Miksi lähes jokainen nainen sanoo näyttävänsä ikäistään nuoremmalta?
Oletteko huomanneet saman ilmiön? Kehutaan, kun kysytään papereita, tai arvostellaan, kuinka muut ympärillä ovat niin vanhentuneita. Vaikka tosiasiassa valtaosa naisista näyttää hyvinkin ikäiseltään. Ollaan vain eri näköisiä kaikki.
Kommentit (172)
No mutta eikö se ole hyvä asia, että kokee olevansa mieleltään ja fyysisiltä ominaisuuksiltaan nuorempi ja vetkeämpi kuin ”mitä pitäisi”. Keneltä se on pois jos on positiivinen kuva itsestään.
Mutta Suomessa pitää tästäkin pilkata ja naureskella ap:n tapaan, että haa haa, lehmät luulevat näyttävänsä kivalta ja nuoremmilta kuin ovatkaan. Luulevat itsestään jotain, nauretaan niille niin oppivat nöyrilsi ja häpeämään itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ottaa kohteliaisuudet ihan tosissaan.
Luuletko että asiattomasti käyttäytyneelle teinille kehutaan että näyttää nuoremmalta? :D
Olen aina näyttänyt nuoremmalta. En vain aikuisena.
Mahtoiko multa mennä tekstisi pointti ohi, vai tarkoititko oikeasti, että teininä jo "kehuttu" nuoremman näköiseksi?
Teineille tuo nuorelta näyttäminen ei ole kyllä mikään kehu, vaan haukkumista.
Tuossa iässä halutaan olla niin aikuisia, eikä 16-vuotiaana näyttää ala-astelaiselta.Alkaa kääntymään toiseen suuntaan sitten parinkympin jälkeen.
Ai se kun aikuinen luuli mua nuoremmaksi? Se ei ollut kehumista. :D Mä en ollut tuollainen teininä. Mun nuoruudessa ei ollut sitä että "niin halutaan olla aikuisia". Ei ainakaan mun kaveripiirissä ollut sellaista. Multa on kysytty papereita viimeksi 42v. Silloin oli alkanut kaupoissa se että alle 30v. näyttävältä voi kysyä papereita. Mun kohdalla ei ole vielä kääntynyt niin että luullaan oman ikäiseksi tai vanhemmaksi. Miksi se on niin vaikea uskoa? Meitä on monen näköisiä ihmisiä. Luuletko että puhun p*skaa? Mulla ei ole mitään syytä siihen. :D
Sinun kaveripiirissäsi teini-ikäiset halusivat siis näyttää ala-astelaisilta? Vaikea uskoa, ellette nuoremman tasolla olleet myös henkisesti.
Tekstejäsi lukiessa antaa kyllä kuvan, että taidat edelleen olla. "Nauruhymiö tähän"
Oletpa sinä fiksu. Miten olisi niin että haluaa olla oman ikäisensä näköinen. Minusta se on huvittavaa että teini yrittää näyttää vanhemmalta.
Voisko olla että se nyt vaan on mukavampi sanoa ääneen? Että ne jotka kokevat niin / ne joilta on kysytty papereita / ne jotka ovat kuulleet moisen kehun, kertovat sen mieluummin eteenpäin kun ne joilta ei ole kysytty papereita 30 vuoteen ja jotka säikähtävät aamuisin omaa peilikuvaansa?
Minä olen mielestäni näyttänyt ylipainon vuoksi ikäistäni vanhemmalta teinistä lähtien, minua on luultu 12-vuotiaana 4-vuotiaan sisareni äidiksi ja nyt 32-vuotiaana olen mielestäni varsin tätiytynyt. Mutta välillä papereita kysytään ja pari kertaa vuoteen joku uusi tuttavuus ihmettelee miten voin olla sen ikäinen kun olen. Läski ehkä täyttää rypyt. Tai sitten vähintään yhtä moni veikkaa nelikymppiseksi mutta ne tajuaa olla hiljaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja viisikymppiset väittävät naamansa ja kroppansa edelleen olevan muka siinä kuosissa, että nuoret miehet katselevat perään. :D
Nainen on valmis pettämään itseäänkin tarpeen tullen.
Sain tässä muutama kuukausi sitten kuulla eräältä työkaveriltani olevani työpaikkani miesten kostea päiväuni, joten revi siitä... Ja ei, en ole työpaikan ainoa enkä nuorin nainen :D
N49
Huutonaurua tälle.
Arvasinhan minä, että jotain loukkauksen yritystä kommenttini saa aikaan. Valitettavasti loukkaus ei uppoa, sillä tiedän että kollegani oli tosissaan ja se kuule lämmittää mieltä niin, että huutonaureskele ihan niin paljon kuin huvittaa :)
Lämmittää mieltä? Hyi, miehet jotka tunnet työelämässä kertovat vemputtavansa sinulle kotonaan tai ties missä ja se "lämmittää mieltä"?? Moikkaat heitä aamulla ja kiherrät tyytyväisenä?
No ei siinä mitään. Meitä on moneen junaan, nauti sinä tuosta. N36
Niin semmoista se elämä on. Muuten ei olisi lapsiakaan, mutta ai kun mä nyt loukkaannun elämän faktoista .. yhyy .. yhyy ..
Zinkkiz
Nyt on kyse TYÖPAIKASTA. Montako lasta sinun työpaikassasi on siitetty työajalla - ja oliko nyt edes kyse siitä? Minä haluaisin työpaikalla kuulla olevani hyvä työntekijä, en märkien päiväunien kohde. Haluan olla ihminen, en tissit ja perse. Sori siitä.
En ole laskenut, mutta pari kertaa olen joutunut sanomaan alaisille, että hoidettaisiinko ne kutuhommat kotona.
Zinkkiz
Naisilla on ongelma. Sä olet kuitenkin tissit ja perse, eikä se millään vaatimisellasi siitä mihinkään muutu. Semmoista se evoluutio on.
Hyväksy asia. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö susta voisi muutenkin pitää ..
Valtasi kuivuu käsiisi.
Täällä unohdetaan, että monille nuoremmilta näyttäville tätä ei tajuta edes sanoa vaan se tulee ilmi rivien välistä. Oletetaan nuoremmaksi. Esim. itse olen säästynyt yli 30:nä lapsikyselyiltä toisin kuin monet muut. Ajatellaan ettei ole vielä kiirettä asian suhteen, jos edes ajankohtaista. Kun ostin auton, kysyttiin onko eka oma, ei oo joo, kortti ollut sen 15 vuotta. Samanikäiset ikääni tietämättömät saattavat tokaista "toista se on sitten tässä iässä". O.O Jne jne, tulee jatkuvasti yllättäen ihmisten ajatukset ilmi, harvoin iästä suoraan puhutaan.
Täällä menee aina jankkaamiseksi kun sanon näyttäväni nuoremmalta. Onko se joltakin pois kun asia on niin? Kerran kassa alkoi väittämään mun siskolle että hänellä ei ole omat paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja viisikymppiset väittävät naamansa ja kroppansa edelleen olevan muka siinä kuosissa, että nuoret miehet katselevat perään. :D
Sain tässä muutama kuukausi sitten kuulla eräältä työkaveriltani olevani työpaikkani miesten kostea päiväuni, joten revi siitä... Ja ei, en ole työpaikan ainoa enkä nuorin nainen :D
N49
Huutonaurua tälle.
Arvasinhan minä, että jotain loukkauksen yritystä kommenttini saa aikaan. Valitettavasti loukkaus ei uppoa, sillä tiedän että kollegani oli tosissaan ja se kuule lämmittää mieltä niin, että huutonaureskele ihan niin paljon kuin huvittaa :)
Lämmittää mieltä? Hyi, miehet jotka tunnet työelämässä kertovat vemputtavansa sinulle kotonaan tai ties missä ja se "lämmittää mieltä"?? Moikkaat heitä aamulla ja kiherrät tyytyväisenä?
No en nyt kyllä mistään vemputtamisesta puhunut, mutta eipä sekään minua haittaa. Nämä miehet siis pitävät ulkonäöstäni ja kyllä, minun mieltäni se lämmittää. En harrasta kihertelyä, mutta hymyilen kyllä :)
N49
Tiedätkö mitä märkä päiväuni tarkoittaa?
Minulle tuo olisi todella epäaopivaa käytöstä työpaikalla - siis tuosta kertominen. Jokainen pitäköön fantasiansa omana tietonaan etenkin töissä.
Tiedän kyllä. Ja se, että sinulle tulee siitä mieleen vemputus on sinun ongelmasi. Tunnen nämä miehet ja heidän sanomanaan se tarkoittaa sitä, että olen hyvännäköinen. Eivätkä nämä miehet MINULLE itse mitään kertoneetkaan, vaan eräs, joka oli asiasta kuullut. Ja niin, minulla ei ole niin tiukka pipo, ettenkö pitäisi tuota ihan kohteliaisuutena vaan. Oikein mukavia miehiä ovat. Eikö olekin kamalaa, miehet kehumassa naisen ulkonäköä! No, minun ei ole tarvinnut metoota vielä huudella, sinä olisit varmasti tuossa tilanteessa tuohtuneena jo niin tehnytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti se perään vihellys loppuu, kun täyttää 40v.
Olen 41 ja ainakin vielä viime kesänä vihelleltiin ja tekipä yksikin meow ääniä mulle. Ja olin farkkushortseissa ja t-paidassa ihan vaan. En kulje missään minarissa ja korkkareissa.
Miksei saisi huomiota. Ei ole vielä tullut ryppyjä tai roikkumista. Painokin pysynyt samana, kuin parikymppisenä.
Mitä tuohon ikäkysymykseen tulee, niin minäkään en sano muille, et näytänpä minä nuorelta 😂 Muut sanovat koko ajan. Koko. Ajan.
"Miksi lähes jokainen nainen sanoo näyttävänsä ikäistään nuoremmalta?"
Lähes jokainen?? Kerro ap missä tätä tapahtuu, oletko portsari?
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole kuullut kenenkään sanovan noin. Missä teille kerrotaan, että näytän nuoremmalta kuin olen?
Harvemmin sitä sanotaan tuttavapiirissä ja päin naamaa tai häntä pidettäisiin vähän omituisena, mutta sitäkin useammin anonyymina ja näin ehkä pönkitetään omaa egoa tai eletään feikkielämää.
Ihan samalla tavalla kun korostetaan omaa kauneutta, varallisuutta, laulu ääntä, käden taitoja tai mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan miettinyt tarkemmin, näytänkö ikäistäni nuoremmalta vai en. Mutta olen saanut kommentteja, että näytän 20-vuotiaalta, vaikka olen 28. Viime vuonna yrittivät myydä alle 16-vuotiaiden lippua bussissa.
Mutta aika moni on varmaan yrittänyt myydä aikuistenkin lippua. Kumminkin mieleen on jäänyt merkitsevänä tämä yksi hairahdus.
No en tiedä muista, mutta kyllä se tuntuisi omituiselta matkustaa 27-vuotiaana lastenlipulla. Väkisinkin sitä miettii, mikä omassa olemuksessa saa bussikuskin ajattelemaan, että olen todennäköisemmin alle 16-vuotias kuin yli 16-vuotias. Olen itse ollut yläasteella töissä pari kertaa ja senikäiset lapset näyttävät hyyyyvin nuorilta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä menee aina jankkaamiseksi kun sanon näyttäväni nuoremmalta. Onko se joltakin pois kun asia on niin? Kerran kassa alkoi väittämään mun siskolle että hänellä ei ole omat paperit.
Ja sinä kerrot muille näyttäväsi nuoremmalta? Eli se ap:n aloituskysymys. Jos kerrot muille, niin kerro meille, että miksi kerrot muille, niin saamme vastauksen ap:n kysymykseen. Jotenkin tuntuu, ettei kukaan tule siihen vastaamaan. Eli onko niitä yhtään, jotka menevät muille kertomaan. Jankataan tässä vaan ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä niin sano. Kerron ikäni kun kysytään (49) ja lähestulkoon jokainen kysyjä on arvellut ikäni ihan poikkeuksetta 5-10 vuotta nuoremmaksi. Enkä nyt usko, että ihan jokainen näin sanoisi pelkästä kohteliaisuudesta. Kivaahan se on, mutta en minä sitä missään erikseen kuitenkaan mainosta.
Jossain baarissako te arvuuttelette ikäänne?
Edellisesti kirjoittajasta en tiedä, mutta ikä tulee esille usein ihan viattomissa kahvipöytäkeskusteluissa. Joku on nähnyt lastenlastensa kanssa uusioversion teinimutanttininjakilpikonnista ja alkaa keskustelu lapsuuden ohjelmista, hämmästytään kun huomataan että toinen onkin 10 vuotta vanhempi/nuorempi itse ja muistaa ihan eri ohjelmat. Joku kysyy viikonloppusuunnitelmia, kerrot meneväsi miehen kanssa reissuun 10v hääpäivän kunniaksi, joku yllättyy miten olet ehtinyt olla naimisissa 10v. Työkavereille selviää että esikoislapsesi on kouluikäinen tai pääsemässä ylioppilaaksi, ja joku kurtistelee kulmiaan ja laskee mielessään että miten voi olla. Kerrot jonkun jutun seurustelusi alkuajoilta ja tarinaan liittyy markan kolikot, ja joku hämmästelee että miten olet voinut olla jo markka-aikaan seurusteluikäinen. Yhtään jos on saman ikäistä saman kaupungin porukkaa niin helposti tulee mietittyä ja kysyttyä onkohan jossain koulussa oltu joskus samaan aikaan.
Ap on portsari ja siinä kysyessä kuulee naisten kehuvan itseään eli kännissä olevat kehuu? Koitetaanpa nyt ratkaista ap:n kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ottaa kohteliaisuudet ihan tosissaan.
Luuletko että asiattomasti käyttäytyneelle teinille kehutaan että näyttää nuoremmalta? :D
Olen aina näyttänyt nuoremmalta. En vain aikuisena.
Mahtoiko multa mennä tekstisi pointti ohi, vai tarkoititko oikeasti, että teininä jo "kehuttu" nuoremman näköiseksi?
Teineille tuo nuorelta näyttäminen ei ole kyllä mikään kehu, vaan haukkumista.
Tuossa iässä halutaan olla niin aikuisia, eikä 16-vuotiaana näyttää ala-astelaiselta.Alkaa kääntymään toiseen suuntaan sitten parinkympin jälkeen.
Ai se kun aikuinen luuli mua nuoremmaksi? Se ei ollut kehumista. :D Mä en ollut tuollainen teininä. Mun nuoruudessa ei ollut sitä että "niin halutaan olla aikuisia". Ei ainakaan mun kaveripiirissä ollut sellaista. Multa on kysytty papereita viimeksi 42v. Silloin oli alkanut kaupoissa se että alle 30v. näyttävältä voi kysyä papereita. Mun kohdalla ei ole vielä kääntynyt niin että luullaan oman ikäiseksi tai vanhemmaksi. Miksi se on niin vaikea uskoa? Meitä on monen näköisiä ihmisiä. Luuletko että puhun p*skaa? Mulla ei ole mitään syytä siihen. :D
Sinun kaveripiirissäsi teini-ikäiset halusivat siis näyttää ala-astelaisilta? Vaikea uskoa, ellette nuoremman tasolla olleet myös henkisesti.
Tekstejäsi lukiessa antaa kyllä kuvan, että taidat edelleen olla. "Nauruhymiö tähän"Oletpa sinä fiksu. Miten olisi niin että haluaa olla oman ikäisensä näköinen. Minusta se on huvittavaa että teini yrittää näyttää vanhemmalta.
Jep. Käytös ja ulkonäkö usein kertovat teinin olevan lapsi vielä, mutta kokevat itsensä jo aikuisiksi. Kun koetaan olevansa jo niin vanhoja, halutaan myös näyttää siltä. Onhan se teininä siistiä, jos vaikka pääsee jo baariin. Tai joku vanhempi poika on kiinnostunut sillä mielellä.
Kuuluu normaaliin aikuistumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä niin sano. Kerron ikäni kun kysytään (49) ja lähestulkoon jokainen kysyjä on arvellut ikäni ihan poikkeuksetta 5-10 vuotta nuoremmaksi. Enkä nyt usko, että ihan jokainen näin sanoisi pelkästä kohteliaisuudesta. Kivaahan se on, mutta en minä sitä missään erikseen kuitenkaan mainosta.
T
Edellisesti kirjoittajasta en tiedä, mutta ikä tulee esille usein ihan viattomissa kahvipöytäkeskusteluissa. Joku on nähnyt lastenlastensa kanssa uusioversion teinimutanttininjakilpikonnista ja alkaa keskustelu lapsuuden ohjelmista, hämmästytään kun huomataan että toinen onkin 10 vuotta vanhempi/nuorempi itse ja muistaa ihan eri ohjelmat. Joku kysyy viikonloppusuunnitelmia, kerrot meneväsi miehen kanssa reissuun 10v hääpäivän kunniaksi, joku yllättyy miten olet ehtinyt olla naimisissa 10v. Työkavereille selviää että esikoislapsesi on kouluikäinen tai pääsemässä ylioppilaaksi, ja joku kurtistelee kulmiaan ja laskee mielessään että miten voi olla. Kerrot jonkun jutun seurustelusi alkuajoilta ja tarinaan liittyy markan kolikot, ja joku hämmästelee että miten olet voinut olla jo markka-aikaan seurusteluikäinen. Yhtään jos on saman ikäistä saman kaupungin porukkaa niin helposti tulee mietittyä ja kysyttyä onkohan jossain koulussa oltu joskus samaan aikaan.
Ja noista seurauksena sinä kerrot ihmisille näyttävästi ikääsi nuoremmalta?
Mä jäin miettimään nyt sitä, että jos vaikka kaikki nelikymppiset on omasta mielestään ikäistään nuoremman näköisiä niin miltä se ikäiseltään näyttävä nelikymppinen sitten näyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N49
Huutonaurua tälle.
Niin semmoista se elämä on. Muuten ei olisi lapsiakaan, mutta ai kun mä nyt loukkaannun elämän faktoista .. yhyy .. yhyy ..
Zinkkiz
Nyt on kyse TYÖPAIKASTA. Montako lasta sinun työpaikassasi on siitetty työajalla - ja oliko nyt edes kyse siitä? Minä haluaisin työpaikalla kuulla olevani hyvä työntekijä, en märkien päiväunien kohde. Haluan olla ihminen, en tissit ja perse. Sori siitä.
Sulkevatko kaunis ulkonäkö ja hyvänä työntekijänä olo toisensa pois?
Monet hyvät työntekijät ovat myös kauniita, tiedä sitten mistä johtuu.
Kaikki ei aina ole esineellistämistä, eikä tarvitse kaikesta loukkaantua.-eri
Voi olla kaunis ja hyvä työntekijä, mutta kauneden ylistys ja himoitseminen ei kuulu työpaikalle. On epäsopivaa kertoa yhtään kenellekään töissä että hänestä fantasioidaan seksuaalisesti oikein useamman ihmisen mielissä. Vaikka olisi kuinka ihana ja nuorekas ja hyvin säilynyt tai vaikka mitä.
Naisia syytetään seksillä/seksikkyydellä pelaanisesta ja uralla etenemisestä, mutta jos haluaakin olla vain neutraali, asiallinen ihminen, saa kuulla olevansa tiukkapipoinen loukkaantuja. Malliesimerkki "gaslightingista" - hei se oli kehu, ota kohteliaisuutena, missä huumorintaju, sähän olet tissit ja perse, hyväksy asia. No, en hyväksy, eikä minun tarvitse hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä unohdetaan, että monille nuoremmilta näyttäville tätä ei tajuta edes sanoa vaan se tulee ilmi rivien välistä. Oletetaan nuoremmaksi. Esim. itse olen säästynyt yli 30:nä lapsikyselyiltä toisin kuin monet muut. Ajatellaan ettei ole vielä kiirettä asian suhteen, jos edes ajankohtaista. Kun ostin auton, kysyttiin onko eka oma, ei oo joo, kortti ollut sen 15 vuotta. Samanikäiset ikääni tietämättömät saattavat tokaista "toista se on sitten tässä iässä". O.O Jne jne, tulee jatkuvasti yllättäen ihmisten ajatukset ilmi, harvoin iästä suoraan puhutaan.
Niin, tällä tavalla se itsellekin tulee esille, jos on tullakseen. Esim. jos sanoo syntymävuoden asiakaspalvelussa, asiakaspalvelija haluaa varmistua, että kuuli luvun 1989 eikä 1999.