Harmittaako muita, että meidän sukupolvi sai kulutusjuhlista vain laskun?
Ei lentämistä, ei ilotulitteita, ei muovia, ei autoja, ei sitä ja ei tätä. Aiemmat sukupolvet saivat ja keksivät koko ajan lisää, meitä nuoria aikuisia vain syytetään liiasta kulutuksesta vaikka koko systeemi on meitä vanhempi. Elintaso tuskin tulee koskaan olemaan sitä mitä vanhemmilla on ja elämästä tehdään koko ajan ankeampaa.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja heidän lapset nyt reilu 30-40v, eli he kellä menee huonoiten.
Kenen "heidän"? Ja millä perusteella 30-40-vuotiailla menisi huonosti?
20-30-vuotiaat ovat niitä joilla menee huonosti. Se on 60-70-luvuilla syntyneiden syytä. 60-70-luvuilla syntyneet ovat ahneita ja itsekkäitä, eivätkä osanneet kasvattaa lapsiaan.
Ette te parikymppiset edes TIEDÄ vielä mikä teitä odottaa. meillä 30v + vuotiaille se on aika ollut kirkasta jo 2006 -vuodesta lähtien. Siis siitä, jolloin sanottiin ettei mikään koske meitä, ja kyllä se raha kasvaa puissa, ja vaikka ette saa pysyviä töitä, se on ihan ok, koska tehän vaan valitatte ja olette se hetitännekaikkinyt -sukupolvi. Kymmenen vuoden päästä teillä on ihan törkeen hyvät palkat ja törkeesti työpaikkoja mistä valita.
2018. 12- vuotta myöhemmin. Edelleen paska palkka, suuri osa edelleen pelkissä pätkätöissä, koulutuksella ei ole mitään arvoa, verot syövät mahdollisen tulonkasvun, hinnat ovat pilvissä. Kokkareiden 2000-luvun alun paikkeilla sallimat vuokratyövoimafirmat siirtävät orjakansaa paikasta toiseen.
Vituiks män.
Ehkä sinulla mutta ei yleisesti. Näyttä että olet katkera ja syytät muita omasta tilanteestasi. Se on surullista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hullua tämä keskustelu. Faktat ovat nämä:
- Koskaan ennen seuraava sukupolvi ei ole ollut edellistä köyhempi.
- Koskaan ennen rauhan aikana kansa ei ole lopettanut lastenhankintaa kuin seinään.
Jotain on tehty väärin viimeiset 30 -vuotta. Se jokin ei ole tämänhetkisten alle 45-vuotiaiden syytä.
Vielä yksi fakta:
- Koskaan ennen eliniänodote ei ole ollut huonompi seuraavalla sukupolvella, vaikka työssä oletetaan olevan pidempään kuin koskaan.
Nämä kaikki faktasi ovat täyttä puppua. Miksi haudot tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, teimme virheitä ja elimme leveästi. Tyhmyyksissämme loimme teille korkean, siis nykyisen elintason. Suuresta köyhyydestä kyllä lähdimme ja sitä oli aikuisuus keski-iän alkuun. Sitten vähän kulutimmekin.
Älkää jatkako samaa virhettä. Ajakaa systeemi alas ja palataan takaisin syntyaikojemme köyhyyteen ja puutteeseen. Kyllä mekin sinne palaamme teidän päätöksellänne. Tosin sillä erolla, että saatamme sopeutua niihin oloihin teitä vain yltäkylläisyyteen tottuneita paremmin. Voi kyllä käydä niin, että kaihoten muistelette nykyisiä kissanpäiviänne. Silloin ei mitään saanut ilmaiseksi Leivän työtön sai kun lapioi työllisyystyömailla. Siinä teille todellista aktivointimallia.
t. Suurten ikäluokkien edustaja.
Älä murehdi, sinne köyhyyteen tässä ollaan menossa.Se mikä mua näissä eläkeläisissä ärsyttää on ettei enää olla yhtään ajan tasalla. Katotaan kyllä uutiset moneen otteeseen tvstä päivittäin mutta siihen jää.Ei seurata pahemmin miten kotimaassa asiat huononee.
Sinä seuraat jotenkin väritrtysti. Tosiasiassa koskaan ei ole mennyt näin hyvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hullua tämä keskustelu. Faktat ovat nämä:
- Koskaan ennen seuraava sukupolvi ei ole ollut edellistä köyhempi.
- Koskaan ennen rauhan aikana kansa ei ole lopettanut lastenhankintaa kuin seinään.
Jotain on tehty väärin viimeiset 30 -vuotta. Se jokin ei ole tämänhetkisten alle 45-vuotiaiden syytä.
Vielä yksi fakta:
- Koskaan ennen eliniänodote ei ole ollut huonompi seuraavalla sukupolvella, vaikka työssä oletetaan olevan pidempään kuin koskaan.
Muutkin faktasi ovat samaa tasoa kuin tämä. Tässä viimeisin fakta:
Tilastokeskuksen mukaan vastasyntyneiden poikien elinajanodote oli 78,7 vuotta ja tyttöjen vastaavasti 84,2 vuotta vuonna 2017. Poikien elinajanodote piteni vuoteen 2016 verrattuna 0,3 vuotta ja tyttöjen 0,1 vuotta. Elinajanodote on ikävakioitu tunnusluku, joka kuvaa laskenta-ajanjaksolla havaitun kuolleisuuden tasoa.
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005794439.html
Eliniänodote laskee ensimmäistä kertaa useissa länsimaissa, ja se on fakta, vaikka te änkyrät mitä sanoisitte. Nauttikaa nyt vain hyvällä omalla tunnolla eläkkeistänne, me nuoremmat syyllistytään sitten teidänkin puolesta kaikesta mahdollisesti, esim lasten hankkimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat nyt 70+ vuotiaita. Elämä takanapäin, vanhuuden vaivat enemmän tai vähemmän riesana. Nuorilla aikuisilla on vielä terveys pääosin tallessa keskimäärin ja elämä edessä ja kaikki mahdollisuudet vaikuttaa tulevaan. Kenenköhän pitäisi kadehtia ja ketä?
Niinhän se on että nuoruttaa ei saa takaisin.
Jos on korttinsa hoitanut oikein niin näillä 40-50 luvulla syntyneillä on ihan ok eläkkeet.Itse olen syntynet 70 luvulla,jos jaksan sinnitellä töissä 69 v. asti niin pystyn elämään sillä.Mun 40 luvulla syntyneet sukulaiset menivät eläkeelle viimistään 62 vuotiaana.Säälin vielä itseäni nuorempia,esm ,lapseni pitäisi tehdä töitä 73 v,sitten tulee saamaan jonku pikku eläkkeen. Ruotsissa kun on päätetty että ihmiset vaan elävät aina vaan vanhemmaksi.Eläkeikä nousee.
Kyllä tästä kulutusjuhlasta parhaitten nautti noi 40 luvulla syntyneet.Eli juurikin nämä suuret ikäluokat, keitä täällä ei saa arvostella mistään tekemisistään, eikä edes sanoa että heillä oikeasti on mennyt elämässä kaikenkaikkiaan aika kivasti verrattuna muihin sukupolviin. Mutta kun nykynuoret ovat vain laiskoja...
Suurien ikäluokkien taloudellinen nousu on ollut suurta, mutta he ovat syntyneet valtavaan köyhyyteen. Eivätkä he ole koskaan kuluttaneet niin paljoa kuin nykynuoret. Suurten ikäluokkien nuoruudessa muoti piti ommella itse. Kukaan ei käynyt Thaimaassa tai New Yorkissa.
Ja vaikka eläkkeelle päästiin varhain, niin iso osa kuoli ennen eläkeikää tai heti eläkkeelle päästyään.
Sitä eläkeikää nostetaan sen vuoksi, että nuoremmat sukupolvet elävät pidempään. Kiitos paremman elintason ja terveydenhuollon. Vaikka jäättekon 7-kymppisinä eläkkeelle, niin ehditte nauttia siitä pidempään tai ainakin yhtä kauan kuin ne todelliset suuret ikäluokat.
Kakka puhetta tuo viiminen.Se stressi mikä vallitsee tämän ajan työpaikoilla tappaa hitaasti mutta effektiivisesti.
Eiköhän se käyrä käänny laskuun kohta.Monella alalla tiukkaa, paljo töitä ja vähä työtekijöitä.Etkö seuraa tilannetta,missä olet töissä? Vai jo ehkä eläkkeellä?Eliniänodotehan on ensimmäistä kertaa kääntynyt laskusuuntaan!
Johtuu lähinnä ylipainon aiheuttamista sairauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan 50 plus
Miksi ajattelet että 30-40 vuotiailla nenee kaikkein huonoiten? Todella kumma ajatus
Olet itse sen ikäinen ja koet että juuri sinua potkitaan päähän. Syy oli se ettei ole omistusasuntoa ja kesämökkiä. Suuri vääryys!
Suuret ikäluokat ovat nyt 70-75v joten aika harva heidän lapsensa on 50 plus. 40 on realistisempi, ja 30 on myös ihan mahdollinen. Minä olen 45, ja minun vanhempani ovat vanhempia kuin suuret ikäluokat.
Mikä pakkomielle sinulla on noista suurista ikäluokista? Tässä ketjussa puhutaan nuorista aikuisista ja heidän vanhemmistaan, EI suurista ikäluokista.
Olet ymmärtänyt väärin. Tässä ketjussa puhutaan suurten ikäluokkien tekemisten ja päätösten maksajiksi joutuneista ihmisistä. Heitä ovat käytännössä kaikki alle 45 -vuotiaat.
Minä olen 41-vuotias, mutta sen verran olen historiaa lukenut, että ymmärrän suurten ikäluokkien mahdollistaneen minullekin hyvinvointivaltion, ilmaisen koulutuksen ja vielä sosiaalisen nousunkin.
Oh plz-Sodanjälkeisen nousun rakensivat käytännössä heidän vanhempansa. Pelkästään sotakorvausten maksaminen teki Suomen kasvusta räjähdysmäistä. Lisäksi Nokian nousu mahdollisti Suomen rikastumisen.
Sitten Nokiasta piti saada rahat ulos ja korvaukset on maksettu. Jäljelle jäi laskujen maksu.
Vierailija kirjoitti:
Eliniänodote laskee ensimmäistä kertaa useissa länsimaissa, ja se on fakta, vaikka te änkyrät mitä sanoisitte. Nauttikaa nyt vain hyvällä omalla tunnolla eläkkeistänne, me nuoremmat syyllistytään sitten teidänkin puolesta kaikesta mahdollisesti, esim lasten hankkimisesta.
Tilastokeskuksen mukaan vastasyntyneiden poikien elinajanodote oli 78,7 vuotta ja tyttöjen vastaavasti 84,2 vuotta vuonna 2017. Poikien elinajanodote piteni vuoteen 2016 verrattuna 0,3 vuotta ja tyttöjen 0,1 vuotta. Elinajanodote on ikävakioitu tunnusluku, joka kuvaa laskenta-ajanjaksolla havaitun kuolleisuuden tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lentämistä, ei ilotulitteita, ei muovia, ei autoja, ei sitä ja ei tätä. Aiemmat sukupolvet saivat ja keksivät koko ajan lisää, meitä nuoria aikuisia vain syytetään liiasta kulutuksesta vaikka koko systeemi on meitä vanhempi. Elintaso tuskin tulee koskaan olemaan sitä mitä vanhemmilla on ja elämästä tehdään koko ajan ankeampaa.
Tuo on totta. Ihmettelen, miksi suostutte hiljaa tähän kaikkeen.
t. ViisikymppinenOnko vaihtoehtoja?
Miksi Vihreät eivät ole jo suurin puolue? Tasaisivat hyvinvointia tulevaisuuteenkin.
Vihreiden politiikan seurauksena ei naiset enää uskaltaisin liikkua ilman huivia ulkona. Tai yleensäkään liikkua. Sosiaaliturva jouduttaisiin lopettamaan kun olis liikaa saajia.
Vierailija kirjoitti:
Toi katkeruus tulee aiheuttamaan sinulle ennenaikaisen kuoleman
Vierailija kirjoitti:
Me 90-luvulla syntyneet vähennämme lihansyöntiä ja ulkomaanmatkoja, kuljemme bussilla, asumme pienissä asunnoissa, kierrätämme jätteet seitsemään eri astiaan ja käytämme kestohedelmäpusseja ja kuukuppia, ostamme kirpputoreilta ja olemme pienestä asti kuulleet tulevasta ilmastotuhosta.
Tavallaan tämä niin kutsuttu ympäristöystävällisyys on myös pakko: meillä on vain pätkätöitä ja osa-aikatöitä, joten eihän meillä oikeastaan olisi edes varaa uusiin tavaroihin, autoon, lihaan tai kaukomatkoihin.
Samalla katsomme kun omat vanhempamme kaatavat biojätteet ja kartongit huoletta sekajäteastiaan, asuvat isossa omakotitalossa ja ajavat kahdella autolla kesämökille ja markettiin ostamaan kalliita lihoja ja kuljettavat ne kymmenissä pienissä muovipusseissa kotiin.
Olemme samaan aikaan kauhuissamme välinpitämättömyydestä ja kateellisia siitä huolettomuudesta ja elintasosta, jota meillekin on lapsesta asti lupailtu, mutta jota me emme koskaan voi saada. Ja vaikka voisimmekin, meidän pitäisi siitä yhteisen hyvän nimissä kieltäytyä.
"Olemme samaan aikaan kauhuissamme välinpitämättömyydestä ja kateellisia siitä huolettomuudesta ja elintasosta"
Miten hyvin kiteytetty! Vaikka itse olenkin 70-luvulla syntynyt, mutta pidän myös noita omia ympäristötoimia ihan itsestäänselvinä asioina, että minunkin pitää kantaa korteni kekoon eikä perseillä miten huvittaa.
Mutta ei auta jäädä katkeruuteen makaamaan. Ratkaisun avaimet on jo olemassa, kun ne halutaan käyttää - toivottavasti ajoissa ennen kuin puoli maapalloa on asumis- ja elämiskelvotonta ja kaikki pakoon lähteneet ihmiset ovat täällä (enkä heitä syytä, pakoonhan on lähdettävä, jos ilmastonmuutos on vienyt kaikki elinmahdollisuudet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat nyt 70+ vuotiaita. Elämä takanapäin, vanhuuden vaivat enemmän tai vähemmän riesana. Nuorilla aikuisilla on vielä terveys pääosin tallessa keskimäärin ja elämä edessä ja kaikki mahdollisuudet vaikuttaa tulevaan. Kenenköhän pitäisi kadehtia ja ketä?
Jos on korttinsa hoitanut oikein niin näillä 40-50 luvulla syntyneillä on ihan ok eläkkeet.Itse olen syntynet 70 luvulla,jos jaksan sinnitellä töissä 69 v. asti niin pystyn elämään sillä.Mun 40 luvulla syntyneet sukulaiset menivät eläkeelle viimistään 62 vuotiaana.Säälin vielä itseäni nuorempia,esm ,lapseni pitäisi tehdä töitä 73 v,sitten tulee saamaan jonku pikku eläkkeen. Ruotsissa kun on päätetty että ihmiset vaan elävät aina vaan vanhemmaksi.Eläkeikä nousee.
Kyllä tästä kulutusjuhlasta parhaitten nautti noi 40 luvulla syntyneet.Eli juurikin nämä suuret ikäluokat, keitä täällä ei saa arvostella mistään tekemisistään, eikä edes sanoa että heillä oikeasti on mennyt elämässä kaikenkaikkiaan aika kivasti verrattuna muihin sukupolviin. Mutta kun nykynuoret ovat vain laiskoja...
Suurien ikäluokkien taloudellinen nousu on ollut suurta, mutta he ovat syntyneet valtavaan köyhyyteen. Eivätkä he ole koskaan kuluttaneet niin paljoa kuin nykynuoret. Suurten ikäluokkien nuoruudessa muoti piti ommella itse. Kukaan ei käynyt Thaimaassa tai New Yorkissa.
Ja vaikka eläkkeelle päästiin varhain, niin iso osa kuoli ennen eläkeikää tai heti eläkkeelle päästyään.
Sitä eläkeikää nostetaan sen vuoksi, että nuoremmat sukupolvet elävät pidempään. Kiitos paremman elintason ja terveydenhuollon. Vaikka jäättekon 7-kymppisinä eläkkeelle, niin ehditte nauttia siitä pidempään tai ainakin yhtä kauan kuin ne todelliset suuret ikäluokat.
Kakka puhetta tuo viiminen.Se stressi mikä vallitsee tämän ajan työpaikoilla tappaa hitaasti mutta effektiivisesti.
Eiköhän se käyrä käänny laskuun kohta.Monella alalla tiukkaa, paljo töitä ja vähä työtekijöitä.Etkö seuraa tilannetta,missä olet töissä? Vai jo ehkä eläkkeellä?Eliniänodotehan on ensimmäistä kertaa kääntynyt laskusuuntaan!
Niin? Etkö ole kuullut että terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin epäterveellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hs mukaan huumekuolemat ym.
Toki eliniänodote ei kai voi loputtomasti nousta. Suomessa se edelleen nousee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule. Ei ole.
Änkyräkänkyrä! ENUSKO!!!11!!! \o/ EUONSAATANAÄRRRÄRÄRÄRÄRÄRÄRÄÄÄHH!!!!
...Lue joskus uutisia. Kyllä, elinajanodote on kääntynyt laskuun.
Suurin ero:
Ennen odotettiin eläkkeelle pääsyä.
Alle 45-vuotiaat pelkäävät sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä kommentteja lukee, huomaa yhden seikan:
Vanhemmat sukupolvet eivät edelleenkään ymmärrä, että materia ei ole 40v ja alle -sukupolville mikään nautinto, vaan pakko. Autotkin ovat edellisille jokin status-symboli.
Jos ne "tietokoneet ja muut hömpötykset" äkkiä lakkaisivat olemasta, niin päälle iskisi jumalaton kriisi, sota ja muut ongelmat.
Suurille ikäluokille se tietokone on jokin luksus-tuote. Meille muille se on pakollinen työväline. Kuten auto. Useimmat meistä tarvitsevat autoa edelleen. Ei siksi, että sillä saisi naista vaan siksi, että muuten ei pääse töihin.
Olen alle 40, enkä ymmärrä mistä puhut. Tietokone on useimmille tutuistani vain viihdeväline. Työtön käyttää sitä työnhakuun, muut surffaavat huvikseen. Harvalla kavereistani on auto, useilla ei ole edes korttia. En koe materian olevan minulle elinehto. En omista tv:tä ja puhelinkin on jo useamman vuoden vanha. Se että mainos käskee päivittää tabletit ja läppärit uusiin ei tarkoita velvoitetta niin tehdä. On myös epäloogista sitouttaa toimintoja enemmän ja enemmän tietotekniikkaan, jos on kerran realistinen uhkakuva, että "oikosulku" synnyttää kaaoksen.
Aivan. Et ymmärrä. Ihmiset jotka tekevät työkseen töitä tietokoneiden kanssa ymmärtävät, mitä katko tarkoittaisi. Täydellistä katastrofia, palkkojen maksusta ruokaan, poliisin toiminnasta sotilaallisen toiminnan rappeutumiseen.
Ymmärrän, että jos on niin onnellinen, että 2018 tietokone on edelleen se "nörttien leikkikalu", on tätä vaikea käsittää. Mutta me muut tiedämme, miten heikolla langalla yhteiskunta tällä hetkellä roikkuu.
Käsittääkseni juuri "te" olette innokkaimmin viemässä kaikkea teknologiariippuvaisuuteen. Kun taas "me" emme halua olla riippuvaisia tietokoneista, puhelimista ja virtuaalivaluutoista. "Me" emme halua Kantaa tai tulorekisteriä, sormenjälkitunnisteita tai siruja. On vaikea jotenkin säälitellä ahdistustasi, jos olet itse luomassa tapoja, joilla köyttää jokainen kansalainen tietoverkoista riippuvaiseksi. Nämä ovat ihmisten valintoja; ennen tietokoneitakin oli pankkitoimintaa, kouluja ja terveydenhuoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurien ikäluokkien lapset ovat syntyneet 60-70 luvulla.Lapset saatiin 20-35 vuotiaana.Poikkeuksiakin on.
Ympäristön suhteen pidän 80-90 luvulla syntyneitä meitä muita aikaisempia sukupolvia viisaampina.Turha suurten ikäluokkien on ottaa maailman ympäristötilannetta enää murheekseen... Ehtivät kuitenkin kuolla pois ennen kuin mitään radikaalia tapahtuu. Lentävät siihen saakka kun pystyvät joka talvi Floridaan tai Aurinkorannikolle, tai miksei useamminkin. Täytyyhän sitä nauttia eläkepäivistään, kun on päässyt eläkkeelle vielä todella hyväkuntoisena.
Juuri tuo ajattelu on järkyttävää, että "eihän nämä asiat minua koske, koska kuolen kuitenkin pois kymmenen, kahdenkymmen vuoden sisällä". Juuri tuo ajattelu on se, mikä ajaa maapallon ja siten myös ihmiskunnan tuhoon. Jokaisen pitäisi miettiä myös nuorempia ja tulevia sukupolvia. Mutta itsekkyys on valloillaan näissä ympäristöasioissa tosi voimakkaasti verrattuna nuorempiin. "Että kun MINÄ olen töitä paiskinut, niin MINÄ saan nauttia" ja tietenkin se nauttiminen on tyyliin lentelyä, autoilua, lihan mussuttamista joka aterialla ja turhan kaman ostelua. Niin kuin ei muilla tavoin voisi nauttia.
En välitä. Kukaan ei ole mulle mitään velkaa. Pelataan niillä korteilla mitä saatiin. Sä voit jatkaa uhriutumista, hallituksen syyttämistä, edellisten sukupolvien syyttämistä tai sit sä voit ottaa vastuun omasta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen "heidän"? Ja millä perusteella 30-40-vuotiailla menisi huonosti?
20-30-vuotiaat ovat niitä joilla menee huonosti. Se on 60-70-luvuilla syntyneiden syytä. 60-70-luvuilla syntyneet ovat ahneita ja itsekkäitä, eivätkä osanneet kasvattaa lapsiaan.
Ette te parikymppiset edes TIEDÄ vielä mikä teitä odottaa. meillä 30v + vuotiaille se on aika ollut kirkasta jo 2006 -vuodesta lähtien. Siis siitä, jolloin sanottiin ettei mikään koske meitä, ja kyllä se raha kasvaa puissa, ja vaikka ette saa pysyviä töitä, se on ihan ok, koska tehän vaan valitatte ja olette se hetitännekaikkinyt -sukupolvi. Kymmenen vuoden päästä teillä on ihan törkeen hyvät palkat ja törkeesti työpaikkoja mistä valita.
2018. 12- vuotta myöhemmin. Edelleen paska palkka, suuri osa edelleen pelkissä pätkätöissä, koulutuksella ei ole mitään arvoa, verot syövät mahdollisen tulonkasvun, hinnat ovat pilvissä. Kokkareiden 2000-luvun alun paikkeilla sallimat vuokratyövoimafirmat siirtävät orjakansaa paikasta toiseen.
Vituiks män.
Ehkä sinulla mutta ei yleisesti. Näyttä että olet katkera ja syytät muita omasta tilanteestasi. Se on surullista
Minulla menee ok. Mutta monella muulla ei. Elät hyvinvointikuplassasi etkä tajua, mitä ympärillä tapahtuu. Tietyissä ammateissa tämän näkee helposti.
Älä murehdi, sinne köyhyyteen tässä ollaan menossa.Se mikä mua näissä eläkeläisissä ärsyttää on ettei enää olla yhtään ajan tasalla. Katotaan kyllä uutiset moneen otteeseen tvstä päivittäin mutta siihen jää.Ei seurata pahemmin miten kotimaassa asiat huononee.