Aktiivimalli sitten iski elämääni. 3kk ja en ole saanut uutta työtä, unet menivät ja itken.
Nyt lähtee pois 4.65%, just sen verran mikä mahdollistaa että saan bussilipun. Entistä enemmän syrjäytyy.
Minkä sille voi kun olen aikuisten oikeasti aamusta iltaan ollut aktiivinen. Haaveilen työelämästä ja haluan uran. Haastatteiluihin pääsen mutta useasti jäänyt top 5ssa.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Se on parikymppiä pois kokonaistukisummasta. Ei ole itselläni ainakaan tuntunut missään.
Mulla 60 kuussa eli 180 kolmen kuukauden jaksolla. Kyllä tuntuu.
Tyytyväinen tähän kirjoitti:
Moi! Tämän parempaa ei ole tähän mennessä ollut. Kaikki ratkeaa aikanaan. Maailma muuttuu ja ihmiset sen mukana. Aktiivimalli on pieni pyrkimys palkita toimeliaisuudesta eli oman elämän vastuullisesta hallinnasta. Ei voi olla oikein, että passiiviset muiden kustannuksella eläjät saavat täsmälleen saman kuin ne, jotka yrittävät antaa rahalle vastinetta.
Ei voi olla oikein että ikänsä veroja maksaneet raatajat joutuessaan nyt työttömiksi,
joutuvat riistetyksi sen turvaverkon myötä jota olivat verorahoillaan rakentamassa.
Heidän verorahojaan syydetäänkin sopeutumiseläkkeisiin--- ja entiset raatajat maksavat jälleen viulut kituuttamalla itse naurettavalla työttömyyspäivärahalla, pakotettuna tällätavoin toimeentulotukirahoille.
Kaikenhuipuksi tyhmät haukkuvat heitä vielä "passiivisiksi muiden kustannuksella eläviksi".
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei ehdi olemaan työttömänä sitä 3 kk aikaa, joten nuo leikkaukset koskevat murto-osaa tavallisista työttömistä.
Päälle 50v ihmisiä on paljon työttöminä, heidät on unohdettu ja heitä rokotetaan surutta vaikkei kukaan palkkaa.
Tervetuloa kerhoon. Minulla on ollut se alennettu työmarkkinatuki siitä asti kun tämä leikkuri otettiin käyttöön. Haen töitä, mutta en kelpaa näköjään enää mihinkään. Ikää on 52. Yleensä hakemuksiin ei tule koskaan mitään vastausta.
Ilmaistyöhön en lähde.
Vierailija kirjoitti:
Tyytyväinen tähän kirjoitti:
Moi! Tämän parempaa ei ole tähän mennessä ollut. Kaikki ratkeaa aikanaan. Maailma muuttuu ja ihmiset sen mukana. Aktiivimalli on pieni pyrkimys palkita toimeliaisuudesta eli oman elämän vastuullisesta hallinnasta. Ei voi olla oikein, että passiiviset muiden kustannuksella eläjät saavat täsmälleen saman kuin ne, jotka yrittävät antaa rahalle vastinetta.
Ei voi olla oikein että ikänsä veroja maksaneet raatajat joutuessaan nyt työttömiksi,
joutuvat riistetyksi sen turvaverkon myötä jota olivat verorahoillaan rakentamassa.
Heidän verorahojaan syydetäänkin sopeutumiseläkkeisiin--- ja entiset raatajat maksavat jälleen viulut kituuttamalla itse naurettavalla työttömyyspäivärahalla, pakotettuna tällätavoin toimeentulotukirahoille.
Kaikenhuipuksi tyhmät haukkuvat heitä vielä "passiivisiksi muiden kustannuksella eläviksi".
Kannattaako miettiä äänestyskopilla, onko minua petetty. Viimeisin ja suurin petturi on Timo Soini. Mutta hänen aikanaan arvostelemensa ja nykyiset kaverinsa sdp:ssä, keskustassa ja kokoomuksessa ovat paksukaisen kanssa samaa lihaa ja verta.
Soini arvosteli plokissaan Halla-ahoa. Hän ei kuulemma ole mitään. No, sehän sopiikin tällaiselle mitättömyydelle niin kuin minä.
T. Entinen Soinin äänestäjä.
Mikä tossa nyt on ongelma? Hae toimeentulotukea, tai laita tyäökyvyttömyyseläkehakemus vetämään (joo ap tuskin pääsee eläkkeelle, mutta ne työttömät joilla on kyseinen hakemus vireillä heitä ei aktiivimalli koske).
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa kerhoon. Minulla on ollut se alennettu työmarkkinatuki siitä asti kun tämä leikkuri otettiin käyttöön. Haen töitä, mutta en kelpaa näköjään enää mihinkään. Ikää on 52. Yleensä hakemuksiin ei tule koskaan mitään vastausta.
Ilmaistyöhön en lähde.
Tuttu tilanne nelikymppisenä tohtorinkoulutuksen saaneena. Ei edes siivoojaksi kelpaa näille natseille. Parempia tulee rajan yli koko ajan.
Jos olet ansiosidonnaisella, tällä on merkitystä, mutta jos saat työmarkkinatukea niin silloin haet tietenkin sen n. 20 euroa perustoimeentulotuesta. Näin minä olen tehnyt. Välillä aktivoiduinkin viikon kurssille mutta enemmän vaivaa siitä oli kuin perustoimeentulotuen hausta. Joka siis sujuu näin nettiaikana todella jouhevasti netin kautta. Kamerakännykällä kuvat laskuista, jos tulee vielä paperilaskuja tai sitten downloudaat nettipankista laskut Kelalle.
Mutta jos haluat aktivoitua ja olla saamatta 30,89 euroa (sen 32,40 sijaan) /pv miinus verot niin sitten voit esim. osallistua netin kautta erilaisiin TE-toimiston järjestämiin webinaareihin ja sillä saada tarvittavat aktiivisuusajat. Menee muuten kauheasti veroja työttömyyskorvauksesta, 16%. Vastaavista kokonaisvuosituloista mitä minulla on ollut viime vuonna saisin 0%-verosopparin, niin pienet ne ovat. (Ja olen kyllä ihan kiitollinen valtiolle, että minua auetetaan nyt kun elämässä menee työasioiden suhteen huonommin, olen raatanut töissä vuosia aika pienillä palkoilla ja tunnen että saan takaisin omia maksamiani veroja nyt.)
Vierailija kirjoitti:
Nyt lähtee pois 4.65%, just sen verran mikä mahdollistaa että saan bussilipun. Entistä enemmän syrjäytyy.
Minkä sille voi kun olen aikuisten oikeasti aamusta iltaan ollut aktiivinen. Haaveilen työelämästä ja haluan uran. Haastatteiluihin pääsen mutta useasti jäänyt top 5ssa.
Pää pystyyn, kyykyttäjät lähtee hallituksesta ensi vaalien myötä. Muista äänestää.
Vierailija kirjoitti:
Tää on oikeesti järkyttävää. Rankaistaan ihmisiä siitä et on muutenkin raskasta ja vaikeaa. Silloin pitäisi tukea, ei kyykyttää. Mut ihmiset jotka näitä päätöksiä tekee, ovat joko sadisteja tai nuuten vaan tyhmiä. Tehtäviensä tasalla pitämässä huolta maansa ja kansansa asioista eivät alkuunkaan.
Pääministerinä miljonääri. Toki ymmärtää kansan ahdinkoa.
Olen mies, jolla ei koulutusta mihinkään ammattiin.Hain raskaaseen fyysiseen työhön ja pääsin heti ekalla hakemuksella töihin.Yleensä menee kahdesta kolmeen hakemukseen, riippuen mitä haluaa.Tienaan yleensä juuri sillai, että ei mene kauheesti tulorajojen yli.
Pienistä tuloista ei mene suomessa melkein mitään veroa ja saa vielä tuet päälle.Aktiivimallilla ei ole kuitenkaan itselle ollut mitään vaikutusta tuohon töihin menemiseen, koska vaikutus niin pieni rahallisesti.Yleensä menen joksikin aikaa töihin, koska haluan jotain esim. vaihtaa autoa tai uuden tietokoneen...
Kannattaa sirtyä oman käden oikeuteen otat mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos haluat aktivoitua ja olla saamatta 30,89 euroa (sen 32,40 sijaan) /pv miinus verot niin sitten voit esim. osallistua netin kautta erilaisiin TE-toimiston järjestämiin webinaareihin ja sillä saada tarvittavat aktiivisuusajat.
Näitä TE-toimiston webinaareja minäkin hyödynsin, kun olin työttömänä vuosi sitten. Viisi webinaaria kolmen kuukauden aikana. Osa oli aiheeltaan ihan kiinnostavia, osa minulle täysin turhia (en esim. ollut kiinnostunut yrittäjyydestä, mutta osallistuin aihetta käsittelevään webinaariin). Ja eihän niitä webinaareja tarvitse edes kuunnella, kunhan vaan loggautuu alussa sisään. Sitten yksityiskohtaiset linkit päivärahan maksajalle (mulla oli kassa), niin leikkuri on vältetty. Taatusti helpompaa kuin istua viikko jollain kurssilla.
Ja eikös nyt kelpaa aktiivisuudeksi myös ammattiliittojen vastaavat webinaarit?
Ei tässä ole kyse rankaisusta. Perusapua on laskettu. Ne, jotka ovat aktiivisia, saavat vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole kyse rankaisusta. Perusapua on laskettu. Ne, jotka ovat aktiivisia, saavat vähän enemmän.
Eivät saa jos ovat yksinäisiä perheettömiä ihmisiä perustyömarkkinatuella - toimeentulotuki korvaa sen puuttuvan 20 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Tuesta leikataan eli rankaistaan, jollei onnistu täyttämään "aktiivisuus"ehtoa. Osalla ei ole mitään mahdollisuuttakaan onnistua.
Jos onnistuu täyttämään, ei saa mitään ekstraa, vaan normaalituen.
Vierailija kirjoitti:
Se on parikymppiä pois kokonaistukisummasta. Ei ole itselläni ainakaan tuntunut missään.
Tästä kokonaissummasta on lähtenyt paljon muutakin viime vuosina. Sähkönsiirronperusmaksu noussut varmaan 600%, polttoainekustannukset kallistuneet, jkiinteistövero noussut ym. Jos pelkästään tämän hallituksen tekemät heikennykset kerättäisiin yhteen ja ilmoitettaisiin, että ne tulevat ensiviikolla kaikki voimaan kerralla, niin mikähän mahtaisi olla ihmisten reaktio? No, politiikka on sellaista, että suunnitelma kyllä tehdään muutaman vuoden ja sinne päästään pikkuhiljaa vivuttamalla, jotta kansa ei liikaa hermostuisi ja pääsisi toisilleen sanomaan, että kai sulla nyt yhteen euroon taas lisää varaa on, vai oletko joku luuseri.
Äänestäessä muistakaa kysyä, ehdokkaalta mielipiteitä, siis puoluejohtajansa mielipiteitä, silä vain hänen agendansa ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos haluat aktivoitua ja olla saamatta 30,89 euroa (sen 32,40 sijaan) /pv miinus verot niin sitten voit esim. osallistua netin kautta erilaisiin TE-toimiston järjestämiin webinaareihin ja sillä saada tarvittavat aktiivisuusajat.
Näitä TE-toimiston webinaareja minäkin hyödynsin, kun olin työttömänä vuosi sitten. Viisi webinaaria kolmen kuukauden aikana. Osa oli aiheeltaan ihan kiinnostavia, osa minulle täysin turhia (en esim. ollut kiinnostunut yrittäjyydestä, mutta osallistuin aihetta käsittelevään webinaariin). Ja eihän niitä webinaareja tarvitse edes kuunnella, kunhan vaan loggautuu alussa sisään. Sitten yksityiskohtaiset linkit päivärahan maksajalle (mulla oli kassa), niin leikkuri on vältetty. Taatusti helpompaa kuin istua viikko jollain kurssilla.
Ja eikös nyt kelpaa aktiivisuudeksi myös ammattiliittojen vastaavat webinaarit?
Nämä onkin mulle ihan uusi juttu. Katsoin te-palvelujen sivuilta noita. Saako osallistua minkä tahansa maakunnan te-keskuksen webinaareihin? Ja nämä käyvät siis aktiivisuusehdon täyttämiseenkö???
En nyt jaksanut lukea muita kuin aloituksen, mutta jos ap:lla ei ole mitään terveydellisiä esteitä, niin hae vuokratyöfirmoihin.
Jos rätti pysyy kädessä ja osaat kasata tiskejä,niin ihan varmasti riittää töitä. Muitakin töitä niistä saa, mutta ravintola-alalta ainakin. Vaikka se ei olisi oman alan juttu, niin parempi kuin rahattomuus.
Sopeutumiseläkkeitä maksettiin viime vuonna yli miljoona euroa näille hyväosaisille, verovaroista.
Mukisematta.
Samaan aikaan viedään työttömiltä täysin keksityin perustein minimirahasta n 500e/kk -30e paljonko se tekee?
Hävetkööt päättäjät.