Harmittaako muita, että meidän sukupolvi sai kulutusjuhlista vain laskun?
Ei lentämistä, ei ilotulitteita, ei muovia, ei autoja, ei sitä ja ei tätä. Aiemmat sukupolvet saivat ja keksivät koko ajan lisää, meitä nuoria aikuisia vain syytetään liiasta kulutuksesta vaikka koko systeemi on meitä vanhempi. Elintaso tuskin tulee koskaan olemaan sitä mitä vanhemmilla on ja elämästä tehdään koko ajan ankeampaa.
Kommentit (501)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei harmita. Mieluummin otan tämän kantaakseni kuin vaikka sota- ja puutosajat jotka olivat vähän aikaa sitten.
Suuret ikäluokat syntyivät sotien jälkeen.
Sota-ajan saivat kantaakseen heidän vanhempansa. Kiitokseksi vanhemmilleen tarjosivat runsain mitoin pilkkaa ja ivaa. "Mitä läksit sinne sotaan, oma vika" oli tyypillinen lausahdus sotaveteraaneille siltä ikäluokalta.Syntyivät pula-aikana, joka jatkui vielä pitkään. Elivät koko perhe pienissä hellahuoneissa, vessa pihan perällä. Lähiöt tulivat vasta kun suuret ikäluokat muuttivat pois kotoa, ja he ostivat sitten aravakolmion Korsosta hurjalla korolla. Ompelivat itse lapsilleen haalarit kun niitä ei kaupassa myyty. Päivähoitoon ei lapsia saanut, joten kotiin piti ottaa joku maalta tullut 16 vuotias. Äitiyslomat olivat mitättömät. Juuri kukaan ei matkustellut, mutta jos matkusti, se oli autoloma Ruotsiin. Joku harva törsäsi ja lensi Kanarialle.
Voi kärsimyksien taival. Hyvin ainakin mun 40 lukulaiset ,verenimijät, ovat pitäneet huolen että kärsimyksien jälkeen on kaikki mahdollinen hyvä revitty irti mistä saatu,ilman estoja ja häpeää.
Nämä 40-lukulaisethan porskuttaa edelleen oikein hyvin. Pääsivät eläkkeelle ajoissa, muuttivat Portugaliin ym jossa ei tarvinut edes veroja maksaa. Ovat aivan varmasti saaneet nauttia matkailusta täysin rinnoin. Tänne tulevat sitten vanhuuspåivinä kuitenkin hoitoon, nuorten laiskojen veronmaksajien maksettavaksi..
Kiittäkää demareita laskusta, nämä pässit ei ole muuta tehneet kuin velaksi eläneet ja tuhonneet kaiken mitä tuhottavissa on.
Me 90-luvulla syntyneet vähennämme lihansyöntiä ja ulkomaanmatkoja, kuljemme bussilla, asumme pienissä asunnoissa, kierrätämme jätteet seitsemään eri astiaan ja käytämme kestohedelmäpusseja ja kuukuppia, ostamme kirpputoreilta ja olemme pienestä asti kuulleet tulevasta ilmastotuhosta.
Tavallaan tämä niin kutsuttu ympäristöystävällisyys on myös pakko: meillä on vain pätkätöitä ja osa-aikatöitä, joten eihän meillä oikeastaan olisi edes varaa uusiin tavaroihin, autoon, lihaan tai kaukomatkoihin.
Samalla katsomme kun omat vanhempamme kaatavat biojätteet ja kartongit huoletta sekajäteastiaan, asuvat isossa omakotitalossa ja ajavat kahdella autolla kesämökille ja markettiin ostamaan kalliita lihoja ja kuljettavat ne kymmenissä pienissä muovipusseissa kotiin.
Olemme samaan aikaan kauhuissamme välinpitämättömyydestä ja kateellisia siitä huolettomuudesta ja elintasosta, jota meillekin on lapsesta asti lupailtu, mutta jota me emme koskaan voi saada. Ja vaikka voisimmekin, meidän pitäisi siitä yhteisen hyvän nimissä kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat nyt 70+ vuotiaita. Elämä takanapäin, vanhuuden vaivat enemmän tai vähemmän riesana. Nuorilla aikuisilla on vielä terveys pääosin tallessa keskimäärin ja elämä edessä ja kaikki mahdollisuudet vaikuttaa tulevaan. Kenenköhän pitäisi kadehtia ja ketä?
Niinhän se on että nuoruttaa ei saa takaisin.
Jos on korttinsa hoitanut oikein niin näillä 40-50 luvulla syntyneillä on ihan ok eläkkeet.Itse olen syntynet 70 luvulla,jos jaksan sinnitellä töissä 69 v. asti niin pystyn elämään sillä.Mun 40 luvulla syntyneet sukulaiset menivät eläkeelle viimistään 62 vuotiaana.Säälin vielä itseäni nuorempia,esm ,lapseni pitäisi tehdä töitä 73 v,sitten tulee saamaan jonku pikku eläkkeen. Ruotsissa kun on päätetty että ihmiset vaan elävät aina vaan vanhemmaksi.Eläkeikä nousee.
Kyllä tästä kulutusjuhlasta parhaitten nautti noi 40 luvulla syntyneet.Eli juurikin nämä suuret ikäluokat, keitä täällä ei saa arvostella mistään tekemisistään, eikä edes sanoa että heillä oikeasti on mennyt elämässä kaikenkaikkiaan aika kivasti verrattuna muihin sukupolviin. Mutta kun nykynuoret ovat vain laiskoja...
Suurien ikäluokkien taloudellinen nousu on ollut suurta, mutta he ovat syntyneet valtavaan köyhyyteen. Eivätkä he ole koskaan kuluttaneet niin paljoa kuin nykynuoret. Suurten ikäluokkien nuoruudessa muoti piti ommella itse. Kukaan ei käynyt Thaimaassa tai New Yorkissa.
Mun faija ja apet reissannut sata kertaa enemmän kun minä.Totuushan oli ettei lapsena,mutta jo ennen eläkettä lomillaan ja sit eläkkeellä.Jos mä nyt elän tonne 69 että pääsen eläkkeelle niin oletan että en saa semmosia rahoja jotta pystyisin samaan.Aikoinaan sain anopilta neuvon viedä rakennusjätteet metsään,oli vielä käpynen tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat nyt 70+ vuotiaita. Elämä takanapäin, vanhuuden vaivat enemmän tai vähemmän riesana. Nuorilla aikuisilla on vielä terveys pääosin tallessa keskimäärin ja elämä edessä ja kaikki mahdollisuudet vaikuttaa tulevaan. Kenenköhän pitäisi kadehtia ja ketä?
Jos on korttinsa hoitanut oikein niin näillä 40-50 luvulla syntyneillä on ihan ok eläkkeet.Itse olen syntynet 70 luvulla,jos jaksan sinnitellä töissä 69 v. asti niin pystyn elämään sillä.Mun 40 luvulla syntyneet sukulaiset menivät eläkeelle viimistään 62 vuotiaana.Säälin vielä itseäni nuorempia,esm ,lapseni pitäisi tehdä töitä 73 v,sitten tulee saamaan jonku pikku eläkkeen. Ruotsissa kun on päätetty että ihmiset vaan elävät aina vaan vanhemmaksi.Eläkeikä nousee.
Kyllä tästä kulutusjuhlasta parhaitten nautti noi 40 luvulla syntyneet.Eli juurikin nämä suuret ikäluokat, keitä täällä ei saa arvostella mistään tekemisistään, eikä edes sanoa että heillä oikeasti on mennyt elämässä kaikenkaikkiaan aika kivasti verrattuna muihin sukupolviin. Mutta kun nykynuoret ovat vain laiskoja...
Suurien ikäluokkien taloudellinen nousu on ollut suurta, mutta he ovat syntyneet valtavaan köyhyyteen. Eivätkä he ole koskaan kuluttaneet niin paljoa kuin nykynuoret. Suurten ikäluokkien nuoruudessa muoti piti ommella itse. Kukaan ei käynyt Thaimaassa tai New Yorkissa.
Ja vaikka eläkkeelle päästiin varhain, niin iso osa kuoli ennen eläkeikää tai heti eläkkeelle päästyään.
Sitä eläkeikää nostetaan sen vuoksi, että nuoremmat sukupolvet elävät pidempään. Kiitos paremman elintason ja terveydenhuollon. Vaikka jäättekon 7-kymppisinä eläkkeelle, niin ehditte nauttia siitä pidempään tai ainakin yhtä kauan kuin ne todelliset suuret ikäluokat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä kommentteja lukee, huomaa yhden seikan:
Vanhemmat sukupolvet eivät edelleenkään ymmärrä, että materia ei ole 40v ja alle -sukupolville mikään nautinto, vaan pakko. Autotkin ovat edellisille jokin status-symboli.
Jos ne "tietokoneet ja muut hömpötykset" äkkiä lakkaisivat olemasta, niin päälle iskisi jumalaton kriisi, sota ja muut ongelmat.
Suurille ikäluokille se tietokone on jokin luksus-tuote. Meille muille se on pakollinen työväline. Kuten auto. Useimmat meistä tarvitsevat autoa edelleen. Ei siksi, että sillä saisi naista vaan siksi, että muuten ei pääse töihin.
MIKSI "nuoret" sitten kokoajan kadehtivat vanhempien ikäluokkinen omakotitaloja, kesämökkejä, autoja, rahoja ja eläkkeitä? Jos kerran "nuoret" eivät välitä materiasta?
Koska edelliselle sukupolvelle se materia on "viihdykettä". Meille se on elinehto. Tätä selvemmin en pysty tätä sukupolvellenne selittämään.
Ahaa, eli 1978 kesämökki ostettiin viihdykkeeksi ja vuonna 2018 kuollaan, jollei saada mökkiä? Okei... En ymmärtänyt, pakko myöntää.
Huoh. ME. EMME. HANKI. KESÄMÖKKEJÄ.
Sinne pitäisi mennä autolla, ja se auto on hyödyke. Ei sitä käytetä missään mökillä ravaamisessa, kun on niin helvetin kallista.
Olette te kyllä sellainen änkyräsukupolvi, jolle edes tutkittu faktatieto ei kelpaa... No, samalla tavalla jätitte eläkkeenne muiden maksettaviksi. Kiitos siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat sukupolvet eivät edelleenkään ymmärrä, että materia ei ole 40v ja alle -sukupolville mikään nautinto, vaan pakko. Autotkin ovat edellisille jokin status-symboli.
Jos ne "tietokoneet ja muut hömpötykset" äkkiä lakkaisivat olemasta, niin päälle iskisi jumalaton kriisi, sota ja muut ongelmat.
Suurille ikäluokille se tietokone on jokin luksus-tuote. Meille muille se on pakollinen työväline. Kuten auto. Useimmat meistä tarvitsevat autoa edelleen. Ei siksi, että sillä saisi naista vaan siksi, että muuten ei pääse töihin.
MIKSI "nuoret" sitten kokoajan kadehtivat vanhempien ikäluokkinen omakotitaloja, kesämökkejä, autoja, rahoja ja eläkkeitä? Jos kerran "nuoret" eivät välitä materiasta?
Koska edelliselle sukupolvelle se materia on "viihdykettä". Meille se on elinehto. Tätä selvemmin en pysty tätä sukupolvellenne selittämään.
Kesämökki on elinehto? Auto on elinehto? Just.
Mökistä nyt niin elinehtona tiedä, mutta tämän päivän maailmassa auto ON elinehto. Kirjamellisesti.
No riippuu missä asuu, mutta kaupungeissa joukkoliikenne on parempaa kuin koskaan ennen. Ja veikkaanpa, että vähintään yhtä elinehto se auto on haja-asutusalueilla ollut ennenkin.
Ei muuten pidä paikkaansa. 2000-luvun alussa näet suljettiin iso kasa juna-asemia, ja osaan kaupngeista ja kylistä juna ei pysähdy enää lainkaan. Samoin esimerkkinä turun lähinäkunnat: 30 kilometrin päästä et pääse kaupunkiin julkisilla kuin max 2 kertaa päivässä. Takaisintulo onkin sitten ihan oma juttunsa.
Elin tämä julkisten paraneminen on ihan kehäkolmosen huttua.
Mua ainakin ärsyttää omien vanhempani asenne ihan hirveästi. Ovat syntyneet 50-luvun alussa, ja varmasti kokeneet köyhyyttä, lama-ajan työttömyyden jne. Mutta eivät edes usko ihmisen vaikuttamaan ilmastonmuutokseen. Ostavat aivan sairaasta tavaraa koko ajan. Äiti ostelee jatkuvasti uusia laukkuja, kenkiä, vaatteita. Vaatekaapit täynnä käyttämättömiä vaatteita (!). Isä taas ostelee uusia huonekaluja ja kaikenmaailman tilpehööriä, työkoneita jne jne. Huonekaluja uusitaan vuosittain. Se tarve ostaa kokoajan jotain on todella ahdistavaa. Olen itse kasvissyöjä, ja tätäkin valintaa arvostelevat aina, sekä muita vihreitä arvojani. Eivät esim suostu astumaan jalalla kirpputorille (!). Välillä mietin ovatko tyhmiä, vai miksi eivät halua tai kykene näkemään omassa toiminnassaan mitään parantamisen varaa? Miten eivät näe minkälaiset vaikutukset heidän kulutustottumuksillaan on? En tiedä miten yleistä tämä on, mutta tapamme katsoa maailmaa eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Onko sukupolvien välinen kuilu vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä alkoi tietokoneista tämä keskustelu ja ne ovat olleet kiinteä osa työtä jo ainakin 30 vuotta. Ei mikään tämän ajan ilmiö. Kotioloissa taas tietokoneen voi käytännössä korvata halvemmalla mobiililaitteella. Toista oli vielä viitisen vuotta sitten.
Höpöhöpö. Tietokoneet ovat tulleet oikeasti -kriittisiksi- vasta 2000-luvulla. Ennen dotcom-buumia vain muutamat hassut ihmiset työskentelivät tietokoneiden kanssa, esim. rahoitusala.
Vierailija kirjoitti:
Ei harmita. Mieluummin otan tämän kantaakseni kuin vaikka sota- ja puutosajat jotka olivat vähän aikaa sitten.
Nämä on vaan valitettavasti mutta todennäköisesti tulossa taas.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää erityisesti se, että olen elänyt 25 vuotta niin, että köyhyyteni on vain koko ajan lisääntynyt ja jos nyt parin vuoden päästä viimein saisin talouden jotenkin paremmaksi, voinko edes tehdä oikein mitään mitä olen halunnut? Kaikista eniten olen odottanut, että mulla olisi joskus varaa matkustella ja nyt siitä on tullut suurinta mahdollista syntiä.
Voi, rakas ystävä! Nauti elämästäsi, tee aivan mitä haluat, matkustele, kun on halua ja mahdollisuutta. Kerranhan täällä vain eletään. Missään muualla ei näin syyllistetä ja vouhoteta tyhjästä kuin täällä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä te revitte tämän 70+? He ovat 60+ vuotiaita.
Hyvä aloitus! Kopioitu jo Jodeliin ja Yl!laudalle
Vierailija kirjoitti:
On ihan luonnollista pelätä tulevaa, etenkin aikana jolloin informaatiota lähinnä maailman pahuudesta tunkee ovista ja ikkunoista ihan eri tahtia kuin ennen internetin aikaa. Eihän hyvistä asioista pidetä meteliä ollenkaan, kuten huonoista.
Silti, melkein millä tahansa kriteerillä maailma on parempi, vauraampi, turvallisempi ja terveempi kuin koskaan. Ja nekin asiat, jotka ovat huonommin, esim muovisaaste ja ilmastonmuutoksen vaarat, on tiedossa ja niille tehdään asioita. Lohduttaudu sillä.
Ehkä jollain idioottilogiikalla. Tosiasiassa koskaan EI OLE OLLUT HUONOMMIN. Kuudes sukupuuttoaalto on fakta ja pahenee tälläkin hetkellä. Ihmisen aiheuttama saastuminen on fakta ja pahenee vain, samoin ilmaston reagointi fossiilipolttoaineista johtuvaan hiilen määrään ilmakehässä. Lihatalous ja muu teollisuus vaatii maa-alaa niin, että amazonin sademetsää tuskin lapsesi näkevät.
Lisäksi tuhlaileva markkinatalous ei ota edelleenkään huomioon kierrätystä, joten näillä näkymin merissä on enemmän muovia kuin kalaa jo reilun 20 vuoden päästä. Ekosysteemien totaaliromahdus on vain ajan kysymys.
Kaikki johtuu ahneudesta ja rahan palvonnasta vailla moraalia tai ympäristön ajattelua. Mainitse yksikin työ mikä ei saastuta? Kun tärkeintä on tehdä osinkovoittoa hinnalla millä hyvänsä, on se hinta lopultq itse elämä. Pörssit jauhavat lakkaamatta ja krääsää saastteita valuu maailmaan ennätysvauhtia.
Näennäinen hyvinvointimme perustuu mielisairaaseen hyväksikäyttöön, eikä ota huomioon luontoa, joten tämä "paremminvointi" on vain silmänlumetta ennen totaalista romahdusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka eläkkeelle päästiin varhain, niin iso osa kuoli ennen eläkeikää tai heti eläkkeelle päästyään.
Sitä eläkeikää nostetaan sen vuoksi, että nuoremmat sukupolvet elävät pidempään. Kiitos paremman elintason ja terveydenhuollon. Vaikka jäättekon 7-kymppisinä eläkkeelle, niin ehditte nauttia siitä pidempään tai ainakin yhtä kauan kuin ne todelliset suuret ikäluokat.
Kakka puhetta tuo viiminen.Se stressi mikä vallitsee tämän ajan työpaikoilla tappaa hitaasti mutta effektiivisesti.
Eiköhän se käyrä käänny laskuun kohta.Monella alalla tiukkaa, paljo töitä ja vähä työtekijöitä.Etkö seuraa tilannetta,missä olet töissä? Vai jo ehkä eläkkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla provo. Materia EI OLE elinehto. Kyllä se on nimenomaan viihdykettä meidän(kin) sukupolvelle. Miksi kuvittelet tietäväsi minun sukupolveni? Olen syntynyt 80-luvun lopussa.
75-95 -vuosina syntyneet ovat käytännössä samaa sukupolvea. Te kaikki joudutte kärsimään suurten ikäpolvien mokista. 70-luvun alussa syntyneet selvinnevät pahimmista ongelmista vielä ennen lopullista kosahdusta.
Vierailija kirjoitti:
Me 90-luvulla syntyneet vähennämme lihansyöntiä ja ulkomaanmatkoja, kuljemme bussilla, asumme pienissä asunnoissa, kierrätämme jätteet seitsemään eri astiaan ja käytämme kestohedelmäpusseja ja kuukuppia, ostamme kirpputoreilta ja olemme pienestä asti kuulleet tulevasta ilmastotuhosta.
Tavallaan tämä niin kutsuttu ympäristöystävällisyys on myös pakko: meillä on vain pätkätöitä ja osa-aikatöitä, joten eihän meillä oikeastaan olisi edes varaa uusiin tavaroihin, autoon, lihaan tai kaukomatkoihin.
Samalla katsomme kun omat vanhempamme kaatavat biojätteet ja kartongit huoletta sekajäteastiaan, asuvat isossa omakotitalossa ja ajavat kahdella autolla kesämökille ja markettiin ostamaan kalliita lihoja ja kuljettavat ne kymmenissä pienissä muovipusseissa kotiin.
Olemme samaan aikaan kauhuissamme välinpitämättömyydestä ja kateellisia siitä huolettomuudesta ja elintasosta, jota meillekin on lapsesta asti lupailtu, mutta jota me emme koskaan voi saada. Ja vaikka voisimmekin, meidän pitäisi siitä yhteisen hyvän nimissä kieltäytyä.
Juurikin näin. Mutta tätäpä ei saisi sanoa ääneen. Meillä kun on kaikki paljon paremmin, ja elämä niin paljon helpompaa. T. Toinen 90-luvulla syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesämökki on elinehto? Auto on elinehto? Just.
Mökistä nyt niin elinehtona tiedä, mutta tämän päivän maailmassa auto ON elinehto. Kirjamellisesti.
No riippuu missä asuu, mutta kaupungeissa joukkoliikenne on parempaa kuin koskaan ennen. Ja veikkaanpa, että vähintään yhtä elinehto se auto on haja-asutusalueilla ollut ennenkin.
Ei muuten pidä paikkaansa. 2000-luvun alussa näet suljettiin iso kasa juna-asemia, ja osaan kaupngeista ja kylistä juna ei pysähdy enää lainkaan. Samoin esimerkkinä turun lähinäkunnat: 30 kilometrin päästä et pääse kaupunkiin julkisilla kuin max 2 kertaa päivässä. Takaisintulo onkin sitten ihan oma juttunsa.
Elin tämä julkisten paraneminen on ihan kehäkolmosen huttua.
Totta. Pikkukylästä keski-suomesta kotoisin oleva isäni muistelee, miten ennen (70-80-luvulla) kulki junalla lähikaupunkiin ja bussitkin menivät yötä myöten. Ei muuten mene enää, kaikilla on oltava oma auto jos haluaa jossain joskus käydä. Myös palveluita oli omalla kylällä: kaupat, apteekit, kirjastot jne. Ei ole enää. Joissain asioissa olisi parempi palata vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakka puhetta tuo viiminen.Se stressi mikä vallitsee tämän ajan työpaikoilla tappaa hitaasti mutta effektiivisesti.
Eiköhän se käyrä käänny laskuun kohta.Monella alalla tiukkaa, paljo töitä ja vähä työtekijöitä.Etkö seuraa tilannetta,missä olet töissä? Vai jo ehkä eläkkeellä?
Eliniänodotehan on ensimmäistä kertaa kääntynyt laskusuuntaan!
Minä 40+ olen kyllä saanut kuluttaa ihan tarpeeksi. Vanhempani olivat pula-ajan lapsia ja kotona syötiin homeistakin leipää, mitään ruokaa ei heitetty pois. Kesämökki oli, mutta muuten kulutus oli minimaalista nykyiseen verrattuna.