Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmisiä vaivaa viime vuonna 56000 ihmistä erosi kirkosta

Vierailija
03.01.2019 |

Vai voiko noita ihmispoloja enää ihmisiksi kutsua, aika moni varmasti katuu päätöstään.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet yrityävät säästää siinä missä voivat. Itse en ole erityisen uskonnollinen ja olen pienituloinen, ei tulisi mieleenkään erota kirkosta ja onhan kirkossa valtavasti epäkohtia. Olen kuitenkin käynyt kirkossa tosi hienoissa tilaisuuksissa esim. nyt joulun alla, kesällä kun Suomessa reissattiin,piipahdettiin kulttuurihistoriallisesti arvokkaissa kirkoissa ihastelemassa taidetta. Lisäksi kirkko tekee valtavasti työtä vähäosaisten hyväksi. Näitä mitään ei pyhällä hengellä kustanneta, jo pelkästään se että joku ylläpitää Suomen vanhimpia rakennuksia esim. keskiaikaisia kirkkoja, on korvaamttoman arvokasta.

Vierailija
22/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta, koska he suojelevat pedofiileja ja muita ulkomaalaisia r-a-is-kaajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet yrityävät säästää siinä missä voivat. Itse en ole erityisen uskonnollinen ja olen pienituloinen, ei tulisi mieleenkään erota kirkosta ja onhan kirkossa valtavasti epäkohtia. Olen kuitenkin käynyt kirkossa tosi hienoissa tilaisuuksissa esim. nyt joulun alla, kesällä kun Suomessa reissattiin,piipahdettiin kulttuurihistoriallisesti arvokkaissa kirkoissa ihastelemassa taidetta. Lisäksi kirkko tekee valtavasti työtä vähäosaisten hyväksi. Näitä mitään ei pyhällä hengellä kustanneta, jo pelkästään se että joku ylläpitää Suomen vanhimpia rakennuksia esim. keskiaikaisia kirkkoja, on korvaamttoman arvokasta.

Noista rakennusten ylläpidosta maksamme me kirkkoonkuulumattomatkin verojen kautta. VALTIO maksaa kirkolle avustusta mm tuohon. Ja ei muuten tee "valtavasti työtä vähäosaisten hyväksi".

Vierailija
24/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kirkosta eroamisesta jo 10 vuotta, eikä ole vaikuttanut arkeeni mitenkään. En ollut koskaan uskova, enkä käynyt kirkon tilaisuuksissa muuta kuin pakollisissa häissä, hautajaisissa ja rippijuhlissa. Vauvana minut kastettiin, koska näin oli tapana ja erosin, kun täytin 18. Eikä kaduta.

Vierailija
25/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut kirkosta jo vuosia sitten. Koska en usko hömppään. Silti olin viime kesänä töissä seurakunnalla ja menen takaisin töihin keväällä :D Suuri osa työkavereistakin ovat eronneet kirkosta.

Vierailija
26/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista rakennusten ylläpidosta maksamme me kirkkoonkuulumattomatkin verojen kautta. VALTIO maksaa kirkolle avustusta mm tuohon. Ja ei muuten tee "valtavasti työtä vähäosaisten hyväksi".

Kirkko on hylännyt kristitys suomalaiset ja ottanut m-u-slimit lemmikeikseen, joille raha menee ja asunnot yms.

-Suomalaisille on tarjolla lämmintä kättä, edes Veikko Hurstille eivät anna lahjoituksia, vaan kaikki menee tulijoille.

Kyllä kirkon aika alkaa olla ohi, varsinkin kun ovat ottaneet vieraan vallan uskonnon aisakseen.

Vierailija
27/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kirkosta eroaminen ei liittynyt millään tavalla rahaan, en vain näe yhtäkään syytä kuulua järjestöön jonka oppeihin en usko.

Vierailija
28/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuuluminen ja usko on täysin eri asioita. Se tuppaa monelta unohtumaan. Kirkko on maallisten ihmisten yhteisö. Kirkollisveroa kerätään ihmisille, ei Jumalalle. Ja kirkko ikiaikasena instituutiona on jo merkittävän varakas. Nyt kerättävät kirkollisverot ja ruinattavat kolehdit pistetään johonkin lähetystyöhön jonnekin päin Afrikkaa. Itse kuuluin pitkään kirkkoon perustellen sen itselleni niin, että teen siinä jonkinlaista hyväntekeväisyyttä. Sitten tulin järkiini ja aloin miettiä, että miksen itse päättäisi niitä kohteita vuosittain ja antaisi ne ilman kirkkoa. Nyt teen niin.

Vierailija
29/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kirkosta eroaminen ei liittynyt millään tavalla rahaan, en vain näe yhtäkään syytä kuulua järjestöön jonka oppeihin en usko.

no kyllä minulla se raha painoi eniten päätöksessä erota. En usko, olen ateisti ja kirkko minulle on täysin merkityksetön, jopa siinä määrin että en varmaankaan olisi eronnut jos se olisi ilmaista. Mutta en halua maksaa tyhjästä. Tonni vuodessa tyhjästä on kertakaikkiaan liikaa

Vierailija
30/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkkoon kuuluminen ja usko on täysin eri asioita. Se tuppaa monelta unohtumaan. Kirkko on maallisten ihmisten yhteisö. Kirkollisveroa kerätään ihmisille, ei Jumalalle. Ja kirkko ikiaikasena instituutiona on jo merkittävän varakas. Nyt kerättävät kirkollisverot ja ruinattavat kolehdit pistetään johonkin lähetystyöhön jonnekin päin Afrikkaa. Itse kuuluin pitkään kirkkoon perustellen sen itselleni niin, että teen siinä jonkinlaista hyväntekeväisyyttä. Sitten tulin järkiini ja aloin miettiä, että miksen itse päättäisi niitä kohteita vuosittain ja antaisi ne ilman kirkkoa. Nyt teen niin.

Ei kuule mene... sinne menee kuule ihan hiluja noista kerätyistä rahoista.

Vierailija
31/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäsenmaksua vastaanhan et saa mitään vastinetta ja hautaan pääsee kaikki, bonuksia ei irtoa vaikka kuinka monta vuosikymmentä olisit kanta-asiakkaana. Jumalharhasta pääsy on parasta mitä ihmiselle voi tapahtua.

Vierailija
32/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suur-moskeijaa odotellaan

Miten se tähän liittyy?

Vierailija
33/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suur-moskeijaa odotellaan

No jos kirkkoja saa olla niin miksei saisi olla moskeijoitakin? tai synagogia?

Vierailija
34/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä erosin -72 ja ei kaduta. Kirkko on turhake jos ei ole uskovainen.

Vierailija
35/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuule mene... sinne menee kuule ihan hiluja noista kerätyistä rahoista.

Niin totta joo. Ensinhän niistä maksetaan kirkkoherrojen "kohtuulliset" palkat ja firman luottokorttiostokset Alkossa, kun on pitänyt hakea edustusviiniä eri tilaisuuksiin. Mutta esimerkiksi kirkon äitikahvilan kahveihin sitä ei enää riitä. Siitä saa äiti seurakuntalaisena maksaa kirkollisveron ja kolehtien jälkeen vielä euron per kuppi.

Vierailija
36/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se vaivaa että kirkko ei edes ihmiseksi tunnusta, sinun sanojesi mukaan. 

Vierailija
37/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurja luku. Onko niin, että somekulttuurin ansiosta kansa on yhä tietoisempi siitä, millaisia tapahtumia kirkko koskettaa? (avioliittolaki, maahanmuuttopolitiikka jne.) Nuo eivät ole suoraan uskoon, vaan lähinnä politiikkaan liittyviä asioita.

Kuinka ehdottomasti kristitty vaatii, että hänen arvomaailmansa on "täydellinen" kirkon arvojen mukaan? Kirkko auttaa kertomalla näkökulmia - minun mielestäni se ei tarkoita, että jokaisen kristityn olisi ne "allekirjoitettava", vaan näkökulmat kerrotaan helpottamaan kristittyjen maailmankuvan muodostamista. Voi olla että olen väärässä, en tiedä.

Tuli mieleen hiukan pelottavakin ajatus: miten käy avioliiton, jos kirkosta eroaa? Sopimushan perustuu kristinuskoon... vedetäänkö siinä matto alta?

Vierailija
38/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maallistuminen.

Vierailija
39/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi saanut erota enemmän, mutta hyvä tämäkin.

Vierailija
40/44 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpa kolehti menisi kotimaahan, täälläkin riittää vanhuksia ja kodittomia ym. autettavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme