Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Passin hakeminen/nouto

Huolestunut
02.01.2019 |

Olen hakemassa uutta passia. Onko hakemus helppo täyttää? Eniten kuitenkin mietityttää se, että miten saan passin noudettua kun nykyinen passini on vanhentunut puolisen vuotta sitten. Voinko koskaan edes saada uutta passia?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppo täyttää.

Muuttuiko nyt vuodenvaihteessa jokin käytäntö vanhentuneen passin suhteen? Ainakin syksyllä sain vielä haettua uuden passin vanhentuneella.

Vierailija
2/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, eikä ajokortilla. Teet valtakirjab jollekin, jollq on voimassa oleva, kelpaava henkilöllisyystodistus. Sitä kautta saat noudettua passin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ilman ongelmia vuosia vanhalla passilla noudettua uuden.

Vierailija
4/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain ilman ongelmia vuosia vanhalla passilla noudettua uuden.

Tänään? Vuoden vaihtuessa vanhentunut passi tai ajokortti ei kelpaa.

Vierailija
5/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden alusta alkaen passin saat haettua vain alle puoli vuotta vanhalla passilla, henkilökortilla tai sitten valtuutat sellaisen henkilön hakemaan jolla on voimassa oleva passi tai henkilökortti. Tai sitten poliisilaitoksella käyt tunnistautumassa samalla kun haet passia..

Vierailija
6/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin myöntämä henkilökortti kelpaa myös. Voimassa oleva.

Vierailija
7/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollisuuta tuohon. Perheessä kaikilla muilla passi vanhentunut ja en millään viitsisi vaivata naapureitani.

Vierailija
8/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestunut kirjoitti:

Ei ole mahdollisuuta tuohon. Perheessä kaikilla muilla passi vanhentunut ja en millään viitsisi vaivata naapureitani.

Sitten sinä varmaan olet ilman passia. Soita poliisilaitokselle ja kysy ottavatko tunnistautumisen siellä vastaan.

Vierailija
9/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden alusta alkaen passin saat haettua vain alle puoli vuotta vanhalla passilla, henkilökortilla tai sitten valtuutat sellaisen henkilön hakemaan jolla on voimassa oleva passi tai henkilökortti. Tai sitten poliisilaitoksella käyt tunnistautumassa samalla kun haet passia..

Entä jos teen hakemuksen netissä? Minulla on alle kuusi vuotta vanha allekirjoitus ja sormenjälki.

Voinko edes saada noudettua passiani?

Vierailija
10/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestunut kirjoitti:

Olen hakemassa uutta passia. Onko hakemus helppo täyttää? Eniten kuitenkin mietityttää se, että miten saan passin noudettua kun nykyinen passini on vanhentunut puolisen vuotta sitten. Voinko koskaan edes saada uutta passia?

Poliisin sivuilla ei määritellä kuinka vanhalla passilla voit noutaa noutopisteestä. Vanhentuneella passilla uuden passin saa ainakin poliisilaitoikselta henkilökohtaisesti noudettuna.

Vierailija
11/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolestunut kirjoitti:

Sitten sinä varmaan olet ilman passia. Soita poliisilaitokselle ja kysy ottavatko tunnistautumisen siellä vastaan.

Virka-aikana ei ole mahdollisuutta eikä aikaa tuollaiselle pelleilylle.

Vierailija
12/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskutelun ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos teen hakemuksen netissä? Minulla on alle kuusi vuotta vanha allekirjoitus ja sormenjälki.

Jos passisi on voimassa saat sen sillä. Minä tein sähköisen hakemuksen, mutta noutoon tarvitsin miehelleni valtakirjan (hänellä voimassaoleva passi), koska omani vanhentunut.

Vierailija
13/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskutelun ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyt tekemään hakemuksen netissä. Katso noita muita vastauksisa tuosta hakmisasiassa tai käy poliisien sivuilla.

Vierailija
14/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä helvttiä nyt taas? Saan passin haettua mutta en noudettua. Ihan helvetin hienosti suunniteltu systeemi taas.

Vierailija
15/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä kyllä täytettyäsi tiedot järjestelmä ilmoittaa tarvitaanko käyntiä vai ei. Eli kelpaako sormenjälkinäyte yms jotka jo rekisterissä on. Mutta tosiaan et voi noutaa itse jos sinulla ei ole henkilökorttia tai max 6kk sitten vanhentunutta passia. Voit valtuuttaa vaikka kaverisi noutamaan sen ärrältä. Kunhan kaverilla on voimassa oleva hlötod tai passi.

Poliisin sivuilla on hyvin kattavasti selitetty kyllä tämä.

Vierailija
16/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolestunut kirjoitti:

Poliisin sivuilla ei määritellä kuinka vanhalla passilla voit noutaa noutopisteestä. Vanhentuneella passilla uuden passin saa ainakin poliisilaitoikselta henkilökohtaisesti noudettuna.

Voiko? Vanhentuneella passilla ei nimittäin saa matkahuollosta/ärrältä.

Vierailija
17/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Netissä kyllä täytettyäsi tiedot järjestelmä ilmoittaa tarvitaanko käyntiä vai ei. Eli kelpaako sormenjälkinäyte yms jotka jo rekisterissä on. Mutta tosiaan et voi noutaa itse jos sinulla ei ole henkilökorttia tai max 6kk sitten vanhentunutta passia. Voit valtuuttaa vaikka kaverisi noutamaan sen ärrältä. Kunhan kaverilla on voimassa oleva hlötod tai passi.

Poliisin sivuilla on hyvin kattavasti selitetty kyllä tämä.

EI OLE MAHDOLLISUUTTA VALTTUUTTAA KETÄÄN SIIHEN. JÄÄNKÖ ILMAN PASSIA LOPPUELÄMÄKSI?

Vierailija
18/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on viimeisin passi vanhentunut viime elokuussa, se oli voimassa 5 vuotta.

Ja se on hukassa. En tajua mihin se on joutunut! Ei ole löytynyt. Ei edes muuton yhteydessä kun kävin jokaisen tavaran läpi asunnossa ja varastossa. Eikä laatikoita purkaessa. Haihtunut ilmaan :/

Vanha passi on tallessa, vanhentunut 2009. Samoin henkilökortti, vanhentunut 2012. Ajokorttikin on vuodelta 2003, mutta sehän ei kelpaa mihinkään. Noilla kai pitää pärjätä, kun uuden passin haen ja noudan... Kun viimeksi passihakemuksen täytin virkailijan kanssa, hän ei edes kysellyt mitään ihmeellistä, sanoi että vanha passi vuodelta 1999 kelpaa ihan hyvin. Ei esittänyt mitään ihmeellisiä tarkennuskysymyksiä isovanhempien entisistä asuinpaikoista tai tyttönimestä tai mistään.

Myös passin nouto tuolloin R-kioskilta onnistui ihan hyvin sillä vanhalla passilla, ja yksi kaveri onnistui viime vuonna ajokorttia näyttämällä saamaan passin. Tänä vuonnahan se ei enää kelpaa.

Eli hakemus täytetään virkailijan kanssa ja passin noutoon saat silloin ohjeet. Se vanha passi kelpaa kyllä.

Vierailija
19/53 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen huomenna poliisiasemalle, niin tehdäänkö siellä passihakemus ilman ajanvarausta. Huomisen olen lomalla joten se onnistuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan