Miksi amikset eivät osaa matikkaa?
Karvin tutkimusten mukaan amiksen lopussa osataan matikkaa selvästi huonommin kuin keskimääräinen ysiluokkalainen. Amikseen menevien heikko matikan osaaminen näkyy jo 3. luokalla. Mikä selittää sen, että jos nuori haluaa rekkakuskiksi tai lähihoitajaksi, ei matikkaa viitsitä opiskella?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainaakin osaan mittayksiiköt. Jopaaa osaan arvioida teelusikat ja ruokaalusikat.
Leiivonnassa on tärkeää käytttää maustemittoja 5mg ja 15mg
Fysiikka on helpompaaa hahmotta kun esim puhutaaan energiasta elii jos on kykyä tehdä työötä niin sillloin kappaleella on myös energiaa. ja energiamuodoot ovatt erilaiisia jotka siiirtyvät.
Mullla tulee heti turvalllinen olo kun olen luonnnontieteiden ääreeelllä.
Mullla tuleee turvalllinen olo sikksi etttä mä en oleee jonkin hlvetin tunteiiiden vieeetävänä. Suomesssa tämä matematiiikkka ja logiiikka on onnneksi se mitäää arvostetaaaan.
esim. kaivinkonekuskilla pitää olla erittäin hyvä kolmiulotteinen ajattelukyky.
Vierailija kirjoitti:
Eksäni oli minua parempi matikassa, oli amiskalainen ja minä akateeminen.
Riippuu tietysti vähän koulutushaarasta. Veikkaan että ammattikoulun sähköpuolella lasketaan enemmän ja osataan laskea paremmin, kuin vaikka lastentarhaopettajien koulutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että jossain vaiheessa tämä typerä vastakkainasettelu loppuisi. Se rekkakuski tekee tärkeää ja vaativaa työtä, vaikka ei matematiikkanero olisikaan. Jokainen ammatti tarvitsee tekijänsä.
10 vuoden päästä suuri osa tavaraliikenteestä hoidetaan robottiautoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainaakin osaan mittayksiiköt. Jopaaa osaan arvioida teelusikat ja ruokaalusikat.
Fysiikka on helpompaaa hahmotta kun esim puhutaaan energiasta elii jos on kykyä tehdä työötä niin sillloin kappaleella on myös energiaa. ja energiamuodoot ovatt erilaiisia jotka siiirtyvät.
Mullla tulee heti turvalllinen olo kun olen luonnnontieteiden ääreeelllä.
Mullla tuleee turvalllinen olo sikksi etttä mä en oleee jonkin hlvetin tunteiiiden vieeetävänä. Suomesssa tämä matematiiikkka ja logiiikka on onnneksi se mitäää arvostetaaaan.
Mun iskä sanooo kun mä ainaa keskuuustelen sen kansssa akun se jaksaaa kiiinnistua että nyt kuun looetin tupakoiiinnnin ja olin ihmisteeen parisssa amikseessa niin kykenenen ajatttelemaaan oaljon looogisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että jossain vaiheessa tämä typerä vastakkainasettelu loppuisi. Se rekkakuski tekee tärkeää ja vaativaa työtä, vaikka ei matematiikkanero olisikaan. Jokainen ammatti tarvitsee tekijänsä.
Kyse ei ole siitä, että pitäisi olla matematiikkanero vaan siitä, että suurella osalla osaaminen ei riitä arkimatikkaan. Minua ainakin ihmetyttää miksi tuleva sossutäti osaa matikkaa paljon paremmin kuin rekkakuski, vaikka kumpikaan ei ammatissaan matikkaa juurikaan tarvitse (ja molemmat tekevät tärkeää ja vaativaa työtä)
AP
Ammattikoulun matematiikassa opetus lähtee usein liikkeelle siitä mitä oikeasti työelämässä tarvitaan. Ei varsinaisesti opetella matematiikkaa itsessään vaan keskitytään siihen mitä käytännössä tarvitsee laskea sitten kun sinne työelämään siirrytään. Aika harvoin esimerkiksi talonrakentaja joutuu toisen asteen yhtälöitä ratkasemaan arkisessa työssään. Riittää kun osaa perus trigonometriaa ja geometriaa. Osaa mittailla niitä laudanpätkiä ja laskea pinta-aloja sun muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin siksi, että keskimääräistä paremmat menevät todennäköisemmin lukioon.
Et taida kovin terävä olla, jos tätä kausaliteettia ole hoksannut.
Hei... amislaiset osaavat huonommin kieliäkin ja heillä on ylipäänsä huonompi koulutodistus kuin ylioppilailla ja tästä jatkona yliopisto-opiskelijoilla.
Se on selvää, että huiput löytyvät tietysti lukion pitkästä matikasta, mutta miksi amis häviää selvästi kolme vuotta nuoremmalle ysiluokkalaiselle osaamisvertailussa? On lukiossa varmasti paljon niitäkin, joita kiinnostavat vain kielet tai yhteiskunnalliset aineet
AP
Tyhmä :)
Parhaat matematiikan osaajat ovat menneet lukioon ja varmaan niitä huonommin osaavia on mennyt enemmän ammattikouluun. Ei heidän matemaattiset taidot huonone ammattikoulussa, vaan peruskoulusta on valikoinut niitä vähämmän kiinnostuneita ammattikouluun.
Matematiikkahan on näitä aineita joiden osaaminen kertoo aika hyvin sen että minkä verran on opiskelusta kiinnostunut.
Oletetavasti lukiolaisten käsityötaidot ovat kehnommat kuin ysiluokkalaisilla.
t. Amis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole, joskus tarvii keittiövaakaa. Pyrinleipomaan 1-2 kertaa viikossa.
Koulun matikka huomattavasti vaikeampaa kun jotkut mittayksiköt.
Eilen tein muffareita, tänään pullaa, sunnuntaina muffareita ja maanantaina ruisleipää.
Sitten noiden jälkeen täytekakku ja vuokaleipää.
Mulla oli matikka aina vitonen, ei vaan kiinnostanu ja uskokaa tai älkää niin tienaan 60000e vuodessa ja käytän työssäni valmiita ohjelmia ja taulukoita jotka laskee mun puolesta kaikki. Matikanopelle terkkuja, en ole työssäni tarvinnut mitään laskukaavoja yms.
Elektroniikka ja sähköpuolella ainakin saatiin laskea vielä 90-luvulla, amiksessakin. Toki suunnittelusoftat hoitaa sen nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulun matematiikassa opetus lähtee usein liikkeelle siitä mitä oikeasti työelämässä tarvitaan. Ei varsinaisesti opetella matematiikkaa itsessään vaan keskitytään siihen mitä käytännössä tarvitsee laskea sitten kun sinne työelämään siirrytään. Aika harvoin esimerkiksi talonrakentaja joutuu toisen asteen yhtälöitä ratkasemaan arkisessa työssään. Riittää kun osaa perus trigonometriaa ja geometriaa. Osaa mittailla niitä laudanpätkiä ja laskea pinta-aloja sun muuta.
Kuinkahan monessa työssä ylipäätään tarvii ratkoa toisen asteen yhtälöitä, jos jätetään opetus ja tutkimus pois laskuista?
Itse kyllä olen joutunut laskemaan vaikka mitä.
t. Insinörtti
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiinen kaiviinkonekuljeettttaja.
No koska amikseen menevät vähemmän älykkäät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiinen kaiviinkonekuljeettttaja.
Eikö kannatttaosi hankkia uusia kokemuksia.
Matikan osaajat on lukiossa ja koulu sujuu yleensä hyvin matikan osaajilla.
Arki matikka on helppoa ja sen tajuaminen onnistuu melkein kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin siksi, että keskimääräistä paremmat menevät todennäköisemmin lukioon.
Et taida kovin terävä olla, jos tätä kausaliteettia ole hoksannut.
Hei... amislaiset osaavat huonommin kieliäkin ja heillä on ylipäänsä huonompi koulutodistus kuin ylioppilailla ja tästä jatkona yliopisto-opiskelijoilla.
Se on selvää, että huiput löytyvät tietysti lukion pitkästä matikasta, mutta miksi amis häviää selvästi kolme vuotta nuoremmalle ysiluokkalaiselle osaamisvertailussa? On lukiossa varmasti paljon niitäkin, joita kiinnostavat vain kielet tai yhteiskunnalliset aineet
AP
Tyhmä :)
Parhaat matematiikan osaajat ovat menneet lukioon ja varmaan niitä huonommin osaavia on mennyt enemmän ammattikouluun. Ei heidän matemaattiset taidot huonone ammattikoulussa, vaan peruskoulusta on valikoinut niitä vähämmän kiinnostuneita ammattikouluun.
Matematiikkahan on näitä aineita joiden osaaminen kertoo aika hyvin sen että minkä verran on opiskelusta kiinnostunut.
Oletetavasti lukiolaisten käsityötaidot ovat kehnommat kuin ysiluokkalaisilla.
t. Amis
Miksi matikan osaaminen jollain tavalla pois sulkee kutsumuksen ammattikoulussa opiskeltaviin ammatteihin? Miksei voisi olla samaan aikaan hyvä matikassa ja haluta vaikka peltisepäksi tai lähihoitajaksi? Miksi matematiikan osaaminen kertoisi opiskelukiinnostuksesta yleisesti? Voihan olla superkiinnostunut kielistä tai historiasta, mutta matikka ei nappaa ollenkaan
AP
Vierailija kirjoitti:
Matikan osaajat on lukiossa ja koulu sujuu yleensä hyvin matikan osaajilla.
Arki matikka on helppoa ja sen tajuaminen onnistuu melkein kaikilta.
Paineeensiietokyky.
Olen lukion jälkeen käynyt AMK:n liiketalouden matematiikan kurssit, ja nykyään työskentelen keskisuuren firman johtoryhmässä. Ja ikää on 40+.
Koskaan - en koskaan - ole tarvinnut matematiikkaa joka olisi monimutkaisempaa kuin peruskoulun 9. luokalla opetettu.
Prosenttilasku ja ne kaikkein yksinkertaisimmat yhtälöt. Niillä vielä tekee jotain, mutta täytyy suuntautua jonnekin insinööripuolelle että tarvitsee yhtään enempää osata. Suurta osaa oppilaista kiusataan käsittämättömällä ja hyödyttömällä p-skalla lukion matematiikantunneilla vuosikaudet.
/avautuminen
Humanistisissa tieteissä kuten historiantutkimuksessa käytetään myös tilastollisia menetelmiä.