Harmittaako muita, että meidän sukupolvi sai kulutusjuhlista vain laskun?
Ei lentämistä, ei ilotulitteita, ei muovia, ei autoja, ei sitä ja ei tätä. Aiemmat sukupolvet saivat ja keksivät koko ajan lisää, meitä nuoria aikuisia vain syytetään liiasta kulutuksesta vaikka koko systeemi on meitä vanhempi. Elintaso tuskin tulee koskaan olemaan sitä mitä vanhemmilla on ja elämästä tehdään koko ajan ankeampaa.
Kommentit (501)
Yhyy me ei saada yksityisautoilla eikä lentää lentokoneilla eikä pamautella ilotulituksia eikä ostaa kertakäyttövaatteita. Äiti ja isiki sai, epistä!
Suurin osa maailman ihmisistä ei todellakaan lennä, shoppaile ja paukuttelu raketteja. Ei ole paha rasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja heidän lapset nyt reilu 30-40v, eli he kellä menee huonoiten.
Ei vaan 50 plus
Miksi ajattelet että 30-40 vuotiailla nenee kaikkein huonoiten? Todella kumma ajatus
Olet itse sen ikäinen ja koet että juuri sinua potkitaan päähän. Syy oli se ettei ole omistusasuntoa ja kesämökkiä. Suuri vääryys!
Suuret ikäluokat ovat nyt 70-75v joten aika harva heidän lapsensa on 50 plus. 40 on realistisempi, ja 30 on myös ihan mahdollinen. Minä olen 45, ja minun vanhempani ovat vanhempia kuin suuret ikäluokat.
Silloin lapsia saatiin nuorempana. Olen yli 50 ja suurten ikäluokkien lapsi. Harva silloin sai lapsia 40-vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan 50 plus
Miksi ajattelet että 30-40 vuotiailla nenee kaikkein huonoiten? Todella kumma ajatus
Olet itse sen ikäinen ja koet että juuri sinua potkitaan päähän. Syy oli se ettei ole omistusasuntoa ja kesämökkiä. Suuri vääryys!
Suuret ikäluokat ovat nyt 70-75v joten aika harva heidän lapsensa on 50 plus. 40 on realistisempi, ja 30 on myös ihan mahdollinen. Minä olen 45, ja minun vanhempani ovat vanhempia kuin suuret ikäluokat.
Mikä pakkomielle sinulla on noista suurista ikäluokista? Tässä ketjussa puhutaan nuorista aikuisista ja heidän vanhemmistaan, EI suurista ikäluokista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on hieman väärä käsitys asioista. Me vanhemmat sukupolvet olemme maksaneet sinulle asumistuet, opintotuet, maailman parhaan perusopetuksen, ilmaisen jatkokoulutuksen yliopistoja myöten, terveydenhuollon, ym. Sinulla on tietokoneet, iPhonet, lattet, etniset ravintolat, luomuruuat, Flow-festarit.
Jos nyt haluat kurjistella trendikkäästi se onnihan oma valintasi. Mutta älä sotke meitä elämäsi ja elämäntapasi rahottaneita siihen!
Nimenomaan! Kyllä minua, 30+ -vuotiasta korkeastikoulutettua perheenäitiä, ärsyttää tuollainen rutkutus ja tunnen suurta myötähäpeää valittajia kohtaan. Maailman mittakaavassa kuulun marginaaliseen vähemmistöön siinä, miten hyvin olen saanut kaikki asiani järjestettyä! On koulutusta, tasa-arvoa, hoitoa, tukea, apua, ym. järjestelmää, jotka takaavat minun ja perheeni hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta jatkuvasti.
Tämän ovat mahdollistaneet nimenomaan edeltäneet polvet.Ja Mites suuret ikäluokat ovat suunnitelleet omien eläkkeidensä maksut? Jatkuvasti lapsiperheiltä leikataan jne. Joku puhui että koulutus muuttuisi maksulliseksi. Hienosti hoidettu todella..
Juuri tuli ilmoitus eläkeyhtiöltä, että eläkkeeni nousee vuoden alusta. Nousu on puolet palkansaajien korotuksesta. Eläkkeeni veroprosentti on suurempi kuin tuplaten isommasta palkastani oli. Joten eläkkeeni ostovoima alenee koko ajan suhteessa palkansaajiin.
Lääkkeiden KELA-korvauksia pienennetään ja terveyskeskusäyntien maksuja nostetaan. Nämä kohdistuvat eniten eläkeläisiin.Nämä vain esimerkkinä siitä, että kyllä eläkeläisiäkin kuritetaan. En silti valita, eläkkeeni riittää, kun käytän vaatteet loppuun, kasvatan perunoita, kerän marjoja, en osta aina vasn isompaa televisiota vaan tuijotan 25 vuotta vanhaa pikkuruutua ja siitäkin vain ilmaiskanavia, en hbo:ta ja muita maksukanavia. Lentomatkoihin ei ole ollut työaikanakaan varaa kuin pari kertaa. Asunnon vaihdoin jo pienempään, jotta eläkkeeni riittää. Asunnon vaihdon erotuksen kyllä lahjoitin lapsilleni, kulutukseen pistivät.
Minäkin sain eläkeyhtiöltä kirjeen, jossa kerrottiin että eläkkeeni nousee. Olen ihaufiiliksissä.
Olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja teen osa-aikaisesti pätkätöitä. Samassa firmassa olen työskennellyt jo 15 vuotta.
Kertaakaan ei ole palkka noussut. Uusi sopimus kun tehdään, niin palkka on aina sama.
Ihan samalla tavalla se menee terveilläkin pätkätyöläisillä. Kiitollinen saa olla että saa edes jotain palkkaa. Kaikki eivät saa palkkaa ollenkaan (saavat 9 € kulukorvauksen).
Terveillä on lisäriesana aktiivimalli, joka pudottaa tuloja jos ei mihinkään ole kelvannut töihin.
Jäin nyt vaan miettimään, että mikä se palkansaajien korotus oikein on.
Suurien ikäluokkien lapset ovat syntyneet 60-70 luvulla.Lapset saatiin 20-35 vuotiaana.Poikkeuksiakin on.
Ympäristön suhteen pidän 80-90 luvulla syntyneitä meitä muita aikaisempia sukupolvia viisaampina.
Vierailija kirjoitti:
Ei harmita. Mieluummin otan tämän kantaakseni kuin vaikka sota- ja puutosajat jotka olivat vähän aikaa sitten.
Suuret ikäluokat syntyivät sotien jälkeen.
Sota-ajan saivat kantaakseen heidän vanhempansa. Kiitokseksi vanhemmilleen tarjosivat runsain mitoin pilkkaa ja ivaa. "Mitä läksit sinne sotaan, oma vika" oli tyypillinen lausahdus sotaveteraaneille siltä ikäluokalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei harmita. Mieluummin otan tämän kantaakseni kuin vaikka sota- ja puutosajat jotka olivat vähän aikaa sitten.
Sota-ajan saivat kantaakseen heidän vanhempansa. Kiitokseksi vanhemmilleen tarjosivat runsain mitoin pilkkaa ja ivaa. "Mitä läksit sinne sotaan, oma vika" oli tyypillinen lausahdus sotaveteraaneille siltä ikäluokalta.
Oli ne sitten pahoja ihmisiä ja sotien jälkeen heillä oli hyvät olot
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat nyt 70+ vuotiaita. Elämä takanapäin, vanhuuden vaivat enemmän tai vähemmän riesana. Nuorilla aikuisilla on vielä terveys pääosin tallessa keskimäärin ja elämä edessä ja kaikki mahdollisuudet vaikuttaa tulevaan. Kenenköhän pitäisi kadehtia ja ketä?
Niinhän se on että nuoruttaa ei saa takaisin.
Jos on korttinsa hoitanut oikein niin näillä 40-50 luvulla syntyneillä on ihan ok eläkkeet.Itse olen syntynet 70 luvulla,jos jaksan sinnitellä töissä 69 v. asti niin pystyn elämään sillä.Mun 40 luvulla syntyneet sukulaiset menivät eläkeelle viimistään 62 vuotiaana.Säälin vielä itseäni nuorempia,esm ,lapseni pitäisi tehdä töitä 73 v,sitten tulee saamaan jonku pikku eläkkeen. Ruotsissa kun on päätetty että ihmiset vaan elävät aina vaan vanhemmaksi.Eläkeikä nousee.
Kyllä tästä kulutusjuhlasta parhaitten nautti noi 40 luvulla syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan 50 plus
Ovat laman lapsia. Paljon syrjäytyneitä, työttömiä ja päihdeongelmaisia. Toki ne, kellä mennyt huonoiten kuolleet jo pois esim huumeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyivät pula-aikana, joka jatkui vielä pitkään. Elivät koko perhe pienissä hellahuoneissa, vessa pihan perällä. Lähiöt tulivat vasta kun suuret ikäluokat muuttivat pois kotoa, ja he ostivat sitten aravakolmion Korsosta hurjalla korolla. Ompelivat itse lapsilleen haalarit kun niitä ei kaupassa myyty. Päivähoitoon ei lapsia saanut, joten kotiin piti ottaa joku maalta tullut 16 vuotias. Äitiyslomat olivat mitättömät. Juuri kukaan ei matkustellut, mutta jos matkusti, se oli autoloma Ruotsiin. Joku harva törsäsi ja lensi Kanarialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat nyt 70+ vuotiaita. Elämä takanapäin, vanhuuden vaivat enemmän tai vähemmän riesana. Nuorilla aikuisilla on vielä terveys pääosin tallessa keskimäärin ja elämä edessä ja kaikki mahdollisuudet vaikuttaa tulevaan. Kenenköhän pitäisi kadehtia ja ketä?
Jos on korttinsa hoitanut oikein niin näillä 40-50 luvulla syntyneillä on ihan ok eläkkeet.Itse olen syntynet 70 luvulla,jos jaksan sinnitellä töissä 69 v. asti niin pystyn elämään sillä.Mun 40 luvulla syntyneet sukulaiset menivät eläkeelle viimistään 62 vuotiaana.Säälin vielä itseäni nuorempia,esm ,lapseni pitäisi tehdä töitä 73 v,sitten tulee saamaan jonku pikku eläkkeen. Ruotsissa kun on päätetty että ihmiset vaan elävät aina vaan vanhemmaksi.Eläkeikä nousee.
Kyllä tästä kulutusjuhlasta parhaitten nautti noi 40 luvulla syntyneet.
Eli juurikin nämä suuret ikäluokat, keitä täällä ei saa arvostella mistään tekemisistään, eikä edes sanoa että heillä oikeasti on mennyt elämässä kaikenkaikkiaan aika kivasti verrattuna muihin sukupolviin. Mutta kun nykynuoret ovat vain laiskoja...
Vierailija kirjoitti:
Suurien ikäluokkien lapset ovat syntyneet 60-70 luvulla.Lapset saatiin 20-35 vuotiaana.Poikkeuksiakin on.
Ympäristön suhteen pidän 80-90 luvulla syntyneitä meitä muita aikaisempia sukupolvia viisaampina.
Turha suurten ikäluokkien on ottaa maailman ympäristötilannetta enää murheekseen... Ehtivät kuitenkin kuolla pois ennen kuin mitään radikaalia tapahtuu. Lentävät siihen saakka kun pystyvät joka talvi Floridaan tai Aurinkorannikolle, tai miksei useamminkin. Täytyyhän sitä nauttia eläkepäivistään, kun on päässyt eläkkeelle vielä todella hyväkuntoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat ovat 1946-50 syntyneitä.
Mitä sitten? Suuret ikäluokat eivät liity tähän ketjuun.
No laskepa vain kuinka monta kertaa on mainittu suuret ikäluokat. Eikä suurimmalla osalla tunnu olevan käsitystä siitä mitä ovat suuret ikäluokat.
Babyboomersien eläkkeet menevät veronmaksajien tuloista. Muistaakseni omasta palkasta vedytty summa riittää vain peittämään ne ensimmäiset kymmenisen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tästä kulutusjuhlasta parhaitten nautti noi 40 luvulla syntyneet.Eli juurikin nämä suuret ikäluokat, keitä täällä ei saa arvostella mistään tekemisistään, eikä edes sanoa että heillä oikeasti on mennyt elämässä kaikenkaikkiaan aika kivasti verrattuna muihin sukupolviin. Mutta kun nykynuoret ovat vain laiskoja...
Suurien ikäluokkien taloudellinen nousu on ollut suurta, mutta he ovat syntyneet valtavaan köyhyyteen. Eivätkä he ole koskaan kuluttaneet niin paljoa kuin nykynuoret. Suurten ikäluokkien nuoruudessa muoti piti ommella itse. Kukaan ei käynyt Thaimaassa tai New Yorkissa.
Miksi suurten ikäluokkien tai 60-luvulla syntyneiden suhtautumista ympäristöongelmiin ei saa arvostella? Totuushan on se, että nämä asiat eivät ole juurikaan kiinnostaneet aiempia sukupolvia ja tällä hetkellä maksetaan tästä. Joten ap:n kysymykseen vastaus: kyllä harmittaa.
Vanhukset pilanneet maapallon, kyllä
harmittaa. Teidät tullaan aina muistamaan historiankirjoissa harvinaisen itsekkäinä ja tyhminä ihmisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sota-ajan saivat kantaakseen heidän vanhempansa. Kiitokseksi vanhemmilleen tarjosivat runsain mitoin pilkkaa ja ivaa. "Mitä läksit sinne sotaan, oma vika" oli tyypillinen lausahdus sotaveteraaneille siltä ikäluokalta.Syntyivät pula-aikana, joka jatkui vielä pitkään. Elivät koko perhe pienissä hellahuoneissa, vessa pihan perällä. Lähiöt tulivat vasta kun suuret ikäluokat muuttivat pois kotoa, ja he ostivat sitten aravakolmion Korsosta hurjalla korolla. Ompelivat itse lapsilleen haalarit kun niitä ei kaupassa myyty. Päivähoitoon ei lapsia saanut, joten kotiin piti ottaa joku maalta tullut 16 vuotias. Äitiyslomat olivat mitättömät. Juuri kukaan ei matkustellut, mutta jos matkusti, se oli autoloma Ruotsiin. Joku harva törsäsi ja lensi Kanarialle.
Voi kärsimyksien taival. Hyvin ainakin mun 40 lukulaiset ,verenimijät, ovat pitäneet huolen että kärsimyksien jälkeen on kaikki mahdollinen hyvä revitty irti mistä saatu,ilman estoja ja häpeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei harmita. Nyt juuri kulutetaan luonnonvaroja jne enemmän kuin koskaan. Vasta vikan parin vuoden aikana asia on uskallettu sanoa ääneen ja ilmoittaa kansalle ettei tämä pääty hyvin ja muutoksia tarvitaan.
Olen myös onnellinen et tietoisuus kasvaa. Jospa en myrkyttäisi kehoani muovilla ja kemikaaleilla yhtä paljon kuin aiemmat sukupolvet, minä tiedän eli voin valita ja säilyttää terveyteni pitempään.
N27Ainoa vaan että valtavirtamedia ei uskalla sanoa totuutta ääneen. Maapallon tilanne on nimittäin paljon, paljon pahempi kuin 99,9 % ihmisistä ymmärtää. Se lasku, jonka joudumme näistä kulutusjuhlista maksamaan, ei ole mikään ilotulitteiden kieltäminen vaan sukupuuttoon kuoleminen, ja tuo tulee tapahtumaan paljon aiemmin kuin kukaan uskoisi. Olemme muutaman vuoden päästä siitä että arktinen jäämeri on kesällä jäätön, ja silloin käynnistyy täysin kontrolloimaton ilmaston lämpeneminen, joka tekee ruuantuotannon mahdottomaksi, ja siitä ei mene montaa vuotta kun viimeinenkin ihminen on kuollut.
IPCC:n raportti väittää että meillä on 12 vuotta aikaa vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, välttääksemme katastrofaalisen ilmaston lämpenemisen. Ei ole. Ohitimme jo vuosikymmeniä sitten pisteen josta ei ole paluuta: https://www.youtube.com/watch?v=4DhzKbx21S8
Ja se jää tosiaan hupenee vauhdilla: https://www.youtube.com/watch?v=SvNNCBxYh58
Arviot siitä milloin pohjoinen meri on jäätön vaihtelevat jonkin verran. Useimmat uskovat tuon tapahtuvan viimeistään vuonna 2023. Kaikkein pessimistisin ilmastontutkija on Guy Mcpherson, jonka mukaan ihminen on sukupuutossa ennen vuotta 2026:
Eli turha tehdä enää mitään? On tuokin aika huono asenne. Ei tehdä mitään, kun tuhon omia ollaan joka tapauksessa. Siinä denialismia kerrakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei harmita. Nyt juuri kulutetaan luonnonvaroja jne enemmän kuin koskaan. Vasta vikan parin vuoden aikana asia on uskallettu sanoa ääneen ja ilmoittaa kansalle ettei tämä pääty hyvin ja muutoksia tarvitaan.
Olen myös onnellinen et tietoisuus kasvaa. Jospa en myrkyttäisi kehoani muovilla ja kemikaaleilla yhtä paljon kuin aiemmat sukupolvet, minä tiedän eli voin valita ja säilyttää terveyteni pitempään.
N27Ainoa vaan että valtavirtamedia ei uskalla sanoa totuutta ääneen. Maapallon tilanne on nimittäin paljon, paljon pahempi kuin 99,9 % ihmisistä ymmärtää. Se lasku, jonka joudumme näistä kulutusjuhlista maksamaan, ei ole mikään ilotulitteiden kieltäminen vaan sukupuuttoon kuoleminen, ja tuo tulee tapahtumaan paljon aiemmin kuin kukaan uskoisi. Olemme muutaman vuoden päästä siitä että arktinen jäämeri on kesällä jäätön, ja silloin käynnistyy täysin kontrolloimaton ilmaston lämpeneminen, joka tekee ruuantuotannon mahdottomaksi, ja siitä ei mene montaa vuotta kun viimeinenkin ihminen on kuollut.
IPCC:n raportti väittää että meillä on 12 vuotta aikaa vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, välttääksemme katastrofaalisen ilmaston lämpenemisen. Ei ole. Ohitimme jo vuosikymmeniä sitten pisteen josta ei ole paluuta: https://www.youtube.com/watch?v=4DhzKbx21S8
Ja se jää tosiaan hupenee vauhdilla: https://www.youtube.com/watch?v=SvNNCBxYh58
Arviot siitä milloin pohjoinen meri on jäätön vaihtelevat jonkin verran. Useimmat uskovat tuon tapahtuvan viimeistään vuonna 2023. Kaikkein pessimistisin ilmastontutkija on Guy Mcpherson, jonka mukaan ihminen on sukupuutossa ennen vuotta 2026:
No nythän tämä Gyy-tyyppi alkoi työntämään sellaista settiä että ei aivan ilman pippuria, suolaa ja palanpainiketta mene alas. Kukaanhan täysipäinen ei kiellä että ilmastossa tapahtuu jotain, mutta että maailmanloppu olisi tullut 2026 mennessä ja kaikki, siis AIVAN kaikki olisi kuolleita, niin ei ihan ilman krittikkiä uppoa. Tietty hörhöt ja muut kilipäät erikseen. Esim. jos ruuan tuotanto loppuisi, niin suomalaisissa naisissa on niin tolkuttomasti rasvaa, että suomen koko valtakunnan energiatarve on sillä varmistettu n. 50-100 v. tästä eteenpäin. Eli jos käy kuten tuo tyyppi ennustaa, niin keitämme ylipainoisista valaista saippuaa ja margariinia meille muille. Problem solved.
60-70-luvulla syntyneiölä menee kaikkein huonoiten. Ja se on muiden syytä