Miten selviän äitiydestä kun vihaan yli kaiken hoploppeja ja sellaisia?
Onko niihin aivan aivan pakko mennä lapsen takia? Vaikka tulisi itse hulluksi niissä muutamassa minuutissa?
Kommentit (57)
Kuntoiluun ei muutenkaan jää paljon aikaa, joten sisäleikkipuistot on hyviä koko perheen liikkumiseen.
Hyvin. Ei hoplopeissa ole pakko käydä. Itekkään en ole omaani vienyt, keksin sille rahalle muutakin käyttöä. Mutta mitä "sen sellaiset" pitää sisällään? Huvipuistot, leikkipuistot, kylpylät, rosso?
No itse kävin hoplopissa ehkä kaksi kertaa koko lapsuusaikana eikä minusta siltä tunnu että se oli kurjaa kun en käynyt yhtä usein kuin naapurin Pete 8v.
Se minkä olen jo nähnyt ja oppinut huolimatta nuoresta iästäni on, että tärkeää ei ole se viekö lasta tarpeeksi kaikkialle huvipuistoihin jne. vaan lasten kanssa pitää oikeasti olla. Leikkiä heidän kanssa ja olla kontaktissa.
Kun minä olin lapsi niin äiti vei meitä aina metsään ja puistoihin leikkimään ja hän oli meidän kanssa jatkuvasti. Äiti otti meidät mukaan ruuanlaittoon ja kotitöihin. Tehtiin kaikkea sellaista mitä muut lapset eivät koskaan tehneet.
Äiti on kertonut minulle jälkeen päin että monet vanhemmat irvivät äitiäni siitä kun hän viitsi panostaa meihin niin paljon ja olla meidän kanssa riippumatta siitä mitä tehtiin. Kysyttiin ”miten sä viitsit viedä ja olla ja miksi et vain vie johonkin hoploppiin, mä en ainakaan jaksaisi ottaa ruuanlaittoon mukaan omia muksuja hullu sinä olet”.
Jostain kumman syystä kaikki kaverit halusi tulla aina meille leikkimään kun äiti järjesti meille omaa aikaansa. Meistä oli aivan hulvatonta pestä uikkareissa saunaa ja ruuanlaitto oli kivaa. Aarteenetsintää metsässä jne. Kyllä muistan että kaverit ihmetteli miksi en ollut käynyt ikinä lintsillä (kävimme kyllä huvipuistoissakin mutta ne eivät olet se prioriteetti nro 1 lasten kanssa olemisessa) mutta toisin kuin muiden kotona, meillä ei ikinä ollut tylsää.
Kyllä se jostain kertoo. Nyt on ikää 19 ja asun vielä kotona. Meillä on tässä okt-alueella ensinnäkin metsää melkein kaikkien talojen takapihalla ja lapsia asuu lähes kaikissa taloissa. Ikinä en näe silti lapsia metsässä leikkimässä tai ylipäätään leikkimässä mitään. Ihan satunnaisesti pari lasta saattaa jonkun pihassa näkyä ja sielläkin kesällä ollaan kännyköiden kanssa ja talvella istutaan nojaten käsiin. Me leikimme aina pitkin metsiä yms. meillä on 100 m pulkkamäkeen josta löytyy pieniä ja todella isojakin mäkiä (asuinalue on mäen päällä) mutta ikinä sielläkään ei ole moneen vuoteen ollut ketään laskemassa kuin todella harvoin. Se oli omassa lapsuudessa täynnä lapsia ja aikuisiakin oli jonkin verran ja naapuri alueistaan tultiin meidän alueelle mäkeä laskemaan.
Uskon että tällä on hirveästi merkitystä lasten ja nuorten terveyteen sekä henkisesti että fyysisesti, mutta myös sosiaalisiin kykyihin ja muutoin moniin ominaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hoploppihan toimii niin että tyrkkäät lapsen johonkin putkeen ja menet kahvilaan näpräämään av:ta. Mikä tuossa on kamalaa? Kun lapsi lähestyy kouluikää voit ulkoistaa tämän jollekkin kaverin vanhemmalle.
No kai jonkun pitää olla siellä putken luona vahtimassa, että isommat lapset eivät laske lapsen päälle tai sellaista. Ap
Ei siellä voi mitään vahtia. Voi vaan toivoa parasta ja se on istuu sieltä kahvilasta käsin.
Miksi ei voi vahtia? Olen kuullut, että siellä isommat lapset ei yhtään huomioi, että pienemmät ei jäisi jalkoihin. Olen luullut, että siellä on vanhemmat putkien vieressä vahtimassa niiden pienempien turvallisuutta. Ap
Hoplopit on sellaisia että se tenava katoaa yhteen rööriin, sen jälkeen näet siitä vilahduksen jossain katon rajassa ja seuraavan kerran joskus tunnin parin päästä se tulee jostain aivan muualta esiin sattumalta ja jatkaa edelleen juoksua niin että et ehdi kissaa sanoa.
Ei ole mikään ongelma. Ilmeisesti sulla on taapero, kun pelkäät, että jäisi jalkoihin. Taapero tuskin edes paljon noista kostuu. Sitten kun lapsi on niin vanha, että osaa itse pyydellä hoploppiin, niin voit toki miettiä että voisitko häntä sen verran ilahduttaa, vaikka tulisit "hulluksi". Itse kävin juuri lapseni kanssa katsomassa lasten leffan leffateatterissa, vaikka vihaan lastenelokuvia. Meditoin sen reilun tunteroisen ja yritin olla kiinnittämättä huomiota olemattomaan taiteelliseen antiin. Joskus sitä vaan on kiva ilahduttaa rakkaitaan. (Ja en sanonut lapselle, että olipa tylsä filmi, kun lapsi oli siitä tykännyt.)
Ei ole. Ysärillä, kun itse olin lapsi, ei tommosia hoploppeja edes ollut. Silloin leikittiin kavereiden kanssa, paljon touhuttiin ulkona. Myös yksin leikittiin ja piti vähän sietää tylsyyttä ja keksiä itse tekemistä, nykylapsille kai pitää aina olla seuraa tai jotain ohjattua tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin. Ei hoplopeissa ole pakko käydä. Itekkään en ole omaani vienyt, keksin sille rahalle muutakin käyttöä. Mutta mitä "sen sellaiset" pitää sisällään? Huvipuistot, leikkipuistot, kylpylät, rosso?
Rosso on ok, jos lapsi haluaa, mutta mieluummin vien lapsen johonkin parempaan ravintolaan. Huvipuistot on ihan kivoja ja sellaisiin mennään kyllä. Kylpylät on ihan hirveitä, en pysty menemään. Leikkipuistot on "pakollinen paha". Hoplopinsensellaisilla tarkoitin lähinnä noita "sisäpeuhupuistoja", joissa on kova meteli, kerralla hirveästi aivan villiintyneitä lapsia ja jotain muovisia temppuratoja, joihin hukkaa lapsensa eikä turvallisuudesta ole mitään takuita, ja sitten kun parhaansa siinä yrittäisi kestää niin korviahuumaava meteli saa aikaiseksi kammottavan päänsäryn. Kivittäkää vain, olen uraäiti, joka vie lapsensa museoihin, omatoimimatkoille, vaeltamaan Lappiin ja kuutamouinnille vaikka. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei äitiys vaadi hoploppeilua.
Ei vaadikaan, mutta on helppo tapa liikkua, kun ulkona on pimeää ja märkää. Silloin ei oikein huvita mennä ulos leikkipuistoon, mutta jotain pitää keksiä ylimääräisen energian purkamiseksi.
Minä rakastan hoploppia. Lapset leikkivät suljetulla turvallisella alueella. Minä voin istua kahvikupin ääressä ja räplätä kannykkääni ihan rauhassa ja sanoa olleeni koko päivän lasten kanssa hoplopissa.
Lovebotti kirjoitti:
Minä rakastan hoploppia. Lapset leikkivät suljetulla turvallisella alueella. Minä voin istua kahvikupin ääressä ja räplätä kannykkääni ihan rauhassa ja sanoa olleeni koko päivän lasten kanssa hoplopissa.
Minkä ikäisiä lapsesi on, kun uskallat antaa heidän yksin siellä olla? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rosso on ok, jos lapsi haluaa, mutta mieluummin vien lapsen johonkin parempaan ravintolaan. Huvipuistot on ihan kivoja ja sellaisiin mennään kyllä. Kylpylät on ihan hirveitä, en pysty menemään. Leikkipuistot on "pakollinen paha". Hoplopinsensellaisilla tarkoitin lähinnä noita "sisäpeuhupuistoja", joissa on kova meteli, kerralla hirveästi aivan villiintyneitä lapsia ja jotain muovisia temppuratoja, joihin hukkaa lapsensa eikä turvallisuudesta ole mitään takuita, ja sitten kun parhaansa siinä yrittäisi kestää niin korviahuumaava meteli saa aikaiseksi kammottavan päänsäryn. Kivittäkää vain, olen uraäiti, joka vie lapsensa museoihin, omatoimimatkoille, vaeltamaan Lappiin ja kuutamouinnille vaikka. Ap
Etköhän sinä selviydy vallan mainiosti ilman sisäleikkipuistoja.
Mulla on 3 lasta, vanhin 10v. Olen ollut hoplopissa kai 3 kertaa. Nyt vanhin käy kavereiden kanssa ihan itsekseen (ei hoplopissa.enää vaan trampoliinipuistot tms.). Jotain liikunnallista on järkevää pystyä toisinaan tekemään siinä 3-4+ ikäisen kanssa,.esim. uimista, kiipeilyä, luistelua. Hoploppia ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etköhän sinä selviydy vallan mainiosti ilman sisäleikkipuistoja.
Kiitos, toivottavasti tästä jotenkin selviän :) . Ap
Vierailija kirjoitti:
Lovebotti kirjoitti:
Minkä ikäisiä lapsesi on, kun uskallat antaa heidän yksin siellä olla? Ap
5 ja 7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeessä oli tämän aloituksen idea, jos olet jo päättänyt ettei sinua kiinnosta mitä lapsi haluaa tehdä? Ja mitä uraäiteys tähän liittyy? Ei se ole mikään este tehdä välillä juttuja lapsenkin mieliksi. Harva pikkulapsi kun erityisesti nauttii mistään museoista.
Minulla kolme lasta joista nuorin 10v. Kukaan heistä ei ole kertaakaan käynyt hoplopeissa. Luokkaretkellä ovat sitten käyneet jossain kiipeilypuistoissa ym.
Metsäretkellä, pihaleikeissä ym on tuhlattu energiat.
Ajatteles ap että jos vaikka lapsella on kavereita. Voit tarjota jollekin mukavalle kaverin äidille että jos hän vie molempien lapset puistoilemaan niin sinä maksat kaikkien lasten sisäänpääsyyn.
Tai palkkaat jonkun suvun luotettavan teinin hommaan.
Eiköhän noita erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja löydy.
Meillä 3 ja 5 eivät ole vielä käyneet sisäleikkipuistoissa Suomessa. Ulkomailla on käyty pari kertaa. Ei siitä irtoa mitään vielä kolmevuotiaalle vaikka toki lapsi viihtyy. Viiden vanha menee jo itsekin ja kokemus on parempi muutenkin. Eikä viisivuotias tarvii enää vahtia. Joten odota rauhassa että lapsi kasvaa. Viet sitten kun osaa itse mankua sinne ja kieltäytyminen käy vaikeaksi. Silloin voi sitten itse vaan istua.
Jos sinulla on jo lapsikin, niin nyt sitten olisi sen aika, että kasvat aikuiseksi. Pikkuhiljaa alkaa olla vähän niinku kiire.