Miksi amikset eivät osaa matikkaa?
Karvin tutkimusten mukaan amiksen lopussa osataan matikkaa selvästi huonommin kuin keskimääräinen ysiluokkalainen. Amikseen menevien heikko matikan osaaminen näkyy jo 3. luokalla. Mikä selittää sen, että jos nuori haluaa rekkakuskiksi tai lähihoitajaksi, ei matikkaa viitsitä opiskella?
Kommentit (55)
On olemassa ammattikoululinjoja, joilla ei matemaattisia taitoja tarvita. Ei luulisi olevan mitenkään suuri yllätys kenellekään, että niille valikoituu jo 3. luokalla heikoimmin matematiikassa menestyneet.
On myös linjoja, joilla tarvitaan paljon parempia matematiikan taitoja kuin jossakin yliopiston humanistialalla, jossa riittää pakolliset tilastokurssit. Ei ole kerta eikä kaksi, kun tälläkin foorumilla on joku tuskaillut lääkelaskujen kanssa.
Itse en osaa matematiikkaa kovin hyvin. Amiksen käynyt poikani sen sijaan laskee kaikki tuosta noin vaan. Hänellä on ollut jo vuosia menestyvä yritys.
Muistan 60-luvulla, että pappani neuvoi ja osasi laskutoimitukset, mutta hän ei osannut laittaa niitä paperille.
Koska keskusta ja kokoomus leikkasivat amisten rahoitusta. Ei siellä ole enää opettajia, jotka opettaisivat.
Ysärin alussa amiksen metallipuolella hitsauksen opettaja yritti opettaa meille moolilaskuja, koska ne ovat hänen mukaansa tärkeitä elämässä. Kertaakaan en ole niitä mihinkään tarvinnut...
Joo ei meidän tarvitse matikkaa osata lainkaan :D t. Sähkäri
Tärkeintä tänä päivänä on saada töitä eikä kilpailu siitä kuka paras missäkin aineessa. Joku ei osaa matikkaa niin sitten osaa jotain muuta.
Teinin luokalla paljon oppilaita jotka pudonneet matikasta aikoja sitten.
Omalla teinillä heittelee. Välillä pärjää ja välillä ei. Sanoi että vauhti kova ja pitäisi tajuta heti. On siis kasilla.
Vaatisi kotonakin sitä työtä ja se matikan opettajakin löytyisi kotoota mutta kun ei kiinnosta ottaa sitä oppia vastaan, näyttää olevan muutakin tekemistä teinillä, esim. pelata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulun matematiikassa opetus lähtee usein liikkeelle siitä mitä oikeasti työelämässä tarvitaan. Ei varsinaisesti opetella matematiikkaa itsessään vaan keskitytään siihen mitä käytännössä tarvitsee laskea sitten kun sinne työelämään siirrytään. Aika harvoin esimerkiksi talonrakentaja joutuu toisen asteen yhtälöitä ratkasemaan arkisessa työssään. Riittää kun osaa perus trigonometriaa ja geometriaa. Osaa mittailla niitä laudanpätkiä ja laskea pinta-aloja sun muuta.
Kuinkahan monessa työssä ylipäätään tarvii ratkoa toisen asteen yhtälöitä, jos jätetään opetus ja tutkimus pois laskuista?
Itse kyllä olen joutunut laskemaan vaikka mitä.
t. Insinörtti
Mulla ikää kohta 60 v ja olen ollut sellaisissakin työpaikoissa, joissa on pitänyt laskea jotain päivittäin. Silti en ole tähän päivään mennessä tarvinnut vaativampaa matematiikkaa kuin mitä on ollut 6. luokan oppimäärässä. Siinä on kaikki peruslaskut ja ne riittävät niin prosenttilaskuun kuin mihin tahansa tavallisiin laskuihin. Vaativampaa on tietää, mistä mikäkin luku tulee. Lukion lyhyt matematiikka ja muinainen opistomatematiikka ovat riittäneet ja hyvin olen pärjännyt sen jälkeen, kun suhde ja verranto avautuivat silloin, kun matematiikkaa opetti insinööri eikä filosofian maisteri.
Mulla oli lukion pitkän matematiikan kurssien keskiarvo 9. Vanhempani halusivat, että valitsen lukiossa pitkän matikan, jotta on enemmän valinnanvaraa jatko-opintojen suhteen. Lukion jälkeen menin amikseen omasta tahdostani, kuten olin alunperin suunnitellutkin.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että jossain vaiheessa tämä typerä vastakkainasettelu loppuisi. Se rekkakuski tekee tärkeää ja vaativaa työtä, vaikka ei matematiikkanero olisikaan. Jokainen ammatti tarvitsee tekijänsä.
Tätä minäkin korostan. Enemmän nykyään arvostan ihmisessä sitä ettei ole tylsä muttei jännä tyyppikään.
Mun mies osaa matikkaa, kemiaa ja fysiikkaa mutta tylsä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että jossain vaiheessa tämä typerä vastakkainasettelu loppuisi. Se rekkakuski tekee tärkeää ja vaativaa työtä, vaikka ei matematiikkanero olisikaan. Jokainen ammatti tarvitsee tekijänsä.
10 vuoden päästä suuri osa tavaraliikenteestä hoidetaan robottiautoilla.
Montako kilometriä rekan ajoa sulla on takana?
Amiksessa sähkö/elektroniikkapuoli perustuu matematiikkaan eli pakko osata jos haluaa tehdä noita hommia.
Kaikilla aloilla ei yksinkertaisesti tarvita matikkaa kuin perus laskut, on tärkeämpi osata itse työ paremmin kun verrataa perus lukiolaiseen.
Pistäs lukiolaiselle ruuvvimeisseli käteen niin alkaa itkee!
Lukiolaisilla on noussut yksinkertaisesti kusi päähän, että pitkä matikka on elämän ehto.
MMS85 kirjoitti:
Kaikilla aloilla ei yksinkertaisesti tarvita matikkaa kuin perus laskut, on tärkeämpi osata itse työ paremmin kun verrataa perus lukiolaiseen.
Pistäs lukiolaiselle ruuvvimeisseli käteen niin alkaa itkee!
Lukiolaisilla on noussut yksinkertaisesti kusi päähän, että pitkä matikka on elämän ehto.
Eikö amiksessa ole erikseen atto-jaksot ja aineopintojaksot?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli matikka aina vitonen, ei vaan kiinnostanu ja uskokaa tai älkää niin tienaan 60000e vuodessa ja käytän työssäni valmiita ohjelmia ja taulukoita jotka laskee mun puolesta kaikki. Matikanopelle terkkuja, en ole työssäni tarvinnut mitään laskukaavoja yms.
Sulla ei siis ole mitään kompetenssia tarkistaa, onko ohjelman laskelmat menneet oikein tai huomata oletko mahdollisesti maksanut tuhat euroa liikaa veroja?
Niin sitä puhuttiin jo kymmenen vuotta sitten.