Naapuri heittää kaikki roskat sekajätteeseen. Mitä tehdä?
Pitääkö ilmoittaa huoltoyhtiölle vai taloyhtiön kokoukseen asialistalle? Sama henkilö vie usein kaksikin pussia kerralla roskia, aina samaan astiaan kaikki. Sekajätteeseen vaan, siellä on maitopurkit, mainoslehtiä. muovipulloja (pantittomia) samassa ja tupakka-askeja. Viime viikolla oli kaksi pantintonta oluttölkkiä, mistä lie ostanut. Metallinkeräys on ihan vieressä. Sama tyttö käy tupakalla vähän väliä ja mies vaihtunut monesti asuntoyhtiössä asuessa. Ei virallisesti tietenkään, ei ole tehnyt muuttoilmoitusta, vaikka siellä monesti yksiössä asuu kaksi. Vesi pitäisi maksaa kuitenkin kahdelta. Olen huomauttanut asiasta, ei todellakaan kunnioita vanhempia ihmisiä, esittää että ei ole kotona vaikka asunnossa on valot vaikka soittaa ovikelloa.
Kommentit (100)
Näissä kommenteissa huvitta tuo "Jokaisella on OIKEUS... eikö ole velvollisuutta toimia KAIKKIEN parhaaksi yhteisten hyväksyttyjen/suositeltavien normien mukaan.
Ei tää pallo pelastu jos kaikki muutokset on rajattava lain kautta, HERÄTKÄÄ!
Ihan aluksi voisit lopettaa naapurin kyttäämisen.
Mä kyllä lajittelen kaiken roskan. Asun ok-talossa ja lähikaupan pihassa on kaikki isot kierrätyssäiliöt.
Mutta en mä naapurin tekemisiä käy kyyläämään.
Vierailija kirjoitti:
Näissä kommenteissa huvitta tuo "Jokaisella on OIKEUS... eikö ole velvollisuutta toimia KAIKKIEN parhaaksi yhteisten hyväksyttyjen/suositeltavien normien mukaan.
Maapallon pelastumisen kannalta on yksi hailee, miten 1000 suomakaista lajittelee roskansa. Ennemmin pitäisi miettiä, miten 1000000000 aasialaista lajittelee roskansa
Itsekään en aina jaksa lajitella roskiani, valitettavasti... Yritän toipua masennuksesta, ja pahimpina kausina minulla on saattanut keittiön tasolla levätä viikkojen, jopa kuukausienkin roskat. Kun ne siitä viimein jaksan pois kerätä ja roskiin viedä, en jaksa ajatellakaan niiden lajittelemista, joten sekajätteeseen päätyvät säilykepurkitkin ym.
Eikun ei, kyllähän minä joka kerta tunnen piston sydämessäni kun PITÄISI lajitella, mutten vain henkisesti tai fyysisesti KYKENE tekemään sitä "ylimääräistä työtä". Varmaan pahin mitä olen sekajätteeseen laittanut on kokonainen purkillinen vanhoja aterimia, jotka limoittuivat tiskialtaassa niin pahoin (TOISIINSA KIINNI), etten halunnut niitä enää käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdä?
Voisitko vaikka tappaa itsesi?
Sori vaan mutta se on muista välittämättömät, kierrätystä välttelevät, joilla ei ole oikeutta elää.
Suvaitsevainen vihreä vauhdissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kierrätys määrätty asukkaitakin velvoittavaksi taloyhtiön säännöissä, vai miksi kuvittelet että voisit puuttua tuohon?
Roskismaksut tulevat kaikille.
Kierrätys maksaa taloyhtiölle enemmän. Joten mitä lässytät?
Zinkkiz
Eikä maksa.
Pahviroskiksen (600l) tyhjenneys 10€, samat roskat sekajätteessä 25€.
Ota selvää asioista.
Vierailija kirjoitti:
Itsekään en aina jaksa lajitella roskiani, valitettavasti... Yritän toipua masennuksesta, ja pahimpina kausina minulla on saattanut keittiön tasolla levätä viikkojen, jopa kuukausienkin roskat. Kun ne siitä viimein jaksan pois kerätä ja roskiin viedä, en jaksa ajatellakaan niiden lajittelemista, joten sekajätteeseen päätyvät säilykepurkitkin ym.
Eikun ei, kyllähän minä joka kerta tunnen piston sydämessäni kun PITÄISI lajitella, mutten vain henkisesti tai fyysisesti KYKENE tekemään sitä "ylimääräistä työtä". Varmaan pahin mitä olen sekajätteeseen laittanut on kokonainen purkillinen vanhoja aterimia, jotka limoittuivat tiskialtaassa niin pahoin (TOISIINSA KIINNI), etten halunnut niitä enää käyttää.
Vaikutat ihannekumppanilta.
Zinkkiz
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kierrätys määrätty asukkaitakin velvoittavaksi taloyhtiön säännöissä, vai miksi kuvittelet että voisit puuttua tuohon?
Kierrätys maksaa taloyhtiölle enemmän. Joten mitä lässytät?
Zinkkiz
Eikä maksa.
Pahviroskiksen (600l) tyhjenneys 10€, samat roskat sekajätteessä 25€.
Ota selvää asioista.
Meillä roskikset on muovia.
Zinkkiz
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maapallon pelastumisen kannalta on yksi hailee, miten 1000 suomakaista lajittelee roskansa. Ennemmin pitäisi miettiä, miten 1000000000 aasialaista lajittelee roskansa
Niin just.
Eli voidaan kaikki syödä 3 ihmisen edestä, autoilla jokapaikkaan, lentomatkustaa 50 keskiverto (nyt) suomalaisen edestä.
Kuten idolisi Timo Soini, tuo ajatusten vantaa?
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus matkustaa lentokoneella, ajaa yksityisautolla, syödä lihaa, juoda kahvia, polttaa tupakkaa, pitää kotieläimiä, uusia puhelin vuoden välein jne. Kaikki edellä mainitut kuormittavat ympäristöä todella rankasti. Kyllä noissakin mennään vain ja ainostaan sen mukaan, mihin kullakin on oikeus. Ei siinä paljoa velvollisuuksia yhteisen hyvän eteen ajatella. Aika utopistista kuvitella että tällaisiin asioihin voisi tulla muutosta muuten kuin lain kautta. Vielä utopistisempaa on kuvitella että näihin asioihin koskaan tultaisiin lainsäädännöllä puuttumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin just.
Eli voidaan kaikki syödä 3 ihmisen edestä, autoilla jokapaikkaan, lentomatkustaa 50 keskiverto (nyt) suomalaisen edestä.
Kuten idolisi Timo Soini, tuo ajatusten vantaa?
Yksi ihminen voi syödä vain yhden edestä. Toisten puolesta kun ei tieteellisesti vielä voi syödä.
Zinkkiz
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus matkustaa lentokoneella, ajaa yksityisautolla, syödä lihaa, juoda kahvia, polttaa tupakkaa, pitää kotieläimiä, uusia puhelin vuoden välein jne. Kaikki edellä mainitut kuormittavat ympäristöä todella rankasti. Kyllä noissakin mennään vain ja ainostaan sen mukaan, mihin kullakin on oikeus. Ei siinä paljoa velvollisuuksia yhteisen hyvän eteen ajatella. Aika utopistista kuvitella että tällaisiin asioihin voisi tulla muutosta muuten kuin lain kautta. Vielä utopistisempaa on kuvitella että näihin asioihin koskaan tultaisiin lainsäädännöllä puuttumaan.
Liirum laarum
Zinkkiz
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan ihan paras provoketju, koska K U K A A N ei voi stalkata kanssaeläjiä noin intensiivisesti.
Valitettavasti voi. Meidän taloyhtiössä, kun lukee Facebook-ryhmän viestejä, ainakin 3 sekopäistä, keski-ikäistä tai jo reilusti vanhempaa, akkaa ja yksi ukko, on ottanut elämäntehtäväkseen naapureiden jokaisen liikkeen syynämisen ja niistä Facebookissa metelöinnin. Siellä kuule akat ja ukko tietävät jokaisen kulkureitin, roskien viennin, nenän kaivuun ja korienulkoilutuslenkille lähdön ajankohdan ("Taas oli nimeltä mainitsematon naapuri ykköspihan roskakatokseen vienyt sinne kuulumatonta lasten tavaraa." "Jälleen oli, en nyt sano kuka naapuri, autonsa ovella osunut minun autooni - katsokaa näitä (muille näkymättömiä) naarmuja tässä kurakerroksessa". "Taas oli kissoja ja koiria pitkin pihamaata ulkoilemassa ja istutuksia tuhoamassa - miten voivat edes lapset leikkiä pihalla, kun joutuvat näitä eläimiä pelkäämään?" "Kukakohan taas on mahtanut minun autopaikkani eteen tehdä kasan omista lumistaan?"). Kun ei ole sisältöä elämässä ja mielenterveyskin heikoilla kantimilla, ihminen pystyy ihan käsittämättömiin kyttäyssuorituksiin ja naapurien kiusaamiseen. Ei sitä normaalijärkinen ihminen voi käsittää, ennen kuin tällaiseen sekopäähän törmää käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vastaa kysymykseen, onko teillä taloyhtiön säännöissä kierrätys asukkaille pakolliseksi määrätty vaiko ei? Jos ei ole, ei roskismaksuilla ole merkitystä. Kyllä se naapurikin omansa maksaa vaikka ei kierrättäisikään.
Laitan sekajätteen mukaan käytettyä paskapaperia ja runkkuliinoja mahdollisten dyykkarien varalta.
Anna naapurin olla. Asia ei kuulu sinulle.
Suosittelen miettimään, mikä omassa elämässäsi on niin solmussa ja kipeää, että sinun täytyy kontrolloida ulkopuolisten asioita?
Itse olen huomannut, että paljon onnellisempana elää, kun lähtee siitä, että silloinkin, kun ovat tosi raivostuttavia, kanssaihmisemme yrittävät parhaansa. Aina se paras ei kovin kummoista ole - ei minullakaan. Mutta joskus ei vaan parempaa irtoa.
Ja mikään möykkääminen, syyttely ja ahdistelu ei sitä tilannetta ainakaan paranna.
eli täällä mielummin nillitetään/keksitään syitä miksi ei tarvitse itse muuttaa käytöstään kun vaan muutettaisiin se oma ihan hiton pieni vaikutuksinen joskin helpoin OMAKÄYTÖS.
Hyvin kuvastaa nykyisiä sukupolvia nämä kommentit.
Kyllä voi. Kokemusta on.