Onko vatsan tähystys paha?
Pitäisi mennä tommoseen. Minä en todellakaan haluaisi mitään rauhoittavia sekoittamaan päätäni, joten ne eivät ole vaihtoehto.
Millainen kokemus se siis on ihan ilman mitään rauhoittavia?
Kommentit (43)
No eihän se mukavaa ole kun työnnetään tähystysletku kurkkuun.
Riippuu tosiaan lääkäristä. Mulle tehty kolme kertaa ja yksi kokemus oli huono (lääkäri runnoi mitään sanomatta tähystimen suuhun ja oli muutenkin liian ronski otteissaan). Mutta kaksi muuta olivat parempia. Eli saat ensiksi puuduttavan suihkeen nieluun. Sen jälkeen lääkäri pyytää nielaisemaan (silloin nielu/äänihuulet aukeavat), jonka aikana hän työntää putken nieluun. Hengittele vaan rauhassa nenän kautta ja laula mielessäsi vaikkapa jotain lempibiisiäsi. Toimenpide on epämiellyttävä, mutta yleensä kestää vain n. 10 minuuttia.
Kaksi kertaa tehty, vuosien tauolla. Ekalla kerralla yökkäilin voimakkaasti. Tokalla kerralla pidin silmiä kiinni ja keskityin hengittämään syvään ja rauhallisesti nenän kautta, enkä yökännyt kertaakaan. Lääkitystä mulla ei ollut. Uskaltaisin kyllä mennä uudestaan. Pyydä rauhoittava lääkitys, muista hengittää nenän kautta rauhallisesti, niin homma sujuu hienosti. Älä panikoi. Kauhukokemukset syntyvät turhasta pelosta. Operaatio ei kestä kauan. Ihminen kyllä kestää pari yökkäystä ja koepalojen oton aiheuttaman pienen nipistyksen. Älä anna myöskään tähystysletkun koon hämätä. Se mahtuu vaivatta ruokatorvesta sisään. Tsemppiä!