Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaako muita, että meidän sukupolvi sai kulutusjuhlista vain laskun?

Vierailija
30.12.2018 |

Ei lentämistä, ei ilotulitteita, ei muovia, ei autoja, ei sitä ja ei tätä. Aiemmat sukupolvet saivat ja keksivät koko ajan lisää, meitä nuoria aikuisia vain syytetään liiasta kulutuksesta vaikka koko systeemi on meitä vanhempi. Elintaso tuskin tulee koskaan olemaan sitä mitä vanhemmilla on ja elämästä tehdään koko ajan ankeampaa.

Kommentit (501)

Vierailija
261/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjät tynnyrit kumisevat...

Vierailija
262/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lentämistä, ei ilotulitteita, ei muovia, ei autoja, ei sitä ja ei tätä. Aiemmat sukupolvet saivat ja keksivät koko ajan lisää, meitä nuoria aikuisia vain syytetään liiasta kulutuksesta vaikka koko systeemi on meitä vanhempi. Elintaso tuskin tulee koskaan olemaan sitä mitä vanhemmilla on ja elämästä tehdään koko ajan ankeampaa.

Te nuoret ette ole kokeneet 90-luvun lamaa, kuten me viiskymppiset jotka maksoime koko laman että teillä olisi hyvä olla .

Silloin jopa laivamatkat olivat verollisia, eikä sitä muutenkaan matkustettu mihinkään kun oli pienestäkin asunnosta lainaa 300.000 mk ja korko 12%.

Haista nyt kukkanen. Moni meistä oli silloin n. Teini-iässä!

Olisitte maksaneet myös eläkkeenne. Muttaku ei. Ei käy. On riistoa maksaa. Kyllä seuraavat sitten maksaa...

Eikös aloittaja puhunut nuorista aikuisista, eli alle kolmekymppisistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan luonnollista pelätä tulevaa, etenkin aikana jolloin informaatiota lähinnä maailman pahuudesta tunkee ovista ja ikkunoista ihan eri tahtia kuin ennen internetin aikaa. Eihän hyvistä asioista pidetä meteliä ollenkaan, kuten huonoista.

Silti, melkein millä tahansa kriteerillä maailma on parempi, vauraampi, turvallisempi ja terveempi kuin koskaan. Ja nekin asiat, jotka ovat huonommin, esim muovisaaste ja ilmastonmuutoksen vaarat, on tiedossa ja niille tehdään asioita. Lohduttaudu sillä.

Vierailija
264/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näitä kommentteja lukee, huomaa yhden seikan:

Vanhemmat sukupolvet eivät edelleenkään ymmärrä, että materia ei ole 40v ja alle -sukupolville mikään nautinto, vaan pakko. Autotkin ovat edellisille jokin status-symboli.

Jos ne "tietokoneet ja muut hömpötykset" äkkiä lakkaisivat olemasta, niin päälle iskisi jumalaton kriisi, sota ja muut ongelmat.

Suurille ikäluokille se tietokone on jokin luksus-tuote. Meille muille se on pakollinen työväline. Kuten auto. Useimmat meistä tarvitsevat autoa edelleen. Ei siksi, että sillä saisi naista vaan siksi, että muuten ei pääse töihin.

Olen alle 40, enkä ymmärrä mistä puhut. Tietokone on useimmille tutuistani vain viihdeväline. Työtön käyttää sitä työnhakuun, muut surffaavat huvikseen. Harvalla kavereistani on auto, useilla ei ole edes korttia. En koe materian olevan minulle elinehto. En omista tv:tä ja puhelinkin on jo useamman vuoden vanha. Se että mainos käskee päivittää tabletit ja läppärit uusiin ei tarkoita velvoitetta niin tehdä. On myös epäloogista sitouttaa toimintoja enemmän ja enemmän tietotekniikkaan, jos on kerran realistinen uhkakuva, että "oikosulku" synnyttää kaaoksen.

Vierailija
265/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutusjuhlan loppuminen on ihmisillä vasta päässä, syyllistymisenä. Emme tiedä, mikä tulevaisuudessa realisoituu. Edelliset sukupolvet eivät nuorina aikuisina nauttineet ainakaan korkeampaa elintasoa kuin nykyiset. Ihmiset käyttävät yleensä hyväkseen ne mahdollisuudet, mitä ympäristössä on. Turha syyllistää vanhempiakaan sukupolvia! Sitten vasta muutetaan suuntaa, kun on ihan pakko.

Vierailija
266/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tämä meidän sukupolvi? Palstalla kun on kaiken ikäistä porukkaa.

Lue aloitus. Siinä sanotaan ihan selvästi "meitä nuoria aikuisia". Nuoria aikuisia ovat 18-29-vuotiaat. Tässäkin ketjussa kuitenkin monet selvästi vanhemmatkin pitävät itseään nuorina.

Vierailija
267/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat ovat 1946-50 syntyneitä.

Vierailija
268/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Suuret ikäluokat eivät liity tähän ketjuun.

Vierailija
269/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kulutusjuhla sai vauhtia 1980-luvulla. Elintason nousu alkoi 1960-luvulla, mutta  vielä siihen aikaan osattiin  tuunata, tehdä itse, kierrättää ja esim. lasin- ja lehdenkerääjät olivat arkipäivää. Mitään ei heitetty pois, koska sodasta oli vielä suhteellisen lyhyt aika ja pula tavarasta niiltä vuosilta vielä monen mielessä. 

Niin, että montako sukupolvea osaisit arvioida olevan vastuussa nykypäivän ongelmista?

Se, että kulutusjuhlaa hillitään on talouselämän asiantuntijoiden arviolta paluuta joitakin vuosikymmeniä taaksepäin esim. lentojen hinnat nousevat niin, että harvalla on siihen varaa ja matkoja varten täytyy säästää sekä miettiä niiden tarpeellisuutta.  Ylipäätään tuotteiden hinnat kallistuvat ja saamme ostettua vähemmän. Emmehän  me muuten opi. Kiinnostus kierrätykseen, tuunaamiseen ja kulutusesineisiin muuttuu yhä suositummaksi. Ei meiltä viedä mitään, vaan opimme vain olemaan kätevämpiä ja kuluttamaan vähemmän. Ihan varmasti käden taitojen arvostus kasvaa ja opimme olemaan kiitollisempia siitä, miten hyvin asiamme ovat.

Hyvä kannanotto. Itse kuulun siihen kulutusjuhlasukupolveen ilmeisesti koska vietin nuoruuteni 80 luvulla. Muistan kun maitoakin myytiin litran muovipusseissa vielä 60-luvulla kun olin pieni lapsi. Käyttö loppui kun menivät rikki niin helposti mutta muovin käyttö lisääntyi rajusti noihin aikoihin.

Tavallisella kuluttajalla ei ollut vaihtoehtoja miten kuluttaa koska tietoa ympäristöhaitoista ei ollut. Ihminen kun oppii aina yrityksen ja erehdyksen kautta. Myönnän, että nykyiseen verrattuna elämä 80-luvulla oli helppoa. Työpaikkoja oli tarjolla runsaasti ja kuluttaminen helppoa kun rahastakaan ei ollut puutetta mutta 90-luku toi tullessaan työttömyyttä ja kärsimystä.

Nyt ollaan taas uuden edessä. Nyt on paljon asioita pielessä eikä ympäristöasiat ole suurin. Globaalit markkinat ovat siirtäneet työn teettämisen maihin jossa ympäristönsuojelulla ei ole niin väliä. Ei edes ihmisten elämälläkään kun teetätetään töitä lapsilla lähes tauotta usein jopa ilman palkkaa mahdollisimman halvalla jotta sinne ketjun yläpäähän jää mahdollisimman paljon massia.

Suuret kansainväliset yritykset jotka kiertävät veroja veroparatiisien kautta keräävät kaiken rahallisen hyödyn ja tulos on, ettei valtioilla verotulot enää riitä yleisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Kun työpaikatkin siirtyvät kiihtyvässä määrin joko halpamaihin tai vastaavasti tietojärjestelmien automaattikäsittelyyn on seurauksena historian isoimpia katastrofeja kun verotulojen pienentymisen vuoksi pitäisi karsia valtioiden menoja mutta työpaikkojen vähenemisen myötä työttömyys kuitenkin lisääntyy. Mistä elämiseen riittää rahaa kun kaikkia sosiaalimenoja karsitaan kovalla kädellä.

Itse näkisin, että kierrätys ja luonnonmateriaalit uusiokäytössä kasvaa. Tarvitaan taas vanhoja taitoja. Ompelu, puuseppä, metallien käyttötaito ym. Luonto ei kestä enää epäorgaanista kuormaa eikä köyhillä ole varaa ostaa uutta joten vanhat ja kestävät materiaalit/esineet otetaan käyttöön. Ruoka kasvatetaan omalla pihalla/parvekkeella. Elanto saadaan myymällä, vuokraamalla sitä mitä itsellä on. Puhutaan jakamistaloudesta.

Asuntojen koot kasvavat ja asukkaina on niin sinkkuja kuin perheitä samassa asunnossa. Ryhmärakentaminen lisääntyy ja yleensäkin se, että jaetaan ruoka/huonekalut/tilat/tiedot ja taidot kaikkien kesken. Se on taloudellisesti kannattavinta.

Samassa asunnossa yksi kokkaa, toinen huolehtii tietotekniikan toimivuudesta kolmas hoitaa lapsia kun vanhemmat poissa neljäs korjaa auton ja muut vempaimet viides hankkii huonekalut ja korjaa niitä uusiokäyttöön kuudes kasvattaa ruoan ja joku pitää yhteistalouden raha-asiat kunnossa. Jokainen tekee sitä mitä parhaiten osaa ja hyödyttää yhteisöä omalla alueellaan.

Talouden omistamia koneita ja laitteita vuokrataan muille joko rahaa/tavaroita/ruokaa vastaan. Tai jotain muuta esim. jotain taitoa kuten it-taitoa vaativaa palvelua vastaan.

Näitä asioita olisi jo hyvä miettiä vai mitä.

Vierailija
270/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyy olevan vanhempi ikäluokka täällä hyvin edustettuna vastauksista päätellen. Mitäpä minulla on oikeutta valittaa mistään näin reilu 20v. Ahdistaa vaan maapallon tilanne, itse olen pystynyt vaikuttamaan siihen vasta murto-osan siitä ajasta mitä te vanhemmat. Omia vanhempiani ei samalla tavalla ahdista tulevaisuus. Eipä kai niin kun eivät elä enää niin pitkään.

Vierailija
271/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Suuret ikäluokat eivät liity tähän ketjuun.

No laskepa vain kuinka monta kertaa on mainittu suuret ikäluokat. Eikä suurimmalla osalla tunnu olevan käsitystä siitä mitä ovat suuret ikäluokat.

Vierailija
272/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on hieman väärä käsitys asioista. Me vanhemmat sukupolvet olemme maksaneet sinulle asumistuet, opintotuet, maailman parhaan perusopetuksen, ilmaisen jatkokoulutuksen yliopistoja myöten, terveydenhuollon, ym. Sinulla on tietokoneet, iPhonet, lattet, etniset ravintolat, luomuruuat, Flow-festarit.

Jos nyt haluat kurjistella trendikkäästi se onnihan oma valintasi. Mutta älä sotke meitä elämäsi ja elämäntapasi rahottaneita siihen!

Nimenomaan! Kyllä minua, 30+ -vuotiasta korkeastikoulutettua perheenäitiä, ärsyttää tuollainen rutkutus ja tunnen suurta myötähäpeää valittajia kohtaan. Maailman mittakaavassa kuulun marginaaliseen vähemmistöön siinä, miten hyvin olen saanut kaikki asiani järjestettyä! On koulutusta, tasa-arvoa, hoitoa, tukea, apua, ym. järjestelmää, jotka takaavat minun ja perheeni hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta jatkuvasti.

Tämän ovat mahdollistaneet nimenomaan edeltäneet polvet.

Ja Mites suuret ikäluokat ovat suunnitelleet omien eläkkeidensä maksut? Jatkuvasti lapsiperheiltä leikataan jne. Joku puhui että koulutus muuttuisi maksulliseksi. Hienosti hoidettu todella..

Juuri tuli ilmoitus eläkeyhtiöltä, että eläkkeeni nousee vuoden alusta. Nousu on puolet palkansaajien korotuksesta. Eläkkeeni veroprosentti on suurempi kuin tuplaten isommasta palkastani oli. Joten eläkkeeni ostovoima alenee koko ajan suhteessa palkansaajiin.

Lääkkeiden KELA-korvauksia pienennetään ja terveyskeskusäyntien maksuja nostetaan. Nämä kohdistuvat eniten eläkeläisiin.

Nämä vain esimerkkinä siitä, että kyllä eläkeläisiäkin kuritetaan. En silti valita, eläkkeeni riittää, kun käytän vaatteet loppuun, kasvatan perunoita, kerän marjoja, en osta aina vasn isompaa televisiota vaan tuijotan 25 vuotta vanhaa pikkuruutua ja siitäkin vain ilmaiskanavia, en hbo:ta ja muita maksukanavia. Lentomatkoihin ei ole ollut työaikanakaan varaa kuin pari kertaa. Asunnon vaihdoin jo pienempään, jotta eläkkeeni riittää. Asunnon vaihdon erotuksen kyllä lahjoitin lapsilleni, kulutukseen pistivät.

Kurjaa! Lääkekorvauksien pienennys ja tk-käyntien maksut ym osuukin juuri eläkeläisiin ja monesti pienituloisiin.  Mun mielestä on väärin nykyään, kun vanhainkoteja ei paljon ole, ja paljon yksityisiä, niin apua on huonosti saatavilla ja se maksaa. Isovanhempien laskuja tullut seurattua...

Mietin myös omaa eläkettäni, jolle pitäisi päästä 35 vuoden päästä, että miten pärjään silloin, kun nykyeläkeläisetkään eivät pärjää. Mun sukupolvi tulee saamaan vielä vähemmän eläkettä kuin nykyään eläkkeellä olevat (mun sukupolvella se taitaa olla vähän yli 40 % palkasta, kun eläkeläisillä nyt 50-60% palkasta).

Vierailija
273/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ja heidän lapset nyt reilu 30-40v, eli he kellä menee huonoiten.

Vierailija
274/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei harmita. Nyt juuri kulutetaan luonnonvaroja jne enemmän kuin koskaan. Vasta vikan parin vuoden aikana asia on uskallettu sanoa ääneen ja ilmoittaa kansalle ettei tämä pääty hyvin ja muutoksia tarvitaan.

Olen myös onnellinen et tietoisuus kasvaa. Jospa en myrkyttäisi kehoani muovilla ja kemikaaleilla yhtä paljon kuin aiemmat sukupolvet, minä tiedän eli voin valita ja säilyttää terveyteni pitempään.

N27

Ainoa vaan että valtavirtamedia ei uskalla sanoa totuutta ääneen. Maapallon tilanne on nimittäin paljon, paljon pahempi kuin 99,9 % ihmisistä ymmärtää. Se lasku, jonka joudumme näistä kulutusjuhlista maksamaan, ei ole mikään ilotulitteiden kieltäminen vaan sukupuuttoon kuoleminen, ja tuo tulee tapahtumaan paljon aiemmin kuin kukaan uskoisi. Olemme muutaman vuoden päästä siitä että arktinen jäämeri on kesällä jäätön, ja silloin käynnistyy täysin kontrolloimaton ilmaston lämpeneminen, joka tekee ruuantuotannon mahdottomaksi, ja siitä ei mene montaa vuotta kun viimeinenkin ihminen on kuollut.

IPCC:n raportti väittää että meillä on 12 vuotta aikaa vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, välttääksemme katastrofaalisen ilmaston lämpenemisen. Ei ole. Ohitimme jo vuosikymmeniä sitten pisteen josta ei ole paluuta: https://www.youtube.com/watch?v=4DhzKbx21S8

Ja se jää tosiaan hupenee vauhdilla: https://www.youtube.com/watch?v=SvNNCBxYh58

Arviot siitä milloin pohjoinen meri on jäätön vaihtelevat jonkin verran. Useimmat uskovat tuon tapahtuvan viimeistään vuonna 2023. Kaikkein pessimistisin ilmastontutkija on Guy Mcpherson, jonka mukaan ihminen on sukupuutossa ennen vuotta 2026:

Vierailija
275/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on hieman väärä käsitys asioista. Me vanhemmat sukupolvet olemme maksaneet sinulle asumistuet, opintotuet, maailman parhaan perusopetuksen, ilmaisen jatkokoulutuksen yliopistoja myöten, terveydenhuollon, ym. Sinulla on tietokoneet, iPhonet, lattet, etniset ravintolat, luomuruuat, Flow-festarit.

Jos nyt haluat kurjistella trendikkäästi se onnihan oma valintasi. Mutta älä sotke meitä elämäsi ja elämäntapasi rahottaneita siihen!

Nimenomaan! Kyllä minua, 30+ -vuotiasta korkeastikoulutettua perheenäitiä, ärsyttää tuollainen rutkutus ja tunnen suurta myötähäpeää valittajia kohtaan. Maailman mittakaavassa kuulun marginaaliseen vähemmistöön siinä, miten hyvin olen saanut kaikki asiani järjestettyä! On koulutusta, tasa-arvoa, hoitoa, tukea, apua, ym. järjestelmää, jotka takaavat minun ja perheeni hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta jatkuvasti.

Tämän ovat mahdollistaneet nimenomaan edeltäneet polvet.

Ja Mites suuret ikäluokat ovat suunnitelleet omien eläkkeidensä maksut? Jatkuvasti lapsiperheiltä leikataan jne. Joku puhui että koulutus muuttuisi maksulliseksi. Hienosti hoidettu todella..

Juuri tuli ilmoitus eläkeyhtiöltä, että eläkkeeni nousee vuoden alusta. Nousu on puolet palkansaajien korotuksesta. Eläkkeeni veroprosentti on suurempi kuin tuplaten isommasta palkastani oli. Joten eläkkeeni ostovoima alenee koko ajan suhteessa palkansaajiin.

Lääkkeiden KELA-korvauksia pienennetään ja terveyskeskusäyntien maksuja nostetaan. Nämä kohdistuvat eniten eläkeläisiin.

Nämä vain esimerkkinä siitä, että kyllä eläkeläisiäkin kuritetaan. En silti valita, eläkkeeni riittää, kun käytän vaatteet loppuun, kasvatan perunoita, kerän marjoja, en osta aina vasn isompaa televisiota vaan tuijotan 25 vuotta vanhaa pikkuruutua ja siitäkin vain ilmaiskanavia, en hbo:ta ja muita maksukanavia. Lentomatkoihin ei ole ollut työaikanakaan varaa kuin pari kertaa. Asunnon vaihdoin jo pienempään, jotta eläkkeeni riittää. Asunnon vaihdon erotuksen kyllä lahjoitin lapsilleni, kulutukseen pistivät.

Kurjaa! Lääkekorvauksien pienennys ja tk-käyntien maksut ym osuukin juuri eläkeläisiin ja monesti pienituloisiin.  Mun mielestä on väärin nykyään, kun vanhainkoteja ei paljon ole, ja paljon yksityisiä, niin apua on huonosti saatavilla ja se maksaa. Isovanhempien laskuja tullut seurattua...

Mietin myös omaa eläkettäni, jolle pitäisi päästä 35 vuoden päästä, että miten pärjään silloin, kun nykyeläkeläisetkään eivät pärjää. Mun sukupolvi tulee saamaan vielä vähemmän eläkettä kuin nykyään eläkkeellä olevat (mun sukupolvella se taitaa olla vähän yli 40 % palkasta, kun eläkeläisillä nyt 50-60% palkasta).

Tämänpä takia tällä hetkellä ruuhkavuosia sinnittelevä ei jaksa kuunnella valitusta nykyeläkkeistä samalla kun perheillä jatkuvasti tiukempaa. Kohta muuttuu koulut ja terveydenhoitokin varmaan maksulliseksi. Olkaa te vaan tyytyväisiä siihen eläkkeeseenne. Ja jos töitä ei ole tehty koko elämän aikana, tai sitä on tehty hyvin vähän, niin miksi pitäisi maksaa enempää eläkettä?

Vierailija
276/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan 50 plus

Miksi ajattelet että 30-40 vuotiailla nenee kaikkein huonoiten? Todella kumma ajatus

Olet itse sen ikäinen ja koet että juuri sinua potkitaan päähän. Syy oli se ettei ole omistusasuntoa ja kesämökkiä. Suuri vääryys!

Vierailija
277/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen "heidän"? Ja millä perusteella 30-40-vuotiailla menisi huonosti?

20-30-vuotiaat ovat niitä joilla menee huonosti. Se on 60-70-luvuilla syntyneiden syytä. 60-70-luvuilla syntyneet ovat ahneita ja itsekkäitä, eivätkä osanneet kasvattaa lapsiaan.

Vierailija
278/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei harmita. Mieluummin otan tämän kantaakseni kuin vaikka sota- ja puutosajat jotka olivat vähän aikaa sitten.

Vierailija
279/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan 50 plus

Miksi ajattelet että 30-40 vuotiailla nenee kaikkein huonoiten? Todella kumma ajatus

Olet itse sen ikäinen ja koet että juuri sinua potkitaan päähän. Syy oli se ettei ole omistusasuntoa ja kesämökkiä. Suuri vääryys!

Suuret ikäluokat ovat nyt 70-75v joten aika harva heidän lapsensa on 50 plus. 40 on realistisempi, ja 30 on myös ihan mahdollinen. Minä olen 45, ja minun vanhempani ovat vanhempia kuin suuret ikäluokat.

Vierailija
280/501 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen "heidän"? Ja millä perusteella 30-40-vuotiailla menisi huonosti?

20-30-vuotiaat ovat niitä joilla menee huonosti. Se on 60-70-luvuilla syntyneiden syytä. 60-70-luvuilla syntyneet ovat ahneita ja itsekkäitä, eivätkä osanneet kasvattaa lapsiaan.

Mitä?

Sinä oöet 2030v ja sinusta tuntuu että juuri sinua kohdellaan väärin. Tottakai ja se on 60-70-luvulla syntyneiden syytä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme