Aikamoista paapomista, 15-vuotias ei löydä lentokoneeseen
Iltalehdessä uutisoitiin miten 15 v.on jäänyt ilman Finskin saattajapalvelua Alicanten kentälle. Voi hellanlettas! Tuonikäisenä ennen vanhaan (ja nykyäänkin monella päin maailmaa) piti monen jo elättää itsensä ja selviytyä paljon pahemmastakin kuin löytää lähtöportille! Äiti nostaa metelin ja saa nimensä lehteen. Jotenkin todella noloa.
Finnairilta ostettu saattopalvelu ei toiminut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c9e968dc-bd0c-453c-88dc-526a6d9ce987
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä 15-vuotiaan pitäisi jo itse pärjätä. Mutta jos ei jostain syystä pärjää (vaikea lukea karttaa, ei puhu englantia, tosi ujo) niin äidiltä vastuutonta antaa matkustaa yksin. Toki saattopalvelun kuuluisi toimia jos niin luvataan, mutta aina silloin tällöin tulee vastoinkäymisiä ja hommat ei mene niinkuin toivoisi.
Niin ja siitähän tämä juttu juuri kertoo, homma ei toiminut!
Ei toiminut ei. Miksi ylitti uutiskynnyksen? Todellista vaaraa ei ollut, ainoastaan vastuuton äiti, avuton tytär ja finnairin huono asiakaspalvelu.
Millä tavalla vastuuton äiti?
Millä tavalla avuton nuori?
Äiti juuri toimi vastuullisesti kun osti ensikertaa matkustavalle nuorelle tuon palvelun, moni mamma täällä ei näköjään ostaisi.
Nuori ei ollut avuton vaan löysi omin avuin koneeseen, toki pelästyi varmaan mutta minusta ihan normaalia.
Tällaiset jutut nyt vaan herättää keskustelua niinkuin huomaat, siksi niistä kirjoitetaan, katsos yleensä toivotaan että lehtijuttu herättää mielenkiintoa ja keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä näin paljon holhoavia äitejä? Kaikkia kommentteja joissa kritisoidaan vähääkään äitiä tai tytärtä peukutetaan hulluna alas. Meneekö tunteisiin?
Minusta tämä oli vaihteeksi virkistäväketju. Ensimmäiset sivut oli normaalia parjauskampanjaa, mutta jossain vaiheessa osa heräsi ja puolusti lasta ja kertoi muitakin kantoja kuin ap:n toivomaa puhdasta kiusaamisketjua.
Luulen että noi negapeukut menee kiusaajien tunteisiin. Jatkakaa vain peukuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä näin paljon holhoavia äitejä? Kaikkia kommentteja joissa kritisoidaan vähääkään äitiä tai tytärtä peukutetaan hulluna alas. Meneekö tunteisiin?
Sä saat lähettää kakaras vaikka vinku Intiaan kolme vuotiaana yksin.
Jotkut välittää lapsestaan ja haluaa ostaa turvallisuutta kun sitä on tarjolla.
Olipa viheliäinen aloitus.
Aloittaja, sinullakin on tilanteita, joissa et osaa toimia. Kyse oli 15-vuotiaasta lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiparka, nyt nolattu oikein lehdessä ja täällä.
Mitä noloa tuossa nyt muka on? Ei ole mikään häpeä käyttää saattajapalvelua saatikka valittaa huonosta palvelusta. Nolous on vain teidän negatiivisten mielessä.
Jotkut 15-vuotiaat osaavat toki jo toimia maailmalla, mutta kieltämättä lentokentälle toimiminen yksin, vieläpä vieraalla kielellä englanti niin haasteellinen asia, jota ei pidä aliarvioida. Tietysti jo on pienestä pitäen ollut parit etelänmatkat ei tajua mitä siinä on niin vaikeeta. Itse tein ekan lentomatkan 35-vuotiaana ja jopa täysin kielitaitoisena oli kyllä aika jännät paikat. Puoli vuotta sitten eksyin Heathrow:n kentällä jonnekin henkilökunnalle tarkoitettuihin tiloihin matkalla metroon, mutta olenkin erikoislahjakkuus :)
En mäkään tajua mitä vaikeaa muka voi olla rekan ajamisessa, sen kuin vain rattia kääntelee tai tietokoneen käytössä, vähän vain näppäile näppäimiä, mutta ilmeisesti jotkut ei vain osaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä 15-vuotiaan pitäisi jo itse pärjätä. Mutta jos ei jostain syystä pärjää (vaikea lukea karttaa, ei puhu englantia, tosi ujo) niin äidiltä vastuutonta antaa matkustaa yksin. Toki saattopalvelun kuuluisi toimia jos niin luvataan, mutta aina silloin tällöin tulee vastoinkäymisiä ja hommat ei mene niinkuin toivoisi.
Oliha tuo pärjännyt! Löysi portille ja pääsi kotiin, mitä kohtaa et ymmärtänyt?
No joku siinä meni vikaan jos äidille soitti paniikissa ja asiasta tehtiin lehteen juttu. Ei tää kyllä mikään selviytymistarina ollut.
Ja sä et ymmärtänyt siis vieläkään mikä meni vikaan? Kuinka tyhmä voi ihminen olla?
Rautalangasta: Nuoren turvallisuudeksi ostettu palvelu petti ja nuori meni hetkeksi paniikkiin.
Haluttiin tuoda asia julkisuuteen että muutkin osaisivat varautua ja Finnair ottaisi opikseen.Jäiritseekl sua noin paljon että joku antaa palautetta julkisesti?
Rautalangasta: minä ymmärsin kyllä. Rauhoitu. Mielestäni ei vaan ylittänyt uutiskynnystä. Anna muillakin olla mielipiteitä.
Miksi ei ylittänyt? Mitä jos 15-vuotiaan tilalla olisi ollut 6-vuotias? Tai tämä nuori olisi ollut vaikka kehitysvammainen? Palvelu petti pahasti ja oli onni, että tässä tapauksessa kyse oli nuoresta, joka kuitenkin selvisi itse lähtöportille. Finnair kuitenkin mokasi. Äidillä oli syytäkin valittaa ja ihan hyvä, että tästä tehtiin uutinen. Ehkä Finnairkin pitää jatkossa huolen siitä, että se maksettu saattaapalvelu toteutuu ja on joissakin tapauksissa todella tärkeä.
Voi teidän lukutaitoa! Jos palvelu on tilattu eikä sitä toteutettu, syy on palveluntarjoajan, henkilön iästä tms riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joku siinä meni vikaan jos äidille soitti paniikissa ja asiasta tehtiin lehteen juttu. Ei tää kyllä mikään selviytymistarina ollut.
Ja sä et ymmärtänyt siis vieläkään mikä meni vikaan? Kuinka tyhmä voi ihminen olla?
Rautalangasta: Nuoren turvallisuudeksi ostettu palvelu petti ja nuori meni hetkeksi paniikkiin.
Haluttiin tuoda asia julkisuuteen että muutkin osaisivat varautua ja Finnair ottaisi opikseen.Jäiritseekl sua noin paljon että joku antaa palautetta julkisesti?
Rautalangasta: minä ymmärsin kyllä. Rauhoitu. Mielestäni ei vaan ylittänyt uutiskynnystä. Anna muillakin olla mielipiteitä.
No asiasta keskutellaan ympäri nettiä joka keskustelupalstalla, on herättänyt ihmisten mielenkiinnon. Itselle nyt on sanottamattakin selvää että ihmiset kiinostuu näistä asioista, outoa että sinä et sitä tajua. Täälläkin on aina monta keskustelua iltalehden julkaisemista jutuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siitähän tämä juttu juuri kertoo, homma ei toiminut!
Ei toiminut ei. Miksi ylitti uutiskynnyksen? Todellista vaaraa ei ollut, ainoastaan vastuuton äiti, avuton tytär ja finnairin huono asiakaspalvelu.
Millä tavalla vastuuton äiti?
Millä tavalla avuton nuori?
Äiti juuri toimi vastuullisesti kun osti ensikertaa matkustavalle nuorelle tuon palvelun, moni mamma täällä ei näköjään ostaisi.Nuori ei ollut avuton vaan löysi omin avuin koneeseen, toki pelästyi varmaan mutta minusta ihan normaalia.
Tällaiset jutut nyt vaan herättää keskustelua niinkuin huomaat, siksi niistä kirjoitetaan, katsos yleensä toivotaan että lehtijuttu herättää mielenkiintoa ja keskustelua.
Äiti laittoi tytön yksin lentämään, vaikka tämä selvästi pelkäsi ja tarvitsi apua. Mielestäni vastuutonta.
Tytär ei osannut itse ratkaista ongelmaa vaan soitti äidille. Tai alunperin noin pienellä kentällä ei osannut pyytää apua. Mielestäni avutonta.
Mutta jos koet että kaikki meni muuten paitsi Finnairin osalta esimerkillisesti, niin tätä keskustelua on turha jatkaa.
Prole kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdin 16v. ihan yksin vaihto-oppilaaksi.
Miten tuo lapsi selviää muuten kaupungilla, onko saattajat mukana?
No, olit varmaan varakkaiden vanhempien lapsi, jos kerta vaihto-oppilaaksi oli varaa lähteä. Ei varmaan ollu sulla eka kerta lentokentällä?
Ja kyllä nuo vaihto-oppilas matkat ovat hyvin järjestettyjä, olivat jo -60-luvulla ja luulen, että ovat edelleen? On saattajat kentällä ja perheet odottamassa. Et suinkaan joutunut selviämään Nykin JFK:n kentältä toiseen osavaltioon yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä löytäisi minäkään, kun en ole ikinä edes lentokentällä käynyt.
Meinaatko, että lentokenttä on joku labyrintti, jossa on piilotettuja huoneita?
Useimmat lentokentät on täynnä erilaisia 22B ja 36C -vaihtoehtoja, jotka ei yllättäen ole lähelläkään portteja 22 tai 36.
No eikä ole! Tai jos on, on ne opastettu erikseen. Kukaan ei halua, että tuhannet turistit päivittäin kuormittaisi henkilökuntaa typerillä kysymyksillä.
Kyllä on! Tietty ne on opastettu erikseen, mutta jos toimit logiikan mukaan, niin oletat, että lähtöportit on numerojärjestyksessä. Sitten kun menet sen portin 22 läheisyyteen ja alat etsimään portin 22B paikkaa, niin huomaat, että se ei ole lähelläkään. Sinun olisi heti turvatarkastuksen jälkeen pitänyt huomata, että kaikki 20-alkuiset B-portit ovat on jossain sivurakennuksessa tms.
Milläköhän lentokentällä näin on? Ikinä en ole nähnyt tällaista, vaan 20B on esim. alakerrassa mutta samalla suunnalla kuin 20. Ja käytyjä kenttiä on 25 maassa...
Juuri näin, kaikilla kentillä joilla olen itse käynyt portit on numeroitu esim. A17 tai B17. Tällöin nuo portit voivat olla hyvin kaukana toisistaan, vaikka ovat molemmat 17-portteja, mutta A- ja B-portit ovat eri siivissä. Toisaalta, tämä on laitettu selkeästi opasteisiin ja intuitiivisesti on selvää, että kirjain on merkitsevämpi kuin numero.
Ei kukaan voi olla niin tollo, että ajattelee kaikkien 17-porttien olevan lähekkäin!
Helsingissähän nimenomaan on niin. Portit 36A, 36B ja 36C ovat vierekkäin. (En ole varma oikeasta numerosta, mutta ymmärsitte varmaan pointin.) Voin hyvin kuvitella, että joku kokemattomampi kuvittelisi sillä perusteella jollain ulkomaalaisella kentällä porttien A17 ja B17 olevan lähekkäin eikä tajuaisi heti, että numeron ja kirjaimen järjestyksellä on merkitystä.
Kiitos. Minä en, ihan totta, tiennyt tätä. Aina sitä viisastuu, kun on av:llä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen lapsen toimitti kentälle Alicantessa? Kenttä itsessään näyttää kartoissa hyvin yksinkertaiselta, että ei olis varmaan ollut vaikeaa vähän näyttää oikeaan suuntaan ennen turvatarkastusta.
Miksi hän olisi lähettänyt lapsen portille, jos saattopalvelun oli tulossa hakemaan lapsen?
Saattopalvelun kuuluu ruuat ja tietyt paikat koneessa. Silloin tuskin kukaan pakkaa eväitä mukaan, koska omat lapset ovat saaneet ruokien lisäksi tekemistä ja myyntikärrystä karkkia ja limua.
Itse maksan saattopalvelun, koska siinä on etuoikeuksia. Vähän kuin ykkösluokanlippu. Todellakin antaisin palautetta , vaikka lapsi osaa itsekin hoitaa lentokenttämuodollisuudet.Onko saattohoitopalvelija kentällä kyltin kanssa jossa lennon numero ja tytön nimi etunimineen ja määränpää Finland?? Tyttö ei vaan oo huomannut ja tuli paniikki. 15 v saa jo suun auki ja menee takas finnairin tiskille ja kuulostelee jos on muitakin suomalaisia ja sanoo että hän ei osaa. Saako liittyä seuraan. Siellä nimittäin on suomalaisia.
Saattopalvelu ei toimi noin, vaan esim. määräpäässä lentoemäntä saattaa lapsen lentokentän työntekijälle, joka taas saattaa lapsen ja luovuttaa hänet vain papereihin merkitylle vastaanottajalle.
No miten se toimii toisin päin? Kentälle tullessa saattaja (omainen, taksi tms) luovuttaa lapsen avustajalle joka saattaa hänet koneeseen? Missä tytön aikuinen saattaja oli Alicanten päässä ja miksi tyttö oli yksin kentällä?
Vierailija kirjoitti:
Olipa viheliäinen aloitus.
Aloittaja, sinullakin on tilanteita, joissa et osaa toimia. Kyse oli 15-vuotiaasta lapsesta.
15 vuotiaana lapsi ja 16 v saa jo olla sillai ja osaa jo olla vastuullinen jos nk vahinko tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä saat lähettää kakaras vaikka vinku Intiaan kolme vuotiaana yksin.
Jotkut välittää lapsestaan ja haluaa ostaa turvallisuutta kun sitä on tarjolla.
15-vuotias ei ole sama asia kuin 3-vuotias. Jotkut välittää lapsestaan, eikä lähetä sitä yksin ulkomaille jos se ei pärjää.
16-vuotiaana lähdin vaihto-oppilaaksi maahan, jonka kieltä en osannut. Ihan käsittämätön ajatus että 15-vuotias tarvitsisi saattajaa portille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No asiasta keskutellaan ympäri nettiä joka keskustelupalstalla, on herättänyt ihmisten mielenkiinnon. Itselle nyt on sanottamattakin selvää että ihmiset kiinostuu näistä asioista, outoa että sinä et sitä tajua. Täälläkin on aina monta keskustelua iltalehden julkaisemista jutuista.
Selvä. Mun mielestä ei riitä silti. Mutta hyvä sulle että riittää luettavaa ja tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
En taas ymmärrä tätä marmatusta. Jos matkustaa ensimmäistä kertaa plus odottaa jonkun asiakaspalvelijan ilmestyvän paikalle ohjaamaan, ei varmaan osaa toimia oikein. Itsekin matkustin ekaa kertaa lentäen 25-vuotiaana, enkä olisi löytänyt edes matkatavaroita seuraamatta muita. Ja kun en juuri matkusta, ovat käytännöt kentillä edelleen varsin epäselviä. En ole erityislapsi, vaan korkeakoulutettu.
Minäkin oon törttöilyt Tel Avivin kentällä mutten mennyt paniikkiin ja ei ollut edes yösijaa. Olin aamuun saakka kentällä ja menin hostelliin. Minähän olin jo aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaana lähdin vaihto-oppilaaksi maahan, jonka kieltä en osannut. Ihan käsittämätön ajatus että 15-vuotias tarvitsisi saattajaa portille.
Ja sinun matkaako ei oltu valmisteltu yhtään etukäteen? Otit laukun käteen ja lähdit vaihto-oppilaaksi? Selvittelit lennot, varasit ja maksoit matkan? Ei tainnut mennä ihan noin?
Kyllä isoilla kentillä pitää olla tarkkana opasteiden suhteen. Tässä tapauksessa 15 v luotti opastajaan, joka ei sitten tullutkaan. Harvalla 15 v on vielä sellaista matkustuskokemusta, että liikkuu kuin kala vedessä vieraalla kentällä. Aikuisen kanssa kun liikkuu, niin se aikuinen yleensä selvittää sen reitin ja se 15 v kulkee perässä ja tuijottelee kännykkäänsä. Kurja juttu, että opastus ei toiminut ja hyvä muistutus vanhemmillekin, jos laittavat nuoren yksikseen matkaan.