Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin joulunaikoihin lapsiperheiden luona, joista vain yksi kierrätti.. anteeksi miten joku kehtaa?

Vierailija
03.01.2019 |

Tässä me nyt Mirkku ja Janne hukutetaan teidän tulevaisuus pskaan mutta ihan oikeesti rakastetaan ja välitetään teistä, eikä hankittu teitä koska piti ja kaikki muutkin :))))

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö sua kierrätetty ollenkaan kuusen ympäri?

Vierailija
22/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.vantaanenergia.fi/jatevoimala-antaa-roskalle-uuden-elaman/

"käyttökelvotonta roskaa." Eli ei siis biojätettä, josta saa energiaa ja ravinteita. Ei paperia ja pahvia, josta saa kierrätyskuituja, joiden käyttö on parempaa ympäristölle kuin poltto, koska jos poltat niin sama kuitu pitää käydä hakemassa neitseellisistä lähteistä. Sama muovin kanssa.

Polttaminen on aina huonoin vaihtoehto, ja se on ns. jätehierarkiassa viimeisenä. Uudelleenkäyttö pitää tulla ensin, kiertotalous.

Jos suurimmat roskaajat, eli lapsiperheet eivät lajittele, niin parempi ne on polttaa energiaksi kuin kärrätä kaatopaikalle. Ihanan naivia ajattelua, mutta kaikki ei mene aina ideologioiden mukaan.

Puhumattakaan siitä että muualla maailmassa muoviroska päätyy valtameriin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kyllä liity mitenkään siihen, onko lapsia vai ei. Tuskinpa he ovat kierrättäneet olleessaan lapsettomiakaan. Ei monilla ihmisillä ole minkäänlaista kykyä miettiä omien toimiensa seurauksia laajemmin – muutenhan emme olisi tässä tilanteessa. Mä oon ollut lapsesta asti ympäristötietoinen (olen synytynyt v. 1980), joten ei tämä ihmisen toiminta maailmalle mitenkään yllätyksenä ole tullut. Meillä kierrätettiin jo 80-luvulla mitä voitiin, joten olen kasvanut siihen. Suurimman osan siitä ajasta, jona olen itse näitä kysymyksiä miettinyt, ihmiset ovat olleet välinpitämättömiä ympäristöä kohtaan, ja todella suuri osa on edellen.

80-luvulla ei ole kierrätetty kyllä yhtään mitään, ellei teillä kudottu mattoja lumpuista ja poltettu maitotölkkejä leivinuunissa.

Silloin ei edes ollut mahdollisuutta minkään laiseen roskien kierrätykseen, kaikki meni saman astian kautta kaatopaikalle. 

Tai niin kuvittelit, kun teillä ei kierrätetty. Meillä oli pihassa komposti. Sanomalehdet vietiin paperinkeräykseen. Meillä ostettiin vaatteita kirpparilta (kyllä, niitä oli jo 80-luvulla) ja samoin sinne vietiin vaatteita. Tekstiileja leikattiin matonkuteiksi naapurille. Autotallissa oli laatikko, johon kerättiin metallia romarille vietäväksi. Pullojen panttijärjestelmä oli jo olemassa 80-luvulla.

Pperinkeräyskin tuli vasta pitkälle myöhään 80-luvun lopussa, muu on ollut mitätöntä puuhastelua teidänkin roskienne määrissä. Annoit ymmärtää että 80-luvulla on ollut toimiva kierrätyssysteemi, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. 

Missähän mä annoin ymmärtää, että 80-luvulla oli toimiva kierrätyssysteemi?

Ei pidä paikkaansa, että paperinkeräys alkoi vasta 80-luvun lopussa. Sitä on kerätty paljon aiemmin. Esim. olen lukenut, miten jotkut nuoret hankkivat rahaa keräämällä jätepaperia naapurustosta – siitä siis maksettiin.

Toki se kierrättäminen vaati enemmän viitsliäisyyttä silloin. Mä muistan, kun isä vei aina sitä paperia ison määrän sinne, missä sitä kerättiin.

Vierailija
24/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kyllä liity mitenkään siihen, onko lapsia vai ei. Tuskinpa he ovat kierrättäneet olleessaan lapsettomiakaan. Ei monilla ihmisillä ole minkäänlaista kykyä miettiä omien toimiensa seurauksia laajemmin – muutenhan emme olisi tässä tilanteessa. Mä oon ollut lapsesta asti ympäristötietoinen (olen synytynyt v. 1980), joten ei tämä ihmisen toiminta maailmalle mitenkään yllätyksenä ole tullut. Meillä kierrätettiin jo 80-luvulla mitä voitiin, joten olen kasvanut siihen. Suurimman osan siitä ajasta, jona olen itse näitä kysymyksiä miettinyt, ihmiset ovat olleet välinpitämättömiä ympäristöä kohtaan, ja todella suuri osa on edellen.

80-luvulla ei ole kierrätetty kyllä yhtään mitään, ellei teillä kudottu mattoja lumpuista ja poltettu maitotölkkejä leivinuunissa.

Silloin ei edes ollut mahdollisuutta minkään laiseen roskien kierrätykseen, kaikki meni saman astian kautta kaatopaikalle. 

Jaaha, onpa sitten melko outoa että lapsuuteteni ruvarikodin pihanlaidalta oli erikseen lehtiroskis (tai siis paperiroskis) ja tavallinen roskis.

Kyllä sillon kuule uusiopaperia tehtiin, halloota halloo, oli myös muuta kierrätystä.

Vierailija
25/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis rivari *

24

Vierailija
26/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kaverini ei vie edes maitotölkkejä pahvikeräykseen, vaan laittaa niihin muuta roskaa ja sekajätteeseen vie. Ihmettelen moista pöljämäisyyttä joka kerta kun käyn.

Se olisi niin pieni vaiva laittaa maitopurkit pahville kuuluvaan roskalaatikkoon, että menisivät oikeaan paikkaan, mutta eihän juntti siitä välitä.

Ne pitää pestä ensin! Mietitkö koskaan, paljonko siihen vedenlämmitykseen menee energiaa?

Vierailija
27/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on vain 2 jäteastiaa eli energiajäte ja muu jäte. Maitotölkit menee sujuvasti sinne muuhun jätteeseen, koska ne on käteviä biojätepurkkeja.

Vierailija
28/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.vantaanenergia.fi/jatevoimala-antaa-roskalle-uuden-elaman/

"käyttökelvotonta roskaa." Eli ei siis biojätettä, josta saa energiaa ja ravinteita. Ei paperia ja pahvia, josta saa kierrätyskuituja, joiden käyttö on parempaa ympäristölle kuin poltto, koska jos poltat niin sama kuitu pitää käydä hakemassa neitseellisistä lähteistä. Sama muovin kanssa.

Polttaminen on aina huonoin vaihtoehto, ja se on ns. jätehierarkiassa viimeisenä. Uudelleenkäyttö pitää tulla ensin, kiertotalous.

Jos suurimmat roskaajat, eli lapsiperheet eivät lajittele, niin parempi ne on polttaa energiaksi kuin kärrätä kaatopaikalle. Ihanan naivia ajattelua, mutta kaikki ei mene aina ideologioiden mukaan.

Puhumattakaan siitä että muualla maailmassa muoviroska päätyy valtameriin. 

Joo ja parempi että menee kaatopaikalle kuin mereen.. eiku niinhän sä just sanoit. Jätteenpoltto on uskomattoman urpoa, kun täysin käyttökelpoista materiaalia menetetään kierrosta. Varsinkin kun kierrätys on vain ja ainoastaan viitseliäisyydestä kiinni. Jätteenpoltto myös synnyttää ihan jäätäviä kuonavuoria ja lisäksi tietenkin ilmastopäästöjä. Jätteenpoltto tulee myös siirtymään päästökaupan alaiseksi, jolloin Suomi joutuu valtiona maksamaan siitä että laiskat ei jaksa lajitella.

Vierailija
29/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meillä on vain 2 jäteastiaa eli energiajäte ja muu jäte. Maitotölkit menee sujuvasti sinne muuhun jätteeseen, koska ne on käteviä biojätepurkkeja.

Mitäköhän selität? Niin on meilläkin 2, seka ja bio (komposti) . Pahvi, paperi, pullot ja muovit sekä ongelmajäte kulkee kauppareissulla kierrätyspisteisiin kuten muillakin omakoti/maaseutuasukkailla. Et kai nyt tosissaan väitä että se mikä asti nököttää pihalla määrää sun kierrätyksen? Ei pyhä sylvi....

Vierailija
30/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas ne joilla on lapsia, luulisi olevan valistuneenpia. Lapseton kuolee pois ja kissat vain jää. Lapset jää elämään, jos tulevaisuuden maailmassa pystyvät.

Vierailija
31/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kaverini ei vie edes maitotölkkejä pahvikeräykseen, vaan laittaa niihin muuta roskaa ja sekajätteeseen vie. Ihmettelen moista pöljämäisyyttä joka kerta kun käyn.

Se olisi niin pieni vaiva laittaa maitopurkit pahville kuuluvaan roskalaatikkoon, että menisivät oikeaan paikkaan, mutta eihän juntti siitä välitä.

Ne pitää pestä ensin! Mietitkö koskaan, paljonko siihen vedenlämmitykseen menee energiaa?

Huuhtasee johonkin mukiin jääneellä valutusvedellä. Tietty jos ne maidot aina vanhenee ja kivettyy sinne jääkaappiin niin olisi jotenkin olennaista, mutta maitopurkki ei todellakaan edes kaipaa lämmintä vettä. Kunhan avaa sen koko pään auki ja laittaa valumaan niin ei pääse muodostumaan mitään hajuja.

Vierailija
32/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten teillä kierrätys on vähän hankalampi. Joutuu nähdä kuljettamisen vaivan.

Vierailija
33/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä kierrätys on todella viitseliäisyydestä kiinni.

Lähin paperin, pahvin, lasin ja metallin kierrätyspiste on 7km päässä, lisäksi paikassa, johon pitää tehdä 500m mutka matkalla töihin, kauppaan yms.

Joka toinen kerta kierrätyslaatikot tursuavat niin, että ei tiedä kippaako kamat viereen pelkästä v...tuksesta vai koitaako onneaan viikon päästä uudestaan.

Tästä johtuen pienen autoni takaluukku on yleensä täynnä kierrätykseen menevää sälää, viimeksi pari päivää ennen joulua, kun lähdin viemään mummua jouluruoka ja viime hetken joululahjaostoksille.

Siinä sitten iloisesti kerma-ja sillipurkkien, hyasinttien, lastenkirjojen, lanttujen ja possunmakkaran joukossa ajeltiin kotia kohti. Mummu kun aina unohtaa kauppakassin kotiin ja muovikassit ovat mummunkin tietojen mukaan helvetistä.

Iloista on kierrätys.

Vierailija
34/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huuhtasee johonkin mukiin jääneellä valutusvedellä. Tietty jos ne maidot aina vanhenee ja kivettyy sinne jääkaappiin niin olisi jotenkin olennaista, mutta maitopurkki ei todellakaan edes kaipaa lämmintä vettä. Kunhan avaa sen koko pään auki ja laittaa valumaan niin ei pääse muodostumaan mitään hajuja.

30 vuoden kokemuksella näin juuri. Maitotölkin kierrätys on sieltä helpoimmasta päästä metallien kanssa.

Vierailija
35/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, ei niitä kukaan pese, pelkkä huuhtasu riittää, eikä siihen tarvita edes lämmintä vettä eikä tartte purkkia edes täyteen päästää vettä, että viiminen maitoliru lähtee jos on sinne jäänyt.

Mutta trollihan sinä olitkin.

Vierailija
36/36 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kierrätetään "kaikki" eli paperi, lasi, metalli, kartonki ja muovi, sekä biojäte noin 9kk vuodessa. Mutta ei se kyllä mitään helppoa ja vaivatonta ole! Muovia tulee jätesäkki viikossa ja lähin keräyspiste on 7km päässä, sekin väärässä suunnassa työpaikkaan nähden. Muutkin pisteet sen verran kaukana ettei tosiaan viedä edes viikottain kuormia. Ja se taas tarkoittaa sitä, että kun viedään, niin se määrä on ihan järkyttävä! Onneksi on iso tila-auto...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän