Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri haalii kaiken työn itselleen

Vierailija
01.01.2019 |

Olen ollut uudessa työpaikassa muutaman kuukauden. Olen samassa työhuoneessa yhden työkaverin kanssa ja meillä sama työnkuva. Ongelmaksi on muodostunut se, että työkaveri haalii kaiken työn itselleen ja tekee myös mulle kertomatta mulle "korvamerkittyjä" töitä. Jos saadaan yhteinen tehtävänanto, hän vaan tekee sen kommunikoimatta kanssani mitenkään ja tuohtuu jos kysyn, että miten me tämä hoidetaan eli miten sovitaan työnjako. Hän antaa mulle tehtäviä, jotka häntä ei kiinnosta tai joita hän ei osaa. Hänen olisi pitänyt perehdyttää mut työhöni, mutta viikottain tulee vastaan tilanteita, joissa huomaan hänen taas salanneen minulta jotakin ja siitä syystä asiakkaamme kärsivät tai minä saan muiden työntkeijöiden haukut niskaan. Hän on myös aina todella kateellinen, jos saan esimiehiltä jonkin työtehtävän. Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut uudessa työpaikassa muutaman kuukauden. Olen samassa työhuoneessa yhden työkaverin kanssa ja meillä sama työnkuva. Ongelmaksi on muodostunut se, että työkaveri haalii kaiken työn itselleen ja tekee myös mulle kertomatta mulle "korvamerkittyjä" töitä. Jos saadaan yhteinen tehtävänanto, hän vaan tekee sen kommunikoimatta kanssani mitenkään ja tuohtuu jos kysyn, että miten me tämä hoidetaan eli miten sovitaan työnjako. Hän antaa mulle tehtäviä, jotka häntä ei kiinnosta tai joita hän ei osaa. Hänen olisi pitänyt perehdyttää mut työhöni, mutta viikottain tulee vastaan tilanteita, joissa huomaan hänen taas salanneen minulta jotakin ja siitä syystä asiakkaamme kärsivät tai minä saan muiden työntkeijöiden haukut niskaan. Hän on myös aina todella kateellinen, jos saan esimiehiltä jonkin työtehtävän. Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä?

Saatteko saman palkan?

Vierailija
2/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuisin esimiehen kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on yleistä, että nimenomaan työkaverit opastavat uusia, esimiehet eivät itse aina edes osaa kaikkia alaistensa töitä. Kerrot tilanteesta esimiehellesi ja painotat, että näin ei voi jatkua, mitä tehdään?

Vierailija
4/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tällaisia vastaavia tyyppejä on monilla työpaikoilla. Yleensä työ on heille koko elämä.

Vierailija
5/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatteko saman palkan?

Saadaan.

Vierailija
6/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimiehen kanssa on puhuttu, mutta kun hän ei ole perillä meidän työtehtävistä, joten ei ymmärrä yhtään asetelmaa. En suoraan uskalla sanoa, että pyörittelen välillä päivät peukaloita, kun ei ole mitään tekemistä.

ap

Vierailija
7/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on yleistä, että nimenomaan työkaverit opastavat uusia, esimiehet eivät itse aina edes osaa kaikkia alaistensa töitä. Kerrot tilanteesta esimiehellesi ja painotat, että näin ei voi jatkua, mitä tehdään?

Pakko kai vaan yrittää puhua. Ne aiemmat esimiehen tekemät työnjaot tosin eivät ole vaikuttaneet, koska työkaveri tekee niitä minulle määrättyjä työtehtäviä selkäni takana ja palvelee niihin liittyviä asiakkaita minun ohitseni. Lopputuloksena on, että minulla ei ole aina täyttä tietoa omien tehtävieni sen hetkisestä tilanteesta, kun työkaveri on niitä käynyt sörkkimässä.

Vierailija
8/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttelet esimiehelle että ei kai homman näin pitäisi mennä. jos ei enempää vituta niin nostat palkkaa ja teet duunia. palkan takiahan siellä vain ollaan kuitenkin. jos alkaa vituttaan ja mikään ei muutu niin alat katsella siinä sivussa muita hommia.

Vierailija
9/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juttelet esimiehelle että ei kai homman näin pitäisi mennä. jos ei enempää vituta niin nostat palkkaa ja teet duunia. palkan takiahan siellä vain ollaan kuitenkin. jos alkaa vituttaan ja mikään ei muutu niin alat katsella siinä sivussa muita hommia.

Olen jo alkanut katselemaan muita töitä. Yritän vielä jutella myös esimiehelle. Tuntuu inhottavalta, että työkaveri ohittaa minut ja kohtelee huonosti. Hän kohtelee minua kuin olisin häntä alempiarvoisempi vaikka ollaan ihan samanlaisia työntekijöitä ja antaa muiden työntekijöiden ymmärtää, että hän on todella pätevä ja vastuussa kaikesta. 

Vierailija
10/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverisi on epävarma ja pelkää oman asemansa puolesta. Kokee sinut uhkana. Onkohan tuollainen työyhteisö muutenkaan kovin terve? Onko työkaverillasi erityistä syytä pelätä asemansa puolesta: aikaisempaa syrjintää, lyhyitä määräaikaisuuksia, tms epävarmuustekijöitä?

Vierailija
11/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo nro 10, niin en siis tarkoita että mikään syy oikeuttaa työkaverisi käytöksen. Tuo on työpaikkakiusaamista.

Vierailija
12/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverisi on epävarma ja pelkää oman asemansa puolesta. Kokee sinut uhkana. Onkohan tuollainen työyhteisö muutenkaan kovin terve? Onko työkaverillasi erityistä syytä pelätä asemansa puolesta: aikaisempaa syrjintää, lyhyitä määräaikaisuuksia, tms epävarmuustekijöitä?

Hän on ollut tuolla töissä 15 vuotta eli hänellä on sen perusteella ihan vakaa paikka. En tiedä kokeeko hän minut uhkana. Olen häntä 20 vuotta nuorempi ja siitä syystä tietyt asiat ovat minulle helpompia kuin hänelle. Työyhteisö ei ole muutenkaan mielestäni terve. Ihmisiä kohdellaan todella rumasti ja puhutaan pahaa selän takana.

Vierailija
13/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sanoit työkaverille että hän ei saa puuttua sinulle tarkoitettuihin töihin, niin mitä hän sanoi? Toivottavasti sanoit tarpeeksi tiukasti. Jos et niin sano tiukemmin.

Vierailija
14/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimiehen kanssa on puhuttu, mutta kun hän ei ole perillä meidän työtehtävistä, joten ei ymmärrä yhtään asetelmaa. En suoraan uskalla sanoa, että pyörittelen välillä päivät peukaloita, kun ei ole mitään tekemistä.

ap

Pyydä rohkeasti lisää töitä. Siinäpähän se mulkvisti polttaa itsensä puhki kun yrittää omia nekin.

Vierailija
15/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo nro 10, niin en siis tarkoita että mikään syy oikeuttaa työkaverisi käytöksen. Tuo on työpaikkakiusaamista.

Edeltäjäni viihtyi tuolla vain muutaman vuoden ja olen kuullut, että häntäkään ei perehdytetty juuri lainkaan. Myös hänen aikanaan tilanne on ollut vastaavanlainen eli työkaveri on ominut suurimman osan hommista itselleen.

En ole itse osannut ajatella tätä työpaikkakiusaamisena, mutta nyt kun toit asian esille niin sain uutta ajateltavaa.

Vierailija
16/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinut palkattiin tuonne, vaikka töitä ei riitä kahdelle? Miten teillä molemmilla voi olla sama tehtävänkuva, jos kerran yksi ihminen pystyy hommat hoitamaan? 

Vierailija
17/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sanoit työkaverille että hän ei saa puuttua sinulle tarkoitettuihin töihin, niin mitä hän sanoi? Toivottavasti sanoit tarpeeksi tiukasti. Jos et niin sano tiukemmin.

Yleensä hän sanoo, että näin täällä on ennenkin toimittu että ei ole mitään omia tehtäviä ollut.

Yhtenä kertana hän kielsi tehneensä mitään, mutta tiedän varmasti hänen tehneen, koska muitakaan vaihtoehtoja tekijäksi ei ole.

Vierailija
18/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinut palkattiin tuonne, vaikka töitä ei riitä kahdelle? Miten teillä molemmilla voi olla sama tehtävänkuva, jos kerran yksi ihminen pystyy hommat hoitamaan? 

Ihmettelen itse samaa. Siis sitä, miksi siellä on kaksi työntekijää. Ajatuksena tuolla on ollut se, että tehtävät jaetaan kahden työntekijän kesken ja molemmat hoitavat oman tonttissa töissä olessaan ja tuuraavat toisiaan tarpeen vaatiessa. Toisen työntekijän eli tässä tapauksessa minun rooliksi jää hoitaa kaikki tehtävät, jotka menee yli tämän toisen työntekijän ymmärryskyvyn. Inhottavasti sanottu, mutta niin se vaan menee. Hän kuitenkin luulee pyörittävänsä kuviota, mutta ei pärjää yksin. Näitä työkaverilleni liian haasteellisia tehtäviä ei riitä kuin noin 2 tuntia/vko.

Vierailija
19/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut joskus hyvin paljon vastaavassa tilanteessa. Siinä samalla tasolla oleva työkaveri ikäänkuin ohitti tai yksipuolisesti"sopi" työtehtävät itselleen ja minulle ja sai kaiken näyttämään siltä että hän teki paljon tehokkaammin töitä.

Vierailija
20/24 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

913 kirjoitti:

Olen ollut joskus hyvin paljon vastaavassa tilanteessa. Siinä samalla tasolla oleva työkaveri ikäänkuin ohitti tai yksipuolisesti"sopi" työtehtävät itselleen ja minulle ja sai kaiken näyttämään siltä että hän teki paljon tehokkaammin töitä.

Tilanne on todella ikävä. Työpäivät tuntuvat välillä todella pitkiltä, kun ei ole mitään tekemistä.