Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiset rahat, mies ei anna ostaa mitään

Vierailija
04.01.2019 |

Te joilla yhteiset rahat puolison kanssa, kuinka päätätte hankinnoista?

Meillä on aina ollut yhteinen talous, ajatuksella että se maksaa jolla rahaa. Mies on aina käynyt töissä, itse ollut paristi hoitovapaalla.

Olen tällä hetkellä varhennetulla äitiyslomalla, ja ennen tätä olin pari kuukautta sairaslomalla jonka vuoksi tulot pienet. Ollaan sovittu että makselemme kummankin tileiltä laskuja, lainanlyhennystä ja kauppaostoksia ym.
Nyt kuitenkin huomaan että mies on alkanut kitsastella minun hankinnoissani. Ilmoitin taannoin tarvitsevani vielä loppuraskaudelle uudet liivit sekä valmiiksi imetysliivit, ja mies päivitteli hintoja ja sitä miten kalliita ovat. "Etkö sä millään löytäisi halvempia?"

En ole saanut äitiysvaatteita koko aikana yksiä mammahousuja lukuunottamatta, ja senkin jälkeen mies totesi että kyllä sä nyt pärjäät kun noin kalliit housutkin sait.

Taannoin ostin ominpäin vauvalle untuvapussin ja vaunuverhon, ja mies valitti kun maksoivat kuulemma liikaa.

Kun otan asian puheeksi, mies sanoo ettei ole koskaan kieltänyt minua ostamasta mitään. Kuitenkin on aika vaikea tehdä hankintoja, kun toinen aina niistä napisee.

Mitä mieltä olette, ovatko nämä oikeasti ihan turhia hankintoja vai onko mies liian pihi?

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihi. Onnea vaan jatkossa, lapsi tulee tarvitsemaan vielä paaaaaaaaljon asioita.

Vierailija
2/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki riippuu ihan siitä onko teillä varaa. Onko varaa oikeasti ostaa niitä mitä mainitsit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika !

Vierailija
4/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat rahat ja olen ostellut läjäpäin raskaus- ja imetysvaatteita sekä vauvan tarvikkeita. Olen myös säästänyt hoitovapaita varten eli silloinkin olen voinut kuluttaa vapaasti. Minusta siis eivät ole ollenkaan turhia hankintoja.

Vierailija
5/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on yhteiset rahat, tietenkin niiden käytöstä sovitaan aina erikseen eikä noin vain ostella. Mitä itse miettisit, jos mies menisi ostamaan vaikka uudet turvasaappaat, vaikka entiset ei ole vielä hajalla. Jos ei ole rahaa niin ei ole rahaa ja jos olet jo kolmatta kertaa raskaana, niin eikö sille vauvalle muka jo ole tarpeeksi rompetta?

Vierailija
6/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vaunuverhon olisit itse voinut ommella, hintaa olisi tullut 3 e.

Vierailija
7/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku mutku mä haluuun!

Vierailija
8/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain idiootit pitävät yhteistä taloutta. Omat rahat molemmille, kaikki yhteiset kulut suoraan 50/50 ja loppu omaan käyttöön. Ainoa reilu tapa nykymaailmassa.

Vierailija
9/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mon mielestä oma tili jolle oma palkka ja rahat tulee on ihmisoikeus. Toinen yhteinen taloustili voi olla, jos haluaa "yhteiset" rahat. Olen muuten ollut 15 vuotta naimisissa, enkä koskaan ole nähnyt mieheni tilin saldoa. Ei hänkään minun.

Vierailija
10/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson tilille että on rahaa ja ostan. Ei ole kukaan valittanut eikä mies edes tiedä kaikkea mitä olen ostanut ja mihin olen tuhlannut.

Vierailija
11/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain idiootit pitävät yhteistä taloutta. Omat rahat molemmille, kaikki yhteiset kulut suoraan 50/50 ja loppu omaan käyttöön. Ainoa reilu tapa nykymaailmassa.

Just näin. Meillä oli alussa kun yhteen muutettiin "yhteiset rahat", eli se maksoi jolla oli valuuttaa 50/50. Kunnes havahduin tosiasiaan, että mies käyttää heittämällä enemmän rahaa kuin minä, esim. baariin, pizzoihin ja taksimatkoihin, sitten lainailee kavereiltaan kun rahat loppu. Ja minä maksan ruoat yms.

V'tut. Ilmoitin, että tästä lähin vain pakolliset laskut ym. puoliksi, loppukuun syököön vaikka kynsiään jos ei ole rahaa, evvk. Itsehän ostin juuri uusia vaatteita. Voi voi.

Vierailija
12/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin. Paitsi meillä ruokakulut jaetaan 30/70, parimetrinen kookas mies syö moninkertaisesti enemmän kuin minä, 50-kiloinen hento nainen. 

Vierailija
13/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap hassaa miehen rahoja mennen, tullen ja mennen ja väittää ettei mies anna ostaa mitään?

Vierailija
14/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin. Paitsi meillä ruokakulut jaetaan 30/70, parimetrinen kookas mies syö moninkertaisesti enemmän kuin minä, 50-kiloinen hento nainen. 

Kannattaa sitten alkaa punnitsemaan ruuatkin. Pienenä ihmisenä viet vissiin näköjään vähemmän tilaakin, joten jos olette vuokralla, maksat varmaan vähemmän vuokraakin.

Vierailija
15/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on yhteiset rahat, tietenkin niiden käytöstä sovitaan aina erikseen eikä noin vain ostella. Mitä itse miettisit, jos mies menisi ostamaan vaikka uudet turvasaappaat, vaikka entiset ei ole vielä hajalla. Jos ei ole rahaa niin ei ole rahaa ja jos olet jo kolmatta kertaa raskaana, niin eikö sille vauvalle muka jo ole tarpeeksi rompetta?

Edellisestä hoitovapaasta on aikaa 7v, ei todellakaan ole kaikkia tavaroita tallessa.

Itse en pahastu jos mies ostaa itselleen jotain tarpeellista kysymättä minulta, ja esimerkiksi rintaliivit ovat omasta mielestäni tarpeellisia jos vanhat ovat käyneet pieniksi.

Ei todellakaan ole mukava pitää liivejä, joiden kaarituet painavat rintoihin punaiset, kipeät painaumat.

Vierailija
16/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttääkö mies rahoja miten haluaa itseensä? Jollei mieskään osta mitään itselleen ja on vain pihi, niin sille ei niin voi mitään. Mutta jos mies tuhlaa itseensä, niin silloin vakavan keskustelun paikka.

Vierailija
17/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellisestä hoitovapaasta on aikaa 7v, ei todellakaan ole kaikkia tavaroita tallessa.

Itse en pahastu jos mies ostaa itselleen jotain tarpeellista kysymättä minulta, ja esimerkiksi rintaliivit ovat omasta mielestäni tarpeellisia jos vanhat ovat käyneet pieniksi.

Ei todellakaan ole mukava pitää liivejä, joiden kaarituet painavat rintoihin punaiset, kipeät painaumat.

Onko miehesi sinun holhoojasi kun et osaa/saa tehdä mitään ostopäätöksiä itse?

Vierailija
18/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen vaunuverhon olisit itse voinut ommella, hintaa olisi tullut 3 e.

Olisin voinut ommellakin, mutta siihen tarvitaan ompelukone. Milläs sen ostat jos on toisen mielestä turha?

Vierailija
19/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sitten alkaa punnitsemaan ruuatkin. Pienenä ihmisenä viet vissiin näköjään vähemmän tilaakin, joten jos olette vuokralla, maksat varmaan vähemmän vuokraakin.

Ei punnita eikä eurojen tarkkuudella lasketa mitään kuluja. Mutta jos jatkuva tilanne on sen että tehdään ruoka ja syön siitä 1/4, miksi maksaisin siitä puolet? Onneksi mieskin ymmärtää tämän eikä halua jatkuvasti syödä minun kustannuksellani. 

Vierailija
20/84 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesi on hankala :( Meillä ennen äitiyslomaa sovittiin, että mies ottaa enemmän vastuuta raha-asioista. Siihen asti (ja nyt taas kun olen töissä) kumpikin laittoi sovitun summan yhteiselle tilille palkkapäivänä ja sieltä maksettiin kaikki yhteiset menot ja vauvan menot. Ikinä ei mies ole valittanut, että vauvalle on ostettu liikaa tai liian kallista.

Asiasta kannattaa varmaan puhua ja sopia vaikka joku euro-määrä minkä puitteissa voi tehdä hankintoja ilman yhteistä päätöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi