Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

20-vuotias insinööri laukaisi baaritiskillä hävyttömän kommentin entiselle missille – ”Etkö löytänyt parempaa duunia kuin tällaisen p*skaduunin”

Vierailija
30.12.2018 |

Oletko sinä saanut tökeröitä kommentteja tekemäsi p@$kaduunin vuoksi?

Miss Helsinki -kilpailun 2015 voittaja ja nykyinen järjestäjä Rosanna Kulju kirjoittaa blogissaan siitä, miten ala-arvoista kohtelua on pahimmillaan ravintola-alalla työskennellessään saanut osakseen.

Kulju aloittaa kirjoituksensa kertomalla, että on tehnyt lähes kymmenen vuotta asiakaspalvelutöitä ravintola-alalla: hän on työskennellyt blokkarina, tiskarina, baarimikkona, tarjoilijana, hotellihuoneiden siivoojana, VIP-emäntänä ja ala carté -tarjoilijana.

Kulju huomauttaa, että alan töissä joutuu edelleen tänä päivänä kokea paljon häirintää ja asiattomuuksia. Tapaus viimeisen puolen vuoden ajalta ihmetytti missiä erityisesti.

– Yksi lause tulee vahvasti mieleen viimeisen 6kk ajalta yhdeltä keikalta. Asiakas tulee tiskille, nuori kille joka on korkeintaan 20. Kysyy minulta näin;

– ’sä kun oot missi niin etkö oikeasti löytänyt mitään parempaa duunia kun tämmösen paskaduunin?’

– Hämmennyin tästä lauseesta aivan todella paljon. Kysyin kuitenkin, mitä työtä hän tekee ja hän kertoi olevansa insinööri. Siihen vaan totesin, että jos olet oikeasti korkeasti koulutettu ja minä olen tyhmä joka tekee tämmöstä ala-arvoista paskaa niin eikös sinun pitäisi olla sitten se fiksumpi jolla on paremmat käytöstavat etkä heittäisi mitään tuollaista kenellekään. Tilanne loppui siihen, kun tiskin kaikki muut asiakkaat antoivat tälle kundille löylyä, Kulju kirjoittaa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miss Helsinki titteli nyt ei kovin imarteleva ole 😁 Tänä vuonna miss Tampere osallistujista kuka tahansa olis voittanu miss Helsinki tittelin, niin iso oli tasoero 😂

Vierailija
22/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisesti kai yleisnimikkeellä "insinööri" viitataan korkeakoulututkinnon suorittaneeseen, eli siis diplomi-insinööriin. Näin ainakin itse tottunut työelämässä ymmärtämään. AMK-tasoisesta puhuttaessa mainitaan sitten se amk-etuliite siinä erikseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillisesti kai yleisnimikkeellä "insinööri" viitataan korkeakoulututkinnon suorittaneeseen, eli siis diplomi-insinööriin. Näin ainakin itse tottunut työelämässä ymmärtämään. AMK-tasoisesta puhuttaessa mainitaan sitten se amk-etuliite siinä erikseen. 

Eiks DI olekaan yliopistosta?

Ainakin siihen aikaan kun minä olin työelämässä..

Vierailija
24/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri on insinööri. Ei sitä tarvi ääneen sanoa vaikka pitääkin jotain ammattia baskaduunina. Poika vasta 20 vee

Vierailija
25/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inssi iteki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20v insinööriä ei ole ole. Koulutus kestää nelisen vuotta. Itse valmistuin 24vuotiaana ja yli 2kk aikaisempaa aikaisempaa se ei olisi ollut mahdollista. 

Se, että sinä et ole siinä onnistunut, ei tarkoita että se olisi mahdotonta.

Siihen aikaan kun minä opiskelin insinööriksi, kaksi kaveria meidän luokalta kävi inssikoulun alle kahteen vuoteen.

Minähän vuonna tämä oli? Tuskin nykyisenä 240opintopisteen aikakautena. Tai jos oli niin heillä oli pohjalla paljon muuta koulutusta joka hyväksiluettiin.

Vierailija
26/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DI on yliopistosta valmistunut . Vaikeintahan on päästä Aallon tefyyn.

Vierailija
27/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inssi iteki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20v insinööriä ei ole ole. Koulutus kestää nelisen vuotta. Itse valmistuin 24vuotiaana ja yli 2kk aikaisempaa aikaisempaa se ei olisi ollut mahdollista. 

Siihen aikaan kun minä opiskelin insinööriksi, kaksi kaveria meidän luokalta kävi inssikoulun alle kahteen vuoteen.

Minähän vuonna tämä oli? Tuskin nykyisenä 240opintopisteen aikakautena. Tai jos oli niin heillä oli pohjalla paljon muuta koulutusta joka hyväksiluettiin.

Puhunee jostain opisto-ajoista. Silloin oli hiukan eri systeemejä. 

Vierailija
28/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, olisiko joku nöösipoika lukenut pelimiesoppaita, joissa neuvotaan että paras keino iskeä nainen on vi**uilla niille. 

Toimii vain jos on isoleukainen eikä insinööri :D

Paitsi ettei toimi silloinkaan. Puuttuvat käytöstavat muuttaa komean vallan vikkelästi rumaksi.

Vierailija
29/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö AMK:ssa on jako kahteen tutkintoon: työmaainsinööri (entinen teknikko) ja suunnitteluinsinööri (entinen insinööri)?

Vierailija
30/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat omituista kansaa, ei osata tervehtia tai katsoa silmiin keskustellessa. Ei osata sanoa anteeksi jos vahingossa tonaisee. Ei osata hymyilla mutta kaikenlainen krittiikki ja rivoukset kylla osataan heittaa pain naamaa ihan ventovieraille ihmisille.

Ankea maa.

Vierailija
31/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörikoulutusta ei tosiaan voi pystymetsästä käydä kahteen vuoteen. Sen estää jo ne yksinkertaiset syyt, että kaikkia kursseja ei välttämättä järjestetä joka vuosi ja tietyt kurssit pitää olla pohjalla, että voi käydä saman aiheen jatkokurssin. Tämä sama systeemi taitaa olla lähes joka koulutusalalla, joten nämä liioittelijat eivät ole hirveästi edes opiskelleet. Joillakin aloilla voi kyllä onnistua, riippuu siitä, miten paljon alalla on yksilöllisiä kursseja, jotka eivät vaadi pohjaa. Lisäksi on työharjoittelu, eikä moni oppilaitos hyväksy aiempaa kokemusta, vaikka se olisi alalta, vaan pitää suorittaa koulutusaikana. Eikö se ole puoli vuotta, vähintään? Tosin voi kai suorittaa kesälläkin. Opinnäytetyön aloittaminen hyväksytään, kun taustalla on tarpeeksi opintoja. 

Vierailija
32/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuinka pysyn turhakkeena otsikoissa".

Vierailija
33/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miks tämä on uutinen. "Se jätkät sanoi mulle baaritiskillä näin, ja sit mä latasin takasin näin, ja sitten mietin että tämä on varmasti kertomisen arvoinen asia"

!?!?

Vierailija
34/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DI on yliopistosta valmistunut . Vaikeintahan on päästä Aallon tefyyn.

Teknillinen ei ole yliopisto.

Vierailija
35/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutonaurua ex-missien perseilylle

Voiko turhempia hapenkuluttajia olla?

t. "korkeakoulutettu" insinööri, kokenut hometalosuunnittelija?

Vierailija
36/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä av:ta. Eihän tässä nyt ole pääpointti insinöörikoulutuksen kehitysvaiheet, vaan ihmisten tympeä ja moukkamainen käytös. Nuori, babyfacemäinen jannu kokenut olevansa oikeutettu laukomaan tylyä kommenttia missille. Se on muuten kumma ilmiö (ja vähän erillinen tähän aspojen tylyttämiseen, mikä tässä on aiheena, mutta varmaan jotain sukua) että usein miehet alkaa tylyttää ja halveksimaan jotain naista, joka on hyvin seksikäs ja täysin eri sarjassa kuin mies. Tilanteet yltyy usein täydeksi kiusaamiseksi, jos/kun siihen liittyy naiselle kateelliset toiset naiset ja muut nyhverö miehet. Esim. monissa tositv höpinöissä on nähty tällainen tilanne (mm. Norjan ja Ruotsin Paradise Hotel, Australian ensi treffit alttarilla), ja tosielämässä olen todistanut tuollaista käytöstä.

Vierailija
37/37 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inssi iteki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni vuosien 2014-2016 nurkilla.

240 Op aikana, kyllä.

Valitsivat kursseja nuorisopuolelta ja aikuisopintojen puolelta (iltalinja) ja lisäksi etäopintoina osa.

Toisilla motivaatio ja kyvykkyys opintojen läpisaamiseksi vain on kovempi kuin toisilla.