Mihin näistä paikoista matkustaisit mieluiten?
1. Barcelona
2. Lontoo
3. Praha
4. Budabest
5. Rooma
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä kaupunkilomista, vaan valitsen mieluummin aktiiviloman. En siis matkusta noista mihinkään. Barcelonaan en varsinkaan mene koska katalaanit vihaavat turisteja, enkä itäblokin maihin.
Kerro, mitä tämä tarkoittaa :) Aivan kuin kaupunkilomalla olisi joku kaava, jota ei voi rikkoa. Toki luontoa nyt ei monissa kaupungeissa ole.
Aktiivilomalla tarkoitetaan vaeltamista, sukeltamista, surffausta, tuon tyyppisiä juttuja. Luonto on olennainen osa niitä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä kaupunkilomista, vaan valitsen mieluummin aktiiviloman. En siis matkusta noista mihinkään. Barcelonaan en varsinkaan mene koska katalaanit vihaavat turisteja, enkä itäblokin maihin.
Kerro, mitä tämä tarkoittaa :) Aivan kuin kaupunkilomalla olisi joku kaava, jota ei voi rikkoa. Toki luontoa nyt ei monissa kaupungeissa ole.
Aktiivilomalla tarkoitetaan vaeltamista, sukeltamista, surffausta, tuon tyyppisiä juttuja. Luonto on olennainen osa niitä.
-eri
Barcelonassa on ranta, joten siinä voi kyllä yhdistää ranta-aktiviteetteja kaupungissa oleilun (shoppailu, museot) lisäksi.
Zürichissä taas voi helposti tehdä vaellusretkiä kaupungista käsin, vuoret ovat siinä ihan vieressä.
Vierailija kirjoitti:
1. Barcelona
2. Lontoo
3. Praha
4. Budabest
5. Rooma
Budapestiin olen menossa kesällä, ja Barcelonaan moikkaamaan ystävää tämän vuoden aikana, kunhan saadaan aikataulut sopimaan.
Lontoossa olen käynyt kaksi kertaa ja aion mennä uudestaankin. Praha ei jotenkin houkuttele, ja Rooman olen kuullut olevan pilalla. Olen käynyt Pohjois-Italiassa kiertelemässä, en tykännyt kuin maisemista, joten sekin ehkä vaikuttaa.
Ei varmaan kauheasti kenenkään matkavalintaa auta toisten mielipiteet näistä keskenään hyvin erilaisista kaupungeista. Kaikista näistä kaupungeista pidän, mutta eri syistä. Jos missään näistä ei ole käynyt, niin kaikissa on varmasti näkemistä ja tekemistä. Talvella suosisin Barcelonaa ja Roomaa, keväällä Budapestia tai Prahaa, pidän itse Prahasta enemmän. Kesällä kaikki ovat ylikansoitettuja. Lontoo menee oikeastaan mihin aikaan vuodesta vaan.
treffit kirjoitti:
Mitkään noista ei kiinnosta. Liikaa turismia ja epäilisin että kalliita kaupunkilomakohteita, jossa on vaikeaa saada "autenttista" kontaktia paikallisiin.
Missä suurkaupungissa koet saavasi autenttista kontaktia paikallisiin?
Lontoo on paikka, jonne on kiva mennä aina uudestaan. jatkuvasti uutta mielenkiintoista tsekattavaa, näyttelyt, teatteri, kaupat jne.
Roomassa en ole varsinaisesti käynyt, ajanut vain kehätietä ohi muutamat kerrat joten pitäisi varmaan joskus siellä piipahtaa.
Tykkään Barcelonasta ja erityisesti rakastan Gaudia, mutta haluan antaa barcelonalaisten olla rauhassa kun heitä turistit niin kovin rasittaa.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Mitkään noista ei kiinnosta. Liikaa turismia ja epäilisin että kalliita kaupunkilomakohteita, jossa on vaikeaa saada "autenttista" kontaktia paikallisiin.
Lontoon tuubissa viiden ruuhkassa saa kyllä hyvinkin autenttisen kontaktin paikallisiin. HALUAAKO sellaisen sitten oikeasti saada, on toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Ei missään, pointtina on kaupunkikohteet eivät ole hyviä paikallisten tapaamiseen, syrjäisemmillä seudulla ihmiset ovat turisteista kiinnostuneempia, koska harvemmin tapaavat sellaisia. Jos siis kontaktia paikallisiin hakee, minä en ole kiinnostunut ihmisistä kotimaassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Lontoo on paikka, jonne on kiva mennä aina uudestaan. jatkuvasti uutta mielenkiintoista tsekattavaa, näyttelyt, teatteri, kaupat jne.
Roomassa en ole varsinaisesti käynyt, ajanut vain kehätietä ohi muutamat kerrat joten pitäisi varmaan joskus siellä piipahtaa.
Tykkään Barcelonasta ja erityisesti rakastan Gaudia, mutta haluan antaa barcelonalaisten olla rauhassa kun heitä turistit niin kovin rasittaa.
Minä en huomannut mitään vihamielisyyttä pari vuotta sitten, olisiko että "tietytyyppiset" turistit herättävät enemmän närää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eriBarcelonassa on ranta, joten siinä voi kyllä yhdistää ranta-aktiviteetteja kaupungissa oleilun (shoppailu, museot) lisäksi.
Zürichissä taas voi helposti tehdä vaellusretkiä kaupungista käsin, vuoret ovat siinä ihan vieressä.
Eli voi mennä turistirannalle lojumaan tai lähteä pois kaupungista.
Olen käynyt noista Lontoossa, Budapestissa ja Roomassa ja kyllä Rooma oli upein. Rakastan historiaa joten siksi Rooma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en huomannut mitään vihamielisyyttä pari vuotta sitten, olisiko että "tietytyyppiset" turistit herättävät enemmän närää?
Enitenhän heitä taitaa nakertaa se, kun asumisesta on tullut yksityisvuokraamisen takia kalliimpaa myös paikallisille. Ja onhan niitä turistimassojakin aika hiton paljon. Lisäksi sitten vielä etelän hetelmät, s_iirtolaiset, joista Barcelonakin on saanut osansa. (mulla on katalonialainen asiakas, jonka kanssa tulee juteltua)
En ymmärrä ihmisten hinkua lähteä Barcelonaan missä turisteja vihataan mielettömän paljon. Enää ei ole mahdollista nähdä sitä aitoa barcelonalaista tunnelmaa, koska turistit ovat vallanneet kaupungin ja hävittäneet alkuperäistä kulttuuria, mm. ison torin, josta alkuperäiset asukkaat ostivat aiemmin tuoreita ruokatarvikkeita ja josta nykyisin saa enää ainoastaan turistikrääsää. Turistit ovat karkottaneet alkuperäiset asukkaat keskustasta eikä sitä oikeaa tunnelmaa enää koe, kuin kaupungin laitamilla eikä siellä turisteja suvaita. Lukuisat "Tourists go away"-kyltit ja maalaukset kaduissa luulis tekevän selväksi, ettei sinne kannata matkustaa, jos yhtään kunnioittaa alkuperäistä kulttuuria.
Oon käynyt kaikissa muissa paitsi Prahassa, joten sinne haluaisin mennä. Lontoo on kyllä aina ihana, olen reissannut sinne yli 100 kerta ja aina vaan haluan palata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai johtuisiko siitä, että olet ollut siellä turistialueella (mitä suurin osa kaupungista on)? Jos koittaa mennä syrjempään, sinne missä alkuperäiset asuvat, niin huomaa kyllä selkeän eron. Barcelona, Venetsia ja Dubrovnik ovat ne kohteet, joihin turisteja ei enää toivota, koska ovat pilanneet lähes kaiken alkuperäisestä väestöstä lähtien. Itse en kehtaisi lähteä paikkaan mihin en ole tervetullut.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
En missään. Siksi suosinkin pienempiä paikkakuntia, ja sellaisia jotka eivät ole kovin turisteilla pilattuja.
Olen käynyt Budapestissä ja Barcelonassa, Budapest miellytti minua enemmän. Roomassa erityisesti ahdistaa liiat turistit, joita tosin on kaikissa noissa. Menisin Prahaan, ja vielä joskus sinne matkustankin. Tunnelmallinen, aito ja mielenkiintoinen kaupunki. Lontoo ei kiinnosta yhtä paljon.. Kallista.
Prahaan koska en ole siellä vielä käynyt. (Rakastan Roomaa ja käyn siellä niin usein kun mahdollista. Pidän myös Barcelonasta. Lontoossa olen asunut enkä enää koe sitä lomakohteena muuten kun taide-elämysten osalta.)
Autenttisuuteen tarvitaan muutama ainesosa, esim. majoitusvaihtoehdoista se omaperäisin (paikallisväriä) eikä hotellia jonka sijainti voisi olla missä tahansa. Myös suurkaupungista voi löytyä. Kysy neuvoa kaupungissa käyneiltä! ...Muodosta loman ajaksi omat tapasi, tutustu paikallisiin, ja anna heidän viedä sinua. Enkä tarkoita mitään "luolia" vaan koteja ja tolkun ihmisten kokoontumisia, joissa nämä ihmiset kävisivät muutenkin. Loma on vain raapaisu, jollain lomalla ylläriseura voi olla paras asia, vaikka olisi ihan eri maasta kuin mihin tutustutte.