tätä aiemmin otettu ajoissa. Vauva.fi ei kuitenkaan ole raskaustesti joten suosittelen tekemään testin. Aina voi käydä kuitenkin vahinko tosiaan pillereidenkin läpi. Tsemppiä.
Miksi ihmiset edelleen käyttävät pillereitä, joita sitten unohdellaan tai teho laskee vatsavaivojen ym takia, kun on olemassa paljon helpompia vaihtoehtoja?
Aloittaja kirjoitti:
aika lynkkaavaa kommenttia. Tiedän oma moka ja kannan vastuuni kirjaimellisesti. Mahdollinen Raskaus ei ollut tosiaan suunniteltu mutta tervetullut jos on tullakseen.. :) Kuumottaa vaan kuitenkin tämä epävarmuus ja ylipäänsä raskaus ja lapsi on niin iso asia.
No sitten se on eri asia, jos olet valmis ottamaan lapsen! Yleensä tällaiset ihmiset tekevät abortin ikäänkuin jälkiehkäisynä, omassa lähipiirissä tällaisia ihmisiä on monta. Sen takia kirjoitin aika ikävään sävyyn, koska asia pistää todella vihaksi. Mutta sulle peukku että otat vastuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siksi kun ne riittää oikein käytettynä. Jos ei osaa syödä pillereitä suhteellisen ajallaan, niin tietenkään ne ei toimi. Silloin pitää sitten käyttää jotain sellaista ehkäisyä joka ei unohdu.
Minipillereillä on oikein käytettynäkin (ei ole kovin vaikeaa ottaa pilleri joka päivä klo 18 hälytyksen soidessa ja olla oksentamatta) huono ehkäisyteho ja jos munkki käy (kuten meinämammalla) niin äitiyden ihanuudet odottaa.
Aloittaja kirjoitti:
Tässä vaiheessa et ole vielä pillereiden 8 tuntia myöhässä ottamisen takia raskaana mikäli maanantaina oli tuo yhdyntä. Tietenkin voit olla, mutta se ei johdu tuosta unohduksesta ja yhdynnästä mikäli myöhemmin käytät kondomia. Et ole tuon unohduksen vuoksi vielä ehtinyt ovuloimaan. Mutta jos haluat kantaa vastuusi ja olla varma ehkäisystä niin käytät kondomia nyt jatkossa jonkin aikaa tai ainakin kerrot partnerillesi, että tällaisiä unohduksia sattuu. Hän saa sitten tehdä omat valintansa kondomin suhteen eikä tule näitä "isäksi huijattuja".
Mä syön minipillereitä eikä mulla ole nyt vuoteen ollut edes kuukautisia. Hyvin vaikea kuvitella että voisin yhtäkkiä tulla raskaaksi. Mihin perustuu tämä "tieto" että minipillerit eivät yksinään estä raskautta?
Vierailija kirjoitti:
Mä syön minipillereitä eikä mulla ole nyt vuoteen ollut edes kuukautisia. Hyvin vaikea kuvitella että voisin yhtäkkiä tulla raskaaksi. Mihin perustuu tämä "tieto" että minipillerit eivät yksinään estä raskautta?
Se perustuu niiden vaikutustapaan, joka riippuu siitä mitä progestiinijohdosta tabletit sisältävät. Perinteisesti ne pähkinänkuoressa vain estävät siittiöitä läpäisemästä kohdunkaulan limaa. Uudemmat pillerit estävät (jos estävät) myös ovulaation. Itselläni oli tällä jälkimmäisellä tavalla vaikuttavat pillerit ja kuukautiesten niukentumisen vuoksi en ihan heti raskautta osannut epäilläkään. Kyllähän ne suurimmalla osalla toimivat, mutta eivät ole se luotettavin ehkäisy enkä niiden varassa eläisi jos raskaus olisi katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se perustuu niiden vaikutustapaan, joka riippuu siitä mitä progestiinijohdosta tabletit sisältävät. Perinteisesti ne pähkinänkuoressa vain estävät siittiöitä läpäisemästä kohdunkaulan limaa. Uudemmat pillerit estävät (jos estävät) myös ovulaation. Itselläni oli tällä jälkimmäisellä tavalla vaikuttavat pillerit ja kuukautiesten niukentumisen vuoksi en ihan heti raskautta osannut epäilläkään. Kyllähän ne suurimmalla osalla toimivat, mutta eivät ole se luotettavin ehkäisy enkä niiden varassa eläisi jos raskaus olisi katastrofi.
Olen mä kuullut niistäkin että tavallisia e-pillereitä käyttävä on tullut raskaaksi. En jotenkin nyt usko että minipilllerit olisivat sen tehottomampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, kun nämä "uudemmat" (eli estävät myäs ovulaation) minipillerit ovat toimineet moitteetta kuitenkin 6 vuotta, siitäkin huolimatta, että todistetusti tulen lähes ajatuksesta raskaaksi. Eli lapsia on, kaikki alkaneet suunnitellusti ensimmäisestä ovulaatioon osuneesta yhdynnästä. Luulisi, että näiden 6 vuoden aikana keskiarvoisesti noin kerta viikkoon seksistä olisi joku ylimääräinenkin napannut, jos minipillerit ovat kerran niin epävarmoja. Fertiilejä kun ollaan.
Syökää niitä pillereitä ajallaan, laittakaa vaikka puhelimeen muistutus... Ei kai ne nyt tehoa jos niitä popsitaan silloin tällöin kun vaan muistetaan...
Mun pillereissä ei ainakaan ole.