Aikamoista paapomista, 15-vuotias ei löydä lentokoneeseen
Iltalehdessä uutisoitiin miten 15 v.on jäänyt ilman Finskin saattajapalvelua Alicanten kentälle. Voi hellanlettas! Tuonikäisenä ennen vanhaan (ja nykyäänkin monella päin maailmaa) piti monen jo elättää itsensä ja selviytyä paljon pahemmastakin kuin löytää lähtöportille! Äiti nostaa metelin ja saa nimensä lehteen. Jotenkin todella noloa.
Finnairilta ostettu saattopalvelu ei toiminut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c9e968dc-bd0c-453c-88dc-526a6d9ce987
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
No onhan toi "lapsi" nyt avuton, ei sitä voi kukaan kieltää. Jos ton ikäinen yksin matkustaa, pitäisi osata lukea lähtöporttien numerotkin.
Eikö tuon saattopalvelun tarkoitus ole juuri se, ettei tarvitse miettiä tällaisia asioita jollei huvita/halua/pysty. Vai MISTÄ siinä maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
Eniten kiinnostaa miksi äiti halusi asiasta lehtijutun.
Varoittaakseen muita että saattopalvelun ostaminen lapselle ei tarkoita että se on saatavilla. Ihan hyvä että muutkin vanhemmat on tietoisia näistä ongelmista ja osaavat paremmin opastaa lapsiensa yksin matkustamisessa.
Varmaan on tytöllä palanut aikaakin melko lailla, kun on selvitelty tuota olematonta palvelua. Ja sitten tullut hätä ja kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen lapsen toimitti kentälle Alicantessa? Kenttä itsessään näyttää kartoissa hyvin yksinkertaiselta, että ei olis varmaan ollut vaikeaa vähän näyttää oikeaan suuntaan ennen turvatarkastusta.
Ah, vihdoin kommentti jossa ihmetellään samaa kuin minä. Jutun alussa lukee näin:
"Helin tytär joutui vaikean paikan eteen marraskuun alussa, kun hänen oli tarkoitus palata Alicantesta Helsinkiin.
Helin ensimmäistä kertaa yksin lentävälle 15-vuotiaalle tyttärelle oli tilattu ja maksettu etukäteen yksin matkustavan lapsen UM-palvelu Finnairilta.Alicantessa kuitenkin palvelusta vaadittiin maksamaan kertaalleen maksettu maksu uudestaan."
Eli, miten tyttö oli alunperin joutunut Alicanteen, kenen kanssa oli siellä (vai oliko yksin ja miksi oli yksin?) ja miksi he, keiden kanssa oli siellä, eivät auttaneet lentokentällä?
Eihän tyttö nyt tupsahda noin vaan Alicanten kentälle, josta pitäisi matkustaa yksin Suomeen. Käsitin myös, että vanhemmat olivat yhdessä kotona Suomen päässä, eli ei esim. ollut isänsä/äitinsä luona vierailulla tuolla. Jutusta puuttuu olennaisia osia ja siksi vaikeaa ottaa kantaa.
Tätä mietin kysyessäni äsken. Siinä on oltu kontaktissa jonkun henkilöstön edustajan kanssa, niin kuvittelisi ainakin oikean portin löytämiseen saaneen apua. Tietenkin palvelu pitäisi saada, kun on maksettu ja tilattu, mutta viime kädessä tässä on kyse siihen koneeseen löytämisestä. Muustahan voi tapella sitten, kun lapsi on turvallisesti kotona. Edelleen, yhteyshenkilö/saattaja Alicantessa?
Mulla on pian 14-v täyttävä tytär. Fiksu nuori, mutta hätääntyisi varmasti yksin lentokentällä, koska ei ole joutunut yksin matkustamaan.
Antakaamme lasten olla lapsia ihan sinne täysi-ikäisyyteen saakka. Itse en saanut olla, muutin 15-v omilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä löytäisi minäkään, kun en ole ikinä edes lentokentällä käynyt.
Meinaatko, että lentokenttä on joku labyrintti, jossa on piilotettuja huoneita?
Useimmat lentokentät on täynnä erilaisia 22B ja 36C -vaihtoehtoja, jotka ei yllättäen ole lähelläkään portteja 22 tai 36.
22B löytyy aina 22A:n vierestä.
Vierailija kirjoitti:
niin osaisitko bussilla mennä lentokentälle. ?
Ei tarvi olla kuin lievä hahmotushäiriö, niin vaikeeta on portteja löytää.
Tässähän ei nyt ollut kyse siitä eikö nuori olisi osannut portille, jutussahan kävi ilmi että löysi!
Vaan siitä että oli ostettu palvelu ja maksettu siitä.
Av-mammat ei näköjään TAASKAAN ymmärrä asian pointtia, vaan selittävät täällä kuinka heidän lapsensa osaavat sitä ja tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat lentokentät on täynnä erilaisia 22B ja 36C -vaihtoehtoja, jotka ei yllättäen ole lähelläkään portteja 22 tai 36.
22B löytyy aina 22A:n vierestä.
Useimmiten varmaan alta tai päältä tai jostain lähistön lisäsiivestä. Harvemmin ne vierekkäin on, jos ei siis ole kyse juuri tuollaisesta lisäsiivestä mistä mennään busseihin tms.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että teki, näin voi jokainen miettiä miten toimitaan kun alaikäinen on yksin kentällä. Ja toisaalta haluaako ottaa sen riskin. Olin kuvitellut noiden palveluiden toimivan aukottomasti.
No voi lettas, kun joku on tottunut häkkyrällä saastuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan toi "lapsi" nyt avuton, ei sitä voi kukaan kieltää. Jos ton ikäinen yksin matkustaa, pitäisi osata lukea lähtöporttien numerotkin.
Kannattaa sunkin harjotella luetun ymmärtämistä. Lapsi oli ihan itse löytänyt portille, mutta kai siinä nyt hätääntyy vähän kun on oudossa paikassa ja ei heti tiedä minne mennä ja tilanne tulee yhtäkkiä.
Oon itsekkin ollut vähän pulassa lentokentällä kun portti vaihtui ihan toiseen päähän ja aikaa ei ollut paljon ja ihmisiä vilisi ympärillä ja ekaa kertaa kyseisellä kentällä.
Ymmärrän täysin että pelästyy.
Luetunymmärtäminen kunnossa - kyllä munkin mielestä ois kuulunu se maksettu palvelu saada. Mutta ihmettelen miksi alunperin sellaista tarvitsi - normaali 15-vuotias osaa sen verran lukea karttaa. Ja tuossa tilanteessa ei kuulu itku kurkussa äidille soittaa, vaan kävellä sen 100 metriä itse sinne portille.
Nimimerkillä yksin 14-vuotiaana samalla kentällä hyvin pärjänneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole! Tai jos on, on ne opastettu erikseen. Kukaan ei halua, että tuhannet turistit päivittäin kuormittaisi henkilökuntaa typerillä kysymyksillä.
Kyllä on! Tietty ne on opastettu erikseen, mutta jos toimit logiikan mukaan, niin oletat, että lähtöportit on numerojärjestyksessä. Sitten kun menet sen portin 22 läheisyyteen ja alat etsimään portin 22B paikkaa, niin huomaat, että se ei ole lähelläkään. Sinun olisi heti turvatarkastuksen jälkeen pitänyt huomata, että kaikki 20-alkuiset B-portit ovat on jossain sivurakennuksessa tms.
Milläköhän lentokentällä näin on? Ikinä en ole nähnyt tällaista, vaan 20B on esim. alakerrassa mutta samalla suunnalla kuin 20. Ja käytyjä kenttiä on 25 maassa...
Juuri näin, kaikilla kentillä joilla olen itse käynyt portit on numeroitu esim. A17 tai B17. Tällöin nuo portit voivat olla hyvin kaukana toisistaan, vaikka ovat molemmat 17-portteja, mutta A- ja B-portit ovat eri siivissä. Toisaalta, tämä on laitettu selkeästi opasteisiin ja intuitiivisesti on selvää, että kirjain on merkitsevämpi kuin numero.
Ei kukaan voi olla niin tollo, että ajattelee kaikkien 17-porttien olevan lähekkäin!
Tässä oli kyse hieman eri asiasta, eli saattaa olla myös portteja tyyliin D20a ja D20b. Ne saattavat sijaita esim. alakerrassa (koska niistä mennään koneisiin busseilla), ja yläkerrassa niiden kohdalla on yleensä D20, D21 jne.
Vierailija kirjoitti:
Haloo. Suomessa on nuoria jotka eivät ole koskaan edes matkustaneet junalla. Jos mun ois 15 vuotiaana löytää oikeaan koneeseen yksin niin huhhuh. Varmaan homma ois tyssänny jo matkatavaroiden jättämiseen.
Mitä ihmeen mystiikkaa liittyy vielä tänä päivänä lentokenttiin ja lentomatkustamiseen?
Jos osaa mennä naapuriin eksymättä, pärjää lentokentälläkin. Siellä on NIIN selkeät opasteet kaikkialle.
En taas ymmärrä tätä marmatusta. Jos matkustaa ensimmäistä kertaa plus odottaa jonkun asiakaspalvelijan ilmestyvän paikalle ohjaamaan, ei varmaan osaa toimia oikein. Itsekin matkustin ekaa kertaa lentäen 25-vuotiaana, enkä olisi löytänyt edes matkatavaroita seuraamatta muita. Ja kun en juuri matkusta, ovat käytännöt kentillä edelleen varsin epäselviä. En ole erityislapsi, vaan korkeakoulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että teki, näin voi jokainen miettiä miten toimitaan kun alaikäinen on yksin kentällä. Ja toisaalta haluaako ottaa sen riskin. Olin kuvitellut noiden palveluiden toimivan aukottomasti.
Samaa mietin, mun 13- vuotiaan on tarkoitus lentää hiihtolomalla kummitätinsä luokse, pisti vähän mietityttämään uskaltaako tuohon palveluun luottaa.
Lapsi osaa kyllä numerot ja on meidän kanssa lentänyt monesti, mutta silti haluan hänelle saattajan, aivan sama vaikka av-mammat haukkuisivat avuttomaksi pullamössöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen lapsen toimitti kentälle Alicantessa? Kenttä itsessään näyttää kartoissa hyvin yksinkertaiselta, että ei olis varmaan ollut vaikeaa vähän näyttää oikeaan suuntaan ennen turvatarkastusta.
Miksi hän olisi lähettänyt lapsen portille, jos saattopalvelun oli tulossa hakemaan lapsen?
Saattopalvelun kuuluu ruuat ja tietyt paikat koneessa. Silloin tuskin kukaan pakkaa eväitä mukaan, koska omat lapset ovat saaneet ruokien lisäksi tekemistä ja myyntikärrystä karkkia ja limua.
Itse maksan saattopalvelun, koska siinä on etuoikeuksia. Vähän kuin ykkösluokanlippu. Todellakin antaisin palautetta , vaikka lapsi osaa itsekin hoitaa lentokenttämuodollisuudet.
Onko saattohoitopalvelija kentällä kyltin kanssa jossa lennon numero ja tytön nimi etunimineen ja määränpää Finland?? Tyttö ei vaan oo huomannut ja tuli paniikki. 15 v saa jo suun auki ja menee takas finnairin tiskille ja kuulostelee jos on muitakin suomalaisia ja sanoo että hän ei osaa. Saako liittyä seuraan. Siellä nimittäin on suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, vihdoin kommentti jossa ihmetellään samaa kuin minä. Jutun alussa lukee näin:
"Helin tytär joutui vaikean paikan eteen marraskuun alussa, kun hänen oli tarkoitus palata Alicantesta Helsinkiin.
Helin ensimmäistä kertaa yksin lentävälle 15-vuotiaalle tyttärelle oli tilattu ja maksettu etukäteen yksin matkustavan lapsen UM-palvelu Finnairilta.Alicantessa kuitenkin palvelusta vaadittiin maksamaan kertaalleen maksettu maksu uudestaan."
Eli, miten tyttö oli alunperin joutunut Alicanteen, kenen kanssa oli siellä (vai oliko yksin ja miksi oli yksin?) ja miksi he, keiden kanssa oli siellä, eivät auttaneet lentokentällä?
Eihän tyttö nyt tupsahda noin vaan Alicanten kentälle, josta pitäisi matkustaa yksin Suomeen. Käsitin myös, että vanhemmat olivat yhdessä kotona Suomen päässä, eli ei esim. ollut isänsä/äitinsä luona vierailulla tuolla. Jutusta puuttuu olennaisia osia ja siksi vaikeaa ottaa kantaa.
Olennaista on, että saattopalvelu oli tilattu ja maksettu, mutta se ei toiminut. Siinä se.
Kannattaa sunkin harjotella luetun ymmärtämistä. Lapsi oli ihan itse löytänyt portille, mutta kai siinä nyt hätääntyy vähän kun on oudossa paikassa ja ei heti tiedä minne mennä ja tilanne tulee yhtäkkiä.
Oon itsekkin ollut vähän pulassa lentokentällä kun portti vaihtui ihan toiseen päähän ja aikaa ei ollut paljon ja ihmisiä vilisi ympärillä ja ekaa kertaa kyseisellä kentällä.
Ymmärrän täysin että pelästyy.