Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vatsan tähystys paha?

Vierailija
04.01.2019 |

Pitäisi mennä tommoseen. Minä en todellakaan haluaisi mitään rauhoittavia sekoittamaan päätäni, joten ne eivät ole vaihtoehto.

Millainen kokemus se siis on ihan ilman mitään rauhoittavia?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja olen tuolta tutkimuksesta aikeissa mennä saman tien kouluun, joten senkään vuoksi ei onnistu rauhoittavat..

Ap

Omapa on asiasi.

Jos kyseessä on 5-15min kestävä tutkimus, miksi ihmeessä en voisi mennä sieltä kouluun?

Ap

Vierailija
22/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siitä selviää ja voi mennä kouluun. Nälkä vaan varmaan on joten evästä mukaan.

Joo evästä otan ehdottomasti.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoin tyhmänä että ei se ole paha.

Oli se.

Jos on refluksi, et pysty pidättämään ilmaa mahassa. Röyhtäilet, mutta aika vaikeeta kun on alapesusuihkun paksuinen letku ruokatorvessa. Tulee paniikki ettei saa hengitettyä.

Olen ollut 7 kertaa, joista 2 kertaa nukutettuna. Jälkeenpäin on nielu kipeänä pari päivää.

Tyhmä olet, ellet vaadi esilääkitystä.

Et tiedä etukäteen, miten vaikea tutkimus on sun kohdalla.

Vierailija
24/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siitä selviää ja voi mennä kouluun. Nälkä vaan varmaan on joten evästä mukaan.

Ap

Heh heh! Ainakaan pariin tuntiin et niele muuta kuin varovasti nestettä.

Etkö tajua että sun mahassa on pyöritelty letkua? Sä olet kipeä ja pyörällä päästä tutkimuksen jälkeen. Levon paikka.

Vierailija
25/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin.

Vierailija
26/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Etkö tajua että sun mahassa on pyöritelty letkua? Sä olet kipeä ja pyörällä päästä tutkimuksen jälkeen. Levon paikka.

Kyllä mä ajoin normaalisti autolla kotiin itse. Muistaakseni piti odottaa joku tietty aika odotushuoneessa ennen lähtöä. Kävin saman tien hakemassa kotimatkalla ruokaa ja hyvin maistui.

Vierailija
27/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan höpöhöpö juttuja täällä! Letku ei todellakaan ole mikään alapesusuihkun paksuinen vaan pikkurillin ja pystyt ihan normaalisti hengittämään. Toimenpiteen jälkeen mulla ei edes sattunut kurkkuun, mutta tuntiin ei saanut syödä vielä. Ja olen pienikokoinen ihminen joten luulisi että mun kokoisella jos kellään olisi sattunut.

Vierailija
28/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rauhoittavat kuulu rutiinihoitotoimenpiteisiin, paitsi jos olet ns. pelkopotilas. Siinä tapauksessa, keskustele lääkärin kanssa rauhoittavan tarpeesta. Rauhoitettava annetaan, jos on syytä epäillä ettei operaatio muuten onnistu.

Olen ollut tähystyksessä. En ottanut mitään kipulääkettä. Annettiin joku litku, jonka tarkoitus oli vähentää vatsalaukun vaahtoa, jotta näkyvyys olisi parempi. Kameran laittaminen ruokatorveen ei tuottanut mitään ongelmaa, vaikka oli se epämukavaa tietysti. Sitten tuli kohta, jossa minua olisi auttanut suuresti tieto: NIELAISE. Kun nielaiset, vatsalaukun sulkijalihas avautuu, ja kamera pääsee vatsalaukkuun. Ehkä nielaisemisen hyötyä ei kerrottu sen takia, että moni kokee sen kivuliaana (kipulääke olisi turruttanut nimenomaan kurkun), mutta moninverroin kamalampaa on, kun kameraa painostetaan sulkijalihasta kohti, homma on tyssännyt, eikä kukaan sano mitään!!! Itsehän et voi puhua... Olin siinä kohtaa kauhussani, koska olin lukenut, että toimenpide kestää normaalisti jopa vartin. Kestäisinkö? Hoitaja kehoitti ajattelemaan jotain mukavaa, mistä hermostuin (koska en halunnut ajatella mitään), ja huidoin hänelle kädellä että olisi hiljaa/menisi takaani pois, lopettaisi mitä ikinä yrittääkin. Minä vain örisin ja liikahdin, mutta jos se olisi mennyt rimpuiluksi, olisi ehkä ollut vaarana että kamera puhkaisee vatsalaukun tai jotain (toisaalta luulis että sen voi äkkiä vetäistä pois). Anyway, minua rauhoitti tieto siitä, että tuntuivat olevan kokeneita asiassa ja luotin siihen, että he tekevät tähystyksen niin ripeästi kuin mahdollista. Kun tajusin nielaista, nieleskelin sen jälkeen jatkuvasti, varmuuden vuoksi... Toimenpide kesti reilusti alle 10 min.

Vierailija
29/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle edes tarjottu rauhoittavia. Eihän se kivaa ole, mutta äkkiä se on ohi. Tsemppiä!

Vierailija
30/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsantähystys on tuntunut olevan aika erilainen eri ihmisillä. Minulle se on tehty 2 kertaa ja kokemukset siitä olivat kamalia. Toisella kerralla oli vielä harjoittelija, joka työnsi ja veti letkua vuoronperään, koska ei osannut liikuttaa sitä kiertäen. Eivät kertoneet sitä etukäteen, että ei ole hommaa aiemmin tehnyt. Minulla kesti kyllä ainakin sen 15 min. Ei ollut mikään lyhyt rupeama. Itse olin tähystyksen jälkeen niin kipeä, ettei olisi tullut mieleenkään lähteä mihinkään julkisille paikoille. Joten ei kiva, mutta kyllä sä sen kestät.

Vierailija
31/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt 2krt ja eka oli paha kun en ollut yhtään varautunut/ ajatellut mikä on. Pomppaavat ilmaa ja sitä röyhtäilin ja oksensin vaikka oli ollut syömättä. Oli esilääkitys. Paita ja hiukset olivat oksennuksessa.

Toinen kerta oli asenne että kestää alle 10 min etten ala tuollaista stressaamaan. En ottanut esilääkitystä. Keskityin hengittelemään ja ajattelin että hetkenhän tämä kestää. Kesti varmaan 5min ja meni todella hyvin. Ei olisi mitään ongelmaa ollut töihin lähteä.

Tuohan on paljon pienempi juttu kuin suoliston tähystys. Hetkessä ohi eikä käy kuitenkaan kipeää. Ei kannata liikaa stressata vaan mennä rohkein mielin. Nopeasti ohi meni se sitten vedet silmissä yökkäillen tai rauhallisesti hengitellen.

Vierailija
32/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kamala kokemus oli ja yökkäilin kovasti. Kurkkuun suihkautettiin puudutetta, muuta lääkitystä ei tarjottu. Hetken levättyäni tapasin lääkärin, joka kertoi alustavia tuloksia. Sitten menin töihin.

Vierailija
33/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestä kauaa. Eikä ole mitenkään miellyttävä toimenpide, mutta kyllä sen kestää. Tähystänyt lääkäri kyllä sanoi, että monet potilaat panikoivat todella herkästi tähystyksessä ja vain vähemmistö osaa asiaan suhtautua rauhallisesti.

Vierailija
34/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuskin, en ihan pienestä hätkähdä. Tutkimus on aamulla ja mulla on iltapäivään asti koulua. Tottakai mä menen kouluun vielä samana päivänä, iltapäivätunnille!

Ap

Vierailija
35/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kamala kokemus oli ja yökkäilin kovasti. Kurkkuun suihkautettiin puudutetta, muuta lääkitystä ei tarjottu. Hetken levättyäni tapasin lääkärin, joka kertoi alustavia tuloksia. Sitten menin töihin.

Noniin, eli ihan mahdollista mennä sieltä töihin/kouluun

Vierailija
36/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin sillä asenteella, että vanha äitini oli sen juuri kestänyt, niin kyllä minäkin. Minusta ei ollut paha.

Tämä näin. Ei ollut mitään esim verrattavissa sappikivikohtaukseen tai synnytykseen.

Menisin uudelleen ihan helposti.

Vierailija
37/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuskin, en ihan pienestä hätkähdä. Tutkimus on aamulla ja mulla on iltapäivään asti koulua. Tottakai mä menen kouluun vielä samana päivänä, iltapäivätunnille!

Ap

Ja olen itse ja monet muutkin menneet tuon jälkeen tekemään ihan työpäivän.

Ihme vellihousuja täällä taas.

Vierailija
38/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hetki kun se letku tungetaan kurkusta alas tuntuu hetken et tukehtuu. Muuten ei ole paha. Itselle tehtiin kiireessä ilman lääkitystä (tosin kipulääkkestä olin tokkurassa). Kaksi hoitajaa piti käsistä kun istuin, mutta alkua lukuunottamatta se oli tarpeetonta. Vatsassa se letku ei satu.

Vierailija
39/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KäKi kirjoitti:

Sinä et pääse edes valitsemaan annetaanko rauhoittavia vai ei. Tähystystä ei voi tehdä, ellei potilas ole rauhoittavien lääkkeiden vaikutuksen alainen. Ne pistävät rauhoittvat piikillä käsivarteen.

jaana Tommiska (Olga Romanova), Kerava

Ei pidä paikkaansa. Yksityisellä saa rauhoittavaa peräpuikkona/suppona tai ei ollenkaan. Oma valinta.

Vierailija
40/43 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lääkäristä, veljellä oli lekuri joka vaan runnoi putkea kurkkuun eikä puhunut mitään. Sairaanhoitaja pyyteli anteeksi toimenpiteen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi