Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä on varaa hammaslääkäriin?

Vierailija
30.12.2018 |

Tarkistus 110e, hammaskiven poisto ja muu putsaus 85e. Reiän paikkaus 120e. Juurihoito alkamassa, en edes uskaltanut kysyä mitä se maksaa. Vuoden välein on käytävä koska purukalusto on mitä on.

Sinne meni taas pienituloisen säästöt.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveys maksaa meillä :) (no, tiettyyn rajaan asti)

Vierailija
42/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vähävarainen käy kunnallisella hammaslääkärillä.

Joo huolivat jonoon, joutuu jonottamaan puoli vuotta ja taas tarkastuksen jälkeen puoli vuotta. Lisäksi hutiloivat ja jouduin korjauttamaan virheitä yksityisellä. Lisäksi hinta oli lähes sama.

Helssingissä on pitkät jonot kunnalliselle joten saa lähetteen saamaan hintaan yksityiselle! Niissä on eroja ,valitsin halvimman ...En Enää!!  Kunnalisen hoito ihan yhtä hyvää kuin yksityinenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, huonosti on varaa, mutta pakko se on käydä. Käyn julkisella.

Nyt teetettiin siellä purukisko, ja hinnaksi sille tulee kaikkinensa yli 300 e. Eikä siitä ole kuin haittaa. oon nyt kaksi yötä peräkkäin purrut niin lujaa, että herätessä kauheat tuskat hampaissa, leuoissa ja niskassa. 

Mulla tää purenta on päin peetä, ja aiheuttanut lähes kaikki ongelmat :( Hampaita hoidan, mutta se ei riitä.

Vierailija
44/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut varaa käydä edes kunnallisella moneen vuoteen. Ei onneksi ole mitään isompia ongelmia, kun silloin kun olin vielä hyvissä tienesteissä vaihdatin kaikki vanhat amalgaamit posliinipaikkoihin. Se kyllä maksoi yksityisellä ihan helkutisti, mutta kannatti, jokainen paikka on pysynyt. En voi edes kuvitella missä kunnossa hampaani olisivat, jos tuota en olisi tehnyt, mulla oli aivan hirveästi paikkoja. Aikuisiällä ei onneksi ole monta reikää tullut.Viisurit pitäisi varmaan poistaa, mutta ei tosiaan ole rahaa. Viime keväänä lohkesi yksi hammas ja soitin heti tk:hon, ei ollut antaa aikaa ollenkaan, käskivät soittaa syksyllä uudelleen. En ole soittanut, kun on ollut vielä huonompi rahatilanne. Ja juu, sokeria en syö juuri ollenkaan, lähinnä jossain mummolla otan pullan, kun en viitsi kieltäytyä. En syö edes piilosokeria. Ja harjaan hampaat aamuin-illoin ja käytän hammaslankaa. 

Vierailija
45/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kunnallisella. Viimeeksi kun paikka lohkesi, sain pitkän jonon takia palvelusetelin yksityiselle (arvo 53 €). Maksoin itse vielä lisäksi suunnilleen saman verran. Näin Helsingissä.

Vierailija
46/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin. Asioihin pitää vaan varautua etukäteen. 

Vierailija
47/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn kunnallisella. Viimeeksi kun paikka lohkesi, sain pitkän jonon takia palvelusetelin yksityiselle (arvo 53 €). Maksoin itse vielä lisäksi suunnilleen saman verran. Näin Helsingissä.

Eli tuo ei tullut sulle yhtään kalliimmaksi kuin kunnallisella käyminen.

Vierailija
48/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hammaskiven poisto oli viimeksi 170€ ja risat. Ja minulla ei juuri edes ollut hammaskiveä, kun olen alkanut hoitamaan hammasvälejä. Mistäköhän tuokin hinta muka tulee..Tarjous tarkastuksessa kävin 40€. Kaksi reikää on ja maksaa 90€/reikä + puudutukset 25€/piikki. Niitäkin tarttee kaks kun reiät tietty ihan eri puolilla. Se on taas siis vähintään 250€ kun suunsa avaa..Yksi viisuri pitäis poistaa leikkaamalla. Se olis varmaan 400-500€.

Mutta kalliimmaksi tulee, jos jättää hoitamatta. Olen pelkopotilas enkä luota, että julkisella puolella henkilökunnalla on aikaa ja halua kohdella minua tämän asian vaatimalla tavalla. Siispä itken ja maksan itseni kipeäksi.

Vierailija
49/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahalla saa kirjoitti:

Varaa olisi 8200 e/kk palkasta käydä yksityiselläkin, mutta kaupunginosani julkinen hammashoito on niin upean nykyaikaisissa tiloissa ja lääkärit erinomaisia, että käytän julkisia. Tarkastus 6kk:n välein. Viimeksi kun kävin, niin samalla paikattiin yksi hammas, kustannus oli 28,50 e.

En usko. Minulla oli jäänyt paikka muutama viikko sitten hiukan korkeaksi ja sitä piti hioa. Puudutusta ei laitettu, hiominen ei kestänyt edes 30 sekuntia, olin alle kolmessa minuutissa taas ulkona hammaslääkärin huoneesta. Maksoi 29 euroa. Ja julkisella siis tämä.

Vierailija
50/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka kehotatte julkiselle - joissakin kaupungeissa ei oteta perustervettä ihmistä edes jonoon, jos ei ole akuuttia tarvetta (ja silloinkin saa vaan väliaikaisen hätäratkaisun). Tarkistuksia ja hammaskivenpoistoja on turha edes haaveilla julkiselta saavansa 😑.

No juuri tämä. Ainakin täällä Helsingissä sanotaan aika suoraan, että turha unelmoida julkisesta hoidosta jos hampaat ovat ok kunnossa. Puhdistukset/hammaskivenpoistot yms. pakko hoitaa yksityisellä. Ja sinne julkisellekin edes perustarkastukseen pääsy on ihme, menee reilusti yli tuon 6 kk odotusajan (kerran pääsin, odotus lähes 8 kk! - hammaslääkäri tosi hyvä kyllä, mutta teki selväksi ettei heillä ole resursseja).

Joten joo, julkisella käyminen (siis sinne pääseminen) jää Helsingissä ainakin perusterveelle vain unelmaksi.

Vierailija
51/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei pääse työssäkäyvät kunnalliselle jos ei ole mitään ihmeellistä hoidettavaa.

Minä käyn yksityisellä ja varaa on koska kuulun työpaikan sairauskassaan, joka maksaa tietyn summan vuodessa hammaslääkärikuluja. Olisko ollut 800€. Ja sen jälkeen vielä osan kustannuksista.

Toi on kyllä pebbanista jos työssäkäyvät ja oireettomat eivät pääse jonoon. Meillä onneksi pääsee, tosin se jono on kyllä muutaman kuukauden pituinen.

Sama täällä. Julkiselle ei vain pääse jos ei kuulu riskiryhmään.

Vierailija
52/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, olen perusterve enkä kuulu mihinkään riskiryhmään ja silti olen päässyt helposti julkiselle Helsingissä. Pelkkiä positiivisia kokemuksia. Kerran kuitenkin sain palvelusetelin yksityiselle reiän takia ja kaikki meni pieleen... Käsittely oli todella kovakouraista, sain pahat jälkioireet ja hammasta jouduttiin takuuhoitamaan monta kertaa. Takuuhoidosta huolimatta oireet paheni sietämättömiksi, jolloin hakeuduin julkiseen hammaspäivystykseen koko hampaanpoistoon. Siellä palvelu oli taas mukavaa ja kivutkin loppuivat siihen. Olipa vaan kiva maksaa tuosta yksityisen toilailusta turhaan 100e.

Vierailija
53/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Käyn kunnallisella, enkä voi muuta kuin kehua meidän kunnallista hammashoitoa. Maksaahan ne käynnit toki tuollakin mutta vähemmän kuin yksityisellä. Mun pitäisi teettää purentakiskot ja kunnallisella niille tulee hintaa noin 300 €. Aika rouhea hinta jos multa kysytään.

No voi vitsit, mun kiskot maksoi yksityisellä 200e! Eli pääsin halvemmalla.

ap

Oliko ihan mittojen mukaan tehty valumuotilla? Mä meinasin ensin kokeilla, jos pärjäisin kontaktilajeista tutuilla muotoiltavilla hammassuojilla. Mulla on ongelmana, että puren hampaita yhteen unissani mutta hammaslääkärin mukaan en kuitenkaan narskuta hampaita.

On tehty valumuotilla ja nimenomaan sen takia että puren hampaita yhteen, en narskuttele. Tehtiin 2 vuotta sitten.

ap

Vierailija
54/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten että käyn joka toinen vuosi suuhygienistillä ja joka toinen hammaslääkärillä tarkastuksessa kunnallisella. Yhtään reikää ei ole vielä ja yleensä tehdään vain hammaskiven poisto, joskus otetaan varmuuden vuoksi rtg-kuvat. Palkastani maksan. N43

Vierailija
55/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ei ollut kallis. Nythän suunnitellaan että sotessa hammashoito tulisi mukaan vuosittaiseen sairauskuluihin eli kerryttäisivät maksukattoa. Tervetullut juttu minulle jos toteutuu.

ap

Vierailija
56/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo huolivat jonoon, joutuu jonottamaan puoli vuotta ja taas tarkastuksen jälkeen puoli vuotta. Lisäksi hutiloivat ja jouduin korjauttamaan virheitä yksityisellä. Lisäksi hinta oli lähes sama.

ap

Ihmettelen näitä juttuja puolen vuoden jinoista, kun itse sain pk-seudulla tarkastuskäynnin muistaakseni kahden kuukauden päähän. Aiemminkin olisi ollut aika, mutta se taas ei käynyt itselleni.

Eikä julkisen puolen hammaslääkäreitä ole koskaan ollut moittimista. Tosin kun huolehtii hampaistaan, ei korjattavakaan juuri ole.

Vierailija
57/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihana kunnallinen, sinne pääsee jopa kiireettömänä saman viikon aikana ja hammaslääkäriltä saa heti jatkoajan esim. juurihoidossa, ei tarvitse ihmetellä sen suhteen että kenelle varataan ja koska. Tilat nykyaikaiset ja hammaslääkärit sekä hoitajat ym. empaattisia, jopa kotiin asti on soitettu virka-ajan ulkopuolella kun olivat tapauksessani konsultoineet ulkopuolista kirurgia varmuuden vuoksi. 

Mutta: maksut ovat nousseet koko ajan, joka on johtanut siihen, että yksinkertainen hampaanpoisto on halvempaa kuin yksinkertainen paikkaus! Viimeksi kun takahampaani paikkaa korjattiin, siitä otettiin vain osa pois ja jätettiin sisempi osa, lasku oli silti viitisenkymppiä. Ei tunnu reilulta, näin takuueläkeläisenä.

Vierailija
58/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn kunnallisella. Juurihoito oli 75e / kerta. Ei tarvinnut odottaa kauaa, kun vain kertoi että hammasta vihloo, pakko päästä tarkastuttamaan eikä kestä enää lääkkeillä. Aina on päässyt eikä ikinä ole tarvinnut jonotella pitkään.

Ainoastaan tarkistuksessa tarvinnut jonottaa pidempään, mutta sen tarkistuksenhan voi jo hyvissä ajoissa varata, niin voi rauhassa jonotella eikä vasta sitten kun ongelmia alkaa ilmetä.

Vierailija
59/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ihana kunnallinen, sinne pääsee jopa kiireettömänä saman viikon aikana ja hammaslääkäriltä saa heti jatkoajan esim. juurihoidossa, ei tarvitse ihmetellä sen suhteen että kenelle varataan ja koska. Tilat nykyaikaiset ja hammaslääkärit sekä hoitajat ym. empaattisia, jopa kotiin asti on soitettu virka-ajan ulkopuolella kun olivat tapauksessani konsultoineet ulkopuolista kirurgia varmuuden vuoksi. 

Mutta: maksut ovat nousseet koko ajan, joka on johtanut siihen, että yksinkertainen hampaanpoisto on halvempaa kuin yksinkertainen paikkaus! Viimeksi kun takahampaani paikkaa korjattiin, siitä otettiin vain osa pois ja jätettiin sisempi osa, lasku oli silti viitisenkymppiä. Ei tunnu reilulta, näin takuueläkeläisenä.

Minulla taas täysin vastaavanlainen tilanne. Yksi hampaistani oli mennyt todella pahaan kuntoon, kun pelkäsin hammaslääkäreitä.. Olin ihan varma, että poistavat kun ajattelin että mitä sitä turhaa enää alkaa paikkailemaan, mutta kyllä ne sisukkaasti paikkasivat ja korjasivat ja sanoivat, ettei hampaita turhaa revitä irti. 

Vierailija
60/67 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ihmettelen näitä juttuja puolen vuoden jinoista, kun itse sain pk-seudulla tarkastuskäynnin muistaakseni kahden kuukauden päähän. Aiemminkin olisi ollut aika, mutta se taas ei käynyt itselleni.

Eikä julkisen puolen hammaslääkäreitä ole koskaan ollut moittimista. Tosin kun huolehtii hampaistaan, ei korjattavakaan juuri ole.

En asu pääkaupunkiseudulla. Oma kotikaupunki on saanut huomautuksia avilta jonojen pituudesta.

ap