Oletko äänestänyt URHO KEKKOSTA?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?
Voi Ap. Kuinka tietämätön olet? Miten koulukäyntisi? Ensimmäisellä kerralla Kekkonen valittiin yhden äänen enemmistöllä. Eli yksi valitsijamies enemmän äänesti häntä kuin Fagerholmia.
Et sitten huomannut että oli kyse vuoden 1978 vaaleista jolloin Kekkosta valitsijamiesten kautta äänesti 82,41% kansasta.
Putin sai vain 76% äänistä tänä vuonna.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset presidentinvaalit, joissa Kekkonen valittiin, olivat vuonna 1978. Silloin äänestin Kekkosen valitsijamiestä. Kaikki ennen vuotta 1960 syntyneet ovat voineet äänestää ja mehän emme ole edes vanhoja vielä.
Koitko myöhemmin että olit manipuloinnin kohde kun 90% kansasta äänesti Kekkosta? Eihän tilanne voinut mitenkään olla terve.
Eihän Putinkaan pääse lähellekkään Kekkosen lukuja.
ap.
Itse asiassa en kokenut. Päätös oli silloisen ja nykyisenkin käsitykseni mukaan hyvin harkittu. Silloin ei ollut yhtään järkevää vastaehdokasta.
Ei herännyt minkäänlaista protestimieltä vaikka olit nuori ja edellisen kerran valittiin huutoäänestyksellä ilman vaaleja. Demokratia oli alennustilassa, mutta et nähänyt asiassa mitään mahdollisuutta protestoida vaan piti antaa ääni koko kansan "Urkille" jota älymystö ja poliitikot nuoleskeli kieli ruskeana.
ap.
Äänestäisin kyllä tänä päivänä. 72 vm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeiset presidentinvaalit, joissa Kekkonen valittiin, olivat vuonna 1978. Silloin äänestin Kekkosen valitsijamiestä. Kaikki ennen vuotta 1960 syntyneet ovat voineet äänestää ja mehän emme ole edes vanhoja vielä.
Koitko myöhemmin että olit manipuloinnin kohde kun 90% kansasta äänesti Kekkosta? Eihän tilanne voinut mitenkään olla terve.
Eihän Putinkaan pääse lähellekkään Kekkosen lukuja.
ap.
Itse asiassa en kokenut. Päätös oli silloisen ja nykyisenkin käsitykseni mukaan hyvin harkittu. Silloin ei ollut yhtään järkevää vastaehdokasta.
Ei herännyt minkäänlaista protestimieltä vaikka olit nuori ja edellisen kerran valittiin huutoäänestyksellä ilman vaaleja. Demokratia oli alennustilassa, mutta et nähänyt asiassa mitään mahdollisuutta protestoida vaan piti antaa ääni koko kansan "Urkille" jota älymystö ja poliitikot nuoleskeli kieli ruskeana.
ap.
No itse asiassa kymmenen vuotta aiemmin (eli 1968) järjestettiin koulussa historian/yhteiskuntaopin tunnilla ennen oikeita presidentinvaaleja luokan omat vaalit (=harjoittelimme vaalimekanismia ihan käytännössä). Niissä (luokan vaaleissa) kutakin ehdokasta (Kekkonen, Virkkunen, Vennamo) edusti yksi valitsijamiesehdokas (luokan oppilas), joka sitten sai varsinaiseen valitsijamiesten suorittamaan äänestykseen mukaansa saamansa äänimäärän. Olin Vennamon valitsijamiesehdokan. Vaalipaneelien jälkeen äänestettiin ja onnistuin saamaan suurimman äänimäärän (ei yli puolta) ja toisella kierroksella saimme valittua Vennamon presidentiksi.
Takaisin itse asiaan: Kyse ei ollut siitä, että puolueet olisivat siinä vaiheessa nuoleskelleet Kekkosta vaan, että ainakin isot puolueet olivat huomanneet, että Kekkosen terveys ei enää ollut ihan kunnossa ja ajattelivat, että valitaan sairas mies, jotta voidaan ajaa omaa agendaa. Pimittivät siitä syystä Kekkosen horjuvan terveyden. Onnistuiko tämä peli (oman vallan kasvattaminen) lopulta? Ei ehkä niin hyvin kuin toivottiin.
Ne edelliset vaalit, jota ei käyty, vaan jotka kuitattiin erityislailla jäivät vähän harmittamaan, mutta toisaalta olisi pitänyt löytyä riittävän vahva vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Kekkosta ei ole voinut äänestää! Ei ollut silloin suora vaali ..
Kansanedustajaa pystyi äänestämään, samoin presidentin valitsijamiestä. En voinut äänestämään koska olin liian nuori, täytin 18 vuotta 1981.
Minä ainakin äänestin,olin just täysi-ikäinen kun Kekkonen valittiin viimeisen kerran.
Olenkanssanne eri mieltä.Parempaa ehdokasta ei ollut vaikken keskustalainen ollutkaan.
Te nuoret menette vaan lauman mukana ja haukutte miestä,jonka todellisista saavutuksista ette tiedä höykäsen pöläystä.
Hänen aikanaan oli töitä,vienti veti,atomisodan pelko 60-luvun alusta oli jo haihtunut.
Ennenkaikkea nuoret saivat töitä,olivat sitten lukeneita tai suoraan amatsusta tai kansakoulusta tai keskikoulusta töihin yrittäviä.Eikä tuota kauheaa masennusvimmaa ollut.Nykyään tuntuu että jokaisella on joku ongelma.Elämä oli vapaampaa,vanhoista tiukkanutturaväen säädöksistä oli päästy,ihmiset olivat tosiaan vapaampia,mutta samalla kunnioitettiin perusarvoja.
Olen kiitollinen etten nyt ole elämää aloitteleva nuori.Kaikkien ongelmien,kieltojen ja pelkojen maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole äänestänyt Kekkosta, koska hänen aikanaan presidenttiä ei valittu suoralla kansanvaalilla vaan valitsijamiesmenettelyllä.
Musta tossa vaalitavassa valitsijamiehet äänesti juurikin Kekkosta.
Ahtisaari oli eka pressa jota äänestin.
Koko tää systeemi meni vituralleen kun ei enää valittu Kekkosta vaan alettiin äänestää jotain pressoja vaan.
Ai niin olen äänestänyt Velttoo, Halosta, Mahtivaaria, Niinistöö ja tietysti Paavoa!
Martti vs. Rehn sai vasta valita.
Vierailija kirjoitti:
Koko tää systeemi meni vituralleen kun ei enää valittu Kekkosta vaan alettiin äänestää jotain pressoja vaan.
Kekkonen pitäisi balsamoida ja laittaa lasiarkussa pystyasennossa presidentinlinnan pääsisäänkäynnille.
Voi Ap. Kuinka tietämätön olet? Miten koulukäyntisi? Ensimmäisellä kerralla Kekkonen valittiin yhden äänen enemmistöllä. Eli yksi valitsijamies enemmän äänesti häntä kuin Fagerholmia.