Miten pääsit eroon kynsisienestä?
Itsellänihän tuo pirulainen ilmestyi varpaankynteen n.8 vuotta sitten. Siitä on levinnut kahteen muuhunkin varpaaseen. Kävin jo silloin kun oli ensimmäisessä, lääkärissä ja siitä otettiin KAHDESTI viljely, joka tuli ulos negatiivisena (!!!). Kuulemma tulokset ei ole noissa aina luotettavia. Tuloksien tultua lääkäri väitti että kynsin on kärsinyt koska ne hankaavat lenkkareita vasten.. juoksen siis paljon. Olen juossut koko ikäni, ja yhtäkkiä varpaankynnet muka paksunisivat juoksulenkkareista.
Muutama pedikyyrin tehnytkin on sanonut, että varmasti on kynsisieni. Enpä sellaiseen enää kehtaa edes mennä koska nolottaa niin paljon.
Olen yrittänyt kotikonstein päästä eroon, mutta eipä ole ikinä onnistunut. Teepuuöljy kokeiltu, 4% vetyperoksidi kokeiltu sekä apteekin Canespro kokeiltu, ei mitään apua mistään noista.
Jaa viisautesi, ensi kesänä olisi kiva käyttää sandaaleja!
Kommentit (78)
Hei!
Olen ammatiltani jalkaterapeutti (AMK). Vastaanotollani käy useita, joille on mahdollisesti virheellisesti todettu kynsisieni. Miten minä autan heitä? Hion paksuuntunutta kynttä ohuemmaksi. Väittäisin, että 90% näistä asiakkaistani ei oikeasti kärsi kynsisienestä. Monella syy paksuihin keltaisiin kynsiin löytyy kengistä. Jos hoitooni sipsutellaan korkokengissä, tiedän heti mitä on luvassa. Suurin osa kynsiasiakkaistani käy 1-3 kertaa vuodessa vastaanotollani hiomassa kynsiään (hion siis laitteella, vähän kuin hammaslääkärin pora. Ei satu). Aika monella on paksuuntuman alla ihan nätti normaalin värinen kynsi.
Suosittelen kaikkia ko. ongelmasta kärsiviä ottamaan yhteyttä paikkakuntansa jalkaterapeutteihin tai -hoitajiin. Kaikilla ei ole sopivaa laitetta homman hoitamiseksi, mutta sitä kannattaa kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Olen ammatiltani jalkaterapeutti (AMK). Vastaanotollani käy useita, joille on mahdollisesti virheellisesti todettu kynsisieni. Miten minä autan heitä? Hion paksuuntunutta kynttä ohuemmaksi. Väittäisin, että 90% näistä asiakkaistani ei oikeasti kärsi kynsisienestä. Monella syy paksuihin keltaisiin kynsiin löytyy kengistä. Jos hoitooni sipsutellaan korkokengissä, tiedän heti mitä on luvassa. Suurin osa kynsiasiakkaistani käy 1-3 kertaa vuodessa vastaanotollani hiomassa kynsiään (hion siis laitteella, vähän kuin hammaslääkärin pora. Ei satu). Aika monella on paksuuntuman alla ihan nätti normaalin värinen kynsi.
Suosittelen kaikkia ko. ongelmasta kärsiviä ottamaan yhteyttä paikkakuntansa jalkaterapeutteihin tai -hoitajiin. Kaikilla ei ole sopivaa laitetta homman hoitamiseksi, mutta sitä kannattaa kysyä.
Kiitos asiallisesta viestistä.
Käytän korkokenkiä ja pikkuvarpaat joutuvat koville. Toisen pikkuvarpaani minikokoinen kynsi on muita paksumpi. Olen tässä miettinyt, pitääkö ryhtyä sienilääkekuurille ettei tartu muihin kynsiin, mutta ehkäpä menen ensin jalkaterapeutille.
Olin just tulossa kirjottaan et kokeilkaa jalkahoitajaa! (Mitä eroo on terapeutilla ja hoitajalla? :D)
Mä söin sienilääkkeitä, kokeilin teepuuöljyä ja kaikkea mahdollista. En tiedä mistä keksin ton jalkahoitajan, mutta melkein poru pääsi, kun kymmenen vuoden kynsikärsimisen jälkeen mulla on nätit kynnet. Ei ne sellasena itsestään pysy, mutta käyn aina keväisin hiotuttamassa ne :)
Vierailija kirjoitti:
Olin just tulossa kirjottaan et kokeilkaa jalkahoitajaa! (Mitä eroo on terapeutilla ja hoitajalla? :D)
Mä söin sienilääkkeitä, kokeilin teepuuöljyä ja kaikkea mahdollista. En tiedä mistä keksin ton jalkahoitajan, mutta melkein poru pääsi, kun kymmenen vuoden kynsikärsimisen jälkeen mulla on nätit kynnet. Ei ne sellasena itsestään pysy, mutta käyn aina keväisin hiotuttamassa ne :)
Hienoa, jos jalkahoitaja on voinut auttaa!
Jalkaterapeutti on suojattu nimike, ja vaatii tosiaan AMK-tutkinnon. Vastaanotollani ei suinkaan hierota jalkoja (se tosin kuuluu hoidon lopuksi hommaan), vaan suurin osa asiakkaistani kärsii vähän haastavammista ongelmista jalkojensa kanssa. Kuka tahansa taas voi olla jalkahoitaja.
Ja sinulle, jolla on pikkuvarpaan kynsi paksuuntunut: olen aivan varma, että kyntesi saadaan normaaliksi jalkaterapeutin vastaanotolla! Nuo vaivat ovat yleensä helpoimmasta päästä hoitaa, koska pikkuvarpaan kynsi on niin pieni. Todennäköisesti ongelma uusiutuu mikäli korkkareiden käyttö jatkuu, mutta ainakin tiedät mistä saat avun. Me suosittelemme max. 2 cm korkoja, mutta valehtelisin, jos väittäisin itse kulkevani töiden ulkopuolella terveyskengissä...
T. Tuo yllä kommentoinut jalkaterapeutti
Kiitos kaikille jotka on osallistuneet keskusteluun. Mielenkiintoista miten eri konsteilla sieni on saanut nujerrettua.
Ostin nyt teeouöljyä, ja tällä kertaa ajattelin kokeilla jonkun täällä mainitsemaa kynnen viilausta öljyn laittamisen jälkeen.
Ap
Meidän 9-vuotiaalla on varpaankynnessä selvä kynsisieni. Netistä ja apteekista saatava tieto on lähinnä "ei lapsella voi olla kynsisientä, se on hyvin hyvin harvinaista", mutta ei se kyllä ulkonäön perusteella voi mikään muukaan olla. Se se vasta on hankalaa yrittää hoitaa. Potilaalla (ja vanhemmilla) ei ole oikein kärsivällisyyttä jokailtaiseen teepuuöljysivelyyn ja hiontaa, ja sisäisesti otettavia lääkkeitä ei voi syödä vielä vuosiin. Huoh.... Olisiko kenelläkään vinkkejä tuon hoitamiseen?
Upotin oikeasti vodkalasiin illaksi niin eipä tykännyt ja hävisi. En juo kuin sieni itse mutta tästä kuitenkin idea.
Hei! Uskokaa tai älkää, mutta mä pääsin kynsisienestä eroon sillä apteekista ilman reseptiä saatavalla Naloxilla! Se oli tosi miellyttävä tuote, ei tuoksunutkaan muistaakseni miltään. Mulla oli kahdessa kynnessä sientä. Voitelin/sivelin aineella huolellisesti koko kynnen (myös kynnen reunan alta) ohjeen mukaan joka päivä ja annoin kuivua. Lopetin käytön vasta, kun koko sairas kynsi oli kokonaan kasvanut pois ja tilalla pelkkää tervettä kynttä. Ei ole kynsisieni palannut, tästä on jo monta vuotta. Suosittelen kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Hei! Uskokaa tai älkää, mutta mä pääsin kynsisienestä eroon sillä apteekista ilman reseptiä saatavalla Naloxilla! Se oli tosi miellyttävä tuote, ei tuoksunutkaan muistaakseni miltään. Mulla oli kahdessa kynnessä sientä. Voitelin/sivelin aineella huolellisesti koko kynnen (myös kynnen reunan alta) ohjeen mukaan joka päivä ja annoin kuivua. Lopetin käytön vasta, kun koko sairas kynsi oli kokonaan kasvanut pois ja tilalla pelkkää tervettä kynttä. Ei ole kynsisieni palannut, tästä on jo monta vuotta. Suosittelen kyllä!
Oliko sieni-infektio diagnosoitu? Sienirihmastoa löytyi kynsinäytteestä?
Mulla muistaakseni tuo Nalox auttoi mutta aina palasi. Vuosia tuo riivasi ja kaikki mahdollinen tuli kokeiltua, myös tuo fööni, vetyperoxidi, kuusenpihka.. Vasta 3kk sisäinen lääkekuuri vei. (Pikkuvarvas)
Nyt jos sairastaisin, uteliaisuutta haluaisin kokeilla VHH ruokavalion. En ole koskaan lukenut tai kuullut että olisi kenelläkään auttanut, mietin vain kun tuohon aikaan kärsin ihan jatkuvasta jalkasienestä joka lopulta levisi kynteen. Kynsisienen hoidon jälkeen myös lamisilia piti olla aina ja sitä sai käyttää jatkuvasti. VHH ruokavalio katkaisi minulta tuon jalkasienikierteen, sillä mietin voisiko auttaa myös kynsisieneen? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Upotin oikeasti vodkalasiin illaksi niin eipä tykännyt ja hävisi. En juo kuin sieni itse mutta tästä kuitenkin idea.
Oikeasti: en usko.
Itse yritin nitistää sienen 96% pirtulla, mutta sain kynnet vain kuivumaan ja haurastumaan lisää. Kynsivallitkin tulehtuivat raa'asta käsittelystä.
Lopetin "hoidon" parin viikon päästå.
En millään. 20v ollut riesana. Kaikki kokeiltu. Jostain syystä raskausaikana oli vähemmän ärhäkkä ja pääsin MELKEIN eroon siitä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille jotka on osallistuneet keskusteluun. Mielenkiintoista miten eri konsteilla sieni on saanut nujerrettua.
Ostin nyt teeouöljyä, ja tällä kertaa ajattelin kokeilla jonkun täällä mainitsemaa kynnen viilausta öljyn laittamisen jälkeen.Ap
Kynsi kannattaa pitää mahdollisimman lyhyenä. Sitten puhdistus, ja aine jota kokeilet.
En tiedä tuosta öljystä, mutta Betadine jota suosittelin, imeytyy aika tehokkaasti kudokseen kynnen reunoilta alkaen. Ja on laajakirjoinen. Voithan käyttää useita eri aineita, ainakin vuorotellen... tuskin niistä mitään vaarallista reaktiota syntyy! "Paistettu sieni", yök...
Tuli vielä sellainen mieleen, eleli paraskaan jalkahygienia pidä sientä loitolla, voisiko sienen uusiutumisen ennaltaehkäisyyn auttaa talkki...?
Vierailija kirjoitti:
Minulla hoidettiin vuosikausia kynsisienenä sormien kynsiä ja ukkovarvasta. Otettiin näyte, joka oli puhdas ja silti söin lääkkeitä. Ei lähtenyt. Nyt on selvinnyt, että minulla on nivelpsori, jonka oire on minulla kynsien muutokset ja ajoittaiset nivelkivut. Kynnet ovat kauhean näköiset ja vuorotellen eri kynsi oireilee. Käypä ihotautilääkärillä, niin saat varmistuksen, ettei sinulla ole psoriasis. Tunnen erään nuoren miehen, jolla on samoin vain kynsimuutoksinen psori.
Täällä myös yksi. Kynnet paranivat vähän niinkuin kaupanpäällisinä saatuani sopivan lääkityksen nivelpsoriin. Tosin minulla psoria hoitaa reumalääkäri.
Napalmilla lähtee.
Ihan oikeasti, olen kokeillut jo kaikki muut vaihtoehdot. En sitten tiedä jos jollain jalkahoitajalla yrittäisi poistatuttaa kaikki kynnet täysin, kasvaisiko tilalle terveet vai sieniset edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sieni-infektio diagnosoitu? Sienirihmastoa löytyi kynsinäytteestä?
En käynyt lääkärillä näyttämässä. Pari kynttä muuttui vähitellen paksuiksi, keltaisiksi ja hauraiksi, ja erityisesti kynnen alta tuli sellaista jauhemaista murua.. sorry, jos kuulostaa ällöttävältä. Aikaisemmin ehdin kokeilla kynsiin tuloksetta Vicks Vaporubia (netistä löysin tuon vinkin). Mutta Naloxilla lähti heti paranemaan. Kynsisientä on useita lajeja, ja hiivasienikin voi kynteen tulla. Mikä lie sitten tarkemmin ollut kyseessä.
Hieman kellertää iso varvas. Menen huomenna uimahallille.-
Pari kertaa olen käynyt terkkarilla ja siitä piti maksaa. Eikö meillä ole ilmainen terveydenhuolto?
Ei ole. Palvelu on surkeaa ja jonot kamalat.
En kyllä minkään sienen takia ala ramppaamaan lääkäreillä.
Jos Suomessa olisi parempi hoito niin hoidattaisin ehkä. Arvelluttaa nuo maksamyrkyt kovasti ja en oikein mielellään syö sellaisia. Mieluummin pidän sienen jalassa kuin syön maksamyrkkyjä.