Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pääsit eroon kynsisienestä?

Vierailija
02.01.2019 |

Itsellänihän tuo pirulainen ilmestyi varpaankynteen n.8 vuotta sitten. Siitä on levinnut kahteen muuhunkin varpaaseen. Kävin jo silloin kun oli ensimmäisessä, lääkärissä ja siitä otettiin KAHDESTI viljely, joka tuli ulos negatiivisena (!!!). Kuulemma tulokset ei ole noissa aina luotettavia. Tuloksien tultua lääkäri väitti että kynsin on kärsinyt koska ne hankaavat lenkkareita vasten.. juoksen siis paljon. Olen juossut koko ikäni, ja yhtäkkiä varpaankynnet muka paksunisivat juoksulenkkareista.
Muutama pedikyyrin tehnytkin on sanonut, että varmasti on kynsisieni. Enpä sellaiseen enää kehtaa edes mennä koska nolottaa niin paljon.

Olen yrittänyt kotikonstein päästä eroon, mutta eipä ole ikinä onnistunut. Teepuuöljy kokeiltu, 4% vetyperoksidi kokeiltu sekä apteekin Canespro kokeiltu, ei mitään apua mistään noista.

Jaa viisautesi, ensi kesänä olisi kiva käyttää sandaaleja!

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma omenaviinietikalla penslaamalla saa pois.

Eli kerran päivässä kunnolla imettää siihen omenaviinietikkaa.

Vierailija
62/78 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma omenaviinietikalla penslaamalla saa pois.

Eli kerran päivässä kunnolla imettää siihen omenaviinietikkaa.

Kuulemma vai?

Vinkksi kuuluu sarjaan: höpöhöpö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Olen päässyt kynsisienestä eroon lääkekuurilla. Kuuri oli myös siinä mielessä mukava, että se vei ruokahalua. Laihduin toivomiini mittoihin. Vaara oli jopa anoreksiaan, sillä syöminen tuntui vastenmieliseltä. 

Iloa kesti jonkin aikaa. Sitten kynsisieni uusiutui. Menin uudelleen lääkäriin. Tämä lääkäri kertoi, että joillekin henkilöille kynsisieni tulee helpommin (kaikillahan se ei ole ongelma). Hän oli lääkekuurin suhteen epäileväinen, koska se rasittaa maksaa paljon. Samanaikaisesti tulisi vaihtaa kaikki sukkasi, kenkäsi jne jotta et ole altis tartunnalle kynsisienen saastuttamista jalkineista ja sukista. Aika kallista. Senkin jälkeen olet vaarassa saada kynsisienen helposti jälleen perheen jäseniltäsi, uimahallista, salilta jne.

Ylen Akuutti ohjelmassa oli yleisövihje onglemaan. Rajamäen väkiviinaetikka. Olen kokeillut sitä ja nyt alkaa olla sairas osa kynnestä kasvanut pois. Olen laittanut etikkaa suihkepulloon ja suihkuttanut sitä päivittäin suihkun jälkeen sairaille kynsille. Kun olen saanut kynnet kuntoon tällä jatkan vähintään viikottain jalkojen hoidon yhteydessä koko jalan käsittelyä etikalla. Uskomatonta miten tämä vanhan kansan neuvo on unohtunut. TOIMII  Auttaa myös jalkasilsaan.

Vierailija
64/78 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kynsisienen jostain v. 2019 (muistaakseni) ja pääsin nyt eroon lukuisten yritysten jälkeen. Oikeaa kynttä enää muutama milli oli näkyvissä ihan juuressa, muutoin keltainen hapettunut ja irronnut kynsi. Jalkapohjassakin jalkaterapeutin mukaan mokkasiinisilsan tyyppistä hilseilyä.

Pääsin itse eroon seuraavalla rutiinilla: joka ilta jalkojen pesu ihan normaalilla suihkusaippualla ja kuorintakinttaalla. Tämän jälkeen kuivaus paperilla ja paljailla jaloilla ei kävelyä lattialla pesun jälkeen vaan jalkapohjien alle pari talouspaperinpalaa myös. Heti kuivauksen jälkeen jalkoihin kertakäyttöisillä kumihanskoilla hieroin ensin kynsiin Nolla käsidesivaahtoa, vaihdoin hanskat, hieroin Footlogix sienijaloille tarkoitettua vaahtovoidetta hyvin pienen määrän vielä kynsiin ja levitin loput jalkapohjiin. Tämän jälkeen vielä Footlogix sienisuihketta kynsille, myös terveille. Tämän jälkeen paperilla vielä ylimääräisen voiteen pyyhkiminen varvasväleistä ja puhtaat sukat jalkaan. Pahimmassa vaiheessa Kynsi on tärkeää pitää koko ajan lyhyenä ja ohuena, tein pedikyyrin itse leikkaamalla kynsisaksilla niin paljon kynttä kuin uskalsin ja sen jälkeen peperiviilalla sormella kynttä tukien viilasin mahdollisimman lyhyeksi ja ohensin kynttä myös yläpinnan puolelta. Kynnen lyhennystä ja ohennusta taisin tehdä kynnen kasvun mukaan n. parin viikon välein. Tässäkin toimessa kertakäyttöiset hanskat on hyvä olla käytössä. Kunnolla tulosta alkoi vähitellen näkyä, kun keksin kokeilla Nailit-laitetta kynsiin. Idea perustuu eri valontaajuuksien parantavaan vaikutukseen. Laitetta käytin illan pesujen ja rasvausten jälkeen sohvalla sarjoja katsellessa ja pidempään kuin yhden hoito-ohjelman (7min) keston. Itsellä oli lisäksi pitkään ongelmana, että kynsi pyrki taittumaan kärjestä ylöspäin kasvaessaan, joten melko pitkään jouduin teippaamaan kynttä päivän ajaksi. Parhaimmaksi keinoksi tähän osoittautui kinesioteippi, jonka asettelin pottuvarpaille alkuun kynnen yli taittaen kärjestä varpaan alle, mutta jossain vaiheessa totesin kynnen kasvettua vaihtaa suuntaa poikittain varpaan yli. Footlogix sienisuihketta kynsille (ainoastaan sairaille) laitoin alkuun myös aamulla ennen kinesioteipin laittoa. Yöksi jätin teipin pois. Toki kinesioliimaa sai pesuhanskoilla hankailla illalla hetken pois, mutta ilman teippiä kynsi ei tosiaan lähtenyt kasvamaan suoraan. Jossain vaiheessa kynnen pyrkiminen ylöspäin kärjestä loppui ja kinesioteipin sai heivata pois.

Kynsisakset ja Nailit-laite on tärkeää aina desinfioida hyvin käytön jälkeen. Paperiviilat joka kerta uudet, ne saa helposti taitettua sopiviin palasiin niin riittävät pidempään. itse olen ensin kynsisakset pessyt huolellisesti saippuavedellä ja sen jälkeen huolellisesti desinfioinut LV-desinfiointisuihkeella, samalla aineella myös Nailit-laitteen desinfiointi. Sukat pestään vähintään 60 asteessa ja itse vielä kuivurissa käytän. Uudet sukat ostetaan alkuun aika useastikin, muutaman kuukauden välein. Kengät ostin kokonaan uudet puolen vuoden välein alkuun. Pesukinttaan olen vaihtanut uuteen aina sen mukaan, kun olen kynttä lyhentänyt ja viilannut.

Alkuun kokeilin, teepuuöljyä, ruokasoodaa, omenaviinietikkaa, otsonoitua oliiviöljyä, pihkalakkaa, vetyperoksidia ja hiustenkuivaajaa, mutta niistä ei ollut mitään hyötyä, tilanne vaan paheni. Footlogix on itselleni toiminut voiteista parhaiten. Nolla käsidesivaahtoa päätin kokeilla ihan omasta mielenkiinnosta ja tuntui siitä jotain apua myös olevan. Ahkera Nollan käyttö alussa tuntui kellastuttavan kynnen valkoista osaa, mutta kynnen vähitellen parantuessa jätin sen käytön vähemmäksi kun tarve kynnen ahkeralle lyhentämiselle ja ohentamiselle väheni. Nailit-laitetta kannattaa myös kokeilla. Toivottavasti näistä keinoista on jollekin apua.

Vierailija
65/78 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kynsisienen jostain v. 2019 (muistaakseni) ja pääsin nyt eroon lukuisten yritysten jälkeen. Oikeaa kynttä enää muutama milli oli näkyvissä ihan juuressa, muutoin keltainen hapettunut ja irronnut kynsi. Jalkapohjassakin jalkaterapeutin mukaan mokkasiinisilsan tyyppistä hilseilyä.

Pääsin itse eroon seuraavalla rutiinilla: joka ilta jalkojen pesu ihan normaalilla suihkusaippualla ja kuorintakinttaalla. Tämän jälkeen kuivaus paperilla ja paljailla jaloilla ei kävelyä lattialla pesun jälkeen vaan jalkapohjien alle pari talouspaperinpalaa myös. Heti kuivauksen jälkeen jalkoihin kertakäyttöisillä kumihanskoilla hieroin ensin kynsiin Nolla käsidesivaahtoa, vaihdoin hanskat, hieroin Footlogix sienijaloille tarkoitettua vaahtovoidetta hyvin pienen määrän vielä kynsiin ja levitin loput jalkapohjiin. Tämän jälkeen vielä Footlogix sienisuihketta kynsille, myös terveille. Tämän jälkeen paperilla vielä ylimääräisen voiteen pyyhkiminen varvasväleistä ja puhtaat sukat jalkaan. Pahimmassa vaiheessa Kynsi on tärkeää pitää koko ajan lyhyenä ja ohuena, tein pedikyyrin itse leikkaamalla kynsisaksilla niin paljon kynttä kuin uskalsin ja sen jälkeen peperiviilalla sormella kynttä tukien viilasin mahdollisimman lyhyeksi ja ohensin kynttä myös yläpinnan puolelta. Kynnen lyhennystä ja ohennusta taisin tehdä kynnen kasvun mukaan n. parin viikon välein. Tässäkin toimessa kertakäyttöiset hanskat on hyvä olla käytössä. Kunnolla tulosta alkoi vähitellen näkyä, kun keksin kokeilla Nailit-laitetta kynsiin. Idea perustuu eri valontaajuuksien parantavaan vaikutukseen. Laitetta käytin illan pesujen ja rasvausten jälkeen sohvalla sarjoja katsellessa ja pidempään kuin yhden hoito-ohjelman (7min) keston. Itsellä oli lisäksi pitkään ongelmana, että kynsi pyrki taittumaan kärjestä ylöspäin kasvaessaan, joten melko pitkään jouduin teippaamaan kynttä päivän ajaksi. Parhaimmaksi keinoksi tähän osoittautui kinesioteippi, jonka asettelin pottuvarpaille alkuun kynnen yli taittaen kärjestä varpaan alle, mutta jossain vaiheessa totesin kynnen kasvettua vaihtaa suuntaa poikittain varpaan yli. Footlogix sienisuihketta kynsille (ainoastaan sairaille) laitoin alkuun myös aamulla ennen kinesioteipin laittoa. Yöksi jätin teipin pois. Toki kinesioliimaa sai pesuhanskoilla hankailla illalla hetken pois, mutta ilman teippiä kynsi ei tosiaan lähtenyt kasvamaan suoraan. Jossain vaiheessa kynnen pyrkiminen ylöspäin kärjestä loppui ja kinesioteipin sai heivata pois.

Kynsisakset ja Nailit-laite on tärkeää aina desinfioida hyvin käytön jälkeen. Paperiviilat joka kerta uudet, ne saa helposti taitettua sopiviin palasiin niin riittävät pidempään. itse olen ensin kynsisakset pessyt huolellisesti saippuavedellä ja sen jälkeen huolellisesti desinfioinut LV-desinfiointisuihkeella, samalla aineella myös Nailit-laitteen desinfiointi. Sukat pestään vähintään 60 asteessa ja itse vielä kuivurissa käytän. Uudet sukat ostetaan alkuun aika useastikin, muutaman kuukauden välein. Kengät ostin kokonaan uudet puolen vuoden välein alkuun. Pesukinttaan olen vaihtanut uuteen aina sen mukaan, kun olen kynttä lyhentänyt ja viilannut.

Alkuun kokeilin, teepuuöljyä, ruokasoodaa, omenaviinietikkaa, otsonoitua oliiviöljyä, pihkalakkaa, vetyperoksidia ja hiustenkuivaajaa, mutta niistä ei ollut mitään hyötyä, tilanne vaan paheni. Footlogix on itselleni toiminut voiteista parhaiten. Nolla käsidesivaahtoa päätin kokeilla ihan omasta mielenkiinnosta ja tuntui siitä jotain apua myös olevan. Ahkera Nollan käyttö alussa tuntui kellastuttavan kynnen valkoista osaa, mutta kynnen vähitellen parantuessa jätin sen käytön vähemmäksi kun tarve kynnen ahkeralle lyhentämiselle ja ohentamiselle väheni. Nailit-laitetta kannattaa myös kokeilla. Toivottavasti näistä keinoista on jollekin apua.

Sinulla ei taida olla perhettä, lapsia...

Vierailija
66/78 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten eroon? Hio kynsi, luota etikkavedessä, jota ei laimenneta, samaa vettä voi käyttää 10vrk. Sen jälkeen burana capsulan nesteellä penslaus, ja sen jälkeen maitohappobakteeri kapseli auki ja seos varpaaseen. Toimii varmasti.

Vierailija
67/78 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni pyyntö sieninäytteenottoon tulevalle: antakaa kynsien kasvaa pituutta siten, että on mitä leikata näytteeksi. Jos kynsi on niluttu aivan olemattomaksi siitä ei saa taitavinkaan näytteenottaja riittävästi näytemateriaalia mitä kasvattaa. Jos sieni on vaivannut kuukausia tai vuosia, voi vähän optimoida milloin tulee näytteille.

Vierailija
68/78 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on pirullinen sairaus. Itse sain sen koronan yhteydessä.Oen kamppaillut 1, 4 vuotta pirun kanssa. Nyt vaikuttaa että n ähdössä pois.

Olen niin vihainen apteekille kun myyvät lääkkeitä ilman vaikutusta.

Eräs tuttava sanoi että hän pääsi eroon sienestä klorinilla. Itse kokeillut vaikka mitä. Nyt vaadin viljelyn ja haluan tietää totuuden-

Viime kesänä en voinut käyttää mitään sieviä kenkiä kun pelkäsin että pilaan ne kaikki sienellä.

Vierailija
69/78 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsidesi?

Vierailija
70/78 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mömmöä ei kannata kaivaa sieltä kynnen alta, lähtee vaan enempi aktivoitumaan.

Vierailija
71/78 |
05.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amputaatiotako seuraavana kokeilemaan?[/quote]

Kyllä lähtee: oreganoöljyllä!

5-10 tippaa jalkakylpyyn 2-3/vko!

Huomaat kyllä 1.kylvyn jälkeen laitatko 5 vai useamman tipan.

Iho tid.näk. kirvelee tai ainakin punoittaa n 15 min kylvyn jälkeen. Se ei ole vaarallista.

On kyllä sitkeä häädettävä. 1. Vkon jälkeen voi öljyä laittaa vanutupolla suoraan puhtaisiin kynsiin. Siis pestyihin! Mutta kannattaa todella kylvettää jalkoja ensin tuon 3 x ,vaan ei peräkkäisinä päivinä. Niitä itiöitä kun voi olla muuallakin kuin kynsissä. O-öljy saa olla joko 80- tai 100%.

Vierailija
72/78 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynsisieni ilmaantui vupnna 2019 ukkovarpaaseeni. Kävin näyttämässä ukkovarvasta lääkärillä, jolta sain määräyksen käyttää Loceryl lääkekynsilakkaa, kunnes kynsisieni poistuu. Käytin Loceryliä reilun vuoden, josta ei ollut mitään apua. Kävin jälleen lääkärillä 2022 alussa, joka määräsi suun kautta otettavan terbinafiini lääkkeen. Olen syönyt terbinanafiiniä nyt 4,5 kuukautta ja lääke vaikuttanut tehokkaasti kynsisieneen. Ukkovarpaassa on kynsisientä enää noin 4 mm ja jatkan terbinanafiinin syömistä, kunnes ukkovarvas on täysin puhdas kynsisienestä. Lääkäri arvioi, että terbinanafiiniä pitää syödä jopa 6 kuukautta, kunnes kynsisieni on kokonaan terve, eikä kynsisientä ole yhtään näkyvissä.

Miten olette varmistaneet, että kynsisieni ei tartu uudelleen? Mietin myös mitä tuhoja yli 6 kuukauden terbinafiini lääkkeen syöminen on tehnyt maksalleni?

Yritän pitää kynsisienen kurissa jatkossa seuraavilla tempuilla. Sukat tulee pestä aina +60c asteessa, jotta sieni kuolee ja sukat pitää vaihtaa jokaisen käyttökerran jälkeen. Sandaaleja tulee jatkossa aina käyttää julkisissa suihkutiloissa. Kengät tulee pestä koneessa säännöllisesti +40c asteessa.

Lääkäri epäili, että olen saattanut saada kynsisienitartunnat uimahallista, joissa käyn pari kertaa viikossa.

Tässä juttua kynsisienen hoidosta -> https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00254 ja https://www.terveystalo.com/fi/tietopaketit/kynsisieni/.

Vierailija
73/78 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Ei sienestä pääse eroon millään kotikonsteilla. Itse tuhlasin tosi paljon rahaa erilaisiin turhiin litkuihin. Mikään niistä ei auttanut.

Ainoa, mikä auttaa, on suun kautta otettava lääke, jonka määrää ihotautilääkäri.

3 kuukauden lääkekuurin jälkeen oli puoli vuotta taukoa ja sen jälkeen 2 kuukauden lääkekuuri. Sieni tuhoutuu jo ensimmäisen lääkekuurin aikana.

Minulle ei lääkkeestä tullut mitään sivuvaikutuksiakaan. Otin lääkkeen joka aamu ruoan kanssa. Toinen vioittunut kynsi on kokonaan uusi ja toisessa on enää vähän vaurioitunutta aluetta. Pian sekin kasvaa ulos kokonaan ja tämäkin kynsi tulee olemaan kaunis, valkoinen. 🙂

Vierailija
74/78 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille tule oireita sienilääkkeestä.

Mulle ei ainakaan tullut mitään oireita.

Lääkkeen otin aina ruoan kanssa ja kynnet parantuivat.

Vierailija
75/78 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se Nalox eikä mikään muukaan litku ainakaan tehonnut.

Ihotautilääkärin määräämän lääkekuurin jälkeen pääsin eroon kynsisienestä.

Vierailija
76/78 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään, aina se löytää jostakin takaisin vaikka millä myrkyillä häädetty. Amputaatiotako seuraavana kokeilemaan?

Jaan fiiliksesi... Lääkkeillähän se lähtisi, mutta siihen tarvitaan positiivinen viljelytulos, sekä ne kuormittavat kuulemma todella voimakkaasti maksaa. Lääkekuurilainen joutuu käymään siis lääkärillä tuon kuurin aikana tarkkailemassa maksa-arvoja, tällaista kuulin. Kuuri on myös todella kallis. 

ap

Jaaha. Ilmankos lääkäri väittikin minulle, että "Ei se ole kynsisientä".

No kun se nyt kumminkin on kynsisientä joka on vanhemmiltani peräisin, niin miten ihmeessä varjelen lapsiani siltä?

Vierailija
77/78 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut kynsisieni ainakin 5 vuotta. Alkuun kokeilin lähestulkoon kaikki markkinoilla olevat lääkkeet, ainoastaan suun kautta otettavaa lääkettä en halunnut ottaa. Nyt keväällä molemmat isovarpaan kynnet ovat ovat kasvaneet juuresta tervettä uutta valkosta kynttä ja keltainen osio on lähdössä kokonaan pois. Eli nähtävästi myös aika auttaa tähän!

Vierailija
78/78 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ollut kynsisieni ainakin 5 vuotta. Alkuun kokeilin lähestulkoon kaikki markkinoilla olevat lääkkeet, ainoastaan suun kautta otettavaa lääkettä en halunnut ottaa. Nyt keväällä molemmat isovarpaan kynnet ovat ovat kasvaneet juuresta tervettä uutta valkosta kynttä ja keltainen osio on lähdössä kokonaan pois. Eli nähtävästi myös aika auttaa tähän!

Lisään vielä että on myös mahdollista että kynsisieneltä näyttävä muutos voi olla kynsipsoriasista. Se voi näyttää tismalleen samanlaiselta keltaisuudelta. Eikä muualla ihossa tarvitse esiintyä psoriasista. Kynsipsoriasikseen ei auta myöskään mitkään lääkkeet. Se ei kuitenkaan tartu henkilöltä toiselle.