Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapuri heittää kaikki roskat sekajätteeseen. Mitä tehdä?

Vierailija
03.01.2019 |

Pitääkö ilmoittaa huoltoyhtiölle vai taloyhtiön kokoukseen asialistalle? Sama henkilö vie usein kaksikin pussia kerralla roskia, aina samaan astiaan kaikki. Sekajätteeseen vaan, siellä on maitopurkit, mainoslehtiä. muovipulloja (pantittomia) samassa ja tupakka-askeja. Viime viikolla oli kaksi pantintonta oluttölkkiä, mistä lie ostanut. Metallinkeräys on ihan vieressä. Sama tyttö käy tupakalla vähän väliä ja mies vaihtunut monesti asuntoyhtiössä asuessa. Ei virallisesti tietenkään, ei ole tehnyt muuttoilmoitusta, vaikka siellä monesti yksiössä asuu kaksi. Vesi pitäisi maksaa kuitenkin kahdelta. Olen huomauttanut asiasta, ei todellakaan kunnioita vanhempia ihmisiä, esittää että ei ole kotona vaikka asunnossa on valot vaikka soittaa ovikelloa.

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä kommenteissa huvitta tuo "Jokaisella on OIKEUS... eikö ole velvollisuutta toimia KAIKKIEN parhaaksi yhteisten hyväksyttyjen/suositeltavien normien mukaan.

Ei tää pallo pelastu jos kaikki muutokset on rajattava lain kautta, HERÄTKÄÄ!

Maapallon pelastumisen kannalta on yksi hailee, miten 1000 suomakaista lajittelee roskansa. Ennemmin pitäisi miettiä, miten 1000000000 aasialaista lajittelee roskansa

Ihan yhtä yksittäisiä ihmisiä ne aasialaiset ovat kuin sinäkin tarpeinesi ja oikeuksinesi. Haloo. Valtiotason päätökset asia erikseen, mutta kyllä 5 suomalaista on samanlainen jengi kuin 5 aasialaista, yksilönvapauksineen ja oikeuksineen.

Jos 5:stä suomalaisesta vaikka 2 kierrättää oikein ja 5 aasilaista heittää jätteet jokeen on siinä pienoinen ero.

Äh, et tajunnut pointtia - tai et halunnut. Esimerkkisi toimii samoin toisin päin. Pointtina se, että yksilö ei ole merkittävämpi Suomessa kuin Aasiassa, eikä ole loogista ajatella, että yhden suomalaisen (joka kuuluu kuuden miljoonan joukkoon) teot olisivat vähemmän merkittäviä kuin yhden aasialaisen (vaikka kuuluisi 500 miljoonan joukkoon).

Vierailija
82/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo roskien lajittelupakkokin olisi niin helposti toteutettavissa. Ei tarvittaisi muuta kuin videokamerat kuvaamaan jokaisen roskiksen yläpuolelle, mitä kukin asukas mihinkin roskikseen heittää. Siitä sitten sakkoa esim. 100 euroa jokaista väärään laatikkoon mennyttä esinettä kohden. Kummasti alkaisi lajittelu maistumaan.

Kuka sitä valvoisi ja miten arvelet valvonnan tulevan kannattavaksi verrattuna nykytilanteeseen?

Sveitsissä punnitaan jätteet, avainlätkällä avataan, sekajäte kallein.

Alkaa se kierrätys kiinnostaan kun tarvii maksaa itse omasta sikalusta.

Höpö höpö ja huomenna sitten lisää. Se että jätteen kierrätys tai käsittely ylipäänsä maksaa, lisää "sikailua". Mä vein ekaa kertaa elämässäni vanhoja tavaroita pakettiautolla sorttiasemalle. Luulin että sinne niitä voi viedä maksutta ja se on ns. hyvä asia. Siellä ukko alkaa vaatimaan multa kymppejä rahaa sekajätteestä. Sanoin että en tasan maksa, mutta sinä siivoilet ne mun jätteet tuosta portin pielestä huomenna kuule ihan ilmaiseksi. Ja niin tein. Tyhjensin pakettiauton siihen portin pieleen. Veikkaan että jollain maagisella tavalla jätteet ovat löytäneet tiensä perille ja minä en maksanut senttiäkään.

Minä olisin ottanut rekisterinumerosi perusteella osoitteesi selville ja käynyt palauttamassa roskasi sulle takaisin.

Vapaamatkustajien takia muut maksavat enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ongelma että minä lajittelen mutta kumppani ei joko jaksa, viitsi tai aina huomaa lajitella. Eli tunkee säilykepurkit sekajätepussiin jne. Välillä huomaan ne sieltä pussista mutta jos siellä on esim. jotain sotkuista roskapussissa niin en voi myllätä roskiksella koko pussia ja kaivella tahriutuneita jätteitä sieltä eri astioihin. Toki tähän pyrin mutta joskus se on mahdotonta. Miehelle olen asiasta huomauttanut mutta viesti ei vain mene perille. 

Vierailija
84/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo roskien lajittelupakkokin olisi niin helposti toteutettavissa. Ei tarvittaisi muuta kuin videokamerat kuvaamaan jokaisen roskiksen yläpuolelle, mitä kukin asukas mihinkin roskikseen heittää. Siitä sitten sakkoa esim. 100 euroa jokaista väärään laatikkoon mennyttä esinettä kohden. Kummasti alkaisi lajittelu maistumaan.

Kuka sitä valvoisi ja miten arvelet valvonnan tulevan kannattavaksi verrattuna nykytilanteeseen?

Tarvii nyttenkin. Se maksu tunnetaan vastikkeena.

Et maksa kulutuksen mukaan vastikkeessa.

Vierailija
85/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä voi täyttää vaikka vanhan katiskan talousjätteillään ja myydä kokonaisuuden kymppitonnilla Kiasmalle nykytaiteena.

Vierailija
86/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki elämä.

Vierailija
87/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis... kyttäät kun naapurit vie roskia ja sitten tongit mitä juuri niiden kyseisten naapureiden roskista löytyy? Tervettä... Ne roskat kuuluu taloyhtiölle siellä roskiksessa niin kauan, että jäteyhtiö ne hakee, jolloin ne kuuluu jäteyhtiölle. Se sun roskien auki repiminen ja levittely on laitonta, koska ne on edelleen jonkun omaisuutta.

Ei pidä paikkaansa. Suomen laissa ei ole sellaista pykälää, joka määrittelisi jätteet jonkun omaisuudeksi. Suomen laissa ei myöskään ole mitään mainintaa roskisdyykkauksen laillisuudesta/laittomuudesta, ja kun siitä ei ole mitään mainintaa, niin silloin se on ihan yksiselitteisesti sallittua. Jokainen saa tonkia roskia niin paljon kuin sielu sietää ja sieltä saa myös ottaa kaiken mitä haluaa.

Vierailija
88/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän olisi erittäin kannattavaa valtiolle, samoin kuin peltipoliisit. Ihmettelen kyllä mikä siinä lajittelussa on olevinaan niin raskasta että se on joillekin ylivoimaista. Ja miksi jotkut laittavat roskapussinsa esim. lasinkeräysastiaan.

Vierailija
89/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö ja huomenna sitten lisää. Se että jätteen kierrätys tai käsittely ylipäänsä maksaa, lisää "sikailua". Mä vein ekaa kertaa elämässäni vanhoja tavaroita pakettiautolla sorttiasemalle. Luulin että sinne niitä voi viedä maksutta ja se on ns. hyvä asia. Siellä ukko alkaa vaatimaan multa kymppejä rahaa sekajätteestä. Sanoin että en tasan maksa, mutta sinä siivoilet ne mun jätteet tuosta portin pielestä huomenna kuule ihan ilmaiseksi. Ja niin tein. Tyhjensin pakettiauton siihen portin pieleen. Veikkaan että jollain maagisella tavalla jätteet ovat löytäneet tiensä perille ja minä en maksanut senttiäkään.

Minä olisin ottanut rekisterinumerosi perusteella osoitteesi selville ja käynyt palauttamassa roskasi sulle takaisin.

Et olisi, koska portilla ei ole enää kameroita. "Ei ne mun roskia ole". Ja se nyt vaan valitettavasti kuule riittää.

Vierailija
90/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kierrätys määrätty asukkaitakin velvoittavaksi taloyhtiön säännöissä, vai miksi kuvittelet että voisit puuttua tuohon?

Roskismaksut tulevat kaikille.

Kierrätys maksaa taloyhtiölle enemmän. Joten mitä lässytät?

Zinkkiz

Eikä maksa.

Pahviroskiksen (600l) tyhjenneys 10€, samat roskat sekajätteessä 25€.

Ota selvää asioista.

Faktat ovat tässä ketjussa täysin epäolennaisia :)

Vierailija
91/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et olisi, koska portilla ei ole enää kameroita. "Ei ne mun roskia ole". Ja se nyt vaan valitettavasti kuule riittää.

Onhan mulla silmät päässä. Niiden avulla voin lukea mm. rekisterinumeroita ja pöljiä kommentteja mammapalstalta.

Vierailija
92/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muna pyllyyn.

Vierailija
93/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa (ja palstalla myös) taitaa suurin osa olla vuokralaisia eikä omistusasujia kun ei ymmärretä että siitä jätteenkuljetuksesta maksetaan ihan itse.

Ja jätefirma kyllä muistaa laskuttaa joka ikisestä telkkarista ja runkopatjasta jonka joku on "unohtanut" roskakatokseen. Ei ne sieltä itsekseen katoa.

Vierailija
94/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa (ja palstalla myös) taitaa suurin osa olla vuokralaisia eikä omistusasujia kun ei ymmärretä että siitä jätteenkuljetuksesta maksetaan ihan itse.

Ja jätefirma kyllä muistaa laskuttaa joka ikisestä telkkarista ja runkopatjasta jonka joku on "unohtanut" roskakatokseen. Ei ne sieltä itsekseen katoa.

Paitsi, että jotkut firmat eivät kuljeta/käsittele mitään irtotavaraa, vaan pelkästään jäteastioihin laitettua.

Vierailija
95/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuohon voi taloyhtiö tai huoltoyhtiö puuttua. Jokaisella on oikeus heittää kaikki sekajätteeseen ilman mitään rangaistusta. Itse olen työskennellyt kiinteistönhoitoalalla, ja minun havaintojeni mukaan ylivoimainen valtaosa ihmisistä ei lajittele jätteitään.

Miten lasket tämän valtaosan? Useassa talossa riittää kun yksi tai kaksi asukasta jättää kierrättämättä. Jätehuolto toimii ihan hyvin kunnes se roskaaja muuttaa taloyhtiöön. Omien havaintojen mukaan melekin kaiki kierrättävät ja muutama urpo sabotoi tätä ja vastustaa järkevää tapaa ihan vain omista järjettömistä syistään. 

Vierailija
96/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kierrätys määrätty asukkaitakin velvoittavaksi taloyhtiön säännöissä, vai miksi kuvittelet että voisit puuttua tuohon?

Roskismaksut tulevat kaikille.

Kierrätys maksaa taloyhtiölle enemmän. Joten mitä lässytät?

Zinkkiz

Eikä maksa.

Pahviroskiksen (600l) tyhjenneys 10€, samat roskat sekajätteessä 25€.

Ota selvää asioista.

Faktat ovat tässä ketjussa täysin epäolennaisia :)

Parasta viihdettä ovat viestit joiden "faktat" on jyrähdetty täydellisen tietämättömyyden tuomalla varmuudella.

Vierailija
97/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun alussa oli ihan järkeviä kommentteja mutta nyt taas ei...

Vierailija kirjoitti:

Meillä on taloyhtiössä myö se yksi, jota ei koske mitkään säännöt, ei myöskään jätteiden lajittelu. 

Energiajätteessä on välillä pantittomia tölkkejä, välillä ne on pahvijätteelle tarkoitetussa astiassa jonkun pahvilaatikon sisällä. Pahveja ei litistetä, mikä nyt on pienin paha näistä. Yleensä sekajätteessä on äärimmilleen täytettyjä muovipusseja, joten niissä näkee muihin astioihin kuuluvaa tavaraa ihan vain avaamalla sekajäteastian kannen ja laittamalla oman pussinsa sinne. 

Ärsyttää niin paljon, kun pienessä taloyhtiössä muut lajittelee, jättää autonsa vain merkityille paikoille (eikä pelastustielle), muut kolaa oman pihansa eikä vaadi ketään kolaamaan omaa sisäänkäyntiään (kuten tämä sankari tekee), muut joten kuten noudattaa hiljaisuutta (joo, juhlia on joskus tms) mutta tämä yksi saa sahata pihalla vielä yhdeltä yöllä jos siltä tuntuu. 

En ymmärrä, miksi hän ei valinnut omakotitaloa rivitaloasumisen sijaan. Samaan hintaan olisi varmaan saanut jonkun rottelon, minkä pihan voi täyttää omilla jätteillä ja jossa voi tehdä mitä huvittaa 24/7. Eikä auta sanominen, eikä isännöitsijän huomautus. Herra Koskamävoin, suurien ikäluokkien helmi. 

Mitä ihmettä, kai nyt kaikilla on oikeus käydä ulkona silloin kun itse lystää

Vierailija
98/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, näillä teoilla Suomi nousuun?

Tosiaan ei ihme että maa makaa näin.

Vierailija
99/100 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskusteluketjussa on kyllä esillä nykysukupolvien "Vain minun mielipiteellä on väliä" -asenne.

Vierailija
100/100 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mielestäni on ihan oikein valvoa naapureiden toimia kerrostalossa tai rivitalossa, koska ne koskettavat muitakin kuin heitä.