Aktiivimalli sitten iski elämääni. 3kk ja en ole saanut uutta työtä, unet menivät ja itken.
Nyt lähtee pois 4.65%, just sen verran mikä mahdollistaa että saan bussilipun. Entistä enemmän syrjäytyy.
Minkä sille voi kun olen aikuisten oikeasti aamusta iltaan ollut aktiivinen. Haaveilen työelämästä ja haluan uran. Haastatteiluihin pääsen mutta useasti jäänyt top 5ssa.
Kommentit (71)
Meet jollekin tyhjänpäiväiselle kurssille, niin saat bussilippurahan takaisin.
Älä osta mitään, äläkä mene minnekään, niin selviät.
Kirjoita sähköpostia poliitikoille, että ne ymmärtää noiden tekemiensä lakien vaikutukset tavallisen ihmisen elämään. Ymmärtävätkö he, miltä tuntuu elää ilman bussilippua, kun heillä on ilmaiset bussiliput?
Silloin kun tuo Aktiivimalli tuli voimaan, minä olin silloin kuntouttavassa työtoiminnassa. Sen jälkeen puoli vuotta palkkatuella töissä. Nyt olen taas kuntouttavassa työtoiminnassa helmikuun puoleenväliin, jonka jälkeen minulle on jo luvattu palkkatuella töitä samassa paikassa kahden kuukauden ajan ja sitten kun se on päättynyt, yritän saada vielä kuntouttavaa työtoimintaa kolmeksi kuukaudeksi. Kyllä tämä touhu on kuin jotain "viivytystaistelua". Vielä olen onnistunut tuon 4,65%:n leikkauksen välttämään... vielä...
Lykkyä tykö, aina täytyy vaan uskoa huomiseen!
Bussilippua ei ole on fillari mutta nyt kun samalla vuokra nousi ja aktiivimalli vie osan niin sossusta/kelalta on haettava, joka kuukausi toimeentuloa mitähän tämä aktiivi leikki oikein maksaa, kysyn vaan?
Köyhää kansaa on helpompi kontrolloida. Jos tarvitset uudet pakkassaappaat, laita hakemus Kelaan.
Vierailija kirjoitti:
Meet jollekin tyhjänpäiväiselle kurssille, niin saat bussilippurahan takaisin.
Ymmärrätkö kommenttisi ristiriidan? Sitä paitsi se ei kolmeen kuukauteen ainakaan nouse vaikka olisi aktiivinen, joten ei kannata edes heti yrittää.
Tää on oikeesti järkyttävää. Rankaistaan ihmisiä siitä et on muutenkin raskasta ja vaikeaa. Silloin pitäisi tukea, ei kyykyttää. Mut ihmiset jotka näitä päätöksiä tekee, ovat joko sadisteja tai nuuten vaan tyhmiä. Tehtäviensä tasalla pitämässä huolta maansa ja kansansa asioista eivät alkuunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita sähköpostia poliitikoille, että ne ymmärtää noiden tekemiensä lakien vaikutukset tavallisen ihmisen elämään. Ymmärtävätkö he, miltä tuntuu elää ilman bussilippua, kun heillä on ilmaiset bussiliput?
Tarkoitat kai rajattomat ilmaiset taksimatkat? No kai ne bussitkin heille ilmaisia on, mutta tuskinpa pysäkille tulevat värjöttelemään rahvaan joukkoon.
Se on parikymppiä pois kokonaistukisummasta. Ei ole itselläni ainakaan tuntunut missään.
Vierailija kirjoitti:
Bussilippua ei ole on fillari mutta nyt kun samalla vuokra nousi ja aktiivimalli vie osan niin sossusta/kelalta on haettava, joka kuukausi toimeentuloa mitähän tämä aktiivi leikki oikein maksaa, kysyn vaan?
Samalla haen duunia muttei ole natsannut vielä. Ihme leikki että tässä aktiivimallissa olisi muka joku järki kun joutuu samoja roposia ruokaa varten hakea kahteen kertaan kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun tuo Aktiivimalli tuli voimaan, minä olin silloin kuntouttavassa työtoiminnassa. Sen jälkeen puoli vuotta palkkatuella töissä. Nyt olen taas kuntouttavassa työtoiminnassa helmikuun puoleenväliin, jonka jälkeen minulle on jo luvattu palkkatuella töitä samassa paikassa kahden kuukauden ajan ja sitten kun se on päättynyt, yritän saada vielä kuntouttavaa työtoimintaa kolmeksi kuukaudeksi. Kyllä tämä touhu on kuin jotain "viivytystaistelua". Vielä olen onnistunut tuon 4,65%:n leikkauksen välttämään... vielä...
Lykkyä tykö, aina täytyy vaan uskoa huomiseen!
Itsellä sama kaari, työkokeiluja ja kurssuja. Silti 4.65% vähennetty joka kerta kolmen kuukauden välein. Olet todella onnekas.
Oivoi, itselläni tuo on edessä vielä monta kertaa. Ensi viikosta lähtien taas työttömänä. Miten se käytännössä menee? Siis jos en 3 kk aikana saa työtä, päiväraha pienenee seuraavaksi 3 kk:ksi? Entä sen jälkeen, jos ei edelleenkään pääse töihin? Mol.fi sivustolla sanotaan että päiväraha joko pysyy alemmalla tasolla tai nousee normaalille tasolle. Kuka sen päättää ja millä perusteella? Koskee ilmeisesti yhtälailla ansiosidonnaista kuin peruspäivärahaa?
Muistakaa ne hemmetin vaalit keväällä ja ketä äänestätte!
Lopeta märiseminen ja äänestä kaikista vastenmielisintä tahoa vaaleissa. Sinut on petetty. Petä sinäkin omasta puolestasi.
Suurin osa ei ehdi olemaan työttömänä sitä 3 kk aikaa, joten nuo leikkaukset koskevat murto-osaa tavallisista työttömistä.
Moi! Tämän parempaa ei ole tähän mennessä ollut. Kaikki ratkeaa aikanaan. Maailma muuttuu ja ihmiset sen mukana. Aktiivimalli on pieni pyrkimys palkita toimeliaisuudesta eli oman elämän vastuullisesta hallinnasta. Ei voi olla oikein, että passiiviset muiden kustannuksella eläjät saavat täsmälleen saman kuin ne, jotka yrittävät antaa rahalle vastinetta.
Arvatkaa paljonko maksettiin samaan aikaan sopeutumiseläkkeitä , kun vietiin surutta köyhiltä bussilippujen ja viikon ruokarahat minimityömarkkinatuesta.
Älkää unohtako tätä kun äänestätte!
Tsemppiä! Kyllä sua vielä onni potkaisee! Ja nyt rupeat jo mietimään, ketä äänestät kevään vaaleissa, että saadaan noi kyykyttäjät pois hallituksesta. Aktiivimalli on hanurista.